النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: مشكله تنصيب النظام على لوحه XFX 790i رغم تبديل الرام (معدل)

عضو

مشكله تنصيب النظام على لوحه XFX 790i رغم تبديل الرام (معدل)

انا بجد بدات اكره مجال الكمبيوتر ده من كثرة المشاكل ( التى لا حصر لها ) اللى بتقابلنى كل شوية .. وانا كتبت موضوع يوحى بكده و بينوه عن ردائة المنتجات ( الكمبيوتر ) وانه لازم نقف وقفة امام المستوردين ( اللى معندهمش ضمير ) وطلبت من ادارة المنتدى تثبيت الموضوع .. ولا حد عبرنى وكانى باتكلم فى الهوا ... طولت عليكم .. ندخل فى الموضوع..

انا اشتريت بوردة XFX 790i Utra SLI مع رامة دى دى ار 3 كينجستون ووجدت ان الرامة فيها مشكلة وبتجيب شاشة زرقاء وبيتكتب فى السطور الاخيرة Physical Memory فطبعا يتفهم من كده ان الرامة فيها مشكلة ورجتها لصاحبها وبعدها اشتريت رامة هاينكس جديدة وظهرت نفس المشكلة وروحت مغيرها ووجدت حاجة غريبة جدا ان الجهاز بيسطب ال Win XP فقط ولما اجرب اسطب Vista او 7 .. يجيب شاشة زرقاء ومش مكتوب Physical Memory ولكن بيكون مكتوب Fatal Error او Hard Error ..( مع العلم انى مجرب البوردة عند صاحبها وكانت شغالة كويس على ال XP او 7 ولما اعمل ضغط او تست على الجهاز يهنج او يعمل ريستارت ( ده عندى انا مش عنده ) ... ففكرت انى ارى الكود اللى بيظهر على ال Motherboard Tester عند ظهور الشاشة الزرقاء وقت عمل سطب للويندوز ال vista او 7 فوجدته كاتب " F5 " .. فانا مش عارف الكود ده بيرمز لاى مشكلة .. هل المشكلة فى الرامة والا فى البوردة ؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو من خبراء المنتدى الرد على موضوعى ضرووووووورى جدا جدا جدا جدا جدا.........

ولكم جزيل الشكر................

عضو

رد: حتجنن ياناس .. انا عايز احل المشكلة العوصة دى!!!!

ان حاكتب لكم تفاصيل ال Error اللى فى الشاشة الزرقاء عن تسطيب ال 7 او Vista
    1) Stop: c000021a (fatal system error(
    the initial session process or system process terminated unexpectedly with a
    status of 0x00000000(0xc0000221 0x00100390(
    the system has been shutdown

والخطا الاخر :

2) Stop: coooo221 Unknown Hard Error
    \SystemRoot\System32\ntdll.dll

ياريت تردوا عليا ............

عضو

اعتقد من الهاردسك اخي

عضوية جديدة

هناك سببين
    يا أما من الهارد
    يا أما من أسطوانة الويندوز نفسها

مشرف سابق الصورة الرمزية ahmadrashad

رد: مشكله تنصيب النظام على لوحه XFX 790i رغم تبديل الرام (معدل)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اولا من خلال طرح مشكلتك تستكشف ان المشكلة ليست من المازر بورد لانة تعمل بطريقة سليمة علي جهاز اخر اذن المشكلة من اي جزء اخر في المكونات ولاجابة عليك يجب كتابة مكونات الجهاز بالكامل ،،وتعقيبا علي كلامك بخصوص ردائة المكونات المطروحة في السوق بسبب المستوردين فلا تحمل كل الحمل عليهم فيوجد شق كبير علي فقة الشراء عند المشتري "الغالي ثمنة فية " كل من يقدم علي شراء جهاز جديد اهم شي عندة " التوفير " علي حساب المكونات وهذة هي اهم مشكلة تقابل من يعمل في المجال فالبائع يريد المكسب ولا شي غيرة والمشتري مغلوب علي امرة بين قيل و قال ولا يكلف نفسة لسؤال علي مكونات جيدة تتناسب مع متطلبات عملة بعيدا عن البائعين الذين يردون المكسب فقط لا غير من هنا تاتي المشكلة والطامة الاكبر عند ظهور من يتكلم بصدق لمصلحة الناس "مبداة الغالي ثمنة فية " وللحفاظ علي الجهاز اطول فترة ممكنة بعيدا عن المشاكل يتهم انة "نصاب "وهذا من جهل المشتري الذي لا يستطيع ان يميز بين الغس والثمين و المتضرر الاول من هذة السياسة طبعا صاحب الجهاز "تعطل الجهاز فترات طويلة ودفع المزيد من الاموال لتصليح " ثم من يعمل في مجال التصليح والذي يفاجاء بمشاكل تحتاج الي " حاوي " اقرب منها الي فني اصلاح وهذا هو الذي تتكلم فية وتنزعج منة ،، باختصار حل المشكلة في امرين ضمير البائع ووعي المشتري وعلي العموم السوق يوجد بة جميع درجات الجودة المهم من يعرف ان يمييز بين هذة وتلك،،
    ملحوظة : المستورد ليس من مصلحتة ان يشتري مكونات رديئة لان كل التالف يرجع لة ضمان وهذا في اغلب الاحيان يتسبب في خسارة لة ولكنة هو لاسف يتعامل مع تنافس المستوردين بعضهم مع بعض والا سوف "يتفرج عليهم لاسف" الحل في وجود هيئة رقابية "حماية المستهلك " تشرف علي كل المنتجات الداخلة من الجمارك الي السوق حتي لا يختلط الامر علي المشتري العادي.
    انا احببت التوضيح واسف علي الاطالة وانا متواصل معك لحل المشكلة الخاصة بك ،، وشكرا.....

:ah49::ah49::ah49::ah49::ah49:

عضو

انا مكونات جهازى هى :
    CPU : Core2Quad Q6600
    MB : XFX 790i Ultra SLI
    RAM : Hynix 2GB DDR3-1333
    VGA : GTX275 OC
    HHD : WD 250GB 8M Cache
    PSU : Gigabyte 550W

مشرف سابق الصورة الرمزية ahmadrashad

السلام عليكم ورحمة الله

انت تقول ان المازر بورد كانت تعمل علي جهاز زميل لك ما هو نوع الرامات التي كانت مركبة عندة وتعمل بطريقة سليمة هذة واحدة فاذا ركبت الرامة التي عندة وحلت المشكلة اذن الامرانتهي والا نبحث عن شي اخر تكون فية المشكلة من الممكن ان تكون هناك مشكلة في الكبلات الخاصة بالساتا "توجد بها زاوية 90 درجة او اقل " او نوعية الكبل رديئة و من الممكن ان تكون هناك مشكلة في الهارد ومن الممكن ان تكون في مشغل الدفيدي نفسة او في اسطوانة ويندوز 7 نفسها حاول ان تغيرها جرب وانا في الانتظار النتيجة :confused::confused::confused:....

عضو

نوع الرامات اللى انا جربت بيها عند صاحبها كان نوعها OCZ Gold وحاجرب الحلول اللى الاخ احمد راشد نبهنى عليها وممكن اغير اماكن كابلات الساتا يمكن تعمل فرق ... بس اللى انا متاكد منه انى لما اضغط على الجهاز فى الشغل احيانا يهنج شوية وبعدها يشتغل تانى واحيانا يهنج تماما ولما باشغل فيديو دائما يهنج ويقطع ...

انا مستنى ردودكم .....

وشكرا.............

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

الأخ aymandiablo،
    1. هل يمكنكَ أن تزودنا بصور لرسائل الخطأ والشاشات الزرقاء التي تواجهها؟
    2. لافائدة أبداً من بطاقة الفحص (Testing Card) دون دليلها الذي يأتي معها والذي فيه تفسير لرموزها، فحاول الحصول عليه.
    3. ماهي درجات الحرارة للمعالج واللوحة الأم و بطاقة العرض عند الضغط وبدونه؟ يفيدك برنامج Everest الموجود بتوقيعي في معرفتها أولاً بأول.
    النديم

عضو

اشكرك اخ " النديم " على اهتمامك وردك على موضوعى....
    بالنسبة انى انزل صور لرسائل الخطا .. صعب جدا لان كاميرة موبايلى ضعيفة وبالنسبة للحرارة معتدلة يعنى على التحميل الشديد على البروسيسور حرارته لاتتعدى 60 درجة وحرارة البوردة لاتتعدى 50 درجة...

وانا جربت رامات OCZ Platinium كنت اخذتها من واحد معرفة .. والحمدلله سطيت ال Vista و 7 ولكن واجهتنى مشكلة اخرى وهى فى اخر تسطيب ال Vista عند عمل Check على مكونات الجهاز قبل الدخول على الديسك توب ظهرت الشاشة الزرقاء ومكتوب Physical Memory.....

ولاحظت كمان حاجة وهى عند الضغط الشديد على الجهاز افاجا انه بيعمل ريستارت او يجيب شاشة زرقاء واحيانا يكتب Physical Memory واحيانا ميكتبش واحيانا يجيب اكواد غريبة

وبالنسبة للبرامج اللى باعمل بيها ضغط على الجهاز 3D Markvantage او 3D Max Rendering مع تشغيل بعض البرامج معه او Crysis Benchmark on High setting او Intel Burn Test ........

انا من وجهة نظرى ان المشكة فى الباور سبلاى ( احتمال ) ... لانى عملت Standard Diagnostic للرامات واجتازت الاختبار ولكن لما عملت Extended Diagnostic للرامات ( وهذا الاختبار اقوى ) لم تجتازه.........

انا اعتفد ان الباور سبلاى مش قادر على توصيل الفولت المناسب لبعض مكونات الجهاز .. ده اعتقادى

ارجو انكم تفيدونى بخبراتكم وتردوا عليا ...
    ولو المشكلة فى الباور سبلاى .. ارجو من اى عضو فى المنتدى يتطوع ويجيلى بباور اقوى من الباور بتاعى .. للتاكد ما اذا كنت المشكلة فى الباور سبلاى او لا؟؟؟؟

واكون شاكر لكم جدا جدا...........

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

أنا أشاركك الشك الأولي في مسؤولية مُجهز الطاقة عن العوارض التي تصيب الجهاز، علماًُ أن شركة Gigabyte لا تصنع مجهزات الطاقة بنفسها بل إنها تتعاقد على صناعتها عند شركات أخرى.
    النديم

عضوية جديدة الصورة الرمزية المستقبل للحاسب

ريح نفسك وروح عند متخصص

عضو

انا خلاص توصلت لحل المشكلة تقريبا .. وهو انى كنت سبب المشكلة وانا لا ادرى ...
    انا عملت على تقليل الفولت اللى داخل للبروسيسور لاقل من الطبيعى وده كان سبب المشاكل دى كلها ولكنى عملت كده لان كانت حرارة البروسيسور عالية وده طبعا بسبب الحر اللى احنا فيه ولما رجعت الفولت الطبيعى للبروسيسور اشتغل الجهاز تمام والحرارة بقت معقولة ... ولكن احيانا لما باعمل تحميل شديد على الجهاز احيانا يهنج شوية وبعدها يكمل عادى ... وانا اعتقد ان ده سببه الرامة لانها من الرامات الرخيصة الشعبية ( كليشن كان ) والله اعلم......