صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 27

الموضوع: ::::لعواجيز عرب هاردوير فقط::::

عضو تقني سابق الصورة الرمزية masklove

Wink ::::لعواجيز عرب هاردوير فقط::::

بمناسبة ان دي ان شاء الله اخر عام لي في الكلية فكرت ان اسأل اعضاء عرب هاردوير الخريجين والعواجيز واتناقش معاهم في شويه حاجات
    تصوروا واحد قعد 15 سنه متعود علي ان شهر سبتمبر دخول المدارس وشهر مايو وينويو الامتحانات وبيأخد اجازة في منتهي البلطجة 3 شهور (مدفوعة الاجر من الوالد :D) وجيه عليه سنه فجأة اختفي كل ده
    حتي ولو وجد فرصة عمل هتبقي الايام كلها زي بعض والاجازات مخصومة من مرتبه :o !!!!1
    ياتري الاعضاء العواجيز :p ممكن يقولوا لنا احساسهم ايه بعد انتهاء مرحلة التعليم ؟
    مفيش حد مثلا اشتاق الي للرجوع للايام ديه علي اساس انها كانت ايام دلع
    كل عجوز :p يدخل يقول لنا احساسه ايه ؟

[CENTER][FONT=Tahoma][B][SIZE=4][COLOR=Red]يارب استر [/COLOR][/SIZE][/B][/FONT]
    [IMG]https://www7.0zz0.com/2011/05/16/18/645564013.jpg[/IMG]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية Planet Hemp

رد: ::::لعواجيز عرب هاردوير فقط::::

يمكن لم يكن لدى نفس احساسك الشنيع هذا لانى كنت اعمل فى فترة الاجازة الصيفية
    لكن بالفعل ايام الدراسة التى لم ولن انساها ابدذ واعتبرها اجمل ايام عمرى هى فترة الثانوية العامة لانى كنت زى وصفك بالضبط
    دراسة ومذاكرة واجازة وبدون اى مسئولية
    اما فى فترة الدراسة الجامعية اختلف الوضع نسبيا ولهذا عندما تخرجت لم يكن هذا بالقدر الهائل من التغيير (كل اللى حصل ان 3 شهور الشغل بقوا كل السنة :D بس)
    لكن فى احساس عند اى واحد مننا وهو بيدرس يقول امتى اخلص دراسة لكن بعد انتهاء الدراسة تقول ياريتها لم تنتهى
    جيش ومرارة (وانا قضيت جيش فى حلايب يعنى انسى :ah50: ) وبعدها عناء البحث عن وظيفة وما ستقابلة من كوسة ومحسوبية وواسطة وغيرة يعنى من الاخر نفق مظلم
    اية الكلام دة يا عم لالا :ah26::D:D
    اكيد ان شاء الله كل الخير فقط انصحك ان تتقى الله فى حياتك وان تخلص ضميرك فى عملك اى كان وان شاء الله ستجد العون من الله
    ومبروك عليك حياة الرجولة
    [COLOR=#000000]
    [/COLOR]

عضو ذهبي الصورة الرمزية Doctor Medo

اكتر حاجه وحشاني الاجازه 3 شهور مدفوعة الاجر !!!

يا ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه

كانت ايام جامده جدا ربنا يعيدها مش عارف ازاي بس ربنا قادر علي كل شئ المهم مترفدش بس !!

