صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 56

الموضوع: هل الاشراف ....... هو نهاية المطاف ؟!!

عضو الصورة الرمزية د . جليبيب الانصاري

هل الاشراف ....... هو نهاية المطاف ؟!!

بسم الله الرحمن الرحيم

بصراحه ترددت كثيرا قبل ان اكتب هذا الموضوع....... ولا اعرف من اين ابدأ .......... ولكنني سأكتب ما يجول بعقلي الباطن وبالللهجه المصريه العاميه...... نظرا لشيوعها بسبب المسلسلات والافلام للأسف....... ولا اعلم مانع شرعي من التحدث بها عوضا عن العربيه........ولانها بالنهايه مجرد خاطره.

لتقريب الفكره التي اتحدث عنها........ لما كنت في سنه اولى كليه ....... استغربت ان في طلبه عايدين السنه معانا........ " كليه الطب " ومكنتش فاهم ازاي ........ ازاي دول كانوا لسه من سنه اوائل المحافظات من سنه بس وكان يشار اليهم بالبنان...... ولكن اللي ساعدني علي فهم جزء من هذه المعضله مدرس بالكليه خاطب هؤلاء مره قائلا......" انتوا يا ولاد كان حلمكم تدخلوا كليه الطب.........هو ده سقف طموحكم...... ولما فعلا ربنا كرمك ودخلتم........حلمكوا تحقق وبالتالي......كده كفايه !!!"

استغرب كثيرا عندما ارى علي مر الايام عضو نشيط...... نشيط جدا حتى ان القسم الذي يشارك به يصبح "مسجل باسمه " و عند طرح سؤال من عضو جديد...... يقولوله استنى فلان هو اللي هيجيب من الاخر.

ومع مر الايام يصبح فلان محط انظار القئمين علي الموقع لما له من ايادي بيضاء ......... وعلشان خلاص عرفناه وبقى واحد مننا......... ويستحق الاشراف....... وفعلا يصبح مشرفا.

وبعد برهه من الزمن.......يقل الباعث علي المشاركه بمواضيع جديده......فالاعضاء فيهم البركه وقايمين بالواجب.......وكمان شويه يكتفي ببعض المداخلات لابداء الراي.......وكمان شويه يكتفي مشرفنا الجديد بالعمل الاداري البحت........... حذف مشاركه ......فض نزاع.......اغلاق موضوع !!!

هل وصل مشرفنا الجديد الي مرحله " كفايه كده " .........انا بصراحه معنديش تفسير غير ده........ طبعا واحد يقوللي " حرام عليك مشرفنا الجديد له عائله وعليه التزامات ..... واللي ايده في الميه مش زي اللي ايده في النار....و و و و و !!!"

كلام سليم...... ولكن الم يسمع مشرفنا الجديد بشئ اسمه التقاعد....... ايوه هناك من المواقع المحترمه التي وصل فيها عضو الى ما وصل ...... وبعدين تبادر له انه " كده كفايه" فيكتب تحت اسمه " مشرف سابق" له كل الاحترام .......... فكما اعلم ان لكل مشرف واجبات ....... ومسأله الحذف والغلق ممكن ان يقوم بها اي عضو محترم ذو ثقه للقائمين علي المنتدى........ حتى لو كان من منتدي صيد الاسماك !!!

انا احترمت ناس كتير زي الاستاذ مبارك وغيره لما حس انه حان الوقت لتسليم الدفه ........... ابقى علي صلاحياته الاداريه وتنازل عن " مشرف عرب هاردوير"

وبعدين نيجي لصلاحيات المشرف......... المشرف مهما كان انسان يصيب ويخطئ......... وكل انسان حبيس فكره........ فما اراه انا مستحسن........ قد تراه انت مكروه !!

مثال علي الكلام ده........ من فتره حصل نقاش تقني بين اثنين من اقطاب المنتدى ........ واحتدم الامر بحيث انه انحرف عن مسار الموضوع اللذان اشتركا فيه........ ولانه تربطني باحدهم علاقه صداقه...... اقترحت عليه ان يقوم بفتح موضوع منفصل لاستكمال النقاش هناك وعرض الامر بصوره اوسع علي الاعضاء.

فكره ممكن يستحسنها حد فيكم دلوقتي..... وبالفعل تم هذا....... ولكن لنفاجأ باحد المشرفين يقوم بغلق الموضوع ...... معللا ذلك باستكمال ما بدأ حيثما بدأ...... وتم غلق الموضوع.

ولان التعليق علي موضوع مغلق ليس الا من سلطات مشرف .......... تدخل احد المشرفين وكتب بعده انه يرى استكمال النقاش هنا افضل واستسممحه في اعاده فتحه " مراعاه له" ولكن دون جدوى.

انا مش بسجل نقط....... انا لا يعنيني من الامر شئ فلست طرفا فيه من الاساس....... بس انا عايز الصالح لمنتدانا الغالي علينا.......التشاور علي الاقل بين 2 من المشرفين اراه واجبا حين غلق موضوع ........ انا مش بتكلم عن المواضيع الصارخه كاعلان او مشاركه بذيئه........ انا كلامي عن المواضيع التي تفكر فيها قليلا " اقفله ولا لأ " .

اكيد كلكم حاسين بهدوء الاوضاع في اقسام المعالج والبطاقات الرسوميه اللي كانوا مولعين نار....... عارفين ليه...... السبب الرئيسي في نظري هو اننا تعرفنا علي بعض بفضل الله ثم بفضل بعض المواضيع الاجتماعيه التي ساهمت في توطيد العلاقات بين الاعضاء.

احنا كلنا " تقريبا " مش راضيين عن حكوماتنا العربيه........ وليل نهار نحتسب عليهم...... ومظاهرات وعايزين حريه ....... وده حقنا والكلام ده.

مش عايز الوضع هنا ان خلاص انا معايا صلاحيه ...... وانا اللي شايفه هوه الصح.......وننقلب لنصبح ما كرهناه لغيرنا بالأمس.

احذف مشاركه ....... اغلق موضوع....... بس بالحسنى واللين .....
    وكما قال رسولنا صلي الله عليه وسلم " ما كان الرفق في شيء إلا زانه، وما نزع من شيء إلا شانه "

اشهد الله " وده اغلظ يمين ممكن احلفه" ان كلامي السابق ده في مشرفين كتير بريئون من نسبه كبيره منه....... ولكن بعضهم وقع فيه.

يا ريت نسمع اراءكم لما فيه مصلحه هذا الصرح

وهنا انقطع البث من عقلي الباطن.........شكرا.
    " الله صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم انك حميد مجيد وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم انك حميد مجيد "

كيف نصلي ؟! " صحح صلاتك ..... مرئي "

صحح عقيدتك " العقيده الطحاويه ..... مرئي "

عضو

رد: هل الاشراف ....... هو نهاية المطاف ؟!!

السلام عليكم

اشكرك على هذا الموضوع الهام
    نعم أتفق معك فيما قلته
    ولاحظت ذلك في منتديات أخرى.

أتمنى للجميع النجاح
    شكرا

عضو برونزي الصورة الرمزية crypt76

مشكور على الموضوع الذي قد يجول في بال الكثيرين أخي الفاضل

أما تعليقي (إن جاز لي التعليق)
    فسأحاول أن أشبهه باختيار الوالي على أحد الأمصار
    فقد يكون أحد الولاة حاداً قاطعاً يفضل وأد الفتنة أياً كانت صورها في مهدها والتعامل معها بحزم قد يصل إلى حد العنف، ولكنه يفعل ذلك لتحقيق الصالح العام
    وقد يفضل وال آخر مسلك اللين والمحاورة والمشاورة قبل اتخاذ القرار
    ولكل منهما حرية التعامل مع ما يطرأ في ولايته، ولكن وفقاً لخطوط عريضة وضعت لهه ليسير عليها
    وفي النهاية يكون لولي الأمر حق تقييم ولاته وعزل من لم ينجح منهم كلٌ حسب طريقته

ما أعنيه هو أن لكل طريقته ولا يعني ذلك أن هذا محق أو ذاك مخطئ
    ودائماً وأبداً نحن هنا أخوة وأصدقاء وأسرة واحدة يندر وجودها في أي مكان
    [CENTER][COLOR=Red][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1863548#post1863548"][B][U]صلاة الفجر المليونية[/U][/B][/URL][/COLOR]

الناس في مصر الآن خمسة أنواع:
    [/CENTER]
    [CENTER]- نوع كان ضد مبارك قبل وبعد الثورة فهذا مناضل فثقوا فيه وولوه.
    - نوع كان ضد مبارك قبل الثورة والآن مع مبارك فهذا عاطفي فعقلوه.
    - نوع كان مع مبارك قبل وبعد الثورة فهذا ثابت على مبدأ خطأ فناقشوه.
    - نوع كان مع مبارك قبل الثورة والآن ضدة فهذا منافق فعلقوه من رقبته واعدموه.
    - نوع كان لا ينطق قبل الثورة وبعدها أصبح صوتة أعلى من أي صوت فهذا جبان فاحذروه.
    - أما النوع السادس فلا يحسب على الرجال ولا يصنف أصلاً.
    [/CENTER]

السلام عليكم

اشكرك على هذا الموضوع الهام
    نعم أتفق معك فيما قلته
    ولاحظت ذلك في منتديات أخرى.

أتمنى للجميع النجاح
    شكرا
    الشكر موصول لك ....... وهذا الكلام بالفعل لاينطبق هنا فقط.

مشكور على الموضوع الذي قد يجول في بال الكثيرين أخي الفاضل

أما تعليقي (إن جاز لي التعليق)
    شكرا لمشاركتك........ ولكن لو سرنا علي نفس النهج الذي تفضلت به ....... لصار " الوالي " اللين احب للناس من " الوالي" الشديد..... بفرض ان كلاهما على حق...... مع تحفظي الشديد علي كلمه " والي" .

سيدي الفاضل ........ ما الفرق اذا بين رئيس قطاع في شركه ورئيس الامن !!!

ما احاول ان أبرزه هنا هو ان العمل الاداري يجب ان لا يشكل اكثر من 20% من عمل المشرف ........ لا ان ينقلب الوضع .
    " الله صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم انك حميد مجيد وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم انك حميد مجيد "

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

نقاط هامه تشير اليها و تعليقي عليها بشكل نقاط

1-فكرة التقاعد وثقافة الاستقاله لم تصل الينا بعد مع الاسف
    ربما مشرف واحد في القسم الذي انا فيها كان يملك هذة الثقافه
    وطلب الاستقاله و لكن الجميع كان يعرف ما هو مقبل عليه من مشغوليات و امتحانات
    فلم يوافقه احد عليها (واتمنى له النجاح في ما مقبل عليه في نهاية الصيف)

2-الفظاظه في اغلاق المواضيع الغير مخالفه بشكل صريح غير مطلوبه ويجب التفكير اولا قبل اتخاذ القرار

3- هذة اخطر نقطه
    مع الاسف نعاني من الاقليميه في الحورات السائده والبعض يعاني من شوفانيه و البعض الاخر متقوقع بداخل شرنقة حب زائف للوطن
    والجديد الان كارهين القوميه
    اذا كان ما يجمعنا هو التحدث بلغة واحدة واغلبيه من دين واحد ورسول من هذة القوميه
    ثم يأتي البعض ليسب العرب و العروبه
    هل يظن بعضكم انه الاخر يميز بين الجنسيات العربيه
    لا والله فأنتم في نظر الاخر كلكم عرب و تستحقون الحرق ( وافعالنا هذة الايام على كافة الاصعده تؤكد لهم انهم على صواب)

ويأتي شخص ليقول لولا جنسيتي بلدي لتاهه العرب في دهاليز التكنلوجيا
    (هل هو مريض نفسي ام انها أفه تصيب هذا المجتمع)

بل و الادهى اصبحنا نتربص لبعض و نحاول افساد أي شئ طيب
    ويكفي ما حدث مع عمرو أديب في منتدى الاعلام العربي من تعدي من سيدة ما
    كدليل على التربص و السواد والكراهية التي اصبحت تعشعش في القلوب
    قلوب الجميع
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو محترف الصورة الرمزية Brigadier

لا ازيد على كلام استاذي الفاضل المهندس ياسر.

عضو الصورة الرمزية ZaraLinks

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amarantine مشاهدة المشاركة
    هو اخينا ياسر قال افضل مما كنا نرغب بقوله اساسا

إداري سابق

استاذ ياسر
    كلامك ممتاز
    لك كل الاحترام
    "هذه المشاركة بواسطة الهاتف الجوال"

عضو

لا زياده علا كلام الأخوه وعشان كده بيكون افضل وضع 2 او 3 مشرفين علي القسم ويعطي المشرف صلاحية فتح الموضوع

نقاط هامه تشير اليها و تعليقي عليها بشكل نقاط
    شكرا لتفاعلك مشرفنا الفاضل....وحضرتك اول مشرف تشرف موضوعي البسيط بخصوص ما انتم فيه.

وهحاول لرد بنفس ترتيب النقاط.

1- افهم من كده ان حضرتك موافقني الراي في هذه النقطه.

2-ومتفقين ايضافي هذه النقطه.

3-النقطه دي واضح ان حضرتك عانيت منها بشكل متكرر وشديد...... خلاك تسردها بشئ من المراره .

اما من جهتي فانا لا اؤمن بالعروبه ولا القوميه ........ انا مسلم وكل من اسلم على وجه الارض ايا كانت جنسيته فهو اخ لي ...... ويترتب على ذلك حقوق وواجبات اوثق من اي تحزب او تجمع ايا كان اسمه.

شكرا لمشاركتك الغاليه ........ انا يمكن اول مره اشوف ولو تعليق لحضرتك يمكن لان حضرتك مشرف لقسم خاص شويه مش كل الاعضاء بتدخله....... ولكن مداخلتك دي اعلت قدرك عندي ..... شكرا.

شكرا يا بشمهندس نادر......وانا مش هزيد عن اللي قلته فوق:D.
    وبصراحه ادب حضرتك يجبر اي شخص علي احترامك,,,,, شكرا.

هو اخينا ياسر قال افضل مما كنا نرغب بقوله اساسا
    شكرا مشرفنا الكريم.......يعني نقفل الموضوع بعد رد مشرفنا ياسر .....:D.

استاذ ياسر
    كلامك ممتاز
    لك كل الاحترام
    شكرا لمشاركتك مشرفنا الكريم........ ومفيش مشكله برضه لو عبرتنا في النص :rolleyes:

"هذه المشاركة بواسطة الهاتف الجوال"

يا بني سيب ال i phone وذاكر........ :D.

لا زياده علا كلام الأخوه وعشان كده بيكون افضل وضع 2 او 3 مشرفين علي القسم ويعطي المشرف صلاحية فتح الموضوع
    شكرا لمشاركتك اخي الكريم........ وده اللي الموضوع مفتوح علشانه....... اقتراح تعديلات لما هو افضل.

عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري

إيه الموضوعات الجريئه الجاميله دى ؟

يا أخى الكريم :

أولا : عرب هاردوير بها تخصصات ما بين مشرف عام و مشرف تقنى و آخر إدارى
    المشرف الإدارى ( زى حالاتى ) وظيفته مراقبه سير الأقسام بشكل منظم بدون الحاجه أن يكون شخص له خبره تكنولوجيه كبيره
    ولا يكون عضو شديد النشاط كما تفضلت بالذكر فى مثالك .. المهم تكون عنده القدره على إداره الأمور بعقل و حكمه .
    المشرف التقنى هو اللى بيفصل فى الأمور التقنيه .. و المشرف العام هو اللى بيجمع بين الاتنين .

ثانيا : مش معنى انه انشغل باداره المنتدى عن كتابه الموضوعات التقنيه التى اعتدنا منه عليها انه يستقيل و يقول
    يا جماعه مش هأقدر أكمل هنا لأن أنا عاوز أرجع تانى أكتب مواضيع زى اللى كنت بكتبها أيام ما كنت عضو ...
    ممكن يجمع بين الاثنين , و ممكن يكون مشغول فعلا بالامور الاداريه و ما نقدر نلومه على كده .
    ولكن الم يسمع مشرفنا الجديد بشئ اسمه التقاعد.
    بالفعل ... الفكره موجوده
    و أنا شخصيا لو حصلت لى ظروف و بعدت عن النت هأستأذن فى الغياب و ربما أتقاعد لفتره أو للأبد

وبعدين نيجي لصلاحيات المشرف......... المشرف مهما كان انسان يصيب ويخطئ......... وكل انسان حبيس فكره........ فما اراه انا مستحسن........ قد تراه انت مكروه !!
    بالفعل ... علشان كده المشرف لازم يسمع الأول و يتبين
    و لكن ما تنساش ان فيه خطوط فاصله بين الصواب و الخطأ حتى مع إختلاف الأفكار
    لانه اختلاف الأفكار بيبقى موجود فى حيز معين و فى نطاق محدد و لكن فيه أفكار عند كل واحد مننا بتبقى غريبه
    و فى بعض الأوقات غير مقبوله ... كذلك فيه تصرفات بتكون فظه و غير مقبوله أيضا من بعض الناس .
    و فى الحاله دى المشرف لازم يتدخل حتى و لو تم اعتباره اختلاف بين ثقافه المشرف و ثقافه قارئ الموضوع
    لو سبنا كل مشكله تعدى و قلنا عادى السبب اختلاف الثقافات أو الأفكار أؤكد لحضرتك ان الوضع هيبقى عامل
    زى الحرب ... بل أشـــد
    اكيد كلكم حاسين بهدوء الاوضاع في اقسام المعالج والبطاقات الرسوميه اللي كانوا مولعين نار....... عارفين ليه...... السبب الرئيسي في نظري هو اننا تعرفنا علي بعض بفضل الله ثم بفضل بعض المواضيع الاجتماعيه التي ساهمت في توطيد العلاقات بين الاعضاء.
    أحسنــــــــت .. و لكن فى ظل العلاقات الجميله مازالت هناك بعض النزعات الغريبه من الأشخاص تجاه شركات معينه
    و لسه ما وصلوش كلهم لفكره ان اللى بين البشر و بعضهم أهم و أعمق بكتير مما بين البشر و الآلات !!
    ولا داعى للخوض فى هذه النقطه حيث أنى مش برتاد القسم كثيرا ....

احنا كلنا " تقريبا " مش راضيين عن حكوماتنا العربيه........ وليل نهار نحتسب عليهم...... ومظاهرات وعايزين حريه ....... وده حقنا والكلام ده.
    من حقنا طبعا نتكلم و ندين و نناقش و كل الحاجات الجميله دى ... علشان احنا بشر و عندنا عقل فلازم يكون فيه نتاج للعقل ده
    فى هيئه نقد للحكومات دى ... إنما لما يوصل الأمر لسب علنى مثلا فى الحكومات على صفحات المنتدى أو موضوعات
    من شأنها زرع الفتنه فيبقى هنا نقول Stop
    احذف مشاركه ....... اغلق موضوع....... بس بالحسنى واللين
    و الله اللين و الحسنى مطلوبين فى كل حاجه , مش فى حذف المشاركات بس
    صدق رسول الله صلى الله علىه و سلم
    بس على فكره انا ما فهمتش النقطه دى أوى
    يعنى يكون لين فى الحذف إزاى ... قصد حضرتك فى التعليق اللى بيسيبه فى سبب الحذف مثلا ؟
    اشهد الله " وده اغلظ يمين ممكن احلفه" ان كلامي السابق ده في مشرفين كتير بريئون من نسبه كبيره منه....... ولكن بعضهم وقع فيه.
    ربنا يجعلنا منهم :D
    يا ريت نسمع اراءكم لما فيه مصلحه هذا الصرح
    انا شخصيا لو ما عجبنيش تصرف مشرف أول حاجه هأعملها هأعمل تقرير بمشاركه سيئه فى موضوعى و أسأله عن سبب الغلق
    مش فى رساله خاصه .... لأ , فى تقرير بمشاركه سيئه , لانه فى الحاله دى تقريبا كل المشرفين بيشوفوه
    و عرب هاردوير فيه كثيرا من الحق و فيه كثيرا ممكن يحقون الحق , بمعنى ان لو موضوعك ما يستاهلش الغلق او الحذف
    تأكد ان الموضوع هيتفتح تانى عادى

مش معنى انى كمشرف قفلت موضوع او اتخذت قرار انى انا صح و العضو غلط 100 %
    لا طبعا ... أنا بشر زى ما حضرتك قلت و بالتالى ممكن أغلط , و لا حرج مطلقا من تراجعى عن قرارى
    فى أى وقت إذا لاح لى ان ما فعلته خطأ
    لصار " الوالي " اللين احب للناس من " الوالي" الشديد
    بس خد بالك ...

مش المهم انه يكون محبوب بقدر ما المهم انه يكون ناجح فى الحفاظ على النظام , و الأمن :D

ويأتي شخص ليقول لولا جنسيتي بلدي لتاهه العرب في دهاليز التكنلوجيا
    تخيل بقى يا باش مهندس ياسر لو جه شخص تانى كان بيحب نفسه أكتر من بلده . و مصدق نفسه أوى و قال مثلا :

لولا محمد الجوهرى لضاع العرب و لتوقف علمهم عند المحركات البخاريه و لتاهو فى دهاليز التكنولوجيا :D :D ;D

ولا كلام بعد كلامك .. سوى أننا تخلينا عن المظله التى تجمعنا كلنا ولا عوج فيها ولا خلل و هى الدين الإسلامى الحنيف
    اللى بيعلمنا ازاى نتعامل مع بعضنا و ازاى نتعامل مع غيرنا من غير المسلمين .... و اتخذنا مظله القوميه لجنسيه كل واحد منا
    هويه لنا دون تفريق و دون مراعاه للآخرين ... ايه المانع لما أحب بلدى بس فى نفس الوقت مدرك للصح و الغلط فى بلدى
    أدافع عنها فى الحق ... و أدعى ربنا يهديها لما تعمل باطل ( بتكلم عن الحكومات مش البلد )
    انا مسلم وكل من اسلم على وجه الارض ايا كانت جنسيته فهو اخ لي
    أحسنت ... أتفق معك تماما

يا بني سيب ال i phone وذاكر........ .
    :D

سيبه مع الأيفون أحسن ما يفتح الكمبيوتر

إن شاء الله لما أعود من الكليه أبقى أتابع الموضوع
    [CENTER]
    [/CENTER]

يا أخى الكريم :

أولا : عرب هاردوير بها تخصصات ما بين مشرف عام و مشرف تقنى و آخر إدارى
    المشرف الإدارى ( زى حالاتى ) وظيفته مراقبه سير الأقسام بشكل منظم بدون الحاجه أن يكون شخص له خبره تكنولوجيه كبيره
    ولا يكون عضو شديد النشاط كما تفضلت بالذكر فى مثالك .. المهم تكون عنده القدره على إداره الأمور بعقل و حكمه .
    المشرف التقنى هو اللى بيفصل فى الأمور التقنيه .. و المشرف العام هو اللى بيجمع بين الاتنين .

شكرا استاذ محمد علي تشريفك لموضوعي.......... ولكن

انا الحمد لله اعي ولو جزء من هذه التفاصيل.......... واللي كنت اقصدهم اكثر هم عليه القوم من المشرفين اللي كان ليهم ايادي بيضاء عليه " في اقسام الهاردوير.... حتى لا نظلم احد " وكانوا قبلها اعضاء...... اعضاء متميزين ولهم قدرهم واحترامهم" ولازالوا" ....... وفعلا استحقوا الاشراف عن جداره ...... بس انا بستغرب للي بيحصل بعد كده........... بيفكرني زمان لما كانوا بيقولوا ان " النمله لما يطلعلها جناحات ........تبقى كبرت وهتموت !!!!" :confused:

ثانيا : مش معنى انه انشغل باداره المنتدى عن كتابه الموضوعات التقنيه التى اعتدنا منه عليها انه يستقيل و يقول
    يا جماعه مش هأقدر أكمل هنا لأن أنا عاوز أرجع تانى أكتب مواضيع زى اللى كنت بكتبها أيام ما كنت عضو ...
    ممكن يجمع بين الاثنين , و ممكن يكون مشغول فعلا بالامور الاداريه و ما نقدر نلومه على كده .
    مهو ده اللي انا بسال عنه........ ايه اللي ماخره عن مواضيع زمان.
    فين موضوع الشهر اللي مطلوب من عليه القوم .......... ادخل اي قسم هارد مهم....... زي المعالج او كروت الشاشه.......... هتلاقي تقريبا القسمين متشالين على اكتاف اعضاء متميزين " ربنا يستر وميبقوش مشرفين هما كمان :D "..........فين المواضيع الموسعه للشرح والتبسيط ...... اللي خلتنا كلنا نتعلق بالمنتدى اول مدخلناه !!!!!

و لكن ما تنساش ان فيه خطوط فاصله بين الصواب و الخطأ حتى مع إختلاف الأفكار

انا ذكرت ده في الموضوع نفسه ........ وكنت وضحت التالي
    :

انا مش بتكلم عن المواضيع الصارخه كاعلان او مشاركه بذيئه........ انا كلامي عن المواضيع التي تفكر فيها قليلا " اقفله ولا لأ " .
    إنما لما يوصل الأمر لسب علنى مثلا فى الحكومات على صفحات المنتدى أو موضوعات

انا مقصدتش ده...... كل الفكره اني مينفعش اني اناضل من اجل حريتي الخارجيه ...... وامارس انا "شئ من الديكتاتوريه" في الداخل " فيما أوكل لي من سلطه"........ وللتقريب...... اب " موظف" بيتبهدل من مديره........ ولما يخش البيت يعمل سي السيد :ah46:..........ارجو ان تكون الصوره وضحت.

يعنى يكون لين فى الحذف إزاى ... قصد حضرتك فى التعليق اللى بيسيبه فى سبب الحذف مثلا ؟
    الله ينور عليك....... وبصراحه بيعجبني اسلوبك في الحته دي.

و عرب هاردوير فيه كثيرا من الحق و فيه كثيرا ممكن يحقون الحق , بمعنى ان لو موضوعك ما يستاهلش الغلق او الحذف
    تأكد ان الموضوع هيتفتح تانى عادى

مش معنى انى كمشرف قفلت موضوع او اتخذت قرار انى انا صح و العضو غلط 100 %
    لا طبعا ... أنا بشر زى ما حضرتك قلت و بالتالى ممكن أغلط , و لا حرج مطلقا من تراجعى عن قرارى
    فى أى وقت إذا لاح لى ان ما فعلته خطأ

انا مقولتش ان العمليه سايبه....... انا كنت بقترح استشاره المشرف للبقيه " ولو مشرف اخر" في غلق موضوع قد تختلف فيه وجهات النظر........وضربت مثال لكده في الموضوع الاساسي " وعلى فكره كان اصل المشكله عندك في موضوع الاسعار الاسطوري:D "

مش المهم انه يكون محبوب بقدر ما المهم انه يكون ناجح فى الحفاظ على النظام , و الأمن

ما زلت متحفظ بشده على كلمه " والي ".......... مش معنى انك زي اخويا الكبير ......او اعلم مني شويه " وهذه مسأله نسبيه " يكون لك حق " الولايه " علي........... عارف ان ده مش الوضع....... بس الكلمه دي بتستفزني اوي :ah42:.

أحسنت ... أتفق معك تماما

اخيرا....:D.
    على فكره انا ملاحظ لمسه دينيه في مواضيع حضرتك...... بس مشاركات تانيه بستغرب ان حضرتك اللي كاتبها ........ يا ريت نبقى نتكلم في الموضوع ده....... ولو على الخاص اذا مكنش عند حضرتك مانع.

على رأيك...... احسن برضه :D..............." د.محمد تربطني بيه صداقه وهو زميل في الكليه ...... وهزاري معاه ده من عشمي مش تعدي على واحد معرفوش........ حتى لا يساء فهم الموضوع ".

منتظر حضرتك....... وانا مش بتدايق بسرعه " ولكني أوتيت جدلا " ....... فخد راحتك خالص وانت بترد عليه......والكلام ده للكل...............دمت بود.

عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري

الحمد لله ... رجعت سالما

يا ألف أهلا و سهلا
    طلعت زميل و صديق دكتور محمد ؟
    طب يا دكتور ما كده معاك رتبه من الإداره :D
    د كده يبقى لك معامله خاصه يا أخى :D

MD.Mido
    متهيأ لى MD دى اختصار ل Medicine أو Medical
    واللي كنت اقصدهم اكثر هم عليه القوم من المشرفين اللي كان ليهم ايادي بيضاء
    فعلا .. أتفق معك لانى زمان قبل ما اشترك حتى فى الموقع كان فيه موضوعات خصبه أكثر من كده
    مواضيع قليله آه , بس معظمها كان مراجعات شخصيه و مواضيع قويه , إنما حاليا الوضع اختلف الى حد
    معظم الموضوعات اصبحت أخبار منقوله و مراجعات مترجمه ...

صعب تلاقى دلوقت موضوعات متميزه بمعنى الكلمه , و أقصد هنا بالموضوع المميز :
    موضوع الشهر اللي مطلوب من عليه القوم
    هو ده المطلوب بالظبط

بس ليه ما نلتمسش لمعظمهم العذر
    و نقول انهم مشغولين الى حد ما .... و لو انى عارف انى لو قلت كده هترد عليا و تقول لى : يستقيلو و يبقو مشرفين سابقين

الحمد لله انى مش منهم ... لأنى عمرى ما كنت عليه القوم من الأعضاء النشطين أصحاب الموضوعات
    فموضوعاتى كلها لا تتجاوز 5 موضوعات فقط !! ( عضو خايب .. صح:D )
    فين المواضيع الموسعه للشرح والتبسيط ...... اللي خلتنا كلنا نتعلق بالمنتدى اول مدخلناه !!!!!
    نفسى يا أخى أفهم الكلام المعقد عن كروت الشاشه و ازاى أقدر أحكم على قوه كارت من مواصفاته
    نفسى أعرف أنواع الذاكره و نفسى ألاقى شرح مبسط ... لكن للأسف مش موجود الموضوعات الحديثه
    اللى فيها التقنيات الجديده و شرحها ولا الموضوعات المعاصره .
    انا ذكرت ده في الموضوع نفسه
    و أنا أؤكد على كلامك يعنى

انا مقصدتش ده...... كل الفكره اني مينفعش اني اناضل من اجل حريتي الخارجيه ...... وامارس انا "شئ من الديكتاتوريه" في الداخل " فيما أوكل لي من سلطه"........ وللتقريب...... اب " موظف" بيتبهدل من مديره........ ولما يخش البيت يعمل سي السيد ..........ارجو ان تكون الصوره وضحت.
    حاسس ان الموضوع بيلمح للحكومه و السياسه
    و بصراحه فهمى للسياسه و أفعال مصر فى الخارج و الداخل هو آخر إهتمام و آخر أمر ممكن أشغل عقلى بيه
    لأنى أكتر حاجه بفكر أعملها من دلوقت : إنى أهاجر من مصر !!

وبصراحه بيعجبني اسلوبك في الحته دي.
    شخصيا , بعتبر ان سبب الحذف ده رساله عتب و ود فى نفس الوقت بينى و بين اللى حذفت مشاركته
    و دايما بكتب تعليق ... نادرا لو حذفت و بس
    بل انى اول ما اتعينت مشرف كنت كل اما امسح لى مشاركتين اكتب مشاركه أوضح فيها السبب
    مش خوف مثلا ولا حاجه .. بس بحب أوضح للناس الخطأ فين برفق و هدوء لعلهم ينتهو

الله ينور عليك
    و عليك

" وعلى فكره كان اصل المشكله عندك في موضوع الاسعار الاسطوري "
    هوووووووووووووووووووووووووووووووووب

د الكلام عنى بقى ؟ :D:D

عموما يا سيدى غلق الموضوع كان لابد منه
    و مش انا اللى طلعته من دماغى
    بخلاف انى استلمت تقييمات كتير و رسايل خاصه بسبب خطوه اغلاق الموضوع !!!

إشرح لى و وضح أكتر ؟

" والي ".
    أ/ هيثم لا يقصد المعنى اللى وصل لك
    والى مش معناه واحد بيصرف عليك و ماسك كرباج علشان لما تغلط ... لأ
    هو قصده والى يعنى راعى , مسئول , حافظ لتطبيق القوانين , حافظ للنظام ....

مش معنى انك زي اخويا الكبير
    و لزمتها إيه " زى " دى ؟

ولو على الخاص اذا مكنش عند حضرتك مانع.
    و على الخاص ليه ؟

اللمسه الدينيه" بمعناها الذى قصدته " المفروض تكون موجوده فى نفس كل واحد فينا و فى كلامه
    و بصراحه لمسه دينيه " بمعناها اللفظى " دى كلمه تعبر عن مصيبه كبيره
    يعنى الواحد فينا لم يصبه من الدين إلا لمسه ؟
    المفروض ان يغمر الدين حياتنا من جميع الجوانب و النواحى

للأسف أنا شخص مقصر جدا جدا جدا جدا جدا فى حق دينى و فى حق ربى
    و هأقول لك على علامه واحده فقط من علامات التقصير
    لا أحفظ من القرءان شيئا الا بعض الآيات المتفرقه و قصار السور

كل اللى بعمله انى أؤدى الفرائض
    طبعا انت ممكن تشوف ان ده كويس .. بس أنا شايف أنه غير كاف
    و إن شاء الله بعد إنتهائى من الدراسه سأتفرغ قليلا و سأعيد التفكير فى كل
    شئ و أولها : أفعالى و معتقداتى و من اجالسهم !

إدعيلى ربنا يهدينى

بس مشاركات تانيه بستغرب ان حضرتك اللي كاتبها
    يارب سلّم ...

إيه مشاركات بذيئه يعنى ولا ايه ؟ :D

احسن برضه ..على رأيك...... احسن برضه ..............." د.محمد تربطني بيه صداقه وهو زميل في الكليه ...... وهزاري معاه ده من عشمي مش تعدي على واحد معرفوش........ حتى لا يساء فهم الموضوع ".

هو مركز فى الكتاب أكثر ولا فى الآيفون .... :D:D
    منتظر حضرتك....... وانا مش بتدايق بسرعه " ولكني أوتيت جدلا " ....... فخد راحتك خالص وانت بترد عليه......والكلام ده للكل...............دمت بود.
    أولا شيل حضرتك دى خالص
    ثانيا ... ولا أنا هأتضايق .. طالما ان الحوار مثمر و له غرض يبقى ليه نتضايق و نزعل من بعض
    و فى الاول و فى الآخر
    «كلامنا صواب يحتمل الخطأ، وكلام غيرنا خطأ يحتمل الصواب»
    [CENTER]
    [/CENTER]

إداري سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MD.MIDO مشاهدة المشاركة

يا بني سيب ال i phone وذاكر........ :D.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الجوهرى مشاهدة المشاركة

ده الأى فون شكله كدة عامل شغل جامد :D:D:D:D:D:D

ده حبايبي كلهم هنا أهو
    دكتور محمد , و الأستاذ محمد الجوهرى
    اتارى الموضوع منور :D:D:D

اعذرنى يا دكتور انى ماردتش بتفصيل شوية على كلامك لأى كنت داخل آخد لفة سريعة فى المنتدى بالموبايل

أنا أتفق مع الأخ محمد الجوهرى فى الكثير من كلامه
    قد تكون الصلاحيات الإدارية تأخذ الكثير من وقت المشرف
    و خاصة لو كان قسم نشط جدا مثل قسم البطاقات الرسومية (وهادئ جدا :D) , فقسم بهذا النشاط و بثقل رواده و بما يمكن أن يحدث فيه من بعض التعصب - لا قدر الله - قد يأخذ الكثير جدا من وقت المشرف , و بالتالى قد يؤثر هذا على نشاطه التقنى قليلا .
    (الحمد لله أنا القسم بتاعى حلو و هادى و مشاكله قليلة , اللهم لا حسد :D:D)

و أنا أتفق معك يا دكتور فى أن المشرفين التقنيين ذوى الثقل الواضح و العلم الكبير لا يجب عليهم أن يحرمونا من مواضيعهم و إبداعاتهم , و لو بمعدل ثابت (موضوع كل شهر مثلا) , أما الردود على المواضيع , فإن كان الوقت لا يسمح , فلا مانع أن نعذر المشرف , و بالذات فى وجود أعضاء متميزين يتابعون القسم - بارك الله فيهم -

أما بالنسبة لموضوع الحق و الخطأ , فكما قلت أنت هناك مشاركات يجب ألا نتردد في حذفها و الرد عليها , و هناك مشاركات أخرى ارى شخصيا أن حذفها فى المرة الأولى قد يكفى مع التنبيه , ثم تأتى المخالفة بعد ذلك فى المرة الثانية , و لكن صدقنى الحزم قد يكون مفيدا أحيانا .

و فى رأيي أن أكثر ما يعرض المشرف للحيرة هو عندما يكون الخطأ فى حقه هو , أذكر أنى منذ قريب تعرضت للإهانة من أحد الأعضاء فى القسم العام بسبب نقاش حول الجدار العازل و ما فيه من ظلم لأهل غزة (أعانهم الله) , و كان بإمكانى مخالفته لأنه خالف القوانين صراحة , و لكنى لم أرد أن أكون الخصم و الحكم فى آن واحد و فضلت التبليغ عن المشاركة و تركت التصرف للإدارة , و أعتقد و الله أعلم أن هذا كان أنسب تصرف وقتها و الحمد لله .

رد كبير أهو عشان ما تزعلش
    و لا تنسونى من صالح الدعاء

MD.Mido
    متهيأ لى MD دى اختصار ل Medicine أو Medical
    لازم يعني نجيب واسطه :D ....... مكان من الاول.

MD = Master Degree زي ما حضرتك عارف ان الغلابه زينا لازم يحضروا بعد الكليه ........ والاختصار عجبني من سنه اولى ..... وطبعا Mido يعني محمد " هو مش مناسب ليه دلةقتي بحكم السن :D...... بس ده الاسم المستعار ليه من زمان "

فعلا .. أتفق معك لانى زمان قبل ما اشترك حتى فى الموقع كان فيه موضوعات خصبه أكثر من كده
    هوه ده اللي محور الموضوع علشانه.

الحمد لله انى مش منهم ... لأنى عمرى ما كنت عليه القوم من الأعضاء النشطين أصحاب الموضوعات
    فموضوعاتى كلها لا تتجاوز 5 موضوعات فقط !! ( عضو خايب .. صح:D )
    لا مش صحيح " :D" ...... حضرتك قايم بوظيفتك في ظل ما أوكل اليك...... اي انه لا يوجد تقصير.

نفسى يا أخى أفهم الكلام المعقد عن كروت الشاشه و ازاى أقدر أحكم على قوه كارت من مواصفاته
    بصراحه منصحكش...... يا ما كروت و\واكر ومعالجات كانوا علي الورق حاجه جنان ....... لكن على ارض الواقع ....... الفارق يكاد يكون معدوم او هامشي ........ ولذلك اكتفي ببنشمارك من موقع موثوق فيه وخلاص .

هوووووووووووووووووووووووووووووووووب

د الكلام عنى بقى ؟ :D:D

عموما يا سيدى غلق الموضوع كان لابد منه
    و مش انا اللى طلعته من دماغى
    بخلاف انى استلمت تقييمات كتير و رسايل خاصه بسبب خطوه اغلاق الموضوع !!!

إشرح لى و وضح أكتر ؟
    لا خالص ...... الكلام حصل تقريبا قبل ما تمسك اشراف حتى ........ اساس المشكله كان خلاف على منتج دخل مصر ...... عضو ين ليهم احترامهم " التقني " اختلفوا في تقييمه ....... وردورا على بعض بحجج علميه وبالتالي شكل الموضوع بقى مش ظريف ...... ولما اقترحت على احدهم تربطني به صداقه فتح موضوع منفصل في القسم الصحيح لاستكمال النقاش ....... تم الغلق ..... ومشرف تاني كان حابب الموضوع ..... بس فضل مقفول........ اي انك لم تكن طرف اطلاقا........ تفاصيل اكتر على الخاص.

و لزمتها إيه " زى " دى ؟
    لان في مشرفين اصغر مني ......:D .

يارب سلّم ...

إيه مشاركات بذيئه يعنى ولا ايه ؟ :D
    انتظر مني رساله على الخاص.

هو مركز فى الكتاب أكثر ولا فى الآيفون .... :D:D
    يمكن بيذاكر منه ......:D .

أولا شيل حضرتك دى خالص
    ثانيا ... ولا أنا هأتضايق .. طالما ان الحوار مثمر و له غرض يبقى ليه نتضايق و نزعل من بعض
    و فى الاول و فى الآخر
    شكرا لزوق حضرتك ...... وده العشم برضه من شخصيه محترمه زي حضرتك.

اعذرنى يا دكتور انى ماردتش بتفصيل شوية على كلامك لأى كنت داخل آخد لفة سريعة فى المنتدى بالموبايل
    شكرا للاستاذ محمد الجوهري علي المشار كه......:D .

واحده بواحده ....... وبعدين ابوس ايدك روح ذاكر ......... ونبقى نكمل كلامنا براحتنا لما اشوفك " شكرا علي التقييم " :D .

ا

صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة