صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 30 من 30

الموضوع: ايهما افضل بطاقة لجيجا بايت

عضو

رد: ايهما افضل بطاقة لجيجا بايت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gomaa108 مشاهدة المشاركة
    أنا بصراحه عندى ال P31 ومش مزعلانى فى حاجه خااااااااااالص وأنا دايما بفضل البورده اللى مافهاش بلت ان

عيبها الوحيد فى نظرى انها لا تدعم رامات أكبر 4 جيجا أما موضوع ال DDR3 فمش مهم أوى راجع الموضوع ده
    https://www.arabhardware.net/forum/s...64#post1379164

مشكور اخي واستفدت من الموضوع اللى وضعته وبالتحديد من المشاركة دي
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Extreme2 مشاهدة المشاركة
    باختصار شديد , DDR3 تقدم أداء رائع مع منصات i7 و i5 و استخدامها مع Core2 هو مضيعة للمال ..
    فمعالجات i5 , i7 , و Phenum II أيضا تستفيد من سرعة نقل البيانات العالي بذاكرة DDR3 الذي يصل الى 192 بت للترابل و 128 للديوال , وذلك لتميز تلك المعالجات بتردد عالي جدا للناقل الأمامي وهو 2.0g فما فوق .

بهذة الحالة سيكون محكوم بدعم اللوحة أخ ابو شهاب , فلوحات 775 النادر منها داعم ل ddr2 و 3 معا .

فعلا انا المعالج اللى عندي هو core 2duo وكما انا من الاول مافكرتش في ddr3 لانه لازم اجيب رامات ddr3 واللى عندي ddr2 4 جيجا بس استفدت من المعلومة دي اوي وباشكرك + لكن انا افكر اجيب معالج رباعي الانويه وطبعا رح اخذ ارخص واحد بس مش عارف يعني المعالجات القويه دي
    i5 , i7 , و Phenum II الرباعي الانويه منها ؟ عشان مسالة السعر لان سعرهم فوق ال 500 دينار يعني نص سعر الجهاز وانا مستحيل اشتري قطعه بالسعر ده

اذا مافهمتش سؤال رح اصيغو تاني
    تصنفي الى اي نوع المعالجات التاليه
    i5 , i7 , و Phenum II هل هي ثنائية الانويه ام رباعية الانويه ؟

+

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed tarek c مشاهدة المشاركة
    Storage Interface معناها عدد مخارج الساتا للهاردات اللي في البرده اللي هما
    4* Serial ATA 3Gb/s
    PCI-Express x16 slot مكان كارت الشاشه الخارجي السلوت بتاعه اللي بيركب فيه
    GbE LAN (Realtek RTL8111C/D(L) chip)Realtek 8111C ده اللان بتاعك

Heat Sink ده عشان يبرد الجسر الشمالي و اللي مكتوب عليه جيجا بايت هتشفه في البرده قطعه نحاس عشان التبريد

والله انا استفدت منكم كثير ورح ادعيلكم ربنا يوفقكم
    بس عندي سؤال في المقارنة بين اللوحتين مكتوب في الاولى
    PCI-Express x16 slot وفي الثاني مكتوب PCI-Express x16 من غير slot ليه ؟ايه الفرق ؟ صحيح ان وحده فيها كرت عرض داخلي والتاني مافيهاش لكن الاثنين فيهم مدخل للكرت الخارجي الى هو PCI-Express x16 فليه وحده مكتوب معاها سلوت والتاني لا ؟

الموضوع مش موضع انهي احسن اليابان و لا المش اباني القصه كلها في الامكانيات بس انا زي ما الاستاذ جمعه قال بفضل برده البرد اللي مش فيها كرت مدمج اخر نصيحه شوف الاقل في السعر و اشتريه بس لو تعرف ال g31 احسن انت مش هتشتغل اكتر من 4 جيجا رامات

انا قررت اجيب الاثنين عشان مازعلش حد ههههههههههه
    انا اساسا افكر اعمل كمبيوترين يعني كيسين واوصلهم بوصله واربطهم بشاشه وحده بس انا محتار في اللوحتين ليه ؟ حقوللكم انا ناوي اعمل ايه الاول
    انا ناوي اعم كيس جهاز للاعاب عندي كرت عرض خارجي gt240 و كيسه فيها باور 500 تجاري ورامات 4 جيجا وهار 1260 جيجا ومعالج e7200 ده الجهاز الموجود عندي حاليا
    والجهاز الى ناوي اجمعو الجهاز التاني حيكون كيس عادي مش عارف باور سبلاي كم بس اكيد اقل من 500 وات وحجيب كرت شاشة في مخرج للعرض على التلفزيونات العاديه مش الحديثه وانا عجبني كرت gt9500 ده فتحتو عاديه مش hdmi ورح اجيب معالج سيلرون سرعتو 3000 يعني ارخص حاجة وطبعا هارد 500 جيجا بايت
    الفكرة : اني حخلي جهاز خاص بالالعاب والبرامج حيكون فيه كرت gt240 والمعالج ال core2 duo e7200
    والجهاز التاني حيكون للتحميل العشوائي من الانترنت الفضائي (الاقمار) وللشرينج يعني لمشاهدة الدجتال على كرت سكاي ستار 2 وطبعا ححط فيه الكرت العادي gt9500 عشان لم اتفرج على كاس العالم عن طريق الشرين ققدر اعرض على التلفزيون tv لان الكرت عادي مش زي gt240

والسؤال اللى اتمنى تجاوبني فيه اي لوحه من اللوحتين اخليها لجهاز الالعاب ؟ والتاني للستالايت ؟
    لان لوحة ال 8 جيجا انا ناوي اشتري رام 4 جيجا لو لقيتها واخلي في اللوحة 6 جيجا يعني شريحه 2 + 4 واللوحة ام 6 جيجا رام اخليها للالعاب ولا للستاليت

ملحوظة : انا امتلك الان لوحة
    ga-p31-es3g والسبب في شرائي لها انها تملك 3 شقوق علما انني امتلك كرت ستالايت سكاي ستار 2 وكرت tv وعازم على شراء كرت ويرلز وساشتري ان شاء الله اللوحه الاخرى ga-g41m-es2l

وديه صورة للمشروع للتوضيح اكثر

عضو

كلمت سلوت دي اللي هو المكان الازرق بتاع الكارت بعادي هما مش قصدهم في المقارنه يفرقوا بين حاجه التانيه بس هما حطين في اعتبارهم بس اللي بيقارن اكيد فاهم عادي يعني مش اكتر و لعلمك البرده اللي مش فيها كارت شاشه مدمج بتبقي اخسن في الجميز لانها بتنقل البيانات بين الكارت و الرده اسرع عشان البانودز بيبقي اكبر

CASE :GAMA 6XM1
    CPU : INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.83@3.2GHZ
    V.G.A : ATI 4870 1G GDDR5 GIGABYT ZALMAN@780/1050
    PSU : HEC 600 WATT M:B : GIGABYTE EP43S3L
    MONITOR : BENQ T2200HD 1920X1080 WILDSCREEN

عضو

و لعلمك البرده اللي مش فيها كارت شاشه مدمج بتبقي اخسن في الجميز لانها بتنقل البيانات بين الكارت و الرده اسرع عشان البانودز بيبقي اكبر
    طيب يعني اخلى البورده g31 للالعاب وبرام 4 جيجا افضل ولا اخلي البوردة g41 برام 6 جيجا

يعني ايخهما افضل للاعاب رام 4 جيجا dde2 ولوحة من غير كرت داخلي (gt240)
    او لوحه بكرت عرض داخلي +رام 6 جيجا ddr2
    (gt240)
    ؟

عضو

+ ممكن توضحلي ايه يعني البانودز بيبقي اكبر ولو نبذه مختصره وشكرا ع المساعدة واسف ع التعب (تعبتك معاي )

عضو

مفش نعب البانودز هو مساحه نقل البينات المعالجه للجرافيك ده بالنسبه لكارت الشاشه و في بنادوندز بالنسبه للبروسيسور يعني مسمي بيطلق علي مساحه نقل البيانات و طبعا كل ما بيزيد بيبقي احسن لما بتبقي البورده فيها كارت مدمج ده بيقلل البانودز اللي بن كارت الشاشه و البرده مش هتحس بيه اووي و بعدين انت مش هتحتاج اكتر من جيجا رامات حتي مع اقوي الالعاب اقصي لعبه بتطلب 2 او 3 جيجا بس

عضو

مشكور ياباش
    افهم من كلامك يعني مفيش داعي ازيد الرامات عن 4 جيجا لان الرامات اللى عندي 4 جيجا والجهاز ناويه للالعاب

طيب جهاز كرت الستالايت وكرت التي في يلزموه رامات كتير يعني لم اعطيه لوحة 8 جيجا ممكن ازيد رامات واخليها 6 جيجا يعني ده كويس لبرامج كرت الستالايات وكرت التي في وطبعا المونتاج مونتاج الفيدو يعني برامج عاديه مش متاعت الجرافيك وكلام ده ولا كم احطلو رامات ؟ يعني جهاز بتاع الستاليت وال tv اخلى في كم رام
    وشكرا

عضو

ييا باشا الرامات دي عموما عامل مساعد مش اكتر بس اكتر من 4 جيجا كتيير و علي جهاز عادي يعني مش I7 حرام كده فلوس في الارض علي الفاضي

عضو

ييا باشا الرامات دي عموما عامل مساعد مش اكتر بس اكتر من 4 جيجا كتيير و علي جهاز عادي يعني مش I7 حرام كده فلوس في الارض علي الفاضي
    ايوه ده اللى عاوزه انا مش عاوز اجيب حاجة زيادة يعني فكرتي انه ده له فايده ع الجهاز بس زي ماقلت طالما ان معالجي مش من المعالجات الحديثه مفيش داعي ازيد الرامات

بارك الله فيك والله انا استفدت منك انت بالذات كتير وربنا يوفقك زي ماساعدتني وانا عندي سؤال اخير تقدر ماتجوبش عليه لان انا تعبتك بالاسئلة والاخوان ماشاء الله معتمدين عليك مفيش حد منهم حاول يساعدني غيرك ويواصل المساعده

والسؤال هو مستقبلا لو فكرت اجيب i7 ولو اني بسعره مستحيل افكر فيه لكن نفرض اني جبتو عتدعمو اللوحتين ولا لا ؟ يعني يركب على لوحه منهم ولا لا ؟؟؟ وهو اساسا من اي نوع انا اسمع عنو لكن مش عارف سداسي الانويه ولا رباعي ولا اي ؟

عارف ان اللى فات مش سؤال واحد لكن الله غالب لازم اعرف وزيد عليهم السؤال ده انا ناوي في المستقبل القريب باذن الله اجيب معالج رباعي الانويه ورح اجيب ارخص واحد فيهم هو حيركب على اللوحه بس الرامات اخليهم 4 ولا ازيدهم يعني هو متل الكور تو دو خسارة فيه رامات اكثر من 4 ولا لا ؟؟ يعني لم اخلى راماته 6 بيكون حسنت من الاداء ولا لا ؟ وايه احسن معالج رباعي انويه سعرو معقول ولا حتى معالج ثنائي انويه يكون افضل من اللى عندي بسعر معقول
    وووووووووووووشككككككككككككككككككككرااااااااااااااا ااا كتير

عضو

بص اولا فكره ان ال i7 يركب علي اي لوحه من الاتنين دي اطلاقا متنفعش لان البرده اللي عندك سوكيت بتاع البروسيسور 775 اما ال I7 بتركب علي سوكيت اما 1156 او 1366 علي حسب النسخه بتاعت ال I7 ده اولا ثانيا متحاولش تزود عن 4 جيجا غير لو جبت مثلا حاجه رباعيه النواه مثلا مثل Q9550 و نصيحه عشان انا وقعت في الغلطه دي متجبلوش برده اقل من P45 عشان تعرفش تشتغل بيه صح و لو هتكسر سرعته كمان
    و الI7 I, هو رباعي النواه و في لسه نازل منه الاكتريم و ده ماشاء الله تقريبا يعادل 5 او 6 الاف جنيه ده اللي 6 انويه

عضو

ممكن تعطيني اسمها البورده p45 بالكامل عشان كان لقيتها رخيصه ممكن اجيبها ولا هي غاليه ؟ لان بفكر في المعالج الرباعي الانويه ومش عاوز لم اروح اشتريه يكون لازم اغير البرده
    ولما مثلا اجيب المعالج الرباعي ققدر ازود الرامات يعني يبان عليه الرامات ؟

عضو

انا بحثت ولقيت ده GA-EP45-DQ6 ده اللى بتتكلم عليها ؟ انا عجبتني ايه رايك فيها انت ؟ بس باين عليها غاله وممكن تبوزلنا المشروع لكن انا شفت ان فيها مدخل لكرتين شاشة . طيب انا بقدر اركب كرتين مثلا الاول gt240 عشان ده ارخص كرت بيشغل الالعاب الحديثه بقوة معقوله وع المتوسط + اركب الكرت الثاني اللى هو gt9500عشان اوصلو بالتلفزيون tv وياترى ققدر اوصلو على التلفزيون وياترى لم اشغل الالعاب اي كرت حيشتغل فيهم ولا على المكان اللى اركب فيه خيط الشاشة
    طيب فرضا لو الكرتين يشتغلو عادي انا ققدر اركب كرتين شاشة + كرت ستالايت على اللوحه دي ومعالج e7200 وبور سبلاي تجاري 500 وات ولا لازم اغير الباور اذا كان بقدر اركب الكرتين عادي ع الباور التجاري بتاعي ومعاهم كرت الستالايت اتكون مشكلتي انحلت مؤقتا ومستقبلا اشري اي بورده واعمل اللى انا عاوزو

عضو

اها هي كويسه طبعا جدا بس انا قولتلك علي البرده ال ep45 دي خليها في المستقبل مع البروسيسور الرباعي النةاه و خليك في مشروعك زي ما انت متغيرش البرده دي دلوقتي غير لما تجيب البروسيسور الرباعي

عضو

اها هي كويسه طبعا جدا بس انا قولتلك علي البرده ال ep45 دي خليها في المستقبل مع البروسيسور الرباعي النةاه و خليك في مشروعك زي ما انت متغيرش البرده دي دلوقتي غير لما تجيب البروسيسور الرباعي

بس ماجوبتنيش ينفع اركب عليه الكرتين وققد اعرض على ال tv ولا ماينفعش ؟؟

اذا كان ينفع ده حيكون الحل الافضل لان بدل ماشتري كيسه كامله واركب عليها كرت اشتري البورده ده واشتري الكرت واركب الكرتين ع البورده ده حتكون كدى ارخص وفي المستقبل اجمع تجميع على البورده القديمه واشتري معالج رباعي للبورده الجديدة ويكون عندي جهازين

عضو

دي بقي بصراحه معرفهاش خاالص دي بقي حضرتك اسال فيها حد جرب الموضوع ده

عضو

دي بقي بصراحه معرفهاش خاالص دي بقي حضرتك اسال فيها حد جرب الموضوع ده