عضو برونزي

بص , هى مكنتش دلع لكله عشان نتفق , فى من انفق 4 سنين او اكثر فى كلية كانت له جحيم على الارض ,! وال 3 شهور راح لدكتر نفسى............المهم! ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه , انت اخر سنة , شوف انت تملك ايه من مهارات تواصل شخصية وتقنية فى مجال عملك , تمام؟
    انت حتخلص شهر 7
    لو انت مواليد نصف اول جيشك حتشوف ايه حواره على شهر 8
    لو مواليد نص تانى , على شهر 10
    انا حفترض انك دخلت جيش , تقبل الامر وشوف كل وسايط الارض ولو تعرف ناس فى الجيش بيخدموا فى عطارد, شوف لك واسطة
    طب مفيش جيش
    يبقى فضل وحمد لله , الجيش ليس له ادنى علاقة بالرجولة لا من قريب ولا من بعيد!
    شوف انت تقدر تشفو نفسك شغال ايه
    تخيل نفسك مثلا
    سواق ميكروباص؟ لأ!
    جراح؟لأ!
    تاجر بلح؟لأ!
    ناسخ شرائط كاست؟! لأ!
    شغال فى مكتب كومبيوتر؟!لأ!
    لغاية ما من تفكيرك او رؤيتك للحياة , دب , حتشوف حاجة
    تماموز , كده فى Target وركز فى دى اوى , بقى فى Target
    شوف ال Specs [تاعتك , 1 2 3 4 , هل مناسبك بتوع الTarget ده؟ لأ! طب نشوف الاول ايه ناقص , 4 و 3 مثلا , اعمل على اقتنائهم بكفاءة , لفيت نفسك جاهز , تمام على بركة الله
    س : اخبط فى شغلانة عشان الفلوس؟
    ج : لأ! لأنه مش معنى فلوس انك شغال صح , انا فى سؤال بتسأله فى كل مقابلة , كمان 5 سنين شايف نفسك ايه! مهم جدا تكون راسم خط لنفسك وعلى اساسه تتحرك مش اى حاجة

الكلية شخصيا كانت لى , تجربة مش حلوة , بكل المعانى , الحمد لله انها خلصت , الحمد لله انه الضرر منها جه على اد كده , ايوة , انا الوجه الاخر للعملة! ههههههههه , بس انا والله صادق معاك
    انا مفيش مرة اشتغلت فى اجازة , يعنى طلعت للسوق , لسه طازة , وخلصت كلية دور تانى , شهر 12 , هوب , رحت الجيش اخلص ورقى , هوب , لبست , هوب من 15/3/2008 ل 1/6/2009 خدمت فى منطقة ملعونة حرفيا , هوب , اسبوعين نزلت شغل فى حتة مفيش احسن من كده , شهرين تدريب وخلعت عشان كورس وكان المقابل المادى اساسا مغرى جدا بس سيبت مردود طيب لدى المديرين هناك , وفى كلام انى ارجع تانى بعد 11 شهر اهوه فى منصب احسن بمرتب احسن لنى ضحيت بس ب 11 شهر دراسة تانى ! فانت احسبها صح , حدد هدفك , وتوكل على الله

عضو ذهبي الصورة الرمزية Coolman4now

- بمجرد ما أنتهيت من دراستى الجامعية ، وأصبحت أحمل لقب عاطل رسميا ، شعرت بالفراغ الشديد فى البداية.

- فى الحقيقة أنا أعمل منذ بداية الكلية ولكنى أخترت بمجرد نهاية الأمتحانات ان أتقاعد من العمل لمدة شهرين أسترد فيهم أنفاسى ، وليتنى مافعلت!

- شعرت أن ذلك الشهران هم أسوأ أوقات حياتى ، حيث الفراغ واللاهدف ، وأيضا المصروف المحرج جدا من الوالد ، مع ملاحظة تعودى على الأعتماد على نفسى منذ بداية الكلية ، فشعرت بفائدة عملى حقا.

- ستمر بمرحلة أحباط مابعد الأنتهاء من الكلية وتحولك من شخص نشيط إلى شخص كسول جدا بالتدرج.

- ثم تبدأ مرحلة البحث عن عمل ويزامنها شعور بالأحباط الشديد ، والأسى على باقى جيلك من الشباب.

- تبدأ مرحلة الأكتئاب الخفيف بعد ذلك فلا عمل ومصروف من الوالد + شعور مضنى بقلة الذات.

- ثم مرحلة الأنتفاضة ، حينما تعمل ( أو تعود للعمل فى حالتى) وتبدأ بالشعور بالأعتماد الرائع على ذاتك ، وتحقيق كيانك حتى وأن كانت الوظيف غير مجدية ماديا ، يكفى شعورك بقيمة نفسك أمام نفسك.

- ثم مرحلة الأنطلاق ، حينما تجد عملا جيد لك شواء فى تخصصك أو غير تخصصك ، وهى أفضل مرحلة فى حياتك ، مرحلة الحرية بدون قيود ، حتى تنتهى - يا والداه - بالخطوبة والتقيد مرة أخرى. :D

- جميع المراحل السابقة تخبرها فى خلال أول شهرين من التخرج فلا تيأس ، وتذكر دائما أن القادم أفضل.

- العمل يشغل بالك عن التفكير ولهذا ترتاح جدا معه.

- بالتوفيق فى حياتك العملية وبداية الأعتماد على ذاتك ، وفقك الله.
    [CENTER][B][SIZE=2]You think that you're strong, but you're weak[/SIZE][/B]
    [/CENTER]

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

نصيحة ...اخوية يا عزيزى...

لا تعطى لنفسك الفرصة لكى تستريح ...ابحث عن عمل فورا ...بعد انتهائك من الآمتحانات ...

حتى لو فى غير مجال عملك ولو مؤقتا ....لآن لو جسمك اخد على الراحة ...هتستحلااها ...وهيبقا نزولك للعمل بعد كدة صعب ...

احسن حاجة يبق كولو على ودنو ...ورا بعض ...

وصدقنى يا عزيزى ....كل تعبك ...هيروك لما تمسك اول قرش فى ايدك من عرق جبينك مهما كان نوع العمل ...

هتحسك انك بشوية الفلوس الصوغننين دول ...ملك نفسك وزمانك ....

وربنا يوفقك وينجحك فى اخر سنة ...وتخلص من هم التعليم اللى مش جايب همة دة ...وبعدها تتفرغ لعملك وتبداء

هنا قصة كفاحك الحقيقية مع معركة الحياة ...التى مكتوب لك ان تعيشها ...

نصيحة اخرى ...لو قدر لك ان لا تعمل بمؤهلك ...

(( اذ لم تحب ما تعمل ....فأعمل ما تحب )) ....بحطلك تحت الجملة دى 2000 خط .....وكرت شحن ..:D

موفق دائما ..

بالمناسبة ....انا كمان وحشتنى ايام العوالة ....((التنبلة )) ...:D
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

عضو

بصراحة أنا شايل هم اليوم دة هحس بفراغ دة كدة مفيش حاجة تنكد عليك خالص
    معقولة هتقعد كدة لا هتلاقى نكد أكتر

بس لازم يكون عندك أمل و عزيمة و متستسلمش

مع تحياتى
    واحد هيعجز قريب...

عضو

طب بالمناسبة أنا عايز أشغل وقتى فى الصيف و عايز أشتغل فى حاجة تفيدنى قدام فى أى مجال.
    أنا داخل على تانية ثانوى بس عايز ألحق أعمل حاجة حلوة أحس أنها ليها قيمة .
    فكروا معايا لأن كنت بتمرن كل صيف كونغ فو بس الان فى مشاكل فى ظهرى لأسباب غير معلومة فعايز أى حاجة تغطى شعور الفراغ لأنة مرهق فعلاً,

عضو الصورة الرمزية marvel_142002

بجــــــــــــــــــــــــــــــد
    كانت احلى ايام .......
    وياريتها ترجع تانى , بس للاسف مينفعش
    انما دلوقتى ايام (استغفر الله العظيم)
    اسف فى اللفظ
    حاجة تقرف وتكره الواحد فى العيشة واللى عيشانها

عضو برونزي الصورة الرمزية ThE AlCheMisT

أنا لازم أعمل bookmark للصفحة دى لأن كمان سنة بالضبط هخش و أسألكم نفس السؤال لو ملقتهاش :D
    [CENTER][FONT=Palatino Linotype][COLOR=RoyalBlue][SIZE=2][COLOR=Teal][COLOR=Blue][U][B][COLOR=Navy]My PC[/COLOR][/B]
    [/U][/COLOR][COLOR=Teal]Intel Core2Duo E6700 @ 2.66GHz | Gigabyte EP43-US3L | Kingston KVR 667MHz 2x1GB + APOGEE 800MHz 2x2GB | XFX GeForce 9800GTX+ | WD Caviar 1TB 32MB Buffer BLACK (WD1001FALS) - WD Caviar 320GB 8MB Buffer | Creative SoundBlaster X-Fi Titanium SB0880 | Gigabyte 3D Aurora | HEC Zephyr 650Watt | BenQ FP94VW[/COLOR][/COLOR][/SIZE][/COLOR][/FONT][FONT=Arial][SIZE=3][COLOR=DarkRed][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=179710"][/URL][/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

عضو الصورة الرمزية net_cruiser

أنا سنة 1998ثانوية عامة: امتى بقى نخلص من قرف الثانوية العامة بقى و ندخل الكلية للانطلاق و التظبيط:p
    أستاذ الدرس الخاص ومقولته الشهيرة التى ترن فى اذنى حتى الان: بكره تقول و لا يوم من ايام الثانوية العامة او ما قبلها يا ابنى كل يوم بتكبر فيه بتزيد اعبائك و مسؤوليتك فيه
    و بالفعل كنت متلهف للحياة الجامعية و الحرية و عدم الصحيان الساعة 6.30 و حضور ما يروق لى من محاضرات و تلاقى القاعدة طرية حوليك "هذا ما كنت اتخيله" بدل من الثانوية العامة
    و لكن ايام الكلية وجدت فعلا المسؤولية تزيد و العبأ يزيد وبقيت اقول حفظك الله يا استاذى ورعاك صدقت مقولتك
    و بعد انتهاء الدراسة فترة اللاعمل كانت معى 5اشهر من الضياع و حالة نفسية صعبة جدا وتحس انك عالة على ابويك و بعدها العمل و مسؤوولياتك و ما تجده من تخلف من رؤسائك فى العمل و سيرهم بنمط تقليدى بحت لا تجديد و لا ابداع و اذا خالفت و حاولت التغييير ياويلك فتجد نفسك تسير فى نفس التراك التقليدى و تبتدى تسعى انك تدخل القفص على الرغم انك عارف مسبقا انك الى طريق :ah50::ah36:
    و لكن نصيحة فعلا اخوية لك اتبع تعليمات هالك و سام فأن فى كلامهم دورر

وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ (5)وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ

لكن فى احساس عند اى واحد مننا وهو بيدرس يقول امتى اخلص دراسة لكن بعد انتهاء الدراسة تقول ياريتها لم تنتهى
    طب الواحد يخلص وبعد كده يشتاق برحته
    اكتر حاجه وحشاني الاجازه 3 شهور مدفوعة الاجر !!!
    يا ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه

كانت ايام جامده جدا ربنا يعيدها مش عارف ازاي بس ربنا قادر علي كل شئ المهم مترفدش بس !!
    واضح اني جيت علي الجرح

انت حتخلص شهر 7
    لو انت مواليد نصف اول جيشك حتشوف ايه حواره على شهر 8
    لو مواليد نص تانى , على شهر 10
    لا الحمد لله مليش جيش :cool: والغريبه ان الهروب من خدمة الوطن بقي شيء يفرح :eek:
    انا معظم زملائي ليهم جيش وعمال اغيظ فيهم
    :p شكرا Hulky

بمجرد ما أنتهيت من دراستى الجامعية ، وأصبحت أحمل لقب عاطل رسميا ، شعرت بالفراغ الشديد فى البداية.
    استاذ Coolman4now حضرتك بتلخص كل القصة اللي انا كنت رسمها في دماغي ورعباني جدا جدا :eek::eek: :ah27:

(( اذ لم تحب ما تعمل ....فأعمل ما تحب )) ....بحطلك تحت الجملة دى 2000 خط .....وكرت شحن ..:D
    انا معنديش اي مشكلة اي شغل حتي ولو في موزمبيق المهم اشتغل
    فكروا معايا لأن كنت بتمرن كل صيف كونغ فو بس الان فى مشاكل فى ظهرى لأسباب غير معلومة فعايز أى حاجة تغطى شعور الفراغ لأنة مرهق فعلاً,
    كورسات في مجال الكمبيوتر (واوعي تنافسني :D) هتلاقي عندك مجالات كتيرة مثل تصميم مواقع الانترنت وكده والحاجات دي بقت مطلوبة جدا حاليا
    انما دلوقتى ايام (استغفر الله العظيم)
    اسف فى اللفظ
    حاجة تقرف وتكره الواحد فى العيشة واللى عيشانها
    حضرتك وكمان coolman4now سببت لي المزيد والمزيد من البهجة والتفاؤل
    مفيش طريقة ارجع بيها اولي ابتدائي
    :eek:
    أنا لازم أعمل bookmark للصفحة دى لأن كمان سنة بالضبط هخش و أسألكم نفس السؤال لو ملقتهاش :D
    رب يسهل وساعتها هديك جرعة احباط عالية بس انت تؤمر
    [/CENTER]

أستاذ الدرس الخاص ومقولته الشهيرة التى ترن فى اذنى حتى الان: بكره تقول و لا يوم من ايام الثانوية العامة او ما قبلها يا ابنى كل يوم بتكبر فيه بتزيد اعبائك و مسؤوليتك فيه
    و بعد انتهاء الدراسة فترة اللاعمل كانت معى 5اشهر من الضياع و حالة نفسية صعبة جدا وتحس انك عالة على ابويك و بعدها العمل و مسؤوولياتك و ما تجده من تخلف من مرؤسينك فى العمل و سيرهم بنمط تقليدى بحت لا تجديد و لا ابداع
    واضح ان الموضوع ده عامل رعب لكل الناس مش انا بس
    شكرا علي جرعة التفاؤل الجامدة طحن دي
    [/CENTER]

عضو ذهبي الصورة الرمزية Coolman4now

- للأسف أنا ذكرت الحقائق مُرة ومجردة وأعتذر عن ذلك ، ولكنها الحقيقة.

- المفيد فى الكلام هو : أشغل وقتك ولاتدع للتفكير فرصة ينال فيها منك.
    [CENTER][B][SIZE=2]You think that you're strong, but you're weak[/SIZE][/B]
    [/CENTER]

عضو برونزي

والغريبه ان الهروب من خدمة الوطن بقي شيء يفرح :eek:

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هه موتنى من الضحك والله!

متخفش , مصر حتاخد حقها منك فى حاجة تانية! ام الدنيا مش بتسيب حاجة لحد كده

بهزر معاك , المهم بس بغض النظر عن شغل وخلاص تكون حاجة كويسة لك , انت ممتصورش نفسك مثلا شغال شغلانة , اوكى فهمتها وكل حاجة ومعاك فلوس , خلاص ده اخر المطاف , بالعكس , انت ممكن تلاقى فلوس كويسة بس شغلانة مقرفة ومع الوقت تلاقى نفسك تحولت أسف فى التعبير جاموسة فى ساقعة , ملهاش اى قيمة , عشان كده من الاول ركز كويس وخلى اختياراتك كويسة وانت اللى تختار مش حد يختار لك , انت مخترتش اسمك ولا اخترت اهلك ولا اخترت حاجات كتير, حاجتين بس ممكن تحددهم او 3 فى حياتك بنفسك , انت عايز تشتغل ايه , تتجوز مين , وتكون صالح ولا طالح! بس! فمن اولها احتار اللى يريحك انت مش يريح غيرك , ونصيحة وهمسة فى ودنك , اوعى تخلى الجواز Target , حتلاقى صحابك اللى شغال فى شغلة هبلة واللى حرام , بحجة يكون نفسه ويجيب شقة عشان الجواز , ملهاش اى قيمة! الجواز من حاجة حتموت من غيرها , هى مهمة جدا بس مش هدف , خليها حاجة مهمة تعينك على تحقيق الهدف

ربنا معاك

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة