صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 72

الموضوع: الموضوع الرسمي لكروت الدش و الشيرنج

عضو ذهبي الصورة الرمزية Doctor Medo

الموضوع الرسمي لكروت الدش و الشيرنج

بسم الله الرحمن الرحيم

تم انشاء هذا الموضوع بناء علي نصيحة مشرفنا العزيز محمد رمزي

و سوف يتناول كل ما يخص كروت الدش من انواع و اسعار و سيرفرات الشيرنج و اشتراكاته الخ

سوف تكون المشاركه للسوال في هذا الموضوع فقط و هذا هو القانون الوحيد فارجو الالتزام به لو سمحتم و شكرا لكم

عضو فضي الصورة الرمزية EHWILLIAM

رد: الموضوع الرسمي لكروت الدش و الشيرنج

أوك وآدى أول سؤال
    ما هو أفضل كارت دش موجود فى السوق حاليا ويكون سعره معقول
    موجود فين وبكام

The quality of the decision is like the well timed swoop of a falcon
    which enables it to strike and destroy its victim

عضو برونزي الصورة الرمزية తో Mezoo తో

انا معايا azures sp 2000 يشريحة twinhan 1027 وجايبه من شهرين تقريبا مش فاكر كويس ب 150 من سوق العصر والكارت ممتاز وشغال تمام والقنوات اللي كانت بتقطع مع الرسيفر شغالها تمام جدا علي الكارت

عضو الصورة الرمزية Bulldozer FX

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EHWILLIAM مشاهدة المشاركة
    أوك وآدى أول سؤال
    ما هو أفضل كارت دش موجود فى السوق حاليا ويكون سعره معقول
    موجود فين وبكام
    افضل كروت الدش Sky Star 2 و pinnacle بس دول غاليين حبتين (الصراحة اوى اوى :D:D) بس حاجة ممتازة جدا ويبقى حظك حلو لو وقعت على واحد منهم

وفى كمان TwinHann و Tevii ودول المنتشرين بكثرة جدا فى السوق المصرى وهتلاقيهم موجودين بكثرة حاليا فى كل مولات الكمبيوتر وحاليا كارت Tevii هو المنتشر بكثرة والمسيطر على السوق ويعتبر الان الافضل فى السوق المصرى ودى اسعار كروت ال Tevii من حوالى شهر خمسة اللى فات

tevii s 420 =180
    tevii s2 464 =420
    tevii s 630 =220
    tevii s2 660 =480

وطبعا الكروت دى بتدعم HD كلها

يارب اكون افدتك وبالتوفيق

عضو ذهبي الصورة الرمزية Mezoxin

أعتقد يا جماعه الكروت الدش العالية اللي بتدعم ال DVB-S 2 مش اختيار موفق دلوقتي , لانك ممكن قوي تزود 200 جنيه و تجيب ال Qmax ال HD المعروف بالجوكر , و معاه اشتراك مجاني لمدة سنة كاملة , يعني ارخص من قيمة كارت الدش زائد قيمة الاشتراك في السيرفر
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php/un=Mezoxin/t=155660[/IMG][/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية 'aMido

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mezoxin مشاهدة المشاركة
    أعتقد يا جماعه الكروت الدش العالية اللي بتدعم ال DVB-S 2 مش اختيار موفق دلوقتي , لانك ممكن قوي تزود 200 جنيه و تجيب ال Qmax ال HD المعروف بالجوكر , و معاه اشتراك مجاني لمدة سنة كاملة , يعني ارخص من قيمة كارت الدش زائد قيمة الاشتراك في السيرفر
    و ما هو الجوكر و كم ثمنه و من اين احضره :D:D

كروت الدش العالية اللي بتدعم ال DVB-S 2 فعلا اختيار مش موفق دلوقتى يا ميزو لان النايل السات مبيدعمش تقنية الارسال دى دلوقتى

الكيوماكس فعلا افضل اختيار لانه ارخص الرسيفرات التى تدعم HD وتقريبا سعره من 650 - 700 جنيه وفى ناس جابته ب 600 بس

وكلامك صح فعلا فى موضوع انه ارخص لكن :cool: الصراحة افضل كارت السات لان شغل الشيرينج عليه اسهل بغض النظر عن السيرفر المجانى مع العلم ان سيرفر الكيوماكس تحفة جدا وناس بتشكر فى بس للاسف مكنش معايا فلوس وقتها اجيبه

وبالتوفيق اخى ميزو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 'aMido مشاهدة المشاركة
    ده رسيفر Qmax mst-999 HD ويلقب بالجوكر
    فى باب اللوق هتلاقيه وسعره تقريبا من 600 - 700 جنيه انت وشاطرتك وطبعا باب اللوق مش صغيرة فهتتعب شوية لحد ماتلاقيه بس ان شاء الله ربنا يوفقك وعلى ده ارخص انواع الرسيفرات التى تدعم HD وبعد كده هتفتح معاك لحد 3750 (Dream Box 500HD ) :D:D:D:D ويمكن اكتر بكتير كمان

وبالتوفيق

عضو ذهبي الصورة الرمزية Mezoxin

aMido

سعره زاي مقال phantomas من 600 - 750 أنت و شطارتك , و بيتباع في منتدي ال DVD أو محلات باب اللوق و العتبه عليَّ حسب ماسمعت لكن منزلتش هناك قبل كده

Phantomas

إزيك يا راجل تصدق مكنتش واخد بالي انه أنت , بقالك كتير جداا مدخلتش , اتمني إنك تكون بخير يا رب , أنا فاكر أنت كنت أول واحد يجيب ال HD3870 في مصر :D

أنا كنت ناوي عليَّ احدي كروت tevii الجديده لكن قولت بلاش لإن معنديش خبرة مع برامج الشرينج وغيره , فقولت اريح نفسي وأجيب reciever

أنا عندي ال QMAX HD و السيرفر كويس جدا و نفس الكلام عند صاحبي , وبيشكر فيه عن السيرفر المدفوع علي الرسيفر القديم اللي عنده , بس فيه ناس شفتها علي منتدي ال DVD عندها مشاكل في تشغيل بعض القنوات , بس الحمدلله شغال معايا كويس
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php/un=Mezoxin/t=155660[/IMG][/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية wild cat

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 'aMido مشاهدة المشاركة
    كلام ميزوكسين مظبوط جدا

كرت الستلايت اقصى سعر يدفع فيه 400 اكتر من كده تزود شويه وتجيب رسيفر بمنفذ لان وبيسجل

والجوكر ده الاخ الاكبر للكيوماكس جولد اكيد سمعت عنه :D

وده يعمل بنظام لينكس ويدعم نظام ال DVB-S2 + ال HD وفيه منفذ USB للتسجيل وتحميل السوفت ومعاه سيرفر مجاني وفيه متصفح لليوتيوب وميزات اخرى

ويباع في باب اللوق بداية من 750

aMido

سعره زاي مقال phantomas من 600 - 750 أنت و شطارتك , و بيتباع في منتدي ال DVD أو محلات باب اللوق و العتبه عليَّ حسب ماسمعت لكن منزلتش هناك قبل كده

Phantomas

إزيك يا راجل تصدق مكنتش واخد بالي انه أنت , بقالك كتير جداا مدخلتش , اتمني إنك تكون بخير يا رب , أنا فاكر أنت كنت أول واحد يجيب ال HD3870 في مصر :D

أنا كنت ناوي عليَّ احدي كروت tevii الجديده لكن قولت بلاش لإن معنديش خبرة مع برامج الشرينج وغيره , فقولت اريح نفسي وأجيب reciever

أنا عندي ال QMAX HD و السيرفر كويس جدا و نفس الكلام عند صاحبي , وبيشكر فيه عن السيرفر المدفوع علي الرسيفر القديم اللي عنده , بس فيه ناس شفتها علي منتدي ال DVD عندها مشاكل في تشغيل بعض القنوات , بس الحمدلله شغال معايا كويس
    :D:D:D
    ازيك يا ميزو عامل ايه يارب تكون انت بخير
    الصراحة الكارت حلو جدا وبالنسبة للشيرنج مش مشكلة كنت هتظبط الاداء بعد كام غلطة كده وتتعلم ازاى تتعامل معاه
    مبروك على الرسيفر
    بفكر الصراحة انى اجيب واحد علشان عندى فى البيت محتلين الاوضة :D:D:D

وشكرا لك ميزو وبالتوفيق

عضوية جديدة

عندى كارت ساتلايت بقاله 4 سنين معايا
    نوعه
    twunhan 1025
    تونهان 1025
    وبشغل كل القنوات
    3d
    and hd
    والكارت ده كنت جايبه بى 200 جينه تقربيا
    صور من قنوات 3d
    وصور من قنوات hd
    الكارت ده بقاله معايا 3 سنين ولا كان فيه اتش دى ولا حاجه
    والحمد الله طلع بيشغل الاتش دى

عضو

١٠٢٥ كرت ممتاز هو و الديناصور ١٠٢٠ بس يا خسارة الكارت بتاعي مات من سنة و كمان ما كانش شغال على ويندوز ٧ خالص المهم أنا شغال حالين ب رسيفر شيرينج و ممتاز الصراحة بقالي ٧ شهور ب السرفر لي معاه

مشرف عام سابق الصورة الرمزية DoCToR.TaHeR

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

معلش يا Phantomas اسمحلي اني اسالك شويه اسئله بما انك من الواضح ان ليك اختلاط واحتكاك بموضوع الدش وكروته وكده وبما اني بجد محتاج مساعدتك ومش عارف اعمل اي حاجه في الموضوع ده

دلوقتي انا كنت عايز اعرف ازاي اشغل القنوات المشفره طبعا بجانب المفوحه علي التليفزبون عندي او علي شاشه الكمبيوتر؟
    انا عندي ريسيفر اسمه هيوماكس بس مش موديل جديد ومش عارف بيدعم ايه بالظبط !!
    احترت كتير وفي ناس تقولك هات كرت ستالايت وناس تقولي هات ريسفر تاني وناس تقولي حكايات معقده اوي كده وتوصل وتفتح وبرامج وارسال وحاسس انها حاجات صعبه اوي؟

ارجو من حضرتك تقولي ايه الادوات اللي هحتاجها والخطوات بالترتيب عشان اركبه علي تليفزيون او كمبيوتر ؟ وهل في مواصفات معينه لازم تكون موجوده في التليفزيون او الكمبيوتر؟

اه صح نسيت في ناس قالتلي في ريسيفر اسمه ترومان بيقولو بيفتح كل حاجه بس انا مش عارف لو جبته هشغله ازاي عندي؟
    وبعدين هل لو انا هشغل القصه دي التليفزيون هحتاج ايه؟ ونفس الكلام لو كمبيوتر هحتاج ايه؟

اسف علي الطلب الطويل والكلام الكتير بس اعذرني انا بجد عاوز اطبق القصه دي عندي ومحتاج المساعده

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.TaHeR مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

معلش يا Phantomas اسمحلي اني اسالك شويه اسئله بما انك من الواضح ان ليك اختلاط واحتكاك بموضوع الدش وكروته وكده وبما اني بجد محتاج مساعدتك ومش عارف اعمل اي حاجه في الموضوع ده

دلوقتي انا كنت عايز اعرف ازاي اشغل القنوات المشفره طبعا بجانب المفوحه علي التليفزبون عندي او علي شاشه الكمبيوتر؟
    انا عندي ريسيفر اسمه هيوماكس بس مش موديل جديد ومش عارف بيدعم ايه بالظبط !!
    احترت كتير وفي ناس تقولك هات كرت ستالايت وناس تقولي هات ريسفر تاني وناس تقولي حكايات معقده اوي كده وتوصل وتفتح وبرامج وارسال وحاسس انها حاجات صعبه اوي؟

ارجو من حضرتك تقولي ايه الادوات اللي هحتاجها والخطوات بالترتيب عشان اركبه علي تليفزيون او كمبيوتر ؟ وهل في مواصفات معينه لازم تكون موجوده في التليفزيون او الكمبيوتر؟

اه صح نسيت في ناس قالتلي في ريسيفر اسمه ترومان بيقولو بيفتح كل حاجه بس انا مش عارف لو جبته هشغله ازاي عندي؟
    وبعدين هل لو انا هشغل القصه دي التليفزيون هحتاج ايه؟ ونفس الكلام لو كمبيوتر هحتاج ايه؟

اسف علي الطلب الطويل والكلام الكتير بس اعذرني انا بجد عاوز اطبق القصه دي عندي ومحتاج المساعده
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

شوف يا استاذ طاهر دلوقتى بتقول ان عندك هيوماكس موديل قديم
    دلوقتى لو الموديل ده كان 5400 زد او 5400 بس يبقى انت كده تمام الرسيفر ده بيسموه الاسد العجوز لانه لحد دلوقتى واحد من عمالقة الشيرنج برغم قدم موديله بس بيحتاج وصلة سيريال من الكمبيوتر لل رسيفر فبالتالى حضرتك لازم تنقل الكمبيوتر جنب الرسيفر وحتنزل برنامج اسمه sharmax او سبيدر شير على الكمبيوتر ولازم تكون محدث الرسيفر طبعا لاخر باتش
    الموضوع ممكن انت تشوفه صعب وطبيعى انك تغلط فى الاول بس بعد كده هتتعود عليه وهتلاقى الموضوع سهل جدا
    على فكرة عندى موديل الهيوماكس ده وفرحت جداااااا انه بيدعم الشيرنج فقولت قشطة روحت نزل اشتريت الوصلة وظبطت كل حاجة وللاسف اجى اكتشف ان الكمبيوتر عندى مفيهوش وصلة سيريال :eek::D فاستسلمت ورحت اشتريت كارت سات

شوف بقى لو انت مثلا عايز تشغل اشيرينج عندك مثلا فى الاوضة ليك لوحدك يبقى انصحك بكارت سات وتظبيط الشيرنج عليه ان شاء الله سهل جدا
    اما لو انت عايز مثلا تحطه فى غرفة المعيشة علشان حضرتك والعائلة تتفرجوا عليه يبقى احسن انك تجيب رسيفر بوصلة LAN ودول موجودين كتير تقريبا من 500 جنيه وانت طالع
    فختيار كارت السات او انك تجيب رسيفر جديد ده على حسب احتياجك عايز تشغل الشيرنج فين

بص ياسيدى تشغيل القنوات المشفرة جنب المفتوحة عادى خالص مفيهوش مشكلة سواء على التليفزيون او شاشة الكمبيوتر التنين هيشتغلوا مع بعض عادى جدا جدا

اما موضوع الادوات ده فده طبعا على حسب اختيار حضرتك سواء حضرتك اردت رسيفر ام كارت سات يعنى

كارت سات : ان شاء الله هتحتاج

1-وصلة من الدش ولو عندك LNB بتاعة الدش بمخرج واحد ممكن تجيب ذات المخرجين علشان وصلة مثلا من الدش للرسيفر ووصلة لكارت السات
    2-برنامج لعرض القنوات على الكمبيوتر ودول كتييييييييير:D لما تنوى ان شاء الله قوللى وابقى اقولك على برنامج رائع استخدمه وممكن ترجع للمشاركات السابقة على شان الموضوع ده
    3- اشتراك شيرنج لفتح القنوات المشفرة وده برضه سهل ومليين المنتديات بس طبعا فى المحترم وفى السئ

4-Sharing plugins ودى سهلة اوى ولو انت اشتركت فى سيرفر شيرنج محترم ممكن صاحب السيرفر يديلك الملفات الازمة وتحطها فى برنامج العرض وتشتغل علطول ان شاء الله القنوات المشفرة

عرفت تظبط الحاجات دى خلاص كده مبروك عليك :ah4::D

اما فى حالة الرسيفر عندك نوعين
    النوع الاول : رسيفر بوصلة النت LAN
    ودل اصبحوا منتشرين برغم من ان المصنفات الفنية منعت تدوال الانواع دى بس على مين :D:D:D:D
    الرسيفرات المناسبة جدا ممكن تحطها فى اى حتة طالما عندك وصلة نت وطبعا وصلة من الدش :D
    ودول انواعهم كتير احسنهم الرسيفرات الكيوماكس Q-MAx بالانواع دى

Qmax mst-999 gold
    Qmax mst-999 HD وده لو حبيت تجيبه علشان تشغل القنوات High Definition لازم يبقى عندك LCD LED Plasma TV's وطبعا بيدعموا ال HD
    وكمان صحيح الرسيفرات دى معاها سيرفر شيرنج مجانا لمدة عام من تاريخ تشغيل الرسيفر :D

وفى كمان البريفيكس 9400 وده برضه بدء فى اثبات نفسه بس معنديش معلومات عن سيرفر الشيرنج المجانى بتاعه

وفى كمان رسيفر truman 1000 برضه حلو بس اوشك على الانقراض
    وعلشان تشغل الشيرنج عليهم مش هتحتاج ان شاء الله غير وصلة من النت ووصلة الدش ووصلة للتلفيزيون :D:D وطبعا اشتراك شيرنج :D

اما النوع تانى من الرسيفرات فده منغير وصلة لان يعنى بوصلة سيريال وتشغل الشيرنج ومش كل الرسيفرات اللى من النوعية دى بتدعم تشغيل الشيرنج لفتح القنوات المشفرة

اما بقى بالنسبة لموضوع رسيفر الترومان ده اللى ناس بتقولك عليه فده على الغالب هيكون من النوع التانى وموديله اذا لم تخنى الذاكرة TM-150 :confused:

يارب بكده اكون افدتك وقمت باجابة ماكنت تسأل عنه استاذ طاهر ويارريت لو كنت نسيت حاجة ذكرنى فجل من لا يسهو وبالتوفيق اخى

ونسيت اقولك لو انت مثلا بقى واخد مثلا وصلة نت من واحد او من سايبر يبقى طبعا فى الحالة دى الانسب ليك كارت سارت السات وبالتوفيق اخى طارق

صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة