صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 72

الموضوع: الموضوع الرسمي لكروت الدش و الشيرنج

مشرف عام سابق الصورة الرمزية DoCToR.TaHeR

رد: الموضوع الرسمي لكروت الدش و الشيرنج

الف الف الف شكر علي رد حضرتك يا Phantomas
    دلوقتي انا طلعت بشويه حاجات من كلامك اللي افادني كتير بصراحه ووضحلي كزا نقطه

انا فهمت من كلامك ان فيه 3 طرق لتشغيل القنوات المشفره بجانب النايل سات علي التليفزيون او الكمبيوتر
    1- عن طريق كروت الستالايت وبرامج الشير وكده بس تقريبا الطريقه دي كمبيوتر بس صح؟
    2- الطريقه التانيه رسيفر بيعمل كل حاجه في اي حاجه وده شبه منقرض اوتو توافره قليل صح؟
    3- عن طريق ريسيفر من نوع معين بيفتح القنوات دي وفيه منه انواع زي الهاي ديفنيشن وكده صح؟

السؤال بقه لو كلامي اللي فوق ده صح ! ايه الطرق اللي منهم تنفع كمبيوتر وانهو تليفزيون ؟؟

انا بصيت عندي علي الرسيفر مش لاقيت رقم الموديل اللي قولت عليه بس علي العموم هو لونه سيلفر وكنت جايبه من شركه ART
    بس مش مشكله لو هشتري رسيفر تاني
    دلوقتي ان شاء الله اللي انا هعمله اني هشتري تليفزيون LCD وداعم للهاي ديفنيشن اكيد باذن الله

فا عاوز اعرف بقه ازاي هشغله عليه وانهو طريقه من اللي فاتو دول احسن؟ انا حااسس ان عن طريق رسيفر اسهلي حتي لو هدفع في الرسيفر 1000 جنيه مش مشكله بس اخلص :D

وبعدين انا مش فاهم حته اشتراك شيرنج دي؟ بشترك فين وعند مين وازاي ؟؟
    النت عندي خط 512 لوحدي من شركه لينك دوت نيت

معلش يا باشا استحملني اصلي لسه جديد في الموضوع ده

تعديل : نسيت اقول لحضرتك انا هستخدمه مع التليفزيون في اوضه المعيشه وياربت حضرتك توضحلي ايه نوعيه الوصلات اللي بتقول عليها (نت - دش - تليفزيون )
    انا الدش اللي عندي مش وصله من الشارع
    وياريت حضرتك تقولي نوعيه الرسيفرات الكيو ماكس الداعمه لل HD ولا هو النوع اللي حضرتك قولته ده احسن واحد وسعره كام؟
    وسمعن ان ممكن الرسيفر يكون في منفذ USB عشان تشغل افلام HD من خلاله هل مظبوط الكلام ده ؟ ولو مظبوط ياريت الرسيفر يكون فيه المخرج ده طبعا :D

عضو الصورة الرمزية H.E.R.O

طيب ايه احسن اشتراك شيرنج نايل سات فقط و يكون رخيص

عشان انا مشترك فى سيرفر acamd و حاسس انه سىء جدا و مش عارف العيب من السيرفر ولا من عندى لانى اما اشغل قناة مشفرة مثلا من الجزيرة الرياضية بيقعد حوالى 3 دقايق على ما تفتح القناة !!!!!!!!!
    يا ترى ده عادى ولا من الكودك ولا من السيرفر ولا ايه ؟؟

عضو الصورة الرمزية Bulldozer FX

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.TaHeR مشاهدة المشاركة
    الف الف الف شكر علي رد حضرتك يا Phantomas
    دلوقتي انا طلعت بشويه حاجات من كلامك اللي افادني كتير بصراحه ووضحلي كزا نقطه

انا فهمت من كلامك ان فيه 3 طرق لتشغيل القنوات المشفره بجانب النايل سات علي التليفزيون او الكمبيوتر
    1- عن طريق كروت الستالايت وبرامج الشير وكده بس تقريبا الطريقه دي كمبيوتر بس صح؟
    2- الطريقه التانيه رسيفر بيعمل كل حاجه في اي حاجه وده شبه منقرض اوتو توافره قليل صح؟
    3- عن طريق ريسيفر من نوع معين بيفتح القنوات دي وفيه منه انواع زي الهاي ديفنيشن وكده صح؟

السؤال بقه لو كلامي اللي فوق ده صح ! ايه الطرق اللي منهم تنفع كمبيوتر وانهو تليفزيون ؟؟

انا بصيت عندي علي الرسيفر مش لاقيت رقم الموديل اللي قولت عليه بس علي العموم هو لونه سيلفر وكنت جايبه من شركه ART
    بس مش مشكله لو هشتري رسيفر تاني
    دلوقتي ان شاء الله اللي انا هعمله اني هشتري تليفزيون LCD وداعم للهاي ديفنيشن اكيد باذن الله

فا عاوز اعرف بقه ازاي هشغله عليه وانهو طريقه من اللي فاتو دول احسن؟ انا حااسس ان عن طريق رسيفر اسهلي حتي لو هدفع في الرسيفر 1000 جنيه مش مشكله بس اخلص :D

وبعدين انا مش فاهم حته اشتراك شيرنج دي؟ بشترك فين وعند مين وازاي ؟؟
    النت عندي خط 512 لوحدي من شركه لينك دوت نيت

معلش يا باشا استحملني اصلي لسه جديد في الموضوع ده
    يا باشا ولا يهمك
    اول نقطة انت فهمتها صح والحمد لله
    لكن تانى نقطتين مش اوى
    بص قصدى على الرسيفر الشبه منقرض ده انه توافره قليل فى السوق مش حاجة سبيشيال يعنى فعلى العموم الرسيفرات كلها اللى بوصلة LAN حاجة واحدة بس بتفرق فى جودة التصنيع واصبحت دلوقتى منتشرة جدا اكتر من زمان

فالترومان ده حلو اوى بس دلوقتى مبقاش منتشر زى زمان وعلشان كده قولت عليه منقرض ومش قصدى على الرسيفرات كلها

معاك حق الرسيفر اسهل بكتير وخصوصا انه بيجيى معاه اشتراك سنة مجانا :D وكمان ممكن الراجل يظبطهولك عنده فى المحل لو عنده نت
    ورشحلك الرسيفر Q-Max mst 999 HD وده معروف فى السوق باسم الجوكر وهو فى حدود 600-750 جنيه انت وشطارتك

استاذ طارق مفيش طريقة احسن من التانية كلهم واحد بس بترجع للعامل النفسى واستعداد الواحد انه ازاى عايز شيرنج وهيعمله فين

اما الشيرنج ده فده يبقى عبارة عن يوزر وباس بتدخل بيهم على سيرفر شيرنج يفتحلك القنوات المشفرة وده هتلاقيه على منتديات كتير على النت
    بس متقلقش نفسك من الموضوع ده دلوقتى لانك لو جبت الرسيفر الكيوماكس الجوكر ده هيتاخد معاه سيرفر شيرنج لمدة سنة مجانا من تاريخ تشغيل الرسيفر لاول مرة

وطبعا لو جيبت شاشة LCD هيبقى الموضوع سهل انك تركبه على الريفر عادى من غير مشاكل ودى هتكون عن طريق وصلة اسمها HDMI ودى ان شاء الله هتجيلك مع الرسيفر ان شاء الله
    بس خلى بالك من حاجة لو اشتريت الرسيفر ده وصلة الان بتاعته مش متركبة فيه جاهزة بتيقة عبارة عن converter بيتركب فى وصلة السيريال بتاعة الرسيفر ممكن التاجار يبعهالك منفصلة وده غلط لانها بتيجى مع ارسيفر من الشركة
    ويمكن الاخ ميزوكسين يفيدك فيه اكتر لانه عنده واحد منه

ويارب اكون وضحتلك ماتريده وبالتوفيق اخى طارق
    تعديل : هاجوب لحضرتك على كلامك اللى بالاحمر بعد صلاة المغرب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة H.E.R.O مشاهدة المشاركة
    طيب ايه احسن اشتراك شيرنج نايل سات فقط و يكون رخيص

عشان انا مشترك فى سيرفر acamd و حاسس انه سىء جدا و مش عارف العيب من السيرفر ولا من عندى لانى اما اشغل قناة مشفرة مثلا من الجزيرة الرياضية بيقعد حوالى 3 دقايق على ما تفتح القناة !!!!!!!!!
    يا ترى ده عادى ولا من الكودك ولا من السيرفر ولا ايه ؟؟

الشيرنج واسعاره مختلفة جدا من منتدى لمنتدى و نوعية جودة السيرفر بتعتمد على اذا ماكان يعتمد على سبيدرات او كروت شرعية او يقوم بالخلط بين الاثنين وايضا مكان السيرف وسرعة النت التى يعمل عليها

مشكلة تاخير فتح القناة ده ممكن يبقى عادى نظرا للضغط الكبير اللى بيعانيه السيرفر اللى حضرتك مشترك فيه و الموضوع ده ملوش علاقة خالص بالكوديكس بس 3 دقايق دى حاسس انها كتير شوية والله اعلم بس طالما ان القناة شغالة معاك حلو ومبتقطعش طوال فترة المشاهدة يبقى ممكن تاخير فتح القناة اما من ضغط الذى يعانيه السيرفر او فى مشاكل فى النت وبالتوفيق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.TaHeR مشاهدة المشاركة
    تعديل : نسيت اقول لحضرتك انا هستخدمه مع التليفزيون في اوضه المعيشه وياربت حضرتك توضحلي ايه نوعيه الوصلات اللي بتقول عليها (نت - دش - تليفزيون )
    انا الدش اللي عندي مش وصله من الشارع
    وياريت حضرتك تقولي نوعيه الرسيفرات الكيو ماكس الداعمه لل HD ولا هو النوع اللي حضرتك قولته ده احسن واحد وسعره كام؟
    وسمعن ان ممكن الرسيفر يكون في منفذ USB عشان تشغل افلام HD من خلاله هل مظبوط الكلام ده ؟ ولو مظبوط ياريت الرسيفر يكون فيه المخرج ده طبعا :D
    همم الصراحة معرفش عن موضوع ال USB ده ولكن اعرف ان فى منفذ USB فى الرسيفرات دلوقت بس مش متاكد منوضوع افلا HD دى :confused: بس متقلقش لو الرسيفر الكيوماكس ده هتلاقى وصلة USB ومعظم الرسيفرات كده دلوقتى

قصدى ان التلات وصلات يعنى يبقو جاهزين بس مش اكتر

كان قصدى على النت مش الدش يا استاذ طارق وحيث ان حضرتك قولت ان النت عندك جايبه لوحدك فده حلو اوىىىىىىىىىىىىىى :D

بالنسبة للرسيفر ده والله اعلم الوحيد اللى نزل من الكيومكاس بيدعم ال HD وسعره متراوح مابين 600-750 جنيه فى باب اللوق

وبالتوفيق استاذ طارق

عضو

السلام عليكم . انا محتاج مساعدة من الاخ Phantomas بما انه يعلم الكثير فى مجال الدش انا عندى لاب توب وعاوز اركب ليه كارت دش ولكن انا معلوماتى قليله جدا عن كروت الدش فما هو افضل نوع من حيث (عدم التقطيع فى القنوات .وفتح القنوات المشفرة ) وارجو لوسمحت وضع الاسعار اذا امكن ..اسف على الاطاله ولك جزيل الشكر.

عضو

طيب يازعيم سعر كروت الستالايت الجديدة التي تشغل ابو ظبي كام وهل بيجي معها سيرفر مجاني

عضو

[QUOTE=عاشق الزمالك;1505311]طيب يازعيم سعر كروت الستالايت الجديدة التي تشغل ابو ظبي كام وهل بيجي معها سيرفر مجاني و ايه هي مواصفات الجهاز المناسبة [ و شكر ا/QUOTE]

عضو فضي

موضوع رائع ..ومعلومات مفيدة جدا من الاخوة الكرام

يرجي التثبيت

عضو برونزي الصورة الرمزية Fast Taker

السلام عليكم

اخواني انا عندي كرت realview

مش قادر اشغله على win 7

مثلا على prog dvb

عضو فضي الصورة الرمزية Hassan.Ali

برجاء المساعده فى تشغيل ريموت ال tveii s420 على البروج

ازاى اقدر اشغل ريموت كارت Tevii s420 على البروج اصدار 6.45 او اى اصدار

انا اول ما وصلت الريموت اشتغل تمام وبس بعد كده ولا كانه موجود

اول ما اشتريت الكارت عمل كده برده شيلت الريموت سنه قلت اجرب يمكن الاصدار الحديث

يكون فيه الخير

حصلت القصه تانى ...... ياريت يكون فى حل ...شكراااا

عضو فضي الصورة الرمزية ŤǾЯŊΛĐф

موضوع رائع أول مرة ألاحظه ، دلوقتى Wild Cat كان قايل إن Tevii s470 نازل قريب ، نزل ولا أيه ، ولو مش نازل أيه أحسن حاجة DVB/S2 ويفضل تكون PCI-E
    جنت على نفسها براقش ...

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ŤǾЯŊΛĐф مشاهدة المشاركة
    موضوع رائع أول مرة ألاحظه ، دلوقتى Wild Cat كان قايل إن Tevii s470 نازل قريب ، نزل ولا أيه ، ولو مش نازل أيه أحسن حاجة DVB/S2 ويفضل تكون PCI-E
    tevii s464

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

استفسار بسيط لأساتذه كروت الستالايت وانا بقول اساتذه كروت الستالايت علشان ما فيش حد غيرهم يرد على الموضوع ويقول أى كلام والسلام
    المهم أنا عندى كارت ستالايت توينهان 1027 داخلى وبقاله معايا تقريبا سنة و كان معاياقبله كارت لايف فيو خارجى بس الايف فيو ده بصراحه تعبنى كل التعب علشان كان بيقطع وفيه ترددات طتييييير جدا ما كانش بيستقبلها على سبيل المثال لا الحصر ترددات موجه كوميدى والجزيرة الرياضيه ومودرن سبورت والكارت ده والحمد لله باظ من زمان.....نييجى بقى للمهم طبعا انا خطرت على بالى فكرة التجديد للجيل الثانى من كروت الستالايت يعنى تقنيه المستقبل القريب وخاصه ان فيه قنوات كتير على باقة الشوتايم بدأت تستخدم التقنيه دى طبعا على كارت توينهان انا كنت بشغل قنوات الجزيرة HD ودريم HD وكمان روتانا التجريبيه واكتر من كده بستخدم الشيرنج ومشترك فى سيرفر شيرنج
    اعتقد انى طولت شويه فى الكلام
    نويت خلاص انى اشترى روحت دورت على كارت DVB-S2 والحمد لله لقيت فعلا كارت TeVii اللى منه موديلين واحد خارجى TeVii s660 والثانى داخلى TeVii S464 طبعا انا ما كنتش مصدق عينى لأنى دورت كتير جدا على الكارت ده بسبب تشكير بعض الاعضاء فى منتديات أخرى ....لكن اصابتنى الحيرة وقلت اشترى الكارت الداخلى ولا الخارجى طبعا انا اتلسعت قبل كده من الكارت الخارج أما الكارت الداخلى التوينهان بصراحه اكثر من رائع من هنا كنت محتار جدا فى انى افاضل بين الموديلين لأن اللى بيتلسع من الشوربه بينفخ فى الزبادى وده السبب اللى خلانى فى اول الموضوع انى اقول يا ريت اللى عارف وخبرة فى هذا المجال هو اللى يرد على الموضوع ده وأسف اذا كنت بكلامى ده جرحت مشاعر اى حد من الاعضاء الكرام
    أظن بقى السؤال دلوقتى واضح وهو هل اشترى الكارت الخارجى ولا الداخلى؟ ....الخارجى هيفيدنى أنى معايا لاب توب وبتنقل كتير ومتوفر فى كل الاماكن اللى بروحها طبق هاخد منه وصله للكارت بس طبعا خوفى الاكبر من التقطيع و خلافه
    اما عن كارت الداخلى فهو جميل لكن مقيد باستخدامه عندى فى البيت لأنى مش كل شويه هفك وهربط وشغلانه ....وخصوصا ان الفرق بين الكارتين فى السعر مش كتير ومعقول جدا
    يا ريت الافاده من اهل الخبرة وأسف على التطويل وشكرا لكل من سيرد هلى استفسارى

عضو فضي الصورة الرمزية SIGMA-ZERO

يا رجالة اللي عايز اشتراكات في سيرفر cccam لفتح تقريبا كل القنوات علي معظم الاقمار يا ريت يراسلني
    و في سيرفر كمان newcamd بس للنايل و العرب سات بس
    ...اعرف اتصرف في اشتراكات بأسعار خاصة جدا عشان خاطر المنتدي...ملحوظة..مشترك فية اكتر من 4 او 5 سنين و شغال زي الفل...بس اقل حاجة اشتراك 6 شهور

الموضوع انا مقدمة كمساعدة للاعضاء و ليس اعلان...

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة