النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: اشتغلت فين قبل كدا ؟ وخبرة كام سنة ؟ وخريج ايه ( حاسبات ولا هندسة )؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عضو

اشتغلت فين قبل كدا ؟ وخبرة كام سنة ؟ وخريج ايه ( حاسبات ولا هندسة )؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اشتغلت فين قبل كدا ؟ وخبرة كام سنة ؟ وخريج ايه ( حاسبات ولا هندسة )؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الاسئلة جابتلي احباط بعد كل مقابلة بروحها
    اذا كان دا الحال ف اي مكان في مصر بالنسبة للشبكات
    هل في الدول العربية بردو في الشركات بيشترطوا ان لازم تكون خريج هندسة او حاسبات وكمان لازم تكون خبرة واشتغلت قبل كدا في نفس المجال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    يا ريت حد يفييدني في الموضوع دا عشان انا جالي احباط

الموضوع دا هيخلي اي حد يفكر الف مرة قبل ما يدخل مجال ال it
    حاجة تحبط !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

عضو

رد: اشتغلت فين قبل كدا ؟ وخبرة كام سنة ؟ وخريج ايه ( حاسبات ولا هندسة )؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يا اخي ممكن توضيح انته شو مخلص
    و شو معك دورات
    شو تخصصصك
    ؟؟؟؟

عضو

رد: اشتغلت فين قبل كدا ؟ وخبرة كام سنة ؟ وخريج ايه ( حاسبات ولا هندسة )؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خريج تربية
    ومعايا mcse
    وحاليا في ccna

عضو

اخي انا بشتغل في دبي مهندس شبكات حاليا
    اانا بشوف انهم ما بنظرو لل التخصصص اكتر شي بنظرولو
    الدورات و السيرتفايد في الدورات
    و المقابله بتحدد طبعا هاي الشركات المحترمه بشوفو انته شو بتقدر تسوي من الي اخدتوه
    لانو شهاده الجامعه ما بتهم قد ما بتهم الدورات

عضو

شكرا اخي العزيز لكن ماذا تقصد ( بالسيرتفايد في الدورات )
    انتا تقصد شهادات حضور الدورات
    ولا شهادات مثلا زي mcse
    وشكرااااااااااااااا

عضو

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا باشمهندس
    ارجوك بص لنص الكوبايه المليان
    خريج حاسب خريج نظم خريج هندسه خريج تربيه اى حاجه ربنا كاتبلك رزقك هاتشوفه
    انا كان ليا انستراكتو ماشاء الله عليه مش هاقولك خبره كام سنه وشغال حاليا فى الفور سيزون وشهادات ولا تسمع عنها
    وبعد ما خلصنا كورس الايزا وبجد كنت معجب بيه جداااااااااا جداااااااا جداااااااااا لأنه كان بعد كذا انستراكتور
    سالته يا باشمهندس انت خريج ايه ؟ رد عليا وقالى اداب قسم تاريخ

يا باشمهندس عمر ماكانت الدراسه عيب او مشكلة فى مجال الit
    مجال الit هو مجال الناس المجتهده المذاكره الى فاهمه وعارفه مش نكست نكست نكست وواحده فينيش

لعله خير ليك فى مكان افضل من اللى بتعمل فيهوم انترفيو بس نصيحه ليك لو انت شايف نفسك انك كويس فى الشبكات
    ظبط نفسك وخدلك كورسات فى انك ازاى تعدى انترفيو واعتقدها سهله من النت تقدر تعمل كل حاجه

وبلاش بقى نظره الشخص المتشائم دى وان شاء الله خير والله وفكها كده وان شاء الله ربنا يفكها عليك

اخوك اسلام الفقى eslam.fiky@yahoo.com
    MCP / MCSA / MCSE /MCTS / MCITP Instructor
    Prepare
    CCNA - RHCE - CEH
    Please Visit My Web Site Www.EslamElFIky.Com

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

أتفق مع ما قاله جميع الاخوه اعلاه
    أجتهد و يجازيك الله خيرا فهو الرزاق
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية Mahmoud_Khalil

"ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا"

اخى فى الله الرزق بيد الله وكل واحد فى هذة الدنيا مقدور له رزقة ..

وعايز اقولك على حاجة مش معنى ان الكام شركة الى انتا عملت فيهم انترفيو مقياس لباقى الشركات ..

لا فية شركات كبيرة كل الى يهمها انك تبقة فاهم كويس ..

يعنى هقولك حاجة لو فية اتنين متقدمين لشركة واحد تربية والتانى هندسة ولكن بتاع التربية دة فاهم كويس الى اتعلمة ولكن بتاع الهندسة ولا فاهم اى حاجة وكل الى يعرفة الشهادة الى هوة واخدها ..

تعتقد فى رأيك كدة مين الى هيتقبل لهذة الوظيفة لو كانت الشركة يهمها الكفأة.

واعتقد ان كل الشركات يهمها الكفأة .

وبالنسبة لموضوع المؤهل والله ماهوة عائق انا اعرف مهندس شبكات ويعتبر من افضل مهندسى الشبكات ومن افضل الانستراكتور فى مصر وخريج تجارة واشتغل فى اكبر الشركات فى مصر ومش عايز اقولك الشركات بتعرض علية عروض مغرية جدا علشان يشتغل معاها .. وهوة خريج تجارة..

فى رايك كدة الى وصله دة كله علشان مؤهلة ولا علشان كفأته..

وهذا المثال يضاف الى مثال اخى اسلام الفقى لزيادة اطمأنانك ...

اجتهد انتا بس فى فهم المعلومة جيداا

"ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا"

بالله عليك ياخى لو صليت ركعتين حاجة فى جوف الليل تدعو الله وتتودد الى الله بفقرك وتتذلل له وتدعوة ان يفرج همك ويرزقك عملا بالحلال هل تعتقد ان الله يخذلك ..

ان الله يستحى اذا رفع العبد يدة بالدعاء ان يردهم صفرا خائبتين0

ولا تنسانا والمسلمين من صالح الدعاء

ثق فى الله ياخى واعلم ان الرزق بيد الله..

عضو

انا شغال 6 سنين في مجال الدعم الفني في وزارات وشركات كبيرة واجهزة امنية وانا كل دة طالب لسة في كلية تجارة
    كنت High Technical support
    ولما كملت IT وانا في نيتي مش الشبكات نيتي منها امن وحماية الشبكات لاني بعشق موت الحماية
    اجتهدت وبكمل وبدرس الفكرة

انتا او خريج هندسة او خريج حاسبات حضرتك انتا تقيس نفسك بكفائتك يعني الفكرة مش كورس ومش فيديو الموضوع اكبر من انة كلمتين دة فكر علم مجهود فكري تركيز استيعاب تنفيذ تطوير ابداع

حضرتك انا قابلت نفس الشركات دي وكتير رفضني بس في الي قبلني وشغلني وكان مبسوط بيا جدا الحمد لله
    وواثق ان شاء الله اني كل ما هتعب ربنا عمرة عمرة ما هيضيع تعبي ولا تعب اي حد تعب وشقي بجد

وربنا يوفئك يارب يارب يارب يارب ان شاء الله وهتبقي متميز كدة لو تعبت بجد وكلنا نجيلك شركتك بس يبقي هات حاجة ساقعةههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههه

عضو

قمة التفاؤل من الاخوة ما شاء الله عليهم والله بنصح كل اخ فى عرب هاردوير انه يدخل يشوف الردود الواثقة من ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا