السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواني الاعزاء بعد السلام والتحية

طبعا انا بحضر لشهاده MCPD النوع الثالث الا وهو Enterprise Applications Development

ومحتاج ارائكم البنائة ونصائحكم لمن لديه الخبرة او اي معلومات بها :

1- عايز اعرف ايه احسن مركز فيه مدربين في الوقت الحالي علي اعلي مستوي اقدر اقدم فيها
2- ايه مده الكورس كام شهر يعني والا النظام بيكون ازاي
3- كام تكلفة الكورس كله بخصوص تلك الشهادة يا ريت الا يعرف التكلفة يقول التكلفة والمركز الا بيدي بالتكلفة دي
4- هل لو انا ذكرتها من البيت ودخلت الامتحانات بتعتها احسن والا ادخل الكورس احسن مع العلم اني مش مبتدا في البرمجيات وبقالي خوالي 5 سنين في المجال ده يعني ايه الا هستفاده لو اخدت الكورس في المركز والا هما الا هيشروحوه هو الا موجود في الكتب وخلاص انا عندي كتب Training Kit للكورس كامل علي الفرام وارك 2
5- هل هاخد خبره من الكورس من المركز والا المركز بيشرح الا موجود في الكتب وخلاص يعني ما فيش فرق .
6- هل اختبارات الفرام وارك 3.5 نزلت في المراكز والا 2 فقط هو الا بيتم الامتحان والشرح عليه
7- هل برامج اختبارات التست كنج واشباهه بتنفع في الامتحان الحقيقي يعني بيجي منها اسئلة والا ايه النظام
8- ما هي وقت الامتحان بالظبط يعني كام ساعة كده وكام سوال في الامتحان نفسه
9- هل ينفع اني اذاكر كل امتحان وادخل عليه علي طول والا اذاكر الامتحانات الخاصة بالشهاده كلها وبعدين ابدا في الدخول في الامتحانات .

يا ريت الا عنده مصادر كتب مثلا للفرام وارك 3.5 للشهاده دي ما يبخلش علينا بيها وجعلها الله في ميزان حسناته

وفي النهاية شكرا لكل من سيشارك في الموضوع وايضا شكرا لكل زائر سوف يكتفي بالقراءة

لا تنسي ذكر الله الا بذكر الله تطمئن القلوب
لا اله الا الله محمد رسول الله
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته