صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: هل انا حاصل على شهاده فعلا .؟

عضو الصورة الرمزية ZaraLinks

هل انا حاصل على شهاده فعلا .؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ملاحظه هذا الموصوع الطويل لمن يعرف كيف يحلم فقط !!!!!!!!!!!!!!!
    تسائل مر في بالي او في خاطري وانا الاحظ بروفايلات الاخوه الاعضاء هنا وهم يكتبون انواع من الشهادات الحاصلين عليها فاعود للتسائل هل يسئلون انفسهم ان كانوا فعلا حاصلين على الشهاده ام لا .؟

اسئله كثيره تمر في البال كم شخص ياترى يعرف كيف يضبط جهاز الكمبيوتر PDC ليستلم التحديثات من سيرفرات الوقت .؟
    وكم شخص يعرف كيف يزيل NLB بعد انتفاء الحاجه اليه دونما الحاجه لاعاده تعريف كروت الشبكه .؟
    ولننتقل لما هو اعقد كم شخص يعلم كيفيه اداره السامبا سيرفر .؟ وهل هنالك شركه حقيقيه تستطيع خوض المنافسه والحصول على العقود الجيده دون ان تفكر بادخال الدبيان في بنيه التصميم حتى ولو كانت الشبكات من نوع وندوز .؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    كم منا فكر في اختصار التكاليف او الميزانيه ماذا لو كان لدينا عقود عمل تطلب افضل ماممكن وبارخص سعر ممكن كيف بوسعي ان افوز بالعطاء واخرون مثلي متقدمون للحصول على العطاء .؟
    همسه بسيطه هل تعلمون احيانا مايكروسوفت تقدم دعمها وانظمتها مجانا متى ماعلمت اننا نخطط لانشاء شبكات بانظمه اخرى .؟
    بعد هذا ماهو الهدف من التعلم والحصول على الشهاده هل الهدف منه هو الزواج .؟ (والله ياعمي انا حاصل على ليسنس كمبيوتر من جامعه حلوان وكم شهاده دوليه زي الفل ومرتبي ياباشا 1000 جنيه كل اول شهر) ام هدفي ان ابرز على اقراني (انته ولافاهم حاجه بص ياسيدي الترلوب ده بقه حاجه في الدماغ بتنقل كهربه وبدونه ماتسواش ولاتعريفه عرفت دلوقت انا فاهم قد ايه) ام ان الهدف هو تخفضه التكاليف من خلال انشاء انظمه توفر على بلادي العمله الصعبه .؟ ام ان هدفي تغيير نوعيه الحلم التي احلمها (انا حاكمل منهج المايكرسوفت ده واخش بالعرض على سيسكو واذاكر كل حاجه ومش مهم ماشوفش حد المهم فيه كم عنوان كده حلوين لازمن احصل عليهم عشان تبقه لي قيمتي بين الناس) وبعدها تمر الاشهر والسنوات ولاتجد نفسك في احسن الاحوال الا عباره عن مهندس صيانه عندك سيرفر او اثنين فيهم مشكله (ومافيش مشكله ياريس اعمل فورمات وخلاص الدنيا ربيع والجو بديع ماتنساش بقه تقفلي على كل المواضيع)

صدقا هل ندرس من اجل هذا.؟
    اذن ماهو الحل
    الحل ببساطه ان نغير نوع الحلم
    بدل من ان نكون نحن في خدمه الشبكه لتكن الشبكه في خدمتنا وكيف ذلك يعني عشرات الانظمه ومختلف انواع المنتجات كيف تكون هي خدمتنا بالحلم فقط والجواب نعم بالحلم لان حدود الحلم اوسع من كل شبكات الدنيا لان الله اعطاك الحلم ليكون لك نعمه او نقمه اعطاك العقل لتفكر ان تكون افضل من الملائكه وتعمر الارض او لتفكر كيف (توقع الموزه دي) بالحلم ستنظر للموضوع من الاعلى ستجعل كل شي بين يديك تخيل انك مدير شركه ماهو المطلوب منك لتفوز بالعقود وبدل من ان تكون اشبه بعامل بمرتب لايزيد عن بضع الالاف سنويا كيف تكون صاحب حلم يجني عشرات الالاف شهريا .؟ !!!!!!!!!

صدقوني بااخوتي اليس الطفل ينضج بعدما يتعلم واحد زائد واحد يساوي اثنان ليكون بمقدوره تعلم الحساب اليس هذا نفسه يتعلم لاحقا وياتي يوم قد يكون هو نفسه من وضع معادله انتاج تفاعل نووي مثلا

كذلك الحلم ينضج بمرور السنوات لكن تعلم ان تحلم صح فنحن نقضي ثلث اعمارنا ونحن نحلم وبعض منا يقضي ثلثي العمر الاخر وهو يحلم اخلام ورديه لكنها (بمبيه من بره بس ومن جوه ئبه ئبه)

اعود للموضع واطرح مثل بسيط كلنا درسنا داله اللوغارتم لكن هل فكر احد لماذا درسناها .؟ فكر في نفسك قبل ان اعطيك الجواب ماهي الفائده من دراسه اللوغارتم .؟ هل تعلم انك مارست داله اللوغارتم في حياتك دون ان تعلم انك مارستها فعلا .؟ وربما لازلت تمارسها الى الان .؟ كيف ذلك .؟ هل امامك الان جهاز رسيفر ساتلايت (هل هنالك بيت يخلو منه) طيب هل حاولت مره ان تعمل زووووم لمشهد ما فتكبره مره او مرتين .؟ حسنا هذه العمليه قامت بها داله اللوغارتم فهي تستقبل ارقام صغيره لتحولها الى كبيره هكذا ببساطه يكون الامر

اذن من خلال حلمك لما تدرس شي انظر نظره ثانيه للامور لاتنظر فقط للامور كما نظرنا مره لداله اللوغارتم بل تعلم ان تحلم كيف تستخدم اللوغارتم لما هو افضل

بمرور الوقت ستجد ان من امكانيات الحلم ان ينمو لك جناحين ترى فيها كل شي بعدها من السماء
    ومتى ماوصلت الى تلكم المرحله سيكون اقل ماتحصل عليه هو ابعد من اخر نقطه في امنياتك الان

وقد يكون لي عوده فالان حان وقت مسك الختام بالسلام

عضو برونزي الصورة الرمزية أيمن النعيمي

رد: هل انا حاصل على شهاده فعلا .؟

والله سوف أعلق وأصفق لك دكتور محمد على قولة معلق الجزيرة يوسف سيفعلى هذا الموضوع لان تسألاتك هذه هي نفسه تسأؤلاتي فأنا أحاول دائما أن أنصح أي شخص يدرس وفي أي مجال أن يحاول أن يكون متميزا في شيء واحد ومن دون أن يكون مثقف يعرف في كل شيء لان الأغلبية بتقول أنا عاوز أشتغل وأتزوج وأعيش ومن شان هيك هو بحاول أن يتعلم أي شيء على شان ينقبل بالوظيفة اللي هو يريده ومافكر أن يكون متميزا في أحد المجالات وبقوة ويخلي الوظيفة هي اللى تجزبه ولو لاحظت معي مثات المواضيع التى تتكرر كل يوم على المنتدى ماهو المجال الأفضل للعمل علشان محتار ادرس فويس ولاسكيورتي ؟؟ومثل هذه الأسئلة هناك الكثير ..........ولا واحد متل ماحضرتك تفضل وحاول يحلم أن يكون متمز في أحد المجالات ويدرسه بشكل جيد بتلاقي الكثير من الأشخاص معاهم شهادات بالفويس والسكيورتي والوايرليس ومعه شهادة بالصيانة وكم شهادة بلينوكس وبيعرف يصمم وبركب دشات كمان
    النقطة الثانية اللى حابب أضيفه هي وجود الكثير من الأشخاص الذين يدرسون بمجال غير الكمبيوتر مثل الطب والصيدلة والتجارة والخ بتلاقيه عبيدرس بمجال الشبكات علشان هو المجال الذي على حد تفكيره متوفر له فرص اكثر للعمل ولاني الحصول على الشهادات العلمي أسهل من أن يتعب نفسه في دراسة المجال الذي هو فيه والسبب طبعا زي ماقلت ان هذا الشخص غير حالم والله هي نقاط كثيرة لكن سوف أكتفي لحد هذه النقطة لنرى باقي التعليقات
    على فكرة انت أثرت موضوع كنت عاوز أضعه في أفتتاحية المجلة

عضو الصورة الرمزية ZaraLinks

السلام عليكم اخي ايمن
    هنالك مثل يقول باللهجه المحليه العراقيه (الكلوب سواجي) اي (القلوب سواقي) ويقصد بها القلوب مثل السواقي التي تلتقي لتشكل النهر وهي بالنهايا جميعا تنقل الماء وهو كنايه عن التقاء القلوب على نفس الموضوع

لهذا تراني اخذت طبختك اعني فكرتك وهي لسه في الفرن :rolleyes:
    على العموم اسعدني ردك وقبله طريقه تفكيرك ويوم ما يكون لك ان شاء الله من الخير اكثر مما يتوقعه اقرب الناس اليك الان

على ذكر المجله بلشت احضر في الموضوع القادم ان شاء الله

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

في تقديري الشخصي
    لن ينجح في مجالنا الا من يحب كل bit يقرائها او يصنعها
    لن ينجح في مجالنا الا من كان لديه طموح بأن يصل الي مرحلة التأثير على المجتمع من خلال ما تعلم
    لن ينجح من كان طموحه نقطه ثابته محدده لا تتطور بتطوره

وعوده الي اساس كلام اخي محمد
    فعلا انت من تقود الشبكه وليس هي من تقودك

اما الشهادات فليست بالضروره تقول من انت
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو

جزاكم الله خيرا

عضو الصورة الرمزية amr.ali75

كلام كبير قوي نشكركم وندعو لكم بالخير علي ما تقدموه لنا من هدايا تنور لنا الطريق

عضو برونزي الصورة الرمزية C|EH

شكرا على الموضوع دكتور محمد ،،
    [SIZE=3][B][CENTER][IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic15315_1.gif[/IMG]
    CyberCrime Investigator
    C[COLOR=Red]|[/COLOR]EH - C[COLOR=Red]|[/COLOR]HFI - MCSA - CWSP - CWNA - Netwok+ - MCTS
    Member of International Information Systems Forensics Association[/CENTER]
    [/B][/SIZE]

عضو

رااااااااااااااااااااااااااااائع اخيي الغالي يارب نبدع
    الكلمة العبقرية الي خدناها من الاعلام
    لو بطلنا نحلم نمووووووووووووووت

ولكن هل الحلم التقليد ام التعالي ؟؟ العلم هو الابداع
    ولكن حضرتك لو مصري خاصة هتعرف لية اغلبية الناس بتاخد المهنة علشان شغلة وجواز هتعرف لية معندناش فكر
    مصر مفهاش ابداع لاننا بنحاربة

هترد تقولي عندك في مضر اذكي طفل في العالم شبكات وبرمجة وطفل تاني اخترع جهاز كشف الكدب بنبضات الايد علي ميزان

نعم انا مع حضرتك

بس دة خريج مدرسة اية واهلو مستواهم اية واتلتعليم الي اتعلمة والبيئة الي نشأ فيها اية

يعني دايما حضرتك لقيت ان كل الطلبة المصريين المخترعين اغلبهم اول ما الواد حسو انة عندة فكر جري ودوة الجامعةة الامريكية والتاني البريطانية

المشكلة في مصر التعلييييييييييييييييييييم
    ومشكلة الشعب الفقر فبقي بالنسباله الشغل ما هو الا الاكل والشرب الي بيعيشو ( هيجيب منين )
    لكن لاسف مصر دولة لا تعترف الا بالشهادات ولا تدفع الشخص الي التجربة والابدااااااااااااااااااااااااااع
    البيئة المحيطة شرب سجائر مخدرات ناس كلامها تافهة
    صاله الحديد واعمل جسم علشان الي يكلمني اضربة ياخد حاجت تضر جسمة يقف علي الناصية ويعمل نفسة شجيع السيمة
    لاسف اتحول اغلبيتنا لمبدأ كلمة مشهورة محدش راجل عليا
    تتكلم مع حد في الشارع يقولك تصدق عايز اجيب موبايل بيصور مش عارف اية
    واحد تاني الحشيش اتلغي كلة من مصر وانا الي عندي حشيش وهظبطك يا معلم
    والناس فالحة تتريق يا عم هو انا هندي؟؟
    ياعم دة صيني صناعة كوخة؟؟

رايي في ثلاث جمل

حكومة فاسدة صنعت بيئة فاسدة فغيرت ثقافة شعب الي الفساااااااااااااااااااااااااااااااااااد

اخوكم من صغري بعشق الحماية والهاك المسالم
    ولكن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

لذلك انا بشكر المنتدي دة جداااااااااااااااا وكل الي بيساهم فية من اجل الارتقاء بالعلم والثقافة والتعليم الرائع والمذكرات والدروس
    بجد اقسم بالله منتدي يفوق الوصف ولو رزقني الله باولاد سأعلمهم المنتديات العلمية يكف يقتبس ويدرس ثم يخترع ويبدع
    اسف لدخولي الموضوع بجانب وزاوية اخري ولكنها وجهة نظر
    تقييمي للموضوع خرااااااااااااااافي ورائع جدا وحلمي لكل العرب وخصوصا مصر

عضو برونزي الصورة الرمزية VancouverEG

موضوع مهم جدا، ويدق على وتر حساس لأسباب:

- افتقادنا لمثل هذه المواضيع في القسم، فأغلب المواضيع هي: شروحات فيديو، وأسئلة من الناس!
    وأنا لا أقلل أبدا ... أبدا من أهيمة شروحات الفيديو، لكن لابد من مواضيع حوارية بين الأعضاء والمشرفين، بين ذوي الخبرة، وبين ضعافها.

- أن كثيرا من الحاصلين على الشهادات لو سألتهم عن شيء في منهجهم، لكنه قديم بعض الشيء= لَمَا أجابوك..!!

فكاهة:
    بعض الأعضاء في المنتدى كان يكتب في توقيعه: MCSE - MCITP - CCNA - CCNP ، فسأله أخ وقال: أريد أن أسألك عن شيء في الSDM .
    - فقال له هذا الجهبذ سابق عصره وأوانه: يعني إيه أصلا SDM ؟ :D

والله المستعان.
    [CENTER]

[FONT=Arial][SIZE=4][COLOR=red]
    [COLOR=black]والذي أَحلَّ الزواج وحَرَّم الزِّنا، وأَحلَّ البيع وحَرَّم الرِّبا؛ أنا لا أتجاهل أي أحد يراسلني على الخاص، أو أضعه خلف أُذُني!
    لا، ولكني غير متفرغ هذه الفترة تمامًا.
    وأعتذر - أشد الاعتذار - لكل من راسلني، وتأخر ردي عليه، أو لم أرد عليه حتى الآن.[/COLOR]
    [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

بعض الأعضاء في المنتدى كان يكتب في توقيعه: MCSE - MCITP - CCNA - CCNP
    او ان يضع احدهم في توقيعه network+ وبجانبها اسم شهادة اكثر عمقا بمراحل في الشبكات

ثقافة مجتمع سطحيه فعلا
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضوية جديدة

المشكلة بتبدأ من النفس اللي مبتشبعش وعايزة اللي مع غيرها ايا كان فلوس او منصب او حته زوجة ممكن يكون متزوج اجمل منها ولكن طمع الدنيا ونفسه وشيطانه بتهياله وبتتسلط عليه مرورا بالبيئة الي بجد بقت فاسده اوي زي ماقال الاخ tifa والأنانية اللي بقت فينا لدرجه ان الواحد بيستخسر يرمي الزبالة في مكانها يقول وانا مالي ماغيري هو اللي يرميها, مرورا بالتعليم السطحي العقيم الغير مبني على اي اساس علمي والبيروقراطية والروتين والامكانيات الضعيفة اللي مش بنلاقيها في المعامل ولا اي مكان للعلم في الوقت اللي بتبقى موجوده بسخاء في مكاتب ومواكب علية القوم واصحاب السلطة ,ثم متطلبات الحياة الكتير اللي بتخلي الواحد عايز يجيب فلوس وبس ايا كان مصدرها ....يااااااه ده الواحد شايل كتيييييييييير

بس مع كل الاحباط ده في بارقة امل الواحد بيشوفها في ناس بتعمل خير وعندها هدف وشايله هم بلدها وامتها

بجد تحية للبيت الكبير عرب هاردوير وجامعته الي استفدت منها اكتر من دراستي 5 سنوات لعلوم الحاسب في احد الجامعات المرموقة في بلدنا

تحية لأستاذنا ياسر رمزي صاحب المجهود الوفير والثواب الكبير
    تحية لاخونا معتصم(لومارك) وربنا يعافيه يارب
    تحية للمهندس احمد سرحان وربنا يجازيه عن نيته كل خير
    تحية للمهندس محمد سمير ورربنا يرجعه بالسلامة للمنتدى
    تحية لكل من يضع حرفا يعلم به امة
    اسف على الاطالة
    اني احبكم في الله

عضو

جزاك الله خيرا يا دكتور محمد على الموضوع الرائع (الواقعي) كلامك سليم جدا ونتمنى سرد مثل هذه المواضيع بإستمرار في المنتدى
    لو فكرنا بنفس منظور هذا الموضوع لوصل كلا منا إلى الإبداع فعلا في مجاله أي كان هذا المجال فلا أتخيل أن أرى شخصا يكون حلمه مجرد الحصول على وظيفة ومرتب ومن ثم الزواج وفقط هذا النوع من التفكير لن يصل بصاحبه إلى ماهية العلم الحقيقيه بل ما يرنو إليه بالإمكان إنجازه بسهوله فلو كل واحد منا فكر بالوصول إلى الإبداع وسعى إليه فسيصل فليس هناك شئ مستحيل في هذه الدنيا مع التوكل على الله سبحانه وتعالى
    ( إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملا أن يتقنه)

أخي أيمن أوافقك الرأي في مسئلة التميز في أحد المجالات بصفة عامة ولكن إذا جئنا لتخصص مثل الشبكات فأنا تماما مع التنوع في العلوم في هذا المجال بالتحديد بمعنى أن هذا المجال دائم التجدد وستجد ما كان في السنة الماضية قد تغير تماما هذه السنة, أنا لا أنكر ضرورة إتقانك لتخصص من تخصصات هذا المجال سواء سيكيورتي وايرلس أو فويس وما إلى ذلك ولكن اشيد بضرورة التعمق فى مختلف التخصصات أيضا على الأقل كبداية.......وبإسلوب آخر نحن كعرب لسنا مثلهم في هذا المجال بصراحة ومن النادر ويكاد يكون معدم وجود طلب لشخص مثلا لديه خبرة ال15 سنة في الاكستشين سيرفر على سبيل المثال بينما في الدول الأجنبيه ستجد ذلك وبكثرة.

استادي ياسر أنا معك في كلامك لأنه بالفعل أي شئ تحبه سوف تبدع فيه لا محاله (حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب) وبالفعل في مجال IT على وجه التحديد إن لم يكن الشخص مواكب لما هو جديد دائم فالأفضل له أن يبحث على مجال آخر يشغله.

أخى TIFA5500 كلامك ما هو حاصل فعلا ليس في مصر فقط ولكن في أغلب دولنا وهو شئ مؤسف حقا ولكن كل تلك الأشياء ترجع للشخص نفسه , ويفضل أن يكون ضد كل هذه العوائق لأنه لا يوجد شئ مستحيل ولكن توجد أشياء صعبه وصعبه جدا ولكن جائز تحقيقها وعلى الشخص أن يعلم بأن كل شئ بيد الله سبحانه وتعالى فهو الرازق وبيده كل شئ وأن يعلم بأن رزقه لن يأخذه غيره فإذا فكره بهذا المنوال فلن يؤثر فيه شئ ويقول على الدنيا السلام واللهم لا عيش إلا عيش الآخره دعاء الرسول صلى الله عليه وسلم. أسأل الله العلى القدير أن يوفق شبابنا لما فيه خير لأمتنا الجريحه.

أخي VancouverEG ما عندي ما أقولك إلا استرها الله يسترك بلاش فضايح :D

لا تقل قد فشلت قل لم انجح بعد

عضو

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أولا أعتذر إذا كنت حشارك برأى الصغير وسط العملاقة ولكن
    لا يمكن أصدار أى حكم أو رأى بعيد عن الواقع (مينفعش نبقى بعيد عن الواقع وقول ده صح وده غلط ) لازم وأحنا بنحكم أو نقرر فى أى موضوع تكون عيونا بتبص بنظرة واقعية للمجتمع اللى أحنا عايششين فيه أنا معاكم أن أحنا لازم نحلم وبجد بس متكنش أحلام بعيدة عنن اممكن ميكونش حد حاسس بالكلام اللى أنا بقوله ولكن ده اللى بيحصل سوق العمل فى مصر يكاد يكون مقفول وأنتم عارفين فلذلك متلمش اللى بيسأل أدرس أيه علشان أشتغل لأن الشغل عمره ما كان غلط ولكن الظروف المحيطة بينا وجهت تفكيرنا للشغل وبس اللى بيلاقى شغل اليومين دول وبيبقى عمل معجزة فأصبح كل واحدبيدور على أى شغل فبيدرس علشان يشتغل مش بيدرس علشان العلم وده مش صح ومش غلط ولكن ساعات الحياة بتجبرنا على أختيارات ليس لنا منها مفر فكل شاب خريج جديد بيبقى حلم حياته أنه يشتغل أزاى أ،ته بقى عايز شاب حديث التخرج مش لاقى شغل يكبر دماغه من فكرة أدرس علشان أشتغل ويركز فى أنه يدرس علشان العم ويبقى متميز أذاى وهو مش لاقى نقطة نور تنورله الطريق الشابا ده حيفضل طول عمره يدرس طيب وإلتزاماته يعمل فيه أيه وهل مش من حقه أنه يكون أنسان طبيعى يكون حياة ومستقبل ويشتغل ويعتمد على نفسه ولا أهله حيفضلوا يصرفوا عليه على طول يا جماعة بلاش تكونو قاسيين مش حتبقى أنتو والزمن علينا أنا أعترف أن الواحد بيدور على شهادة خلاص علشان يشتغل بس حيعمل أيه أى شغل دلوقتى يقوللك لازم يكون معاك شهادة وسنتين خبرة طيب وبعدين حنشتغل أمتى وأزاى وخصوصا أن أصحاب الشركات بيدور على الأستفادة الكاملة منكم يعنى مينفعش تكون بتعرف حاجة واحدة بس.
    أعيدو النظر للواقع

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدكتور مصطفى مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أولا أعتذر إذا كنت حشارك برأى الصغير وسط العملاقة ولكن
    لا يمكن أصدار أى حكم أو رأى بعيد عن الواقع (مينفعش نبقى بعيد عن الواقع وقول ده صح وده غلط ) لازم وأحنا بنحكم أو نقرر فى أى موضوع تكون عيونا بتبص بنظرة واقعية للمجتمع اللى أحنا عايششين فيه أنا معاكم أن أحنا لازم نحلم وبجد بس متكنش أحلام بعيدة عنن اممكن ميكونش حد حاسس بالكلام اللى أنا بقوله ولكن ده اللى بيحصل سوق العمل فى مصر يكاد يكون مقفول وأنتم عارفين فلذلك متلمش اللى بيسأل أدرس أيه علشان أشتغل لأن الشغل عمره ما كان غلط ولكن الظروف المحيطة بينا وجهت تفكيرنا للشغل وبس اللى بيلاقى شغل اليومين دول وبيبقى عمل معجزة فأصبح كل واحدبيدور على أى شغل فبيدرس علشان يشتغل مش بيدرس علشان العلم وده مش صح ومش غلط ولكن ساعات الحياة بتجبرنا على أختيارات ليس لنا منها مفر فكل شاب خريج جديد بيبقى حلم حياته أنه يشتغل أزاى أ،ته بقى عايز شاب حديث التخرج مش لاقى شغل يكبر دماغه من فكرة أدرس علشان أشتغل ويركز فى أنه يدرس علشان العم ويبقى متميز أذاى وهو مش لاقى نقطة نور تنورله الطريق الشابا ده حيفضل طول عمره يدرس طيب وإلتزاماته يعمل فيه أيه وهل مش من حقه أنه يكون أنسان طبيعى يكون حياة ومستقبل ويشتغل ويعتمد على نفسه ولا أهله حيفضلوا يصرفوا عليه على طول يا جماعة بلاش تكونو قاسيين مش حتبقى أنتو والزمن علينا أنا أعترف أن الواحد بيدور على شهادة خلاص علشان يشتغل بس حيعمل أيه أى شغل دلوقتى يقوللك لازم يكون معاك شهادة وسنتين خبرة طيب وبعدين حنشتغل أمتى وأزاى وخصوصا أن أصحاب الشركات بيدور على الأستفادة الكاملة منكم يعنى مينفعش تكون بتعرف حاجة واحدة بس.
    أعيدو النظر للواقع

مشكور يا غالي فلا وجهة نظر كويسة جدااااااااااااااااااااااااااا

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

موضوع اكثر من رائع بارك الله فيكم

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة