النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: NETWORK MODELS a-OSI MODEL الدرس التانى

عضوية جديدة

Thumbs up NETWORK MODELS a-OSI MODEL الدرس التانى

NETWORK MODELS
    a-OSI MODEL

ومعلش الدروس بعد كدة هتلاقوا فيها تعريفات كتير بالإنجليزي بعد كدة وتحتها هكتب شرح
    التعريف
    ودلوقتي بقى هندخل في أول عنوان في الدرس وهو network models
    وقبل كل شيء لازم نعرف يعني ايه model أساسا

model : it is a set of components that defined for each device what will be done to aid data transfer.

بمعنى انه عبارة عن مجموعة مكونات أو زي ماهنشوف مجموعة طبقات فوق بعض بقدر اني من
    خلالها أعرف الداتا بتتنقل إزاي كل مكون من المكونات دي بيحتوي على مجموعة تعليمات بيديها للداتا علشان
    أقدر أنقلها ولو لاحظنا انه في التعريف ده التعريف ضمنيا يحتوي على تعريف البروتوكول اللي قولناه قبل كدة انه هو عبارة عن مجموعة تعليمات بتتبعها الداتا في اثناء نقلها علشان كدة نقدر نقول في تعريف ال model أنه هو عبارة عن
    set of protocols أو مجموعة بروتوكولات مع بعض .

وقبل أما نشرح الموديلز بتاعة النتوورك فلازم نعرف تعريف مهم جدا وهو مصطلح جديد اسمه ال layer

layer : it is the main and the only component of any of the network models and it defiens a certain function will be done by S/W
    or H/W.

ومعنى الكلام السابق انه ال layer هي المكون الأساسي والوحيد لكل نوع من أنواع الموديلز بتاعة النتوورك وأقصد بكلمة المكون الوحيد ان أي موديل لنتوورك هو عبارة عن مجموعة من الطبقات أو ال layers كل طبقة من الطبقات دي بتقوم بوظيفة معينة وفيها بروتوكول أو أكثر علشان تقدر تقوم بوظيفتها .
    وييجي سؤال مهم جدا هنا هو أنا ليه اساسا اضطريت اني أقسم الشبكة لمجموعة طبقات وأتعب نفسي في اني أدرس كل طبقة لوحدها ؟؟
    وطبعا ده سؤال منطقي والسبب في كدة انه تخيلوا لو أنا في مؤسسة أو شركة معينة هلاقي ان الشركة متقسمة لكذا جزء فهنلاقي مثلا الموظفين الصغيرين اللي في الشركة منهم ناس ماسكة الحسابات وناس ماسكة مراجعة دفاتر معينة وفوق الموظفين دول هنلاقي الموظفين الكبار اللي هيكون ليهم وظايف تانية وبعدهم هنلاقي مثلا نائب أو نواب المدير وهنلاقي سكرتارية وهنلاقي المدير بتاع الشركة فكل مجموعة ماسكة وظيفة معينة وعلشان كدة هنلاقي ان في الآخر الشغل لما بيتجمع من كل دول بيصب في الآخر في تحقيق هدف معين زي مثلا اننا نقول ان الشركة دي شركة استيراد وتصدير او الشركة دي شركة سياحية وهكذا وبيكون ده سر النجاح بتاع الشركة وهو تجزيء الشغل لكن تخيلوا بقى لو احنا الشركة دي خلينا كل الناس اللي فيها بيعملوا كل حاجة زي ان كلالناس ماسكة منصب المدير وفي نفس الوقت بيراجعوا الدفاتر وكلهم ماسكين الحسابات هلاقي ان الدنيا باظت خالص وحصلت لخبطة كبيرة لكن في الأول لما كنت مقسم الشركة بنظام معين كلن كل قسم بيخلص شغله ويسلمه للي فوقه وبكدة بقي فيه نظام في الشركة

نفس الكلام بقى لو طبقناه على النتوورك لو احنا مسكنا الشبكة وبدأنا ندرس كل حاجة فيها من الأول ممكن نلاقي نفسنا بندرس حاجات متقدمة ونلاقي نفسنا في الوسط في بعض المصطلحات الصغيرة اللي مش عارفينها أو بعض الوظائف اللي بتتم في البداية مش قادرين نلم بيها غير لما نرجع لورا شوية ونبدأ نرجع تاني وندرس الحاجات دي وبعدها
    نرجع لنفس النقطة اللي كنا فيها علشان ندرس الأجزاء المتقدمة وهكذا فهنلاقي نفسنا تايهين وده كان سر تقسيم الشبكة لمجموعة طبقات ندرس شغل كل طبقة والداتا من بداية خروجها من الجهاز لحد أما توصل لوجهتها الصحيحة
    بيحصلها ايه لما بتمر على كل طبقة من دول هنقدر لما نروح في الشغل العملي لما تحصل مشكلة معينة نحدد المشكلة دي من أنهي طبقة بالضبط وعلاجها بيتم إزاي وهتفهموا ده لما أقولكم ان الطبقات كل طبقة منهم عبارة عن مجموعة
    بروتوكولات في منها بيشتغل لوحده اما لما بوصل الجهاز بالشبكة وفي منها أنا اللي بعمله كونفجريشن على الجهاز فلما تحصل مشكلة بقدر احدد ايه البروتوكول اللي فيه مشكلة وأقدر اعرف هو في أنهي طبقة بالضبط وأكيد الكلام
    هيوضح لقدام شوية إن شاء الله.

ودلوقتي بقى نبدأ ندخل علشان ندرس
    الموديلز بتاعة النتوورك وكل موديل عبارة عن ايه ومسئولة عن ايه وايه البروتوكولات
    اللي فيها
    وال models هما 2 مفيش غيرهم أول واحد اسمه
    ال

OSI (OPEN
    SYSTEM INTERCONNECTION MODEL)
    أما التاني فاسمه ال
    TCP / IP MODEL
    أول واحد ده هو موديل بيستخدم في الدراسة فقط علشان
    الدارس يقدر يعرف ايه اللي بيحصل بالتفصيل أما الموديل التاني
    فهو اللي أغلب الناس بتوع النتوورك اللي شغالين عملي بيعتمدوا عليه
    في شغلهم وهنعرف الفرق بينهم خلال الشرح لأننا انهاردة
    هنشرح بس إن شاء الله ال OSI MODEL

ونبدأ
    دلوقتي الشرح إن شاء الله في ال OSI MODEL

- زي ماقولنا قبل كدة ان ال
    OSI MODEL
    هو نموذج بستخدمه في الدراسة فقط مش أكتر من كدة وجايز أغلب الناس اللي بتدرس نتوورك دايما في بداية الدراسة وبعد دراستهم للنموذجين بتوع النتوورك في أغلب الكتب بيلاقوا مكتوب انه النمذج الحديث في
    الدراسة هو ال
    TCP/IP MODEL
    لكن الحقيقة غير كدة خالص
    اللي اتحط الأول فعلا كان ال
    TCP/IP MODEL
    وهو تم وضعه علشان زي ماقولت قبل كدة الناس اللي بتشتغل نتوورك عملي أو بمعنى اصح الناس دي هي اللي وضعت النموذج ده لكن فيما بعد لما حب الدارسين يدرسوا الموضوع من ناحية نظرية لقوا ان في حاجات كتير محتاجة انها يتم تفسيرها فتم وضع ال OSI MODEL وهنعرف الفرق بين ال النموذجين لما نشرح ال TCP/ IP MODEL فيما بعد إن شاء الله علشان كدة نقدر نقول على ال OSI MODEL أنه هو النموذج الحديث في الدراسة والمعلومة اللي فوق طبعا لا هتقدم ولا هتأخر مع حد لكن من باب الأمانة العلمية مش أكتر المهم دلوقتي نعرف هي ايه مكونات ال OSI MODEL وبيتكون من كام LAYER أو طبقة وطبعا أكيد الصورة دايما ممكن تغني عن ألف سطر الصورة اللي جاية دي هي صورة لل OSI MODEL

والصورة اللي فوق دي تعبر عن شكل ال OSI MODEL زي مانتوا شايفين. وده نموذج زي ماهوواضح في الشكل بيتكون من سبع طبقات وانهاردة الدرس اننا هنشرح كل طبقة من دول بتعمل ايه بالضبط وأمثة للبروتوكولات اللي جوة كل طبقة وفي الآخر هقولكم كدة على تقسيمة يمكن هتحسوا بيها بقيمة دراسة الكورس ده فعلا أو قيمة
    دراسة النتوورك بشكل عام خصوصا بالنسبة لمهندسين حاسبات واتصالات بس منسبقش الأحداث دلوقتي وخلنا ماشيين بالترتيب .

في شرح كل طبقة إن شاء الله هنشرحها بالعربي الأول وهي بتعمل ايه وبعد كدة هقولكم كدة على سطر واحد كدة بالإنجليزي يختصر عمل الطبقة بالكامل
    بس قبل كدة أحب أنوه عن معلومة صغيرة وهي ان بتوع الشبكات لما حبوا يعملوا النماذج دي وقسموها وجدوا ان مش كل الناس تقدر تحفظ أسماء الطبقات فقرروا انهم يدوا لكل طبقة رقم بحيث ان المتكلم لما يتكلم يقول مثلا الطبقة الأولى أو الطبقة الثانية وهكذا وعلى ذلك ادولها ارقام من تحت لفوق بمعنى ان آخر طبقة من تحت هي الطبقة رقم واحد
    وهي ال PHYSICAL LAYER واللي فوقها هي الطبقة رقم 2 وهكذا لحد أول طبقة من فوق وهي ال APPLICATION
    LAYER ودي ادولها الرقم 7 أو اسمها LAYER 7
    الحاجة التانية بقى اللي أحب أنوه عنها واللي هنشرحها بالتفصيل ان في كل طبقة من دول الحاجة اللي بتتنقل في الشبكة بيبقى ليها شكل معين عن طريق ان الحاجة اللي بنقلها في كل طبقة بحطلها HEADER & TRAILER
    أو بالبلدي كدة راس وديل بيحتووا على حاجة معينة وإن شاء الله حتفهموا أكتر في الشرح من تحت

نبدأ بقى في شرح الطبقات طبقة طبقة من فوق لتحت

1-APPLICATION LAYER

والطبقة دي هي الطبقة الوحيدة اللي تقدر تشوف العمليات اللي بتتم فيها بعينك لأنها بإختصار هي شاشة الجهاز اللي انت شغال عليه ومش أقصد الشاشة كمكون صلب أقصد اللي انت بتشوفه على الشاشة زي مثلا ملف الوورد ده يعتبر تطبيق زي مثلا صفحة النت دي تعتبر ضمن التطبيقات زي ملف انت حملته ده يعتبر تطبيق زي ملف صوت انت بتسمعه او فيديو بتشوفه أو بي دي اف أو لعبة بتلعبها أو أي حاجة بتقدر ان تعملها وتشوفها بعينك على الجهاز بل يمكن نقدر نقول ان نظام التشغبل نفسه زي الويندوز أو اللينوكس او اليونكس أو الماكنتوش دول من ضمن
    التطبيقات ودي هتكون أكتر طبقة محسوسة بالنسبالنا هنا .

طيب بعد أماعرفنا هي ايه التطبيقات دي احنا هنا ايه اللي عاوزينه من التطبيقات دي وايه اللي هندرسه بالضبط فيها . احنا هنا بندرس شبكات يعني المقصد من كل الكلام ده اني أعرف إزاي أنقل حاجة من مستخدم لآخر واوصلها بسلام فاحنا هنا عاوزين نعرف بالضبط الطبقة دي بتبقى مسئولة عن ايه بالضبط لما أكون عاوز أنقل الداتا من مكان لمكان وكمان إزاي بتقدر تنفذ مسئوليتها دي .
    أول حاجة هي مسئولية الطبقة دي في نقل الداتا بتبقى ايه , مسئولية الطبقة دي انها بتجهز الداتا لغرض معين بمعنى انه لو الداتا اللي هنقلها أو هستقبلها عبارة عن صفحة انترنت تصفح بيتم إعدادها بطريقة معينة عن طريق بروتوكول معين ولو الداتا عبارة عن ملف هلاقي بروتوكول تاني هو اللي مسئول عنه ولو مثلا الداتا عبارة صوت زي مكالمات الياهوو أو السكاي بي هلاقي بروتوكول تاني هواللي بينقله وهكذا
    طب ايه بقى أمثلة البروتوكولات دي , هنلاقي ان مثلا لو أناعاوز أنقل أو استقبل صفحة نت أو زي مابنسميه الأيام دي أعمل تصفح هلاقي ان البروتوكول المسئول عن الموضوع ده اسمه ال HTTP (HYPER TEXT TRANSFER PROTOCOL) ولو أنا مثلا هنقل ملف هلاقي ان البروتوكول المسئول عن كدة اسمه ال FTP ( FILE TRANSFER PROTOCOL) ولو مثلا عاوز ابعت بريد اليكتروني هلاقي ان
    البروتوكول المسئول عن كدة اسمه ال SMPT ( SIMPLE MAIL TRANSFER PROTOCOL) ولو هستبقل بريد اليكتروني هلاقي ان البروتوكول المسئول عن التسليم اسمه ال POP3(POST OFFICE PROTOCOL) ولو قعدنا نضرب امثلة للصبح عن البروتوكولات الموجودة في الطبقة دي مش هخلص وده لأن
    التطبيقات الموجودة كتير جدا وكل يوم ويمكن كل ساعة بلاقي ان في تطبيقات جديدة بتظهر ولو في تطبيق معين حدعاوز يعرف اسم البروتوكول المسئول عنه في النتوورك اكتبوه في الأسئلة وإن شاء الله أجاوبكم عليه .

آخر حاجة نذكرها في الطبقة دي هي وحدة قياس الداتا المنقولة فيها , ووحدةالقياس هنا هي data لأن في الطبقة دي الداتا بتكون زي ماهي داتا نقية بدون أي إضافات عليها وأكيد حنفهم أكتر

APPLICATION layer : it is responsible for preparing
    data for the proper service

2-presentation layer :

بعد أما طبقة التبيقات خلصت شغلها وجهزت الداتا تبدأ ترمي الشغل اللي عملته على الطبقة اللي بعدها وهي ال presentation layer أو طبقة التقديم ولعلنا في الطبقة دي واللي بعدها الكلام مش هيبقى كتير قوي لأن شغلهم شبه بسيط وتقريبا نقدر نقول انه نفس شغل طبقة التطبيقات .
    لو حبينا نفسر شغل الطبقة دي باتفصيل هنقول ان شغلها ينحصر في انها تجد لغة مشتركة للتطبيق اللي في شبكة التطبيقات يقدر المرسل والمستقبل يتعاملوا بيها وده هيتضح بمثال لأن الكلام كدة غمض بعض الشيء
    معنى ايجاد لغة مشتركة انه مثلا لو أنا مثلا لو جهازي بيشتغل كسيرفر وأنا هفترض هنا ان كل الناس اللي بتقرا فاهمة الفرق بين السيرفر وأي جهاز عادي واللي مش عارف الفرق بينهم ممكن يسأل وهجاوبه عليه بس أنا عاوز اوضح نقطة معينة علشان منخرجش عن سياق الموضوع , فلو مثلا حد بعت طلب لصفحة انترنت من جهازي والصفحة دي فيها مجموعة صور امتداد الصور دي مثلا jpg وعندي كلام في الصفحة text وعندي كمانفي الصفحة ملف صوت امتداده مثلا mp3 وعندي ملف فيديو امتداده مثلا avi هلاقي ان شغل الطبقة دي انها تتفق على شكل معين
    لكل حاجة في دول بين المرسل والمستقبل وزي ماكلنا عارفين ان لغة التعامل بين الأجهزة هي الأصفار والوحايد فمثلا الطبقة دي حتجهز الداتا المبعوتة وتقول الجهاز المستقبل والمرسل هنتفق على مثلا الصيغة 0011100101 علشان نعرف ان دي صورة ونوعها jpg ونتفق على الصيغة 11011001 علشان نعرف ان ده ASCII CODE نوعه TEXT وهنتفق على الصيغة 101010011 علشان نعرف ان ده ملف فيديو نوعه AVI وهكذا جايز يكون في بعض المصطلحات اللي مش مفهومة في الشرح ده لكن أنا عاوز حاجة معينة شرحتها ولله الحمد فاللي عاوز بقى الحاجات اللي في الوسط اللي مش باينة يقول وإن شاء الله أوضحها لكن ارجو ان تكون
    الفكرة وصلت . وده كل عمل الطبقة دي .
    تبقى بس نقول حاجة أخيرة وهي وحدة الطبقة دي والوحدة هنا هي الداتا برضه لأن الداتا لسة هنا متحطتلهاش اي حاجة

PRESENTATION layer : it is responsible for finding a common data representation between each sender & receiver.

أما بقى دلوقتي فأنا كان المفروض اني في الدرس ده أشرح كل ال layers بس هااكلمه بعدين

اللهم ارحم والدى

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

رد: NETWORK MODELS a-OSI MODEL الدرس التانى

أخي الكريم : بارك الله فيك على حرصك على نفع إخوانك

ولكن هل أنت صاحب نفس الموضوع المثبت في منتدى طلبة كلية هندسة أسوان أم نقلته للإفادة

لأننا تعودنا في هذا المنتدى على المصداقية ، وأنا عن نفسي ما أحب يجي واحد بعد كده ويقول بنسرق مواضيع من منتدى آخر

فإن كنت نقلته للإفادة فيجب توضيح ذلك وإرجاع الفضل لأهله

وإن كنت أنت صاحب الموضوع فجزاك الله خير الجزاء وجعله في ميزان حسناتك وغفر لك ولوالديك

عضو برونزي الصورة الرمزية moataz1983

بارك الله فيك
    شرحك مميز اسمح لي طبعها للإستخدام الشخصي
    [SIZE=3][COLOR=red][CENTER][B][I][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][/FONT][/COLOR][/I][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][I][FONT=Times New Roman][COLOR=#000000]M [COLOR=blue]@[/COLOR][COLOR=royalblue]┴[/COLOR][COLOR=blue]@ [/COLOR]Z[/COLOR][/FONT][/I][/B][B][I][/I][/B][/CENTER]
    [CENTER][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red]YES WE CAN[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

عضوية جديدة

منقول اخ ايهاب ولكن ليس من منتدى اسوان

عضوية جديدة

ياريت يا أخى تستكمل الموضوع أنا بعتلك قبل كدة
    ياريت ضرورى أوى أنا محتاج شرح ال osi layers ضرووورى جدا
    وأنا منتظرك