صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 20

الموضوع: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض

  1. #1
    عضو برونزي الصورة الرمزية sherif-magdy
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    1,027
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    18

    قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض





    موضوع شامل عن قصر البارون وتاريخه بالصور والفيديو من الداخل استمتعوا بجمال المعمار والقصر التحفه اللي في بلدنا ومحدش عارف قيمته

    الموضوع يا جماعه معلش طويل بس في نفس الوقت جميل قوموا اعملوا حاجه تشربوها علشان تتسلوا وانتوا بتقرو الموضوع :D

    قصر البارون امبان

    القصر الذى لا تغيب عنه الشمس



    بارون قاسي وطبعه غريب ...... حوادث موت غريبة ...... قصر ضخم بسراديب سرية

    قصر أثري بالغ الروعة والجمال يقع في قلب منطقة مصر الجديدة بالقاهرة بجمهورية مصر العربية وفي شارع العروبة تحديداً على الطريق الرئيسي المؤدي إلى مطار القاهرة الدولي ويشرف القصر على شارع العروبة وابن بطوطة وابن جبير وحسن صادق• صممه المعماري الفرنسي Alexandre Marcel ألكساندر مارسيل (1860 - 192 وزخرفه Georges-Louis Claude جورج لويس كلود (1879 - 1963 ) واكتمل البناء عام 1911[/COLOR]


    شيده المليونير البلجيكي البارون ادوارد إمبان (20 سبتمبر 1852 - 22 يوليو 1929)، والذي جاء إلى مصر من الهند في نهاية القرن التاسع عشر بعد قليل من افتتاح قناة السويس، حيث بقى في مصروعشق الرجل مصر لدرجة الجنون واتخذ قرارا مصيريا بالبقاء في مصر حتى وفاته.. وكتب في وصيته أن يدفن في تراب مصر حتى ولو وافته المنية خارجها! ...اختار مكاناً صحراوياً (في ذلك الوقت) لبناء قصره في وسط ضاحية مصر الجديدة التي أنشأنها بالقرب من القاهرة العاصمة والسويس كذلك، فوقع اختياره على تصميم مهندس فرنسي يدعى ألكسندر مارسيل الذ ي كان يعرض تصميم لقصر يتبنى الطرازين الأوروبي والهندي في معرض هندسي في باريس عام 1905 حيث أعجب به البارون واشتراه ليكون من أولى البنايات التي زينت صحراء مصر الجديدة في عام 1911 حيث جمع في تصميمه بين أسلوبين معماريين أحدهما ينتمي إلى قصر عصر النهضة خاصة بالنسبة للتماثيل الخارجية وسور القصر، أما القصر نفسه فينتمي إلى الطراز الكمبودي بقبته الطويل المحلاة بتماثيل بوذا، وقد جلب رخام القصر من إيطاليا والكريستال من تشيكوسلوفاكيا ويشغل القصر وحديقته الواسعة مساحة 12,500 ألف متر وانتهى بناء القصر عام 1911.
    تحفة معمارية فريدة من نوعها على اعتبار أنه القصر الوحيد في العالم الذي لاتغيب عنه الشمس طوال النهار، وتم ذلك بتشييد قاعدته الخرسانية على رولمان بيلي تدور على عجلات بحيث يلف القصر بمن فيه (كل ساعة) ليرى الواقف في شرفته كل ما يدور حوله ويتبع الشمس في دورانها على مدار ساعات النهار.
    زود القصر بالخدم والحشم وابتدأت فيه حفلات السهر والسمر وارتاده رواد المجتمع الذين كانوا محور حفلاته حتى وفاة البارون في بلجيكا سنة 1929 بمرض السرطان.


    من هو البارون إمبان
    البارون إمبان ، إدوارد لويس جوزيف إمبان - Édouard Louis Joseph Empain, Baron Empain - (سبتمبر 1852 - 22 يوليو 1929).
    مهندس ومؤسس مشاريع ومالي وصناعي بلجيكي ثري بالاضافة إلى أنه عاشق للآثار المصرية. بدأ العمل مع أخوه البارون فرانسوا إمبان Baron François Empain وعدد أخر من أفراد أسرته وحققوا نجاحات كبيرة وثروات هائلة في مجال عملهم في إنشاء المشاريع وخاصة مشاريع مد خطوط السكك الحديدية والترام أو المترو وكذلك الإنشاءات. حصل على لقب بارون عام 1907 وتوفي في بلجيكا ودفن في مصر أسفل كنيسة البازليك الموجودة حالياً في مصر الجديدة. وكانت وفاة البارون بمرض السرطان . قام بإنشاء ضاحية مصر الجديدة قصر البارون وانتهى العمل به عام 1911 .

    بدايته

    بدأ عمله كرسام هندسي في شركة للتعدين وهي سوسيتيه ميتالورجيك (Société métallurgique) وفي عام 1878 دخل في صناعة إنشاءات السكك الحديدية حينما لاحظ أن السكك الحديدية والمواصلات في الريف بشكل عام ليست على المستوى المطلوب - في ذلك الوقت.

    وبعد النجاح في بلجيكا بخط سكك حديدية ( Liege-Jemeppe) ، قامت شركاته بتطوير خطوط سكك حديدية في فرنسا وبالتحديد مترو باريس حيث حصل على لقب بارون لقاء عمله هذا.

    وبسبب تلك المشروعات شعر بأنه يعتمد أكثر من اللازم على البنوك والمصارف الخارجية لإتمام مشاريعه الصناعية ، فقام في عام 1881 بتأسيس مصرفه الخاص لتمويل مشاريعه ، والذي أصبح فيما بعد البنك الصناعي البلجيكي ("Banque Industrielle Belge").

    وخلال عقد التسعينات بعد عام 1890 توسعت شركته في إنشاء خطوط الترام في العديد من العواصم الأوروبية وغيرها منها أوروبا وروسيا والصين و الكونغو البلجيكية - مستعمرة في ذلك الوقت - والقاهرة. كما قامت شركته بإنشاء العديد من شركات الكهرباء لإمداد الطاقة اللازمة لخطوط الترام التي كان ينشئها في مختلف العواصم.

    في مصر

    وصل البارون إمبان إلى مصر في يناير 1904 بنية إنقاذ أحد مشروعات شركته وهو انشاء خط سكة حديدية يربط بين المنصورة والمطرية (مدينة على شاطئ بحيرة المنزلة - بورسعيد) ، وعلى الرغم من فقدان المشروع في ذلك التنافس ، والذي قام به البريطانيون بدلاً من شركته ، إلا أنه ظل في مصر ولم يرحل منها. وهناك قول أخر- من مصادر أجنبية – أن سبب استمراره في مصر هو حبه لسيدة وهي Yvette Boghdadli إيفيت بغدالدي بينما تشير المصادر العربية إلى أن حبه لمصر هو سبب بقاؤه.

    شركة مصر الجديدة
    وفي عام 1906 أسس شركته Heliopolis Oasis Company ( شركة واحة هليبوبوليس - شركة مصر الجديدة للأسكان و التعمير حالياً ) والتي قامت بشراء مساحة كبيرة من الصحراء من الحكومة الاستعمارية البريطانية في ذلك الوقت - في منطقة مصر الجديدة الحالية - مساحتها 25 كلم مربع في شمال غرب القاهرة - (ويقال على بعض المواقع العربية أنه أشترى الفدان الواحد بجنيه مصري وهو مبلغ كبير في ذلك الوقت). وبدأ بين عامي 1906 - 1907 في بناء ضاحية مصر الجديدة واختار لهأ اسم (هليوبوليس ) أي مدينة الشمس حيث إن المنطقة كانت تفتقر إلى المرافق والمواصلات والخدمات، وحتى يستطيع البارون جذب الناس إلى ضاحيته الجديدة فكر في إنشاء مترو ما زال يعمل حتى الآن وأخذ اسم المدينة مترو مصر الجديدة إذ كلف المهندس البلجيكي أندريه برشلو الذي كان يعمل في ذلك الوقت مع شركة مترو باريس بإنشاء خط مترو يربط الحي أو المدينة الجديدة بالقاهرة، كما بدأ في إقامة المنازل على الطراز البلجيكي الكلاسيكي بالإضافة إلى مساحات كبيرة تضم الحدائق الرائعة، وبني فندقاً ضخماً هو فندق هليوبوليس القديم الذي ضم مؤخراً إلى قصور الرئاسة بمصر، التي أرادها أن تكون قاهرة جديدة راقية وهي كذلك بالفعل ، حيث كان بها جميع مرافق البنية التحتية اللازمة من كهرباء ومياة وصرف صحي وفنادق مثل فندق هليوبوليس بالاس ، بالاضافة إلى ملاعب الجولف ومضامير سباق الخيول والمنتجعات الراقية. وكانت هناك مساكن راقية للإيجار مصممة على تصاميم معمارية مبتكرة في ذلك الوقت - لازال الكثير منها باقياً إلى الآن وتشكل تراثاً معمارياً في حد ذاتها .

    مصر الجديدة - حالياً أخر ميدان روكسى - جروبى

    إفتتاح القصر

    في يوم افتتاح القصر دعا البارون إمبان السلطان حسين كامل الذي انبهر عندما صعد إلى البرج ولم يصدق عينيه، فالقاهرة كلها أمامه، ورأى السلطان حسين أهرامات الجيزة من مكانه من فوق البرج.
    وتملكت الغيرة من قلب سلطان مصر ورفض أن يكون في عاصمة ملكه ماهو أعلي وأجمل من قصره فأوحى للبارون أن يهدي القصر إليه ولكنه اعتذر في أدب جم فخرج السطان غاضبا ولم يجد البارون إمبان أمامه حلا سوي بناء قصر آخر مجاور لقصره وأهدائه لسلطان البلاد. ونفذ البارن إمبان الفكرة وبني قصرا ثانيا في زمن قياسي وأهداه للسلطان حسين كامل ولكن السلطات رفض الهدية وأصر علي أهدائه القصر الأصلي واعتبر إمبان خارجا علي طاعته، وأمام غضبة السلطان حزم البارون حقائبه وغادر مصر حتي تهدأ الأمور. بعد شهور قليلة تبدلت الاوضاع في مصر، وعاد البارون إمبان من جديد إلى مصر ثم كانت الفكرة التي طرأت على ذهن البارون وهو الإقتصادي الفذ، وهي إنشاء شركة واحة هليوبوليس التي أنشأ من خلالها ضاحية مصر الجديدة والتي أراد من خلالها إقامة مجتمع من المساكن للطبقة الأرستقراطية والجاليات الأجنبية خاصة البلجيكيين المقيمين بالقاهرة.


    صورة نادرة للقصر بعد بنائة بفترة بسيطة مأخوذة من الجو
    طريق العروبة أو صلاح سالم لا يزال تحت الأنشاء ( مدق )
    وصف القصر
    يقع القصر على مساحة 125 ألف متر، الذي استلهمه من معبد أنكور وات في كمبوديا ومعابد أوريسا الهندوسية، فشرفات القصر الخارجية محمولة على تماثيل الفيلة الهندية، والعاج ينتشر في الداخل والخارج، والنوافذ ترتفع وتنخفض مع تماثيل هندية وبوذية، أما داخل القصر فكان عبارة عن متحف يضم تحف وتماثيل من الذهب والبلاتين، كما ويوجد داخل القصر ساعة أثرية قديمة يقال أنها لا مثيل لها إلا في قصر باكنجهام الملكي بلندن توضح الوقت بالدقائق والساعات والأيام والشهور والسنين مع توضيح تغييرات أوجه القمر ودرجات الحرارة.
    صنعت أرضيات القصر من الرخام والمرمر الأصلي حيث تم استيرادها من إيطاليا وبلجيكا، وزخارفه تتصدر مدخله تماثيل الفيلة كما تنتشر أيضاً على جدران القصر الخارجية والنوافذ على الطراز العربي وهو يضم تماثيل وتحفاً نادرة مصنوعة بدقة بالغة من الذهب والبلاتين والبرونز، بخلاف تماثيل بوذا والتنين الأسطوري.
    ويتكون القصر من طابقين وبدروم (السرداب)، وبرج كبير شيد على الجانب الأيسر يتألف من 4 طوابق يربطها سلم حلزوني تتحلى جوانبه الخشبية بالرخام، وعلى درابزين (سور) السلالم نقوش من الصفائح البرونزية مزينة بتماثيل هندية دقيقة النحت.
    وقد صمم القصر بطريقة تجعل الشمس لا تغيب عن حجراته وردهاته أبداً، واستخدم في بنائه المرمر والرخام الإيطالي والزجاج البلجيكي البلوري الذي يرى من في الداخل كل من في الخارج وبه برج يدور على قاعدة متحركة دورة كاملة كل ساعة ليتيح لمن يجلس به أن يشاهد ماحوله في جميع الإتجاهات ، وكان الطابق الأخير من القصر هو المكان المفضل للبارون أمبان ليتناول الشاي به وقت الغروب وكان حول القصر حديقة غناء بها زهور ونباتات نادرة كما يوجد بالقصر نفق يصل بين القصر والكاتدرائية العريقة "كنيسة البازيليك" الموجودة حتى الآن في آخر شارع العروبة الذي يوجد به القصر.

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    الطابق الأول
    ويتكون الدور الأرضي من صالات ضخمة تحتوي على عدد كبير من الأبواب والشرفات. وفي قاعة المائدة توزعت رسوم مأخوذة من مايكل آنجلو ودا فينشي ورامبرانت وحمل كل ركن من أركان الأربعة عمودا يحمل تمثالاً رفيع الصنع من التماثيل الهندية الثمينة.
    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي
    أما البدروم (السرداب)، فيضم مجالس واسعة، وأماكن إقامة الخدم، وأفراناً ضخمة، ومغاسل رخامية وتتصل غرفة بحجرة الطعام عن طريق مصعد غاية في الفخامة مصنوع من خشب الجوز.
    وعلى جدران قاعة المائدة رسوم مأخوذة من مايكل أنجلو، وليوناردو دا فينشي، ورامبرانت وأرضيات الحجرات من الباركيه، وكل غرفة لها حمامها الخاص تكسو جدرانه بلاطات مصنوعة من الفسيفساء ذات الألوان الزرقاء البرتقالية والحمراء في تشكيلات لونية بديعة.
    وبسلم رخامي مزين بدرابزين يضم تماثيل هندية صغيرة دقيقة الصنع والصنعة نصعد إلى الطابق الثاني الذي يتألف من صالة كبيرة و35 غرفة نوم لكل منها حمامها الخاص الذي تكسوه بلاطات من الفسيفساء.


    الطابق الثاني
    أما الطابق الثاني من القصر، فيحتوي على عدة غرف واسعة تطل على شوارع القصر الأربعة حيث يشرف القصر على شارع العروبة وابن بطوطة وابن جبير وحسن صادق. وفي هذه الغرف شرفات غطيت أرضها بالفسيفساء الملونة، كما توجد بكل شرفة مقاعد ملتوية لو جلس أحد على أي منها، أحاطت به التماثيل من كل جانب.
    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    سطح القصر
    أما سطح القصر الأسطوري، فقد كان أشبه بمنتزه تستخدم في بعض الحفلات التي يقيمها البارون، وجدران السطح عليها رسوم نباتية وحيوانية وكائنات خرافية، ويصعد إليه بواسطة سلم مصنوع من خشب الورد الفاخر، فقد كان أشبه بكافيتريا كانت تضم موائد كبيرة وكانت جدران السطح مزينة برسوم نباتية وحيوانية.
    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    برج القصر
    أما برج القصر فإنه يتحرك ليدور حسب اتجاه الشمس، حيث إنه مثبت على قاعدة دوارة يديرها محركان، فتلف كل ساعة لفة كاملة، تجعل من يجلس بداخل هذا البرج يشاهد ما حوله دون أن يتحرك من مكانه وهو يستمتع بالهدوء والجمال.



    التماثيل
    التماثيل الموجودة بالقصر جلبها البارون إمبان من الهند حيث يوجد عدد من ثماثيل الفرسان المصنوعة من الرخام الأبيض وهي ذات ملامح رومانية تشبه فرسان العصرين اليوناني والروماني. ويوجد في يد كل منهم سيف وتحت قدمه رأس مقطوعة، بالإضافة إلى تماثيل الراقصات يؤدين حركات تشبه حركات راقصات الباليه بالإضافة إلى تماثيل الأفيال المنتشرة على مدرجات القصر وفي شرفات أبوابه.


    القصر بعد وفاة البارون
    ولقد توفي البارون إمبان في 22 يوليو 1929 ومنذ هذا التاريخ تعرض القصر لخطر الإهمال لسنوات طويلة، وتحولت حدائقه التي كانت غناء يوماً ما إلى خراب، وأصبح القصر مهجوراً. وقد تعرض القصر بعد ذلك لخطر الإهمال سنوات طويلة، والذي تحولت فيها حدائقه إلى خرائب وتشتت جهود ورثته ومن حاول شراء القصر واستثماره، إلي أن اتخذت الحكومة المصرية قراراً بضمه إلى قطاع السياحة وهيئة الآثار المصرية اللتين باشرتا عملية الإعمار والترميم فيه على أمل تحويله إلى متحف أو أحد قصور الرئاسة المصرية.


    صور نادرة جداً ... أخذت للقصر بعد وفاة البارون عام 1929
    و هى على مايبدو أخذت لخدم القصر فيما بينهم


    ولم يفتح القصر إلا مرات معدودة المرة الأولى عندما وضعت الحراسة على أموال البلجيكيين في مصر عام 1961، ودخلت لجان الحراسة لجرد محتوياته، والمرة الثانية عندما دخله حسين فهمي والمطربة شادية لتصوير فيلم الهارب، والمرة الثالثه عند تصوير أغنية للمطرب محمد الحلو بطريقة الفيديو كليب ،، وغير ذلك فقد تمت بطريقة غير شرعية إذ أن بسبب إغلاقه المستمر، نسج الناس حوله الكثير من القصص الخيالية، ومنها أنه صار مأوى للشياطين .
    بسبب إغلاقه المستمر، نسج الناس حوله الكثير من القصص الخيالية، مما دفع ورثته زوجته وابنته لبيعه عام 1955 إلى مستثمرين أحدهما سوري والآخر سعودي بمبلغ سبعة آلاف جنيه ولقد تمت محاولات عديدة لهدم القصر لتحويله إلى فندق عالمي.


    يتبع

    [/CENTER]

  2. #2
    عضو برونزي الصورة الرمزية sherif-magdy
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    1,027
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    18

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض

    قصر البارون بيتا حقيقيا للرعب
    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي
    أشباح ليلية
    معظم الأقاويل التي جعلت "قصر البارون" بيتا حقيقيا للرعب تدور حول سماع أصوات لنقل أساس القصر بين حجراته المختلفة في منتصف الليل، والأضواء التي تضيء فجأة في الساحة الخلفية للقصر وتنطفئ فجأة أيضا، وتبلغ درجة تصديق السكان المجاورين للقصر حدا كبيرا، فيصرح بواب إحدى العمارات المواجهة للقصر بأن الأشباح لا تظهر في القصر إلا ليلا، وهي لا تتيح الفرصة لأحد أن يظل داخل القصر مهما كان
    الثمن .

    ويكمل قائلا: إن ما يقال عن وجود الأشباح صحيح، والذي يؤكد ذلك ما حدث في عام 82 حيث شاهد العديد من المارة دخانا ينبعث من غرفة القصر الرئيسية ثم دخل في شباك البرج الرئيسي للقصر، بعدها ظهر وهج نيران ما لبث أن انطفأ وحده دون أن يعمل على إطفائه أحد.

    لماذا؟
    يظل هذا السؤال مطروحا لدى كل من سمع عن قصر البارون والشائعات التي تنتشر حوله.. لماذا هذا البناء بالذات؟ ربما كانت حياة البارون التعسة هي أحد أهم الأسباب التي زادت من قصص الأرواح التي تناقلها الناس لمائة عام.
    فقد ولد البارون "إمبان" بعرج ظاهر في قدميه هذا بالإضافة إلى كونه مريضا بالصرع، وكثيرا ما كانت تنتابه النوبات الصرعية فيقع في حديقة قصره ويطلع عليه الصباح وكلبه يقف بجانبه إلى أن يفيق، فالبارون لفرط صرامته لم يكن يستطيع أحد من الخدم الاقتراب منه إلا بأمره، حتى لو كان ملقى على الأرض فاقد الوعي. ولكن هذا فيما يخص البارون فماذا عن القصر؟


    الغرفة المسحورة
    السبب في الغموض الذي يحيط بالمنزل أنه يوجد في القصر غرفة حرّم "البارون إمبان" دخولها حتى على ابنته وأخته البارونة "هيلانة" وهي الغرفة الوردية ببدروم القصر، وهذه الغرفة تفتح أبوابها على مدخل السرداب الطويل الممتد لكنيسة البازيليك والتي دفن فيها البارون بعد موته.
    ولنتخيل غموض البارون وغموض كل ما يحيطه.. ما علينا سوى أن نحسب المسافة بين قصر البارون وكنيسة البازيليك الواقعة في شارع الأهرام بروكسي.

    أخت البارون
    من الأسباب التي أدت إلى زيادة الغموض هو مقتل أخت "البارون" -البارونة "هيلانة"- بعد سقوطها من شرفة غرفتها الداخلية وقتما كان يدور البارون ببرج القصر ناحية الجنوب، وتوقفت القاعدة عن الدوران في تلك اللحظة بعدما هب البارون لاستطلاع صرخات أخته، وكانت هذه هي الشرارة الأولى لقصص الأشباح التي تخرج من غرفة أخت البارون لغرفته الشخصية. وهو ما جعل القصص الشعبية تشير إلى أن روح البارونة "هيلانة" سخطت من تأخر البارون في إنقاذها، وهو ما عطل تروس دوران البرج الدائر التي لم تدر منذ ذلك الحين حتى موت البارون نفسه عام 1928.
    فيما كانت -حسب الأقاويل أيضا- تسمع أصوات مختلفة بعضها شجار وبعضها صراخ للبارون وأخته التي كانت قد ماتت بالفعل ودفنت جثتها في مكان ما بصحراء مصر الجديدة، ومنذ ذلك الحين وأهالي حي مصر الجديدة القدامى يعتقدون أن البارون "إمبان" كان قد نجح بعد وفاة أخته في تحضير روحها للاعتذار عن عدم مبادرته بسرعة إنقاذها بعد سقوطها من غرفتها وربما عدم قبول روح أخته الاعتذار هو الذي أدخله مرحلة اكتئاب فظيعة أدت في النهاية لوفاته.
    والإبنة ايضا

    معظمنا سمع عن حكاية "عبدة الشيطان" التي اشتهرت كثيرا في أواخر التسعينيات من القرن الماضي -حوالي عام 97- وذلك عندما اكتشف البوليس ارتياد مجموعة شباب سموا فيما بعد بـ"عبدة الشيطان" لبدروم قصر البارون "إمبان" بمصر الجديدة، لممارسة بعض الطقوس, وقال بعضهم: إن تحالف "بنت البارون مع الشيطان" هو الذي يدعم بشدة طقوسهم هناك، وفيما رأى بعض المراقبين أن قصة "عبدة الشيطان" قصة لم تنشر على حقيقتها، وتظل تفاصيل كثيرة منها مهمة وكذلك فإن ربط قصة "مريام" ابنة البارون "إمبان" بقصة "عبدة الشيطان" لها الكثير من المعاني والدلالات.
    ولماذا مريام ؟

    "مريام" أصيبت بشلل أطفال بعد ولادتها بفترة، ونظرا لحزم أبيها الشديد وشراسته أحيانا في معاملتها ومعاملة عمتها، أصيبت "مريام" بحالة نفسية معقدة، فكانت تجلس "عندما تنتابها النوبات" لساعات هي الأخرى ببعض غرف السرداب الأسفل بالقصر، وبعد فترة كانت تعود "مريام" لغرفتها وهي متحسنة المزاج، وتقول إنها تكلمت مع صديق لها يريحها كثيرا، وهي القصة التي نسجت فيما بعد أسطورة "عبدة الشيطان".
    وبعد مصرع البارونة "هيلانة" كانت تسمع أصوات "أخت" البارون تارة مع البارون نفسه في "بدروم القصر"، وتارة في حديث هادئ إلى حد ما مع "مريام" ابنة البارون في إحدى غرف مدخل السرداب، لكن "مريام" بعد فترة وجدت ملقاة على وجهها وميتة -دون أن يعرف أحد السبب- في بئر مصعد الإفطار المؤدي للدور العلوي والذي كان يتناول فيه البارون طعامه.


    حتى البارون
    والذي أكد شائعات الأرواح ورسخها في وجدان الناس أنه بعد موت البارون نفسه، تحولت المرايا المجلدة لحوائط الغرفة الوردية أسفل القصر للون الأحمر الذي يكتشف معظم الزوار المتسللين للقصر أنها دماء.
    وحين يرجع الكثير من حراس القصر -الذين يترك معظمهم أماكنهم بعد فترة قليلة في الخدمة– سبب وجود الدماء بالحجرة الوردية للخفافيش التي اتخذت من القصر مقرا لها, يصر الكثيرون على أن الخفاش لا يصطدم بالحوائط، وهو ما يجعل القول بأن دماء الغرفة الوردية ظهرت بعد أن استراحت روح البارونة "هيلانة" وابنة البارون "مريام" بعد موت البارون القاسي الذي سبب المعاناة للأسرة كلها.

    بيت أشباح فريد
    أدت هذه العوامل كلها إلى وجود اقتراح لمشروع ينوي ملاك القصر الحصول على موافقة وزارة الثقافة على تنفيذه، ويتضمن هذا المشروع ترميما كاملا للقصر وغرفه، والإبقاء على محتوياته القديمة، مع إضافة مبان جديدة في حديقة القصر الخارجية، خاصة المشروع الجديد، مع تولي شركة عالمية متخصصة في مدن الملاهي وإقامة بيت الأشباح الذي سوف يشمل أيضا السرداب أسفل القصر والذي يبلغ طول طرقه أكثر من 5،2 كيلو متر تنتهي عند حرم كنيسة البازيليك وسط أهم ميادين مصر الجديدة.

    وزارة الثقافة من جهتها لم تقدم ردا حول مشروع ملاك القصر في ذلك الوقت، ومع هذا بدأت في الأفق ملامح إنقاذه، بعد أن قررت وزارة الإسكان استرجاعه من ملاكه, وإعادة ترميمه وتحويله إلى متحف قومي برعاية السيدة الأولى "سوزان مبارك".

    للغموض ثمن
    وخلال الأعوام الثلاثين الماضية زادت اهتمامات الكثيرين من المغامرين بمبنى القصر، وبعضهم كان يفضل إقامة حفلات الشواء أعلى برجه الذي كان يدور يوما ما، لذلك ارتبطت سيرة القصر -غير أي مبنى آخر في القاهرة- بكثير من الظروف التي أضافت حوله هالة من الإثارة والغموض وربما هذا ما يفسر ظهور أكثر من كتاب في السوق يتناول "قصة قصر الأشباح الذي كان يملكه البارون إمبان"..
    ويفسر أيضا المحاولات المستمرة لشركات الإنتاج الفنية الأجنبية لعرض مبالغ طائلة للدخول إليه وتصوير بعض مشاهد أفلامها في الداخل..
    الأكثر إثارة أن معظم ما طلبت الشركات الأجنبية تصويره داخل القصر كانت مشاهد رعب لأفلام تشبه إلى حد كبير "كونت دراكولا" و"مصاص الدماء" الأمر الذي يشير إلى أن قصة "قصر الرعب" لم تقتصر على المصريين فقط بل امتدت إلى العالم أجمع.

    قصر البارون وجماعة عبدة الشيطان
    تلك الأجواء الغامضة التي أحاطت بالقصر المهجور دفعت جماعات من الشبان المصريين في منتصف عام 1997 في حادثة شهيرة إلى التسلل إلى القصر ليلاً وإقامة حفلات ماجنة إذ كانوا يشاهدونه من أضواء ساطعة، وصخباً وضجيجاً ورقصاً كل ليلة داخل القصر وموسيقى تنبعث منه.

    شهود العيان
    ونذكر هنا اثنان من شهود العيان الذين قامو بالتسلل للقصر بطرق غير شرعية ثم قاموا بكتابة تجربتهم مع القصر فى محاولة منى لأدخال القارىء الكريم داخل القصر و مواقعة ظروفة و ملابساتة
    المدونة الأولى

    FRIDAY, FEBRUARY 16, 2007
    متلازمة الغمـــوض

    البداية
    أسرار و طلاسم غامضة مازلت تقبع خلف تاريخ ذلك المكان فالشئ المثير الذى كان يجذب الماره اليه هو تلك الوحوش و الزخارف التى تحيط به من كل جانب فلقد ساعد الغموض الذى أحاط بقصر البارون و صاحبه البارون امبان على نسج الكثير من القصص و الحكايات عن القصر و الاشباح التى تسكنه منذ موت البارونه هيلانه أخت البارون امبان واتهام البعض له انه تخازل فى انقاذها او انه كان السبب فى موتها منذ اكثر من 90 عاما فلم يكن احد من قاطنى حى مصر الجديدة لا يملك قصة مستقلة عن القصر ولمن لا يعرف فأن قصر البارون قد بنى على قاعدة دائرية وضعت على رولمان بلى هائل الحجم ليدور القصر حول نفسة حتى تسكنة أشعة الشمس على مدار اليوم و أصبحت تحفة البارون هو المكان الوحيد فى العالم الذى لاتغيب عنة الشمس ومرت السنين و طال الاهمال القصر بعد رحيل اصحابه
    فكان القصر مرتاع لكل سارق او من يريد ان يختبئ حتى انه قد تم تصوير بعض الافلام به دون ان يعلم احد و بقى كغيرة مهمل لا يجد من يهتم به فكان اصحابه الذين اشتروه من امبان الابن بعد سفره يريدون تحويله الى منتجع عالمى الا انهم اصتدموا بقوانين ثورة يوليو فترك القصر حتى اواخر القرن الماضى عندما سكنه عبدة الشيطان و لفتوا نظر الدوله اليه حتى اشترته و قامت بتنظيفه وتم طرد الاف الخفافيش منه و سمعت بعض الافكار عن تحويله الى متحف للفن او شئ من هذا القبيل و اتمنى ان يحدث هذا قبل ان تعود اليه الخفافيش مرة اخرى وهو ما يحدث الان و فى تلك السطور المقبله سوف اتناول تجربه شخصيه لم اكن اذكرها لاحد حتى من شاركونى فيها لم نكن نتكلم عنها مطلقا حتى جمعنى لقاء مع طلبة مدرسة قريبه من القصر و وجدتهم يتحدثون عن القصر و عن كونهم كانوا يتمنون ان يقابلوا احد عبدة الشيطان و انهم يسمعون تلك الموسيقى السوداء فشعرت بالمرارة تجتاحنى بسبب ذلك الفراغ الذى يتملكهم فقررت ان اخبرهم بكل ما اعرفه و كل ما واجهته مع هذا القصر وعندما كنت اقص عليهم وجدت انى قد نسيت الكثير فقررت ان اكتب فوجدت انى اتذكر اشياء كان قد نجح نظام حياتى المتسارع فى ان يمسحها من ذاكرتى وقررت ان اشارككم بتلك التجربه لكى تبقى حتى يأمر الله فتقوم الساعه

    عندما تتنفس الظلام
    تسأل الكثيروون عن سر كراهيتى الشديدة لقصر البارون وصاحبه إدوارد امبان بالرغم من اعجابى الشديد بدقة البناء وعظمته وحتى اخبركم بقصتى مع هذا القصر الذى احتوى بين جدرانه الكثير من الاعمال التى يخاف حتى الشيطان ان يتحمل وزرها يجب ان نرجع فى الزمن لتلك الفترة الرائعة من عمرى لنجد أيام الثانوى العام ومدرسة طبرى روكسى و لعب الباسكت ليل و نهار و اللعب فى دماغ المدرسيين وضرب المدرسيين فينا بالشمال و اليمين و يوم ماتفقنا انا و بعض الزملاء اننا نذهب فى زيارة خاطفة لقصر البارون حتى نرى ما بداخل القصر واجتمعنا فى اليوم التالى صباحا وركبنا مترو مصر الجديدة واللى بالمناسبة أنشا شبكة قطارته إدوارد إمبان وهو البارون البلجيكى مالك القصر الاول و نزلنا امام كنيسة البازيلك واخذتنا تلك الخطوات المسرعة اليه ها هو يقبع هناك فى سكون رهيب على مدار اكثر من 90 عاما وقتها وقصدنا الجهة الخلفية للقصر حتى لا يرانا احد و وقتها لم يكن هناك اى اسوار ولم يكن هناك غير عسكرى غلبان يقف اسفل تلك المساحة المحيطة بالقصر و التى كانت فى يوم ما حديقة جمعت بين أركانها أندر النباتات فى العالم واحتضنت الحفلات التى كان روادها هم الطبقة الارستقراطية و تحركنا بسرعة من يسرق شئ وفى ثوانى معدودة قد كنا بداخل القصر عن طريق شباك ارابيسك مكسور و بدأنا نتحرك فى حذر و كان الظلام هو سيد الموقف ولم يتذكر احد منا ان يحضر كشاف و هنا ظهرت أهمية الولاعة كنا ندخل كل غرفة و نبحث عن ورقة جرنال او علبة سجائر ونشعلها حتى نتحسس تلك الحوائط الرائعة و البراويز حول الابواب المتبقية بعد كم السرقات الرهيب الذى حدث بالقصر على مدى الخمس عقود الفائته رأيت اشكال و زخارف غريبة و وحوش لم تلمس ذاكرتى من قبل و كنت كثيرا تسألت لماذا بنى هذا القصر على الطراز الهندى او ما سر شكل القصر الذى يشبه معبد أنكوروات في كمبوديا ومعابد أوريسا الهندوسية ؟؟ من الممكن ان تكون المصادفه هى السبب لانه كما يشاع ان البارون اشترى تصميم القصر من باريس فى العام 1900 ثم أوكل بناءة الى مهندسون أيطاليون و بلجيك اتموا بنائه بعد خمس سنوات تقريبا

    نظرية الخوف
    كان من الواضح ان المصمم ألكساندر مارسي وصاحب الزخارف المرعبة جورج لويس كلود كانوا قد قرروا ان يتركوا بصمة فى ذهن كل من يحاول ان يتسلل داخل القصر بغير وجود بعض الضوء يحمية من الوحوش المحبوسة فى حوائطه لكن تلك الوحوش لم تكن مرعبة بما يكفى فى نظر الساتانيستس او السيتنكس او عبدة الشيطان كما اطلقنا عليهم فى مصر لقد أرتكبوا هولاء من الجرائم و الذنوب فى هذا القصر مايكفى لان تبتلعة الارض فكان الكفربالله هو عقيدتهم و محاولة ارضاء الشيطان هى غايتهم فكانت تتمثل فى ممارسة الزنا بشتى انواعة و تعاطى المخدرات و شرب الدماء و نبش القبور و اخراج عظام الموتى لاستخدامها فى الطقوس المظلمة وما رأيتة وقتها من مناظر الدماء على الحوائط و روؤس القطط وبعض العظام التى لم استطع تميزها و الكوؤس المحطمة فى كل مكان على اشعة الضوء البسيطة كان يكفى لعدم غلق عيونى أثناء النوم لاكثر من ثلاث ايام بعد عودتى كان يكفى لعدم خوفى من الظلام مرة اخرى و كان من الطبيعيى ان نرى زجاجات لمعظم انواع الخمور تقريبا وعلب أنواع سجائر لم تكن معروفة على المستوى الاقليمى و رأينا ايضا شكل لصليب مقلوب و اشكال لم استطع تميزها و فى وسط كل هذا صعقنا عندما تسلل ذلك الخيط الرفيع من الاضاة الى تلك الظلمة وجدنا اضاة خفيفه تاتى من خارج الغرفة التى كنا نتفقدها و كان ذلك اشارة اننا فى انتظار عاصفة ما فتملكنا الصمت فى خوف منا ان يكون العسكرى لاحظ دخولنا الى هناك و دخل ليقبض علينا لكن أنطفا النور سريعا و هنا اتحد الصمت و الظلام ليقضوا على ما تبقى فى نفوسنا من أطمئنان وسمعنا تمتمة لم نفهمها و أزداد الرعب أكثر عندما تأكدنا انة ليس شخص واحد وفزعنا من ان يكون من بالخارج هم احدى مجموعات السيتنكس فلقد كان معروف انهم كانوا ينبشوا القبور و انهم كانوا يذبحون الحيوانات و يشربوا دمائها و ذبحهم للحيونات يرجع الى انهم لم يجدوا شئ اخر ليذبحوه فكان معروفا ان السيتنكس بالخارج كانوا يدبحون الاطفال صغار السن و تقديمها كاقرابين للشيطان , صحيح انه لم يثبت قيام احد المصريين بذلك و لكنى لم اكن لاراهن على الروايه المصريه الرسميه لما حدث بذلك المكان و لم أدرى حتى هذة اللحظة كيف التصقت بالحائط فى محاولة منى فى التوحد معها و اخذت العن تلك الفكرة التى اتت بى الى هذا المكان وكانت المفاجاة اننا سمعنا احدهم يصرخ فى أصدقأة لالا محدش يجرى و هنا ظهر ذلك الاحمق بداخلى و خرجت خارج الغرفة مندفعا و انا أسال مين برة وجأنى الرد سريعا ايوة ايوة احنا بنتفرج على القصر بس فارتسمت على وجهى أبتسامة لم يرها أحد و تنهدت فملات القصر كلها بذلك الهوا الذى خرج من صدرى فكان يبدو انهم اصغر عمرا و كانوا من مدرسة سان جورج على ما أتذكر و تم التعارف بين المجموعتين و ابتسم الحظ لنا فكان أحدهم يحفظ القصر عن ظهر قلب و كان يملك الكشاف فاصطحبنا فى جولة لا أظن انها ستتكرر ثانية حتى و أن كان مرشدى هو زاهى حواس نفسه فكنا نمشى فى صف تقريبا على نفس خط سير مرشدنا و كان يتوقف بين الحين و الاخرليقول حاسبوا الارض واقعة هنا او محدش يلمس الترابزين علشان حيقع وكانت جولة سريعة داخل حطام هذا المبنى الذى لم ارى مثله فى حياتى فكانت الارض لبعض الغرف من الاحجار الكريمة و كانت العمدان من انواع المرمر و اشياء لا اعرفها حتى لكى اصفها و سألنا صاحب الكشاف مستفسرا عن اذا ما كنا راينا النجمة فلم افهم عن ماذا يسأل فاجبته بالنفى فلمحت تلك الابتسامة الشريرة على شفتيه وهو يغلق النور قبل أن نصل الى تلك الغرفة بأحد الادوار العليا على غير العاده فدخلنا الى غرفة كبيرة المساحة تقريبا و كان هذا المنظر الذى لا أظن اننى سوف أنساه ماحييت فكانت هناك نجمة مرسومة باللون الازرق الفسفورى على أحد حوائط الغرفة و يتوسطها شئ ليس بمخلوق بالطبع و كانت لة قروون ملتوية عرفت بعدها انه رسم للشيطان واعتقد انه المكان الذى كان يمارس فيه المعتقدات الشيطانيه وهنا أحسست أنه يكفى ما رأيت فى هذا اليوم و انة حان وقت العودة الى بيتى و ينتهى كل شئ و الكل سعيد و تولى صاحبنا المرشد قضية الغاء تلك الفكرة و ساهم فى أضافة المزيد من الرعب فى داخلى مرة أخرى و هو يقول أنا مش حامشى قبل ماننزل النفق و ارتسمت الدهشة على وجوهنا فهممت ان ارفض لكنى لم اكن اعلم ما هو النفق او ما قصتة فنزلنا السلم الى الطابق الارضى وبعدها الى بدروم القصر وكانت المفاجاة

    نفق أم قصر اخر
    هناك حيث كنا نقف و نتحرك كانت هناك فتحة فى الارض مساحتها تقريبا 2 متر فى 1.5 متر وحمدت الله اننى لم أسقط بداخلها انا أو أحد اصحابى عندما كنا هناك و سألت مرشدنا الى اين تودى هذة الفتحة فى ارض القصر فكانت المفأجاة ان هذة فتحة فى النفق المؤدى الى الكنيسة التى تقع امام الحرية مول أى كنيسة البازيلك و التى بناها البارون أيضا وكانت الفتحة حسب مافهمت فتحت عنوة فى سقف النفق عن طريق لصوص الاثار وقمت بحساب المسافة بين القصر و الكنيسه عن طريق برنامج جوجل ايرس وهى حوالى 908 متر تخيلوا معى نفق مساحته حوالى واحد كيلو ملئ بالغرف فيما كان يستخدم !! وبالطبع كان النفق يحتل نفس مساحة الحديقة الشاسعه الواصله بين القصر و الكنيسة وهى مساحه رهيبة و لم يكن النفق مصمم للهروب او شابه ذلك لانه كان يحتوى على عديد من الغرف التى اهتم من بناها بالاقامه بها او ما شابه و لم تختلف تلك الغرف عن باقى القصر فى فخامة البناء و عندما مات إدوارد أمبان بالسرطان كان فى بلجيكا وقتها ولكنه طلب ان يدفن تحت هذة الكنيسة وقد كان

    طللت برأسى الى داخل النفق مع بعض الاضاءة الخفيفة فوجدت باب من ناحية القصر فلم أكترث بة كثيرا و اسرعت بالنظر فى الناحية الاخرى فلم اجد الا ظلام دامس و لكن بالرغم من كل ما رايتة فى هذا اليوم من مشاهد و احداث جعلتنى اعبر الحاجز العقلى بينى و بين من لم يرى هذة الاشياء الا انة كان هناك شئ مختلف فى هذا النفق شئ لم أصدقة يوم شئ كنت اضحك عندما يذكر أمامى على سبيل التهكم فبرغم من بعض الكتب التى كنت قد قراتها عن البحث فى الارواح او أشباح الموتى و معظمها كانت أبحاث لعلماء و ليست كتب اشتريتها من أجل التسلية الا انى لم اكن أصدق تلك الحكايات التى تتحدث عن القادمين من العالم الاخر أو المحبوسين فى عالمنا منهم لكنى لم اكن قد استغرقت الا لحظات و لكنى أحسست بشئ لم استطع ان اسميه حتى يومنا هذا حتى انى حاولت ان افسر سر تيار الهواء الدافى الخارج من الفتحة لكنى لم أجد تفسيرا الا وجود مدخل اخر للنفق غير هذا لكنى أكاد أقسم ان النفق كان يحوى بين جنباته أحد لن أدعى انه كان شبح أو شئ من هذا القبيل لآن أيمانى بوجود أتصال بين عالمنا و العالم الاخر معدوم ألا ما أراد الله و تطوع مرشدنا و قام بأشعال ورقة من جرنال قديم كان قد شكلها على هيئة كرة و رمها داخل النفق و لكنى لم املك الجراة للنظر أولا فأ نتظرت حتى نظر الجميع و نظرت بعدهم على اخر ضوء للورقة لأجد هذة الحوائط الرائعة وهنا وجدت ان الباب الذى من ناحية القصر لونة أحمر بلون الدم وهنا كان قد فاض الكيل فجذبت اصدقائى و هممنا بالخروج و لحق بنا أبناء سان جورج و خرجنا من نفس مكان التسلل و الحمدلله لم يلحظنا احد و خرجنا من محيط القصر و تعرفنا اكتر على اصدقاءنا الجدد فلم نرى ملامحهم جيدا بالداخل و أصبح مرشدنا صديق لى بعد ذلك

    البارونة التعيسة
    و وقتها لم يكن لى هم الا جمع المعلومات عن القصر و صعقت عندما علمت ان تلك الغرفة التى بها النجمة التى دخلنها لم تكن الا غرفة البارونة هيلانة و هى اخت البارون و التى شهدت أخر لحظات حياتها !! فالقصة المعروفة أن هيلانة كانت تعيش مع اخيها البارون وكانت تعرف بالبارونة التعيسة كما كان يطلقون عليها فى الاوساط المصرية نظرا لنظرة الحزن التى لم تفارق وجهها طوال فترة حياتها و قد ماتت هيلانة عندما كان يدور القصر حول نفسة فسقطت من شرفتها و ماتت و تضاربت اقوال الخدم لانهم سمعوا صوت هيلانة و هى تصرخ فأذا كانت وقعت و ماتت فكيف كانت تصرخ وتحدث الجميع عن سر تأخر البارون قبل أن ياتى اليها مع العلم أن البارون كان قد ولد بعرج فى أحدى قدميه و لم يكن يمشى بطريقة صحيحة و لماذا لم ينقذ احد من العاملين البارونة التعيسة !! والبارون أمبان كان مريض بنوع متقدم من الصرع و كان لا يحب ان يتكلم احد معه فى هذا الامر وكان قد أمر خدمه بعدم الاقتراب منة فى حالة أصابتة بالنوبة المرضية لدرجة انة كان يقع فى حديقتة حتى اليوم التالى و لم يكن يجروء احد من الاقتراب منة حتى يفوق و يجد ان كلبه واقف بجانبة دون ان يتحرك او يمل طوال الليل و دفنت هيلانة فى مكان مجهول فى صحراء مصر جديدة او هذا ما اعلنة البارون!!! لكن من ساعد البارون فى دفن أخته لا احد يعلم ! وما تردد بعد ذلك ان أصوات هيلانة كانت تسمع و كان يسمع صراخها احيانا و مرات اخرى كان يسمع شجارها مع أخوها البارون ياتى من داخل النفق حيث كان يقبع البارون دائما !!

    الصديق يسكن النفق
    لم تكن قصة هيلانة هى الوحيدة التى عرفها القصر فبعد عام تقريبا من زيارتى للقصر كنت أزور طارق و هو أحد اصدقائى وهو يسكن امام كنيسة البازيلك و كانت جدتة بالمنزل و تجازبنا اطراف الحديث ثم اخذت تحكى كيف انها كانت من سيدات المجتمع الراقى فى عهد الملك فاروق و كيف ان كل ملبسها كان يأتى رأس من باريس و انهم كانوا يملكون هكتارات الافدنة فى السودان و همس الشيطان فى أذنى حتى أسالها عن القصر الملعون و بدأ الحديث الذى زادنى جنونا بهذة اللعنة فأخبرتنى ببعض المعلومات و التى تشابه بعضها بما حكيتة سلفا و قد أختلف بعضها و لكنى فضلت رواية أحدى قريباتى فى بعض الاجزاء من القصة و هى خريجة كلية الاثار و كان أستاذها قضى بعض سنين من عمرة
    فى محاولة فك طلاسم القصر ولكن ما تلته الجدة العجوز بعد ذلك لم يترك مجال للشك فى نفسى من انى رأيت شئ هناك فى هذا النفق فجلست فى وضع الراوى وجلسنا حولها و أخذت تعدل من وضع منظارها الطبى السميك لأحساسها ان الجميع يتطلعون اليها ويتلهفون الى سماع كلماتها عن ماض ظل يشغل الكثريين من من عاشوا فى حى مصر الجديدة , فقصت علينا ان البارون كان له ابن و ابنه هم امبان الابن و مريان او مريام كما ذكرها اخرون اما عن أمبان الابن فورث عن أبيه حب السفر فلم يعيش مع والدة و انتقل يجوب العالم بحث عن المغامرة أما الطفلة الصغيرة كتب عليها ان تعيش سنوات عمرها مع والدها وكانت قد ولدت أيضا بعرج او شلل فى رجلها و لم تكن شخصية امها معروفة وهو ما اضفى كثيرا من الغموض عليها فلم يكن للبنت الصغيرة اى أصدقاء من سنها و قد نشأت فى عائلة مكونة من ابيها و عمتها وكانوا يتخذون من الخلافات و الصراخ درب يوميا فسأت حالتها النفسية و خصوصا بعد موت عمتها أو كما ردد البعض فى أذنها مقتلها او أنتحارها فلم يكن غريب على سكان القصر ان تصاب مريان بالصرع ايضا و كانت عندما تاتيها النوبة المرضية تنزل الى النفق و تدخل احدى غرفه و لا يسمع عنها احد حتى ترجع الى حالتها مرة أخرى و تصعد اليهم وهى فى أحسن حال وعندما كان يسألها خدمها عن ماذا كانت تفعل فى غرف النفق كانت تجيب انها تحدثت مع صديق هو فقط الذى يفهمها !! وانها ترتاح كثيرا عندما تتحدث معه, و أنتشرت القصص التى تناولها خدم القصر و التى لم يشوا بها الى احد الا بعد وفاة ادوارد امبان بفترة ليست بقليلة و هو سماعهم صوت هيلانة تارة و هى تتحدث وتصرخ فى وجه اخيها و تارة و هى تحاول ان تهدى الاميرة الصغيرة مريان وهذة الاصوات لم تقتصر على سكان القصر فقط فمعظم من شائت به المقادير ان يسكن بجانب القصر كانوا يفزعون ليل من صراخ البارونة التعيسة بعد موتها المزعوم و ظلت تلك هى الحياة شبة اليوميه للطفلة التى لم تتجاوز التاسعة بعد حتى جاء صباحا على القصر وجدت مريان و هى ملقاة على وجهها فى بئر المصعد الخاص بالقصر وقد فاضت روحها الى الله دون ان يعرف احد ما حدث!!

    الغرفة الوردية
    وكان للبارون غرفة فى بدروم القصر كانت تسمى بالغرفة الوردية و هذة الغرفة لم يدخلها احد غير البارون ولا حتى أختة او أبنتة و لم يكن مسموح بالاقتراب منها مهما كانت الاسباب وكان البارون يقضى بها حوالى 9 ساعات يوميا بعد وفاة البارونة هيلانة و ما قيل حول هذا ان البارون قام بأستحضار روح أختة فى هذة الغرفة و ممكن ان نقبل بهذا التفسير فى حالة اننا صدقنا ان البارونة قد ماتت و هو الاحساس الذى تملكنى و لااعرف لة سبب حتى الان و لكنى اصدقة لانها نفس الغرفة التى لامست جدرانها و انا انظر داخل النفق و لم القى لها بالا و قيل ان الغرفة تحولت الى اللون الاحمر كما رايتها بعد ان توفى البارون امبان وهو ما نفاة لى شادى زميل الدراسة و الذى تم القبض على أخية فى احداث 97 فلم يكن أخية مهتم بالسيتنكس او طقوسهم لكنة كان يعزف الدرامز ولم يرى عيب فى جمع بعض المال من ورأهم هو وفرقتة الذين كانوا يعزفون الهيفى و البلاك ميتل وهى موسيقى صاخبة تساعد على الدخول فى طقوس العبادة و معظم المغنيين الذين يتغنون بها حول العالم هم عبدة للشيطان والحقيقة التى اخبرنى بها شادى ان لون ابواب الغرفة تغير بفعل الممارسات الشاذة للسيتنكس ودهانهم لحوائط النفق فى وقتها بالدماء وتذكرت كم كنت قريبا من هناك تذكرت كيف لمست يدى حوائط مكان قد شهد أحداث لم يستطع أحد تفسيرها منذ ما يقرب من ال80 عاما و لتكتمل سلسلة مفاجأتى فالغرفة التى رسم بها أعضاء السيتنكس نجمة الشيطان و كنت قد دخلتها انا و اصدقائى قد احترقت فى عام 1982 و سمع صراخ أمراة و عندما دخل المارة القصر اختفت النار و الصراخ ايضا وقد نشر الخبر فى جريدة الرأى العام وانقل اليكم نقل حرفيا على لسان حارس القصر محمد سامي ¬فهو يشكو من تسلل المدمنين الي القصر من خلال السور المتهالك.. واختفاء اللصوص في بعض اركان الفناء الخاص به.. ويحكي محمد سامي روايات ترقي الي مستوي الحواديت والاساطير حيث يشير الي ان الهجر ادي لتحويل القصر الي بيت للاشباح.. وقد لمس ذلك بنفسه من خلال سماعه لاصوات صرخات وضحكات هيسترية وبمجرد ان يذهب لمصدرها لا يجد شيئا!.. كذلك رؤيته للتماثيل ليلا وكأنها تتحرك نحوه.. ويضيف أنه ايضا يري القطط السوداء وهي تطير في الهواء.. وحفلات الرقص التي يراها عن بعد.. وتختفي عندما يقترب من مكانها! وقد نشر هذا الخبر فى جريدة اخبار اليوم فى يوم 26 اغسطس 2003
    -------------------------------------------------

    مازلت احمل من الاسئلة ما سوف يتعجب البعض منكم من كثرتها و لم أتناول خلال تلك السطور الكثير مما حدث بداخل القصر ولا بالكثير مما سمعتة عنه وحتى لا أثقل عليكم فيكفى ان أقول ان هذا المكان مصاب بمتلازمة الغموض و لا اجد كلام أبلغ من كلام الله حتى يعلم من لا يعلم و هى الرسالة التى اردت ان اصلها الى هولاء الطلاب من البداية

    بسم الله الرحمن الرحيم

    فَرِيقًا هَدَى وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلاَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ اللّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ

    صدق الله العظيم
    الاية 30 من سورة الاعراف


    يتبع

  3. #3
    عضو برونزي الصورة الرمزية sherif-magdy
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    1,027
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    18

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض

    المدونة الثانية
    وهى لطالب بكليه هندسة عين شمس ، و يبدأ حديثة :
    كتير مننا سمع عن قصر البارون وسمع عن انة مرعب وكدة
    اكيد هتقول زيى دة كلام فارغ .....يا عم انت بتصدق
    لما قررت ادخلة كنت فى اولى ثانوى ...
    لاقيت انة قصر غريييييب بجد
    ماكنتش مصدق ان ممكن يحصل لى حاجة
    كل اللى شوفتة شوية خفافيش وبقايا حفلات عبدة الشيطان ..ماتتخضش قوى دة شوية دم على الحيطان وعلى مراية متكسرة فى الدور التانى
    وكنت كل مرة باكتشف مكان جديد جوة القصر
    مع انة مش كبيير ..دخلتة 11 مرة ..مش مبالغة على فكرة
    كنت بادور على مكان معين قريت عنة اسمة الحجرة الوردية
    بيقولوا انها ادهنت بلون الدم لما توفى البارون امبان 0(صاحب القصر وهو مهندس بلجيكى )
    ووصلت للحجرة دى ... ومالقيتش حاجة من اللى سمعتة لكن
    شكلها يخوف بجد لانها فى البدروم وفيها مدخل ممر يوصل الى اسفل كنيسة البازليك
    كنت اخر واحد يصدق ان فى حاجة اسمها مكان مهجور وفية حاجات تخوف والحاجات دى
    لحد فى يوم قررت ادخل مع واحد بس من اصحابى واتفقنا كل واحد يمشى لوحدة فى القصر ونرجع نتقابل فى غرفة متفقين عليها ونحكى اية اللى حصل
    بالمناسبة يا جماعة كنا بندخل من وراء الحراس بنجرى وننط من امكن عارفينها وكنا بنراقب الحراس من جوة كمان
    المهم
    ماحدش قدر يكمل الجولة لوحدة لان بجد صعب
    لاننا دخلنا الساعة 9 بالليل وطلعنا الساعة 12 الا ربع بالليييييل
    حصل معى قصة

    ممكن نعرف الاول شوية معلومات عن القصر
    القصر نفسة مكون من طابقين فوق الارض والدور الارضى وحاجت كتير تحت الارض
    الدور الارضى موجود فية حوالى 4 غرف حاليا فاضيين لكن كانوا للمكتب وحجرة البلياردو وحمام ومدخل للبدروم
    الدور الثانى ممكن تتخض شوية لو اول مرة تدخل لانة فى غرفة تقريبا بالكامل متغرقة دم على الجدران كان بقايا حفلات اسمها الطقوس السوداء بيمارسها عبدة الشيطان (جماعة ظهرت فى مصر من عدة سنوات تعترض على وجود الاديان وتمارس طقوس سحر واصلها جاءت لمصر من اسرائيل)


    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي
    جدران ملطخة بالدماء


    وهتلاقى نجوم خماسية على الجدران لكن الكلام دة مش يخوف هتلاقى حمام بجانب الغرفة دى ...بجد بجد لو حد راح بلاشششششش يدخل اى حمام فى الدور التانى ..لما كنت بادخل مع الحراس فى اول كام مرة (من تحت لتحت طبعا) كان لما يقرب من اى حمام فى الدور التانى يقوللى اوع تفتح الباب ..طب لية ؟؟?ماتسبقوش الاحداث
    المهم
    هتلاقى غرف كتير فاضية وهتلاقى حمام تالت يقال ان لاقو واحد ميت فى البانيو ..ناس يقولو كان سكران وتانيين يقولوا انة اتقتل .. بس المهم ان كان واحد مات فى الحمام دة .. دخلت شوفتة لاقيت دم ناشف على البانيو لكن دة مش دليل على انة اتقتل لان الدور كلة اصلا مليان دم فماجتش يعنى على البانيو
    وهتلاقى غرفة فيها دفاية قديمة وبراويز فاضية لان كل اللوحات والمرايات تقريبا اتسرقت
    الدور التالت فية السطح ..الاسانسير ..شوية قعدات ومدخنة ..هتلاقى عمودين فى السطح وبينهم حديدة .الحراس قالو لنا دى كانت مقصلة وقع فيها راس المهندس اللى بنى القصر علشان مايعملش واحد زية ..الكلام دة غلط تماااما..فى غرفة متصممة بشكل معين بحيث تدخل الشمس فيها على مكان السرير علشان تصحى البارون (ياسلام على الروقان)
    عارف انك زهقت من الكلام دة
    لانة فعلا كلام عادى لكن هاقوللك .دى مجرد معلومات عن قصر شفتة وحبيت ادخلة لكن مع الوقت اكتشفت انة مش شئ كويس انك تغامر بالدخول للاماكن زى دى .لية ؟...هاقوللك
    لاحظ انى ماقولتش حاجة عن البدروم لان دة كانت بداية المشاكل
    كنت لما باطلب من الحراس حد ينزل معاى البدروم كانوا بيرفضوا ولما اسالهم قالوا انة مسكون .......
    ماكنتش باصدق ان فى جن ممكن يسكن مكان ويمنع حد انة يدخلة الا فى حالات السحر الاسود ودة معروف ولان سفير بلجيكا نفسة جاء فى برنامج عن القصر وقال ان البارون امبان كان فعلا بيمارس السحر لكنة مش سحر اسود
    الكلام دة مش بياكل معاى ..قررت اننا ننزل البدروم علشان ادور على الغرفة اللى قولتلكم عليها
    لاقيت غرف كتيييير تحت ..عالم تانى وممرات ومطبخ ومدافن للخدم (ودة مكان مخيف قوى بجد ومقبض) ومشينا فوق المدافن علشان نوصل لمكان تانى مع ان غلط انك تمشى فوق مدافن (يعنى هو اللى مش غلط اننا ندخل القصر اصلا) الغرف اغلبها فاضية لكن شبة بعضها وممكن تتوة
    والحمد لله وصلنا للغرفة الوردية
    واحنا داخلين الحارس قاللى حاسب جنبك .لاقيت حفرة كبيرة فى الارض .سالتة اية دة ..قاللى دة مدخل ممر يوصل مابين القصر لحد كنيسة البازليك
    طب تحت وهتلاقى المطبخ كانك دخلت الة زمن ..فية اسانسير الاكل وبوتجاز بالفحم الحوض زى ماهو ومواسير ينفع انزلة ؟؟قاللى لااااا فى 4 علماء اثار نزلو 3 ماتوا وواحد طلع عندة حالة عصبية ..(كلام مش مقنع ) ليه هم شافوا اية تحت ؟رد قاللى فى نظام حارس جنى بيحرس المكان (طب ماشى ) المهم والحارس بيشرح لنا المكان حصل صوت خبط قام الحارس سابنا وطلع يجرى وسابنا نخبط فى الظلام
    فى رايىى ان لحد دلوقت مافيش شئ مش طبيعى ...لسسسسة ماتستعجلش
    شوفنا اماكن كتير...مواسير ازاى وانتوا شغالين بالفحم؟؟؟ رد على الحارس قاللى دى مواسير فيها رولمان بلى لان القصر بيدور على تروس تحت الارض
    كل الكلام دة كان الصبح
    واتكرر السيناريو دة كتييير
    لحد مازهقت
    طب لازم نعمل حاجة جديدة جوة
    اخدنا القرار باننا ندخل القصر بالليل ونشوف اية اللى ممكن يحصل
    طب فى شوية مشاكل ..الحراس احيانا بيناموا فى القصر ..كنا بندخل على ايام نلخبط الفرش بتاعم وننقل تماثيل واحجار ونوهمهم ان المكان فعلا مسكون ..ونجحنا فعلا اننا نبعدهم عن النوم فى القصر لانهم خافو
    الكلام دة بجد ماكنش سهل لان محتاج سرعة ( علشان بنط من السور وبنجرى ونوطى ونمشى على ركبنا ) محتاج خفى (للتنطيط مابين الغرف والابواب المغلقة ) قبل كل دة محتاج واحد مش بيحس (لان الجو نفسة بداخل القصر مرعب)
    المممممممممممممهم دخلنا فعلا القصر الساعة 9 بالليل
    وحصل شئ غريب معانا(كريم صاحبى وانا)

    عارف انكم عايزين تعرفوا اية اللى حصل ..بس ممكن نسال سؤال قبل مانكمل ؟
    اشمعنى يعنى القصر دة هو اللى مشهور بالرعب مع ان فى اماكن كتيير مهجورة وعادى يعنى ؟
    سالت نفسى نفس السؤال ودورت وقريت وعايزكم تفكروا معاى
    يمكن لان تاريخ القصر والحوادث اللى حصلت فية خلتة مكان مش كويس ؟؟ممكن
    احب اقولكم ان فى حوالى 5 اشخاص ماتوا داخل القصر
    اولهم كانت البارونة هيلانة اخت البارون امبان ..وقعت من شرفة غرفة وسقطت فى حديقة القصر واستغاثت بالبارون لكنها ماتت من النزف الشديد ومالحقش البارون ينقذها
    ثانييا بنت البارون ..كانت تعانى من شلل اطفال ولاقوها متوفية فى بير الاسانسير لاسباب غير معروفة
    ثالثا الخدم مات حزن على ابنة البارون ....واصيب البارون امبان نفسة بالاكتئاب ومات برضة (دة اية دة ؟)
    وهناك الولد اللى لاقوة فى الحمام غير علماء الاثار غير وجود مدافن الخدم
    طب لو افترضنا ان كل دة عادى ومش سبب جامد
    البارون امبان استخدم السحر للاعتذار للبارونة هيلانة بعد وفاتها ويقال انها كانت غاضبة وكانت بتصرخ فى جلسات السحر ودة كان بيسبب خوف للناس
    ومن زمان بدات سمعة القصر تسؤ حتى قرر السلطان حسين كامل شراء القصر من البارون لكنه رفض وبدات مشاكل البارون مع الحكومة المصرية مما زود الاكتئاب ومات
    قريت ان عبدة الشيطان كانوا بيحضروا الجن ومش بيصرفوة والكلام دة حقيقى مع انى مش باصدق بسهولة وحاجة غريبة سمعتها هن اقوال عبدة الشيطان نفسهم هى ان خالد مدنى (احد مؤسسى هذة الجماعة فى مصر)تحدث مع الشيطان داخل القصر(كلام غريب قوى )
    وهناك حادثة مشهورة حصلت سنة 82 يقال ان نار ولعت لوحدها بداخل القصر والناس فى الشارع كانوا شايفين والنار زادت والدخان اكتر وطلبوا المطافى ولاقوا ان النار بدات تنطفئ بالتدريج حتى انتهت لوحدها قبل المطافى ماتيجى ولما طلعوا لاقوا ان مافيش اى اثر لاى حريق
    قريت الكلام دة اكتر من مرة لكن برضة مش مقتنع
    حبيت اغامر وادخل مع صاحبى من وراء الحراس علشان ناخد راحتنا فى التسول بداخل القصر
    وياريتنى ماتسولت
    عايز اوصلكم الصورة بشكل اوضح
    لو رحت(لاقدر الله ونويت تدخل)هتلاقى سور حديد عالى ..من الشمال فى عمارة ساكن فيها وزير الداخلية السابق ..من الشمال حراس للعمارات المجاورة وكلب حراسة بيجرى حتى وراء العربيات مش مصدق عدى من هناك..من الخلف هتلاقى حراس فندق البارون وفى الجنينة الخلفية هتلاقى حوالى 4 كلاب (اية التعقيد دة ؟؟؟)دة لو انت مش عاوز تمشى قانونى وناوى تغامر ..لكن مانصحش حد لانى كنت هاقضى ليلة لطيفة فى القسم مع ناس ظراف جدا فى مكان شاعرى اسمة (التخشيبة على مايبانلوا صاحب)
    ايوة اتمسكت فى مرة بجد بس ربنا سترها والحمد لله ..عموما القصر قريب من قصر الرئاسة فدى كفاية قوى لاى حد
    سؤال ..طب كنتوا بتدخلوا ازاى ؟؟؟
    بقالى 4 سنين بادخلة 11مرة يبقى مش هاعرف ادخلة ازاى
    لما كنا بنقرر اننا رايحين القصر كنا لازم نيجى ببناطيل واسعة ولبس غامق لان القصر دلوقتى مفتوح وممكن حد يشوفك وانت جوة ويكون كل واحد معاة كشاف وكنت احيانا باخد مطواة معاى (مش بعيش على فكرة لان سمعت ان فية ثعابين لكن ماشوفتش الصراحة )
    فى مكان السور عنده اقل من الحديد(التقاء السور الحديد الجديد بسور القصر القديم) وبما ان السور القديم فية نهايتين فعندك مكانين تنط منهم
    شافونا فى مرة بننط من واحد قفلوة وسابوا التانى (النصر بيد الاعداء احيانا) فبنط من التانى
    ثانيا الكلاب
    لو احنا ثلاثة افراد رايحين واتنين بس هايدخلوا فلازم الثالث يغطى ..يعنى يروح لمكان بعيد فى السور ويحدف طوب ويقرب من السور وكانة هينط فالكلاب كلها بتجرى علية وبالتالى فضالنا مكان نجرى منة واكيد هو بيبعد عن المكان كلة لما الكلاب بتجرى علية (تهويش)
    ثالثا حراس القصر
    احسن ناس متابعين التليفزيون هتلاقيهم قاعدين على الشمال بيتفرجوا ومعاهم شاى (المنظر دة مش بيتغير من 4 سنين) ساعات بيقوما ياخدوا لفة للاطمئنان بس مش اكتر فلازم تنتظر للوقت المناسب والثالث اللى بيغطى بيلف هو كمان (اللى تبعنا ) لو لاقى حد قام يلف يرن لاى حد فينا علشان مانطلعش فى اى شباك
    لكن كل الكلام دة على الرغم من صعوبتة بس مش هو دة المقلق ...هو لعب عيال اة لكن برضة محتاج حد مستعد يغامر
    لكن المقلق هو بعد ماتدخل القصر ..........وهو دة اللى انتوا مستنين تعرفوة وخصوصا المرة رقم 9
    استراحة قصيرة
    احكيلكم اللى حصل فى المرة رقم 9
    complex equation cosists of real part &imaginary part
    its like this story
    i hope u could get what i wanna say
    قررنا اننا ندخل المرة دى بشكل مختلف ..هانقعد جوة من الساعة 9 بالليل لحد اخر الليل علشان نشوف اية اللى هايحصل ونستكشف القصر براحتنا ..بجد كنا حاسين بشعور غريب وصلنا احنا الاتنين وهو (امشوا من هنا ).....قولتلة بص يا كريم اى حد فينا يشوف او يسمع اى حاجة غريبة لازم نفترض انها حاجة طبيعية علشان نعرف نكمل النهاردة ..كل واحد فينا هايمشى لوحدة ونرجع هنا فى الاوضة دى نحكى ..واتفقنا على كدة
    اول ماوصلنا للمكان اللى بندخل منة لاقينا الباب مقفول ..قمت عديت وشيلت الحجر من وراة وفتحت الباب وعدينا ..بندخل من الخلف ...فى باب كنا علاطول بنلاقية مفتوح وبنكمل منة على باقى اجزاء القصر ..لاقيناة مقفول ..مش العادة ..فى الوقت دة جسمنا قشعر ..كريم :اية دة اول مرة الاقية مقفول ؟قولتلة ماتخافش هافتحة ..الباب دة لما تعدى هتلاقى على حمام وفية مدخل البدروم وشكلة يرعب ..فتحت الباب قولتلة تعالى ..دخلت وقولتلة افتح الباب على اخرة علشان لو فى حاجة نقدر نجرى ففتحة على الاخر ..بمجرد مادخل وحط رجلية الاتنين بعد خط الباب
    الباب اترزع مرة واحد ة وجامد.....كريم كان هيموت من الخضة (لان الباب طولة حوالى 2 متر وعرضة حوالى 7سم وخشب وصعب انة يترزع بالقوة دى )عمرى ماهنسى شكل صاحبى فى الموقف دة ..قولتلة اهدى ماحصلش حاجة دة هواء ماتخافش .بس لازم ننفذ الاتفاق كلة طبيعى
    دخلنا الحمام اللى على الشمال وهتلاقى فية فتحة للاسانسير ويقال ان بنت البارون لاقوها ميتة تحتة ..(قريت ان لو فى جان فى مكان انت فية دة بيخلى جسمك يقشعرجامد)..احنا الاتنين وصلنا شعور مقبض وكنا حاسين ببعض قولتلة :كريم اقرى قران قول اى اية..ويدوب لسة بنبتدى نقرى وسمعنا صوت خبط جامد من تحت ...واحد بيرزع بايدة 3 مرات ..سكتنا ...الصوت دة مش طبيعى ..مافيش حد غيرنا فى القصر اصلا والبدروم مافيهوش حد ....قلنا نطلع برة القصر وعارفين مكان من برة يدخل على البدروم وكمان نستريح..طلعنا ولاقيت ان مافيش اى حد دخل البدروم ..كان اعتقادى ان حد بيشتغلنا لكن طلع مافيش ..قولتلة نقفل الباب بمسمار بحيث لو حد دخل او خرج هنلاقى المسمار مش موجود ..وبالفعل قفلنا..ودة المكان الواحيد تقريبا المتاح حاليا للدخول للبدروم من خارج القصر
    لما كناا خرجنا بعد الصوت ماحصل قفلنا الباب زى ماكان وحطينا وراة الحجر(حوالى 5 كيلو)
    لما نزلنا كريم جالة تليفون وقعد البية يتكلم لحد مازهقت قولتلة انا هالف اشوف الجو قاللى ماشى
    روحت اشوف الباب اللى قلناة بالرزة والمسمار لاقيت حاجة غريبة
    مافيش مسمار والباب مقفول والرزة محطوطة وراء الباب ....ومافيش حد جوة ,,,خفت وجريت على صاحبى وجى وشاف وبقينا هانموت
    واحنا واقفين سمعنا صوت الباب اللى كنا قافلينة بالحجر بيتفتح والحجر بيتزحزح جامد ...قولنا بس دة واحد من الحراس بيشوف لو خد دخل
    لزقنا فى السور علشان مافيش حد يشوفنا لكن احنا نشوفة ...لاقينا مافيش حاجة
    قولتلة انا طالع اشوف مين اللى فوق ..قاللى انت اتجننت هتطلع تانى ..طب نطلع مع بعض ...المفاجاة .....الباب مقفول والحجر فى مكانة ...
    بص لى وسكت ..قولتلة ماتقلقش كلة طبييييييعى ..مع انى عارف وحاسس ان دة مش طبيعى ..قولتلة فعلا زى مالحارس قاللنا فى مرة ...القصر مسكون...وبالمناسبة دى هنهرج مع اللى ساكنينة ونشوف هيعملوا اية
    ودى كانت البداية



    دخلنا القصر تانى لكن بقلب اجمد ...ماحنا هانشوف اخرتها بقى ..وعدينا من جنب اول حمام من غير ما نبصلة ..وطلعنا الدور التانى ودة المكان اللى عبدة الشيطان كانوا بيعملوا حفلاتهم فية ..مدخل الدور هتلاقى فية دم على الحيطان وهتلاقى ممر كلة متغرق دم ..عدينا فى الكلام دة عادى ماحنا بنشوفة كل مرة لكن لاقينا اخر الممر مقفول ..اول مرة يتقفل والكلام دة يا جماعة فى الظلمة ومعنا الكشافات والساعة حوالى 10 بالليل
    حسينا بشعور وحش قوى بجد قولتلة ان حاسس ان حاجة هاتحصل ..قاللى وانا
    بس هانعدى وهانشوف كل حاجة ..ومشينا لحد مكان فية حمام ..الحمام دة جيت افتحة فى مرة وكان معاى الحارس قاللى ماتفتحش استغربت وقولتلة لية ؟سكت وماردش ولما سالتة لما مشينا قاللى اصلة فية خفافيش....قررنا اننا نفتحة فى الزيارة دى ..تعرفوا لاقينا اية ؟
    دة المكان اللى لاقوا واحد ميت فى البانيو لاسباب غير معروفة ...دخلت وقعدت على البانيووشوفت الدم بس بعد التمحيص ماعتقدش ان الراجل اتقتل ..الصراحة الحمام مقبض جدا لكن مافيهوش خفافيش
    كنا بنحاول نهرج علشان نغير الموود ونشوف نوع السيراميك المصنوع منة الحمام كليوباترا ولا سيراميكا الامير؟ (ياسلام على الروقان)
    المهم
    طلعنا وكملنا مشى ودخلنا الغرفة اللى كلها دم
    وقعدنا نحكى ونتكلم كاننا فى مكان عادى وكنا واقفين فى البلكونة ولا كاننا فى بيتنا..كان فى مراية متكسرة وعليها دم فى الاوضة دى وكنت واخد منها تذكار ..حتة صغيرة ..ماكنتش اعرف ان الدم دة كان بقايا لطقوس سحر (ودة اللى اتاكدت منة من اللى حصل معاى بعد كدة ) كله هاييجى فى وقتة
    المهم خرجنا من الاوضة وطول ماحنا ماشيين كل واحد حاسس ان فى حاجة هاتحصل
    طلعنا الدور التالت ودة خطر لان السلالم من غير سور ومش مترممة بس المهم طلعنا السطح
    وقعدنا نهرج ونلعب فوق ونتصور ونبص على مصر الجديدة من فوق ...المنظر فوق جامد بس خطر لانك مكشوف من قصر الرئاسة وفندق البارون والعمارات المجاورة
    وكنا بنراقب الحراس من فوق علشان نتاكد انهم مش هاييجوا علينا
    وفجاة سمعنا صوت تك تك على السلم الخشبى اللى بيوصل للسطوح
    قولت دة اكيد بيتمدد لاننا طلعنا علية وهو قديم فالخشب بياخد وضعة تانى بعد الضغط علية
    لكن لا
    دة صوت حد طالع وخطوات منظمة وصوت رجل تقيلة
    جرينا استخبينا فى اوضة على السطح واحنا بنقول خلاص احنا اتمسكنا وكنا بجد هنموت من الخوف (مين اللى بيجيب مية ؟؟؟؟)
    وكنا مستنيين نشوف مين اللى طالع لكن انتظارنا طال ومافيش حد ظهر
    جريت اشوف الحراس من فوق لاقيت العدد مكتمل وكلة بيتفرج على التلفزيون واخر تمام
    قولنا لا كدة بجد مش طبيعى
    الساعة بقت 12 الاربع بالليل والحاجات بدات تلعب معانا بجد
    الصوت دة معناة انا جى اهو لكن انت مش شايفنى
    احنا فى السطح يعنى لو شفنا اى حاجة مش طبيعية ماحدش هايسعف التانى لان قدما المشوار اللى طلعناة هننزلة جرى
    نزلنا فعلا جرى وجوانا رعب بجد ماقدرش اوصفة
    ماعرفش ازاى خرجنا برة القصر فى ثوانى وكنا بنجرى فى الجنينة
    واحنا بننط لبرة من على السور قولتلة
    (احنا مجانين....اللى حصل دة هاتحكية لولادك)
    كنا فاكرين ان القصة خلصت
    انت قريت اول سطر فوق بتاعcomplex EQ?
    كدة خلصت الجزء الحقيقى واللى اقدر احكية على المنتدى
    لكن ماكنتش اتوقع ان القصة ممكن تمتد معانا لبرة القصر
    ودة اللى كان الرعب بعينة
    واتفقت مع اصحابى (كريم وفهدودول حصل معاهم نفسالكلام لانهم دخلوا معى ا فى مرات مختلفة )ان اللى حصل مع كل واحد فينا اعتبرة ملف مقفول لان كل واحد مننا شاف العجب بعد اللى حصل وماكنتش تهيؤات وقررنا اننا مانتكلمش فية
    ولما فى مرة حكيت الكلام اللى قولتة دة لواحد صاحبى معانا فى الكلية (هو فى ميكانيكا حاليا)
    قاللى لاااااا لازم تكمل باقى القصة قولتلة لا بلاش احسنلك
    كان مصرررر انة يسمع الباقى لدرجة انى قولتلة (بص يا اسلام انا مستعد احكيلك القصة اللى حصلت بعد الكلام دة لكل واحد بس بشرط)
    قاللى اية هو ؟؟
    (هاحكيهالك فى حمام جوة قصر البارون )
    قولتلة كدة علشان اخوفة لكن كان ردة غير متوقع ....
    ولانى كنت مجنون وهو عندة استعداد
    قوللنا هانفذ الجملة دى
    (هاحكيهالك فى حمام جوة قصر البارون)

    الفكرة فى الموضوع انى جمعت احداث كتيير حصلت معاى على مدار اكتر من 3 سنين لكن رتبت الاحداث فقط بشكلاافضل تفهمة لما يتعرض
    لكن بدون اضافات ولا سلاطات هو دة اللى حصل فعلا وممكن لو مش مصدقنى ولو قابلتنى فى الكلية(للمرة التانية)اخليك تقابل الناس اللى حصلهم كدة لما دخلوا معى ولو حد قاللك احداث اكتر او اقل يبقى لك الكلام يعنى مش قصة وبحاول اخليها حقيقة .
    وبالنسبة لانة كلام عادى ومش بيخوف اكيد لانك قاعد على جهازك مستريح ومش حاسس قوى بالمنظر جوة اشكال التماثيل هتلاقوا اغلبها شكلة غريب وجوة هتلاقوا على الجدران زخارف بارزة على شكل بوم وخفافيشوهتلاقى دم واشكال النجوم الخماسية وخفافيش طايرة من حواليك عادى شغال ..وكل دة وانت ماشى بعد 11بالليل فى القصر ومش معاك غير واحد بس وعلى ضوء الكشاف يعنى مش عارف اية اللى وراك ؟؟؟بالاضافة الى ان ارضية القصر خشب قديم جدا وبمجرد مشيك علية بيعمل صوت بجد كانك فى فيلم رعب.....ولاننا دخلنا اماكن الحراس نفسهم كانوا بيخافوا يدخلوها فدة خوفنا اكتر
    فى ناس اكيد حست انى مزودها شوية وعامل جو رعب على الفاضى ...دة اللى كنت باحسة لما كان حد يحكيلى قبل مادخلة
    لكن بعد المرة دى لاقيت ان مش معنى انك مش مقتنع بحاجة فدة مش معناة انها مش موجودة ..فى احداث كتييييييييييرة مارضيتش اكتبها
    لان الناس هتختلف معى جامد
    عايز تحس فعلا بالرعب روح القصر ولو عرفت تدخل (ماتسمعش كلامى احسن لك)حاول تقعد جوة فى مكان ومعك واحد بالكتير وخليك بهدوئك لاكتر من ساعة وركز
    هتحس انك مش لوحدك وان فى اشارات هاتخليك تقوم تروح
    الكلام دة بجد وحصل كمان مع ناس من الحراس وناس مغامرين تانيين

    اللوحات اللى فى القصر تقريبا كلها اتسرقت وفى حاجات سمعت انها اتباعت فى مزادات
    لان القصر ماكنش مع الورثة الحقيقين من حوالى 5 سنين ,,كان مع واحد سعودى وتانى سورى تقريبارجال اعمال (محمد بهجت الكسم)اسم واحد منهم
    كان فى لوحة شوفت البرواز بتاعها فقط (مسروقة )كانت للبارون امبان نفسة وعينية كانت احجار كريمة (دة حسب كلام الحراس )هتلاقيها فى غرفة مكتبة فوق دفاية لونها ابيض فى اسود من الرخام الايطالى
    ثانيا : فى تمثال صورتة موجودة كان باعتها لراجل واحد داس على وشة ,,دة موجود فعلا عايز تشوفة ..خلى ضهرك لصلاح سالم هتلاقى بابين للقصر واحد كبير فى المنتصف وواحد صغير فى الجانب الايمن ..افتح الصغير هتلاقية امامك وباقى التمثال مكسور ومرمى لكنة ثقييييل جدا
    بالنسبة لانة بيدور فدة مش اكيد مع انها حاجة مشهورة عن قصر البارون وقصر السكاكينى مع انى لما نزلت البدروم شوفت مواسير الحارس قاللى ان فيها رولمان بلى لدوران القصر لكن سفير بلجيكا قال انة مش بيدور .. شوفت فتحة فى غرفة بطريقة معينة يقال ان دى لدخول الشمس لسرير البارون
    على فكرة مش هتلاقى معلومات كتير عن الممر اللى فى البدروم اللى بيوصل لكنيسة البازليك لكنة موجود وشوفت مدخلة لكن مافيش حد بينزلة
    بالنسبة لتصميم القصر فهو تحفة ومتاهة فى نفس الوقت ..مع ان القصر نفسة صغير (6 حجرات فوق الارض وحوالى 4 حمامات )لكن تلاقى غرف وحمامات ليها بابين تطلع من واحدة على التانية وتلاقى نفسك فى ممر ..
    فهد وكريم
    اكتر اتنين من اصحابى دخلوا معى القصر ..موضوع القصر بالنسبة لنا كان مجرد مغامرة صغيرة بنعملها علشان نغير الموود ..لانها خروجة غير تقليدية ..لكن دة كان اول سنة ..لاقينا ان معظم خروجاتنا بقت هناك ..حتى لو نزلنا نتمشى برضة نروح لهناك ..ارتباط غريب بس فى نفس الوقت كنت كل مرة بروح بحس انى اول مرة ادخلة ..فضلنا على الحال دة 3 سنين
    ناس كتير قالولنا دة غلط ..مكان مش كويس ..مسكون ,لكن برضة بنروح ,
    لحدما فى يوم خرجت مع فهد .قاللى :اسكت انا متبهدل ..لية مالك يابنى ?? قاللى انا باشوف حاجات غريبة ....
    زى اية مثلا ؟..قاللى بحس ان فى حد تانى معى فى الشقة (مع انة عايش لوحدة حاليا) قولتلة ازاى برضة ؟
    قاللى ساعات الراديو بيتفتح لوحدة واقوم اطفية الاقى انة اشتغل لوحدة بصوت عالى فى نص الليل ...لالالا قديمة قوى دى يافهد .كان فى رايى ان دة ممكن تهيؤ وكمان لان فى 7 الاف فيلم رعب عملوا الحركة دى قبل كدة
    قاللى ساعات اكون قاعد فى الاوضة والاقى حاجة اتحركت مرة واحدة بسرعة ,,,اكيد بيتهيالك يابنى ..كان بيحلفلى انة فعلا بيشوف حاجات بتجرى لكن مش عارف يدقق فيها .بصراحة مع انة صاحبى بس ماكنتش مصدق خااااالص
    لحد ماقاللى :بص انا فى حاجة حصلت مش عارف انساها ..كنت نايم ولوحدى وحسيت ان فى حد نايم ورايا وحاسس بنفس سخن قاللى انا خفت ابص ورايا ..فضلت مرعوب ..جيت ابص ورايا لاقيت واحد طالع من اوضتى ولمحت ضهرة بس........
    قاللى حاجة غريبة ..انة بيحس انة مش قادر يتحرك ولا عارف يتكلم لما بيشوف او يحس بكدة (ممكن من الرعب)؟؟
    قولت اكيد فهد صاحبى بيتخيل او بيشتغلنى لانى صعب جدا اصدق حاجة زى دى
    ماكنش فى دماغنا خالص ان دة لية اى علاقة بالقصر
    وفضلنا برضة نروح
    ولما كنا عايزين ندخل القصر بالليل خالص ونقعد جواة علشان نستكشف براحتنا ..كان نوم الحراس فى الدور الارضى مشكلة لينا
    فكنا بندخل بالليل قبل مايناموا ونتجول براحتنا ..واحنا خارجين نقلب لهم الفرش وننقل احجار من اماكن لتانية (ظهرى اتقطم من الشيل) ونقلب لهم اى كرسى موجود..مرة والتانية خافوا يناموا لانهم اقتنعوا انة فعلا مسكون
    واحيانا فى جوالاتنا كنا بندخل الحمام اياة (اللى الحراس بيخافوا يفتحوة)
    لحد مافى يوم حصل لى انا حاجة غريبة
    اتهددت
    لو سمحت ماحدش يسالنى اتهددت ازاى لانى بخاف افتكر ....بجد..

    جالى تهديد انى ماروحش القصر ...مش فى القصر ..دة كان فى بيتى ..وحصللى نفس الشعور اللى فهد حكالى عنة قبلها بكذا شهر وماصدقتوش
    وعلى الرغم من ان حاجة غريبة حصلت معى ...لكن برضة ماكنتش مصدق وقوللت دة اكيد كان بيتهيالى او كنت تعبان شوية
    مع انى عارف وحاسس انة مش تهيؤ
    اتصلت بكريم
    قولتلة اللى حصل ...سكت ...وحسيت فى كلامة انة اخد الوضوع بجد ..قاللى بص .انا مصدقك...قولتلة اذا كان انا نفسى مش مصدق
    قاللى مادام انت حكيت انا مصدقك
    لكن كنت حاسس انة خاف ..لان اللى حصل مع فهد حصل معى وماتبقاش غير مييييييين؟؟؟؟؟
    بيحكيلى انة كان بيخاف ينام لوحدة فى الفترة دى وكل شوية يقرا قران (كويس جت بفايدة) لحد مافى يوم زهق من كتر الخوف والقلق
    وقف فى اوضتة وقال بصوت عالى ...لااااا انا مش خايف
    مامتة قالتلة مالك يابنى ..مافيش مافيش حاجة
    قوللنا اننا كنا واخدين العملية لعبة ..ندخل اماكن عارفين انها مسكونة علشان اية ..نلعب مع كائنات احنا مش شايفنها
    وفى يوم قولت انا عايز اخد تذكار من القصر ...طب اخد اية اذا كان كلة اتسرق ؟؟؟
    ايوة ..فى مراية مكسورة فى الدور التانى فى الاوضة الللى فيها الدم وكان فيها الحفلات ..هاخد حتة منها ..
    وبالفعل اخدت قطعة صغيرة من المراية وكان عليها اثار دم (بقايا الحفلات)
    لكن ماكنتش اعرف ان الدم دة كان طقوس سحر وتحضير جان
    وللاسف اخدتها وحطيتها فى دولابى
    حسيت ان اصحابى بداو بالفعل يخافوا واكيد كنت معاهم
    كان فى واحد صاحبنا قاللى ان والدة بيعرف يتعامل مع الجان وعارف ايات تعالج المس وحاجات من دى ....بغض النظر عن الكلام دة صح او لا
    قولتلة طب عايز اكلمة ...وبالفعل قابلتة ...قولتلة اللى حصل معى (ولو سمحت لتانى مرة ماحدش يسالنى اية اللى حصل )
    لاقيتة ضحك وقاللى ...ثبتوك..وضحك تانى ...قولتلة مين دول اللى ثبتونى ؟؟؟
    قاللى اللى هددك دة جايلك من القصر .....بلاش تروح تانى
    اية الكلام الغريب دة ؟قصر اية ومين اللى جاللى ?هو فى اية ؟؟؟
    قاللى بص ..المكان اللى بيكون مهجور بيكون عرضة لان الجن يسكنة ودة يبقى مكانة ??
    طب وانا مالى ؟؟ قاللى لاااا ماهو كدة انت دخلت مكان مش مكانك
    انت بتاذيهم
    بلاش تروح تانى ...انا حذرتك
    وحكالى عن ناس وحالات عالجها لناس فى الصعيد كانوا شغالين فى فتح المقابر الفرعونية وشافوا العجب
    قاللى ان الجان اللى بيحرس شئ ثمين مهجور بيكون اسمة رصد
    الرصد دة مش بيخلى حد يقرب من اللى بيحرسة
    قاللى ...احمد انت ممكن تتاذى ...انت ربنا حاميك علشان بتصلى ماحدش منهم عملك حاجة لكن اللى حصل دة كان مجرد قرصة ودن...
    شئ غريييييب وكلام غير منطقلى وغير مقنع بالمرة ..كنت مستغرب ان ازاى الجان يقدر يتحول من جسم اثيرى لجسم مادى يقدر يخبط ويشد او حتى يظهر
    لان مجرد ظهورة ومشاهدة اى انسان لة ان الضوء سقط على الجسم دة وانكس لعينك وبالتالى قدرت تشوفة ...لكن ازاى وهو مخلوق من نار ومش حاجة مادية ؟؟؟؟
    بصراحة فضلت اكذب اللى بسمعة وماقتنعتش خالص
    وحكيت لاصحابى فى الكلية لحد ماصاحبى شجعنى وقاللى هانروح وزى ماحكيت لكم
    قررنا اننا ندخل القصر تانى ..مع اسلام صاحبى
    وكنت رايح وعايز اشوف ...ورونى هاتعملوا اية ؟؟؟
    ودة كان من اكبر الغلطات اللى عملتها
    ورحت القصر تانى
    بعد التهديد ..........
    يعنى الحركات دى قديمة ....هاقوللهم المرة الجاية يغيروا اللعبة


    هانروح امتى ؟؟؟
    يوم الخميس بالليل ان شاء الله ...وبكدة اتفقنا اننا هانروح القصر علشان اكملة باقى الحكاية هناك
    كنت متوقع انة يجى قبل الميعاد ويعتذر ..لكن طلع راجل كويس وجالى فى ميعادة ..كان قلقان وقاللى طب اية اللى حصلك؟؟
    واحنا رايحين القصر حكيتلة كل حاجة بالتفصيل....قلق اكتر ...بس هاندخل برضة
    وصلنا ...لاقينا الجو حوالين القصر غريب ..امن كتير واقفين باسلحة جامدة .(اية دة هم عارفين ان احنا جايين ؟؟؟؟)
    طلع تقريبا فرح لشخص مهم فى فندق البارون ودى الحراسة ...بس كان شكلة حد مهم قوى
    طب اية ؟؟؟؟مش هاندخل ولا اية النظام..استنينا يمكن الجو يهدى لكن ظباط مباحث فى كل حتة ..(اية الرخامة دى )
    اخدنا اكتر قرار غبى هو اننا نجرى بسرعة وننط من الكان المعتاد لكن كل واحد لوحدة ...يالا ؟؟يالا
    بسسسسست....اطلعلى برة انت و هو ...دة كان ظابط امن شافنا ..طلعنا ..بطايقكم ..صاحبى طلع بطاقتة وكان معاى بطاقة الترشيح للكلية
    المفروض انة كان يبعتنا لظابط اعلى ونروح القسم نبات لنا ليلة كويسة ..بصراحة قعدنا نقوللهم اننا فى هندسة عين شمس وقسم عمارة وداخلين نصور علشان محتاجين صور للمشروع .....ودخلت عليهم وسابونا وادولنا البطايق....
    اكيد هاتفتكروا اننا قولنا خلااااص كدة
    لكن لا ....كنا بندور على مكان تانى ننط منة .....تانى قرار غلط
    وفى نفس الوقت افتكرت تحذير والد صاحبى انى ماروحش القصر تانى ..
    واحنا بنلف حوالين القصر علشان نلاقى اى مكان هادى ننط منة ...كنا على الناحية اليمين للقصر ..هتلاقى شارع مدخلة ظلمة وطوييل..وهادى
    لاقينا 3 رجالة واقفين على ناصية الشارع دة شكلهم عادى جدا..لكن باصيين لنا ..اول ما قربنا اتكلموا مع بعض بس من الواضح انهم ناويين يجولنا
    مالهم دول..اللى جى فى دماغى ان الظابط قال لبتوع المباحث يجيبونا علشان مايمسكوناش ادام الفندق والفرح والمنظر العام ..يمكن
    احسن حاجة نفلت منهم حتى لو نجرى
    لاقيت واحد قرب مننا وبيندة ..ياكابتن
    قولتلة امشى يا سلام ..اسلام وقف يشوفة ...
    يا كابتن ...لو سمحت يا جماعة حد بيعرف يقرا انجليزى ؟؟؟
    قولتلة لاالا مافيش حد ..اسلام وقف قاللى استنى نشوفهم
    كان ماسك فى ايدة ورقة ....ادى الورقة لاسلام......امشى يا اسلااااااااام
    لاقيت باقى الناس بيقربوا من صاحبى ..وهو لاقيتة بيقرا ..رجعت اشوف فى اية؟؟
    قريت النص العلوى من الورقة واسلام قراالجزء التانى ...الورقة مكتوب فيها بخط كبير بالانجليزى الاتى بالنص :
    remember that it was your choice
    good luck ya bashmohandes
    اسلام بص لى ...بصيت للراجل لاقيتة مبتسم بشكل غريب ..كانة بيقول هااة وصلت؟؟لاقيت الاتنين التانين بيقربوا علينا ...قولتلة امشى بسرعة يا اسلام ....اللى فاكرة اننا فى لحظة كنا معديين الشارع وبنحاول باى شكل ندخل فى اى مكان فى روكسى فية زحمة فى وسط الناس
    عايزين نهرب
    من كتر الخوف مش عارفين في اية .....مين دول ؟عايزين اية ؟واية اللى موقفهم الساعة 10 ونص بالليل فى الشتاء على ناصية شارع محدش ماشى فية اصلا ..اية هو (your choice)؟؟...عرفوا منين اننا فى هندسة ؟ومين اللى كتب الورقة ؟؟؟يمكن كان اختيارى انى اروح واشوف هايعملوا اية بعد التهديد؟؟؟ ويعنى اية (good luck)؟؟؟عارف انها حظ سعيد ...بس اية المناسبة ؟؟؟
    حاولنا نفسرها ...مالقيناش غير 3 تفاسير للى حصل :
    1.انة واحد من المباحث :بس بتوع المباحث ماكنش محتاج يعمل الفيلم دة ..كانوا شالونا اصلا
    2.انهم حرامية وعايزين يثبتونا :ماهم ثبتونا بالفعل وكنت ماسك موبايلى فى ايدى ولو عايز يا خدة كان اخدة لانة كان واحد زى الثورومعاة اتنين كمان
    3.انها جت صدفة بحتة لناس بيهرجوا:فى حدينزل من بيتة علشان يهرج مع ناس مايعرفهمش فى عز الثلج بالليل
    خانة رابعة فاضية .....احنا متفقين اننا نرجع اى حاجة تحصل لانها حاجة طبيعية .....لكن دة مش طبيعى
    المهم اننا رجعنا بنكلم نفسنا فى اليوم دة
    حسيت اننا كنا بنهرج لكن العملية ابتدت تقلب ..وان الناس كلها قالت المكان فية سحر والحراس نفسهم قالوا لى ان المكان مسكون ..وانهم بيسمعوا اصوات تخبيط وكان فى حياة جوة القصر يدخلوا مايلاقوش حاجة
    ماكنتش مصدق ..لكن دلوقت العملية طلعت برة القصر ...
    روحت احكى لابن خالتى ...هو بيحب يقرا فى الحاجات الرعب الحقيقية والقصص ...,اثناء ماكنت باحكيلة لاقيت وشة اتغير ..ولما قولتلة الجملة اللى قراتها فى الورقة لاقيتة سكت ..........
    قاللى انا كنت فاكر انها فى القصص بس ...هى اية دى ؟?الجملة دى..بكامل ارادتك الحرة ....الجملة دى قريتها فى قصة لاحمد خالد توفيق لكن كنت فاكرها كدة ..لكن الواضح انها حقيقية ...حصلت مع ناس قبل كدة وادينى صدقت لانها حصلت معاك......دة كلام بن خالتى ..مع العلم انى مش بقرا اى حاجة من قصص الرعب الخيالية ..لكن ماتوقتش فى يوم انى اكون انا اللى بعملها على الحقيقة
    قاللى اوع تروح القصر دة تانى ...مش بهرج ...حاضر ..مش حاضر اياك تروح تانى
    روحت حكيت لولد صاحبى ...لاقيتة سكت ....انا مش قولتلك ماتروحش تانى ....
    مش عارف ارد ...المهم ان حصلت احداث غريبة ...يتصل بناس ماتعرفش عنى اى حاجة ولا عرفهم الاقيهم عارفين اللى حصل فى القصر ...
    هو فى اية بالظبط؟؟؟