بسم الله الراحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا اسف جدا الموضوع ملقتلهوش أي مكان متخصص بيه غير هنا باعتبار انه القسم العام لأي موضوع

انا بطلب المساعده من كل المهندسين اللي في المنتدي باعتباري أخ أصغر ليكم فتساعدوني في قرار هام

انا في اعدادي هندسه جامعة حلوان بمصر وبأذن الله بكره بعد الامتحان مطلوب اننا نسلم استمارة رغبات القسم

والاقسام اللي المفروض اختار منها هي :-

1- هندسة الاجهزه الطبيه ( طبعا مستبعد اني اختارها ، لأنها لأصحاب تقدير امتياز وما اعلي )

2- هندسة الاتصالات والالكترونيات

3- هندسة القوي والالات الكهربيه

4- الهندسه الميكانيكيه

او ( لا افضل هذه الاقسام وخاصة انها في مكان منفصل عن الاقسام الاولي )

5- الهندسه المدنيه

6- الهندسه المعماريه

7- هندسة ميكانيكا باور

8- هندسة ميكانيكا سيارات وجرارات

بصراحه انا في حيره من أمري ومش عارف احدد ادخل ايه وزي ما انتوا عارفين ده قرار العمر كله

فيارايت كل مهندس وخاصة ( اتصالات وكهرباء وميكانيكا ) يديني فكره عن قسمه
1- كان ايه مجال دراسته
2- مجالات العمل
3- وحضرتك بتشتغل ايه بالظبط ( ياعني مهندس كهربا بتعمل ايه في الكهربا )
4-وسوق العمل عالميا طالب ايه ، وفي مصر خاصة

انا عارف انه في ردودكم اكيييد حد هيقولي ادخل اللي بتحبه
1-اوك انا بحب صناعة الميكرو بروسيسور ( بروسيسور ، كروت شاشه ، مازربورد ) لكن اللي مخليني مش متحمس ان المجال ده في مصر مش موجود نهائي
، لأن شركات الهاردوير في مصر يادوبك بتعمل تجميع ، وعرفت ان مهندسي الاتصالات بيشتغلوا في IT وده مش حلمي خالص

2- كهرباء باور ودي اللي انا تقريبا متحمسلها بعض الشئ ، بس مش عارف انا هاشتغل ايه لما اخرج ، ياتري بتوع التمويين اللي بيعدوا علي المحالات
ويقيسوا قدرة التلاجات ويعملوا ضرايب للمحلات ولا اتعلق علي عمود نور واوصل اسلاك ( انا اسف يا بشمهندسين اكيد الكلام ده غلط ، فياريت حضرتك توضحلي )

2- ميكانيكا اللي عاجبني فيها قسم ميتا ترونكس لانه بيسمحلي اتعامل مع الألات ميكانيكيا وكهربيا والكترونيا

ياريت تردوا عليا باستفاضه واسف علي ازعاجكم