السلام عليكم ده تقرير من تجربتي الخاصة بال samsung i8910 omnia hd وعلي قدي ويدي اول مرة اعمل تقرير فبراحة عليا بقي هههههههه :D:D:D

نبدا اولا بمواصفات الجهاز وطبعا مفيش احسن من موقع اللي يعرضه بالتفصيل الممل

https://www.gsmarena.com/samsung_i89...ia_hd-2691.php

ثانيا دي بقي مكونات العلبة بتعاته وانا جايبها من موقع عارض الصور بنقاء عالي علشان خاطر عيونكم

اللي حابب يشوف من الموقع علطول او حابب يتصفح الموقع وهو مختس بالموبايل اهو لينك

https://www.samsungomniahd.com/2009/...ideo-unboxing/

نيجي بقي للصور

بكده نكون خلصنا من الصور الموبايل والمكونات اللي جايه معه

نيجي بقي للكلام المفيد اللي هو بيبقي مبني عن التجربه

اولا خلي بالكم ونصيحة مني ليكم في شراء اي موبايل اعمل الاتي

شوف واعمل بحث علي النت وعارف ميزاته ويعوبه وبعدين شوف اي مكونات العلية اللي بتيجي معه علشان لما تروح تشتريه تعمل الاتي

تتطلب من اليايع يوريه ليك وتشوف اي نظامه وكده لو عجبك تعمل الاتي تقوله عايز عليه مقفوله ليه علشان تتاكد انه مفيش حد غيرك فتح العلية وتتاكد انها متبرشمة هتلاقي حد في ورقتني بيض وعليهم كتابة وعليهم بتاع زي البار كود اتاكد انهم متقطعوش وانه انت اول واحد اتقطعوا ليك وبعد كده افتح العلبة واتاكد انه كل حاجة موجودة فيها مش ناقصة حاجة لانه ساعات جشع التجار بيقلبوا حاجات منها ويبعوها لوحدها علشان يكسب مرتين جشع بعيد عنكم

بس وبعد ماتتاكد انه كله موجود تجرب الموبايل عنده وتشوف ايه نظامه جدته من حيث التصوير واستقبال المكالمات والتعامل معه وكل الحركات دي بس وبعدين بقي لو كله تمام تشتريه الف مبروك عليك

انا بقول ليه كده لانه اخويا اشتري ليا الموبايل من ايطاليا ومن استعجاله مبصش علي المكونات اللي جوه العلبة ولما روح وبيراجع معايا المكونات لاقيته مقلب السماعة الهيدفون واسطوانة الموبايل فلما رجع للراجل تاني يوم قاله لا مبيجيش معه سماعة هيدفون واستعبط فيه وقاله معلش الاسطوان وادها لاخويا واخويا لانه طيب ومش حمل مشاوير لانه كان المكان بعيد مارضيش يرجع تاني واتضطر راح اشتري سماعه ليا بتاعت اي فون وبرضه مش جامدة زي السماعة بتاعته مع انها اصلية قبس برضه فيها عيب مش قد كده وكمان سماعة واحدة اللي شغالة ناحية المال واليمين مش شغالة

نرجع للموبايل بقي

الامكانيات

هاقولها بلبدي كده لانه المواصفات انا قولتها فوق في لينك لموقع

بصراحة الموبايل تحفة بجدددددددددددد من كل حاجة من شاشة بجد وووووووهم وحجمها بجد تحفة يمكن في ناس تشوفها كبيرة وتهمة بس بجد هي حلوة في الاضاءة وفي انك تتفرج علي افلام وياسلام لو معاك افلام hd بجد هتعيش الفيلم بجد اما بالنسبة لوصوحها في السمس المفروض انها تبقي واصحها بس مش هتبقي واصحة قوووي لازم تغطي بايديك علشان تشوف وده الطبيعي مع كل الموبايل

اللمس واستجابته

انا اول مرة اجيب موبايل تاتش فمش عارف بقي سرعة الاجهزة التانية ايه بس الموبايل بجد طلقة سرعة استجابة عالية قووووووووووووي

السوفت وير

النظام هو سيمبيبان فيرجن 9.5 هو سهل في التعامل هو اه في حاجات هتلف كتير عقبال ماتلاقيها علي عكس نظام السيمبيان المعتاد بس بالتعود هتعرف مكانها

التصوير

هو كاميراته 8 ميجا بيكسل

الصور الثابتة

هتتتوهم لما تصور بيه بجد تصويره فوق الجمال وامكانياته عالية قوي وفي خصائص تحفة في التصوير تخليك ولا اجدع مصور ده في خاصية تصوير اسمها بانوراما دي تحفة تخليك تصور بشكل دائري يعني تاخد صورة دائرية وبعدين تجمعها في صورة واحدة يعني تاخد مثلا 8 لقطات وبعدين تتجمع في صورة واحدة تخليك تشوف كل اللي حواليك يعني لو عايز تجيب كل حاجة من ورا وقدام والجنب هتيجيبها في الصورة دي هههههههه (تقدر تصور صور علي حسب رغبتك من حيث الجودة يعني ممكن تصور كانك معاك كاميرا 3.2 ميجا بيكسل او 5 ميجا او 8 ميجا )

الفيديو

لسه مجربتهوش فيه بكثرة بس جربته علي بسيط وكان جااااااااامد برضه طبعا تقد تصور بيه hd او تصوير عادي علي حسب اختيارك

الصوت

هو صوته عالي وحلو ونقي جداااااااااااا لابعد الحدود وفي خاصية channel 5.1 بس انا لما بشغلها بحس انه الصوت مبقاش حلو يمكن غيري يعجبه بس انا بحس انه صوت وطي ومبقاش نقي قوووووي

الكيبورد

وتعاملها بجد تحس انك بتكتب علي الكمبيوتر بالظبط سريعة كده وفيها كل الامكانيات وبالتعود هتلاقي سرعتك في الكتابة بقت اسرع بكتير وفي الرسايل هتبقي طلقة

التصفح والانترنت

لو عندك واي فاي بجد سهل جدااااااا انه يتعرف عليه بضغطه واحدة هو بيعمل كل حاجة كل ماعليك لو هي شبكة بباسورد هتدخل الباسورد يمكن اانا قابلتني مشكلة اني غير ت باسورد الواي فاي وجيت ادخل من الموبايل مارضيش يدخلني وكان المفروض يطلعي اني ادخل الباسورد لا مارضيش وده العيب الوحيد اللي قابلته فيها يمكن يكون في ليه حل وانا ماعرفهوش

بالنسبة للمتصفح المدمج معه فهو حلو جدااااااا بس امكانياته علي قده فانا سطبت اوبرا بس التصفح سريع في الاتنين

بالنسبة للجي بي اس انا مجربتهوش الصراحة ومقلق منه مش عارف هيخصم من الرصيد ولا ايه فمجربتهوش

بالنسبة للبلوتوث فسهل جدا التعامل معه بجد حاجة تحفة حتي شكله وهو انت بتتعامل معه حاجة جااامدة

الجهاز كسرعة هو سريع جداااااااااااا في استجابة اللمس والتعامل مع الملفات ونقلها

البطارية

جامدة جدا بتستحمل معايا تقريبا يومين مع استعمال خفيف (راديو وتصفح واي فاي واستخدام واستقبال مكالمات بتاع ساعة تقريبا كل يوم )

الراديو

تعامله سهل جدا وتقدر تسجل وتظبط قنواتك بسهوله

مشغل الاغاني

بصراحة غبي شوية مش حلو قوي مفيهوش امكانيات كتيرة علي عكس موبايلي السابق ان 73 ميوزيك كان تقدر تقفل الاغنية بمجرد ماتدوس علي stop ده مفيهوش ستوب

صوت سماعات الودان عند استقبال المكالمات بجد تحفة عالية ونقية

الشبكة

واستقباله للشبكة جامد جداااااااا علي الرغم من انه في ناس اشتكت منه في المنتديات الاجنبية وقالت انه استقباله سئ جداااااا

عيوبه بقي

1- النغمة لما حد بيتصل بيك المفروض اني ظابطها علي انه رنين يرن علطول لا بيعملها تصاعدي يعني واطي وبيتدي يعلي في ناس تشوفها ميزة انه متتخطش لما حد يتصل بيه بس المفروض اني ظابطها رنين يعني صوت عالي علطول مش تصاعدي

2- الثيمات اللي فيه مش كتيرة هما اتنين بس ودول قليلين نظرا لانه كمان الثيمات اللي المفروش انها تشتغل عليه من نفس النظام بتاعه زي n97 مش داعمة ليه بشكل كام وانت وحظ تلاقي واحد شغال بكامل الدعم وممكن تلاقي التاني مش شغال

3- حجمه كبير ويمكن ده بيتضايق ناس كتير وميتضايقش التانين اللي عايز يشوف شاشة كبيرة وبامكانيات عالية زيه وده اللي تعبني في اني الاقي ليه جراب وبالعافية لاقيت ليه

4- الدعم بتاعه ضعيف جداااااااا من كل حاجة من اكسسورات وكده خاصة في مصر مش لاقي ليه ولا شاحن ولا حتي كفر ولا حتي الاستيكرز والسوفت وير وبرامجه برضه وده من ام شركة سامسونج نفسها انها بتطلع موبايلات بالهبل ومفيش دعم ليها زي نوكيا وكل الل يموجود من برامج وثيمات وسوفت ويرات فده من مجهودات ناس مش تبع سامسونج

دي الحاجات اللي لاحظتها عليها خلال الكام اليوم اللي استخدمته فيه

واي سؤال فانا في الخدمة ياشباب واتمني انه يعجبكم تقرير في انتظار ردودكم