النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: برجــاء المساعدة ,,, جـــودة الفيـــديو سيئة جـــدا .. HD 2600XT

  1. #1
    عضو الصورة الرمزية EngYpT
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    204
    معدل تقييم المستوى
    9

    Question برجــاء المساعدة ,,, جـــودة الفيـــديو سيئة جـــدا .. HD 2600XT



    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,,

    من يومين عملت موضوع هنا فى القسم بستفسر عن البطاقة ..HD 2600XT ,, وبمساعدتكـم قررت شرائها ,,
    وبالفعــل اشتريتها النهارده ,, وشغال عليها دلوقتى وادائهـا فعلا مرضى لحد بعيد ,,


    المشكلة 1 : جودة الفيديوهــات ,, لما بشغل اى فيديو بلاقى صورته جودتها رديئة جداا علما بأن الفيديوهات دى عندى من الأول وكانت شغالة بجودة ممتازة على الكارت القديم 7300GS ,, والمفروض ان الكارت الجديد يشغلهم بجودة افضل كمان ,,

    المشكلة 2 : الكارت ده مفروض انه 512 DDR3 زى ماكلنا عارفين عنه وزى ماهو مكتوب هنا
    http://www.newegg.com/product/produc...82E16814131066

    الكارت عندى ياجماعة بيقرا فى صفحة الــ Advanced انه 1024 ميجا ,,,




    وبيقرا فى الــ GPU-Z انه 512 ,,,



    وانا مش عارف اصدق مين بصراحة .,,. :D

    بالنسبة للتعريف :
    انا فى البداية نزلت التعريف الجديد اللى هو 10.4 بس عمل مشاكل معايا فى تثبيته ,, بعدين شيلته خالص ونزلت التعريف الأصلى اللى بيجى مع الكارت Catalyst 8.3 ومعملش معايا مشاكل فى تثبيته ..

    وانا بصراحة ابتديت اكره الكارت ده بكل امانة ,,,
    وهنا نقدر نقول المثل الشهير لأنه بينطبق على حالتى ,,,


    :D >> من خــرج من انفيديا , هيعيش من غير ميديا<<:D

    المررجووووو المساعدة ياجماااااعــة
    وجزاكم الله كل خير


    سبحـــان الله وبحمـــده ,, سبحـــان الله العظــــيم

    http://c.imagehost.org/0485/ENGYPT.gif




  2. #2
    عضو برونزي الصورة الرمزية Coolman4now
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    4,296
    معدل تقييم المستوى
    83

    رد: برجــاء المساعدة ,,, جـــودة الفيـــديو سيئة جـــدا .. HD 2600XT

    - بالطبع الصحيح هو برنامج GPU-Z فالويندوز يقرأ البافر الخاص بالكارت أيضا ، فنتائجه غير صحيحة دائما.

    - مشكلتك مع تضارب التعريفات ليس الأ.

    - أما ان تقوم بتنصيب ويندوز جديد ووضع التعريف القديم فقط.

    - أو تقوم بحذف برنامج القيادة تماما بأستخدام Uninstall أو ثم برنامج Driver Sweeper من وضع ال Safe Mode ثم تعيد تنصيب التعريف القديم بعد أعادة التشغيل.
    [CENTER][B][SIZE=2]You think that you're strong, but you're weak[/SIZE][/B]
    [/CENTER]

  3. #3
    عضو فضي الصورة الرمزية Stokon
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    922
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: برجــاء المساعدة ,,, جـــودة الفيـــديو سيئة جـــدا .. HD 2600XT

    غير الويندوز



  4. #4
    عضو الصورة الرمزية EngYpT
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    204
    معدل تقييم المستوى
    9

    رد: برجــاء المساعدة ,,, جـــودة الفيـــديو سيئة جـــدا .. HD 2600XT

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Coolman4now مشاهدة المشاركة
    - بالطبع الصحيح هو برنامج GPU-Z فالويندوز يقرأ البافر الخاص بالكارت أيضا ، فنتائجه غير صحيحة دائما.


    - مشكلتك مع تضارب التعريفات ليس الأ.

    - أما ان تقوم بتنصيب ويندوز جديد ووضع التعريف القديم فقط.

    - أو تقوم بحذف برنامج القيادة تماما بأستخدام Uninstall أو ثم برنامج Driver Sweeper من وضع ال Safe Mode ثم تعيد تنصيب التعريف القديم بعد أعادة التشغيل.

    شكرا استاذ فادى على تعاونكـ وتفاعلكـ معايا ,,

    غيرت الويندوز ... وقمت بتنصيب التعريف القديم بس ...
    ونفس المشكـــلة برده ... الفيديوهــات جودتهـــا ,, زبالة :D ..
    وفى كمان حاجة اكتشفتها فى الألعاب ... اللعبة بتبقى شغالة عادى خالص وفجأة تقف لمدة 5 ثوانى وتشتغل تانى عادى خالص ,,


    سبحـــان الله وبحمـــده ,, سبحـــان الله العظــــيم

    http://c.imagehost.org/0485/ENGYPT.gif




  5. #5
    عضو الصورة الرمزية EngYpT
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    204
    معدل تقييم المستوى
    9

    رد: برجــاء المساعدة ,,, جـــودة الفيـــديو سيئة جـــدا .. HD 2600XT

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Stokon مشاهدة المشاركة
    غير الويندوز

    بالفعل اخى الكريم غيرته ونفس المشكلة ,,
    مشكوور على التفاعل
    سبحـــان الله وبحمـــده ,, سبحـــان الله العظــــيم

    http://c.imagehost.org/0485/ENGYPT.gif




  6. #6
    عضو برونزي الصورة الرمزية ThE AlCheMisT
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المشاركات
    924
    معدل تقييم المستوى
    16

    رد: برجــاء المساعدة ,,, جـــودة الفيـــديو سيئة جـــدا .. HD 2600XT

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EngYpT مشاهدة المشاركة

    بالفعل اخى الكريم غيرته ونفس المشكلة ,,
    مشكوور على التفاعل


    ممكن تبقى مشكلة codecs، انت نسخة الويندوز اللى نزلتها متعدلة؟
    [CENTER][FONT=Palatino Linotype][COLOR=RoyalBlue][SIZE=2][COLOR=Teal][COLOR=Blue][U][B][COLOR=Navy]My PC[/COLOR][/B]
    [/U][/COLOR][COLOR=Teal]Intel Core2Duo E6700 @ 2.66GHz | Gigabyte EP43-US3L | Kingston KVR 667MHz 2x1GB + APOGEE 800MHz 2x2GB | XFX GeForce 9800GTX+ | WD Caviar 1TB 32MB Buffer BLACK (WD1001FALS) - WD Caviar 320GB 8MB Buffer | Creative SoundBlaster X-Fi Titanium SB0880 | Gigabyte 3D Aurora | HEC Zephyr 650Watt | BenQ FP94VW[/COLOR][/COLOR][/SIZE][/COLOR][/FONT][FONT=Arial][SIZE=3][COLOR=DarkRed][B][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=179710"][/URL][/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

  7. #7
    عضو الصورة الرمزية EngYpT
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    204
    معدل تقييم المستوى
    9

    رد: برجــاء المساعدة ,,, جـــودة الفيـــديو سيئة جـــدا .. HD 2600XT

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ramez_Zordon مشاهدة المشاركة


    ممكن تبقى مشكلة codecs، انت نسخة الويندوز اللى نزلتها متعدلة؟
    والله انا لحد دلوقتى منزل اربع نسخ ويندوز .. فى زمن قياسى :D ... نسخ مش متعدلة ...
    ولسه المشكلة موجودة ...
    ومشكور على المشاركة
    سبحـــان الله وبحمـــده ,, سبحـــان الله العظــــيم

    http://c.imagehost.org/0485/ENGYPT.gif




  8. #8
    ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M
    تاريخ التسجيل
    Jul 2009
    المشاركات
    17,266
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    26

    رد: برجــاء المساعدة ,,, جـــودة الفيـــديو سيئة جـــدا .. HD 2600XT

    انا حذرتك من البطاقة اصلا ..وقولتلك ضعيفة هات 4650 .....افضل ...بكتير .....

    على العموم ...جرب تغير الويندوز وتنزل ا خر تعريف ولا تضع غير برنامج كوديكس واحد للآفلاام ...

  9. #9
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jan 2010
    المشاركات
    341
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    8

    رد: برجــاء المساعدة ,,, جـــودة الفيـــديو سيئة جـــدا .. HD 2600XT



    بس حتى لو البطاقة ضعيفة ملهاش دعوة بالجودة بتاعت الفيديو

    طيب جربها كدة عند حد من اصحابك و لو نفس المشكلة يبقى رجعها

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 15-03-2013, 20:10
  2. مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 08-10-2012, 10:38
  3. عرض بيع PowerColor HD 2600XT 512
    بواسطة radymegahed في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 29-07-2010, 20:53
  4. اريد تعريف كرت Net Work ضروري جـــدا
    بواسطة alinet في المنتدى السوفتوير العام
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 26-11-2006, 09:46
  5. اريد تعريف كرت Net Work ضروري جـــدا
    بواسطة alinet في المنتدى الاتصالات والشبكات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 08-11-2005, 01:36

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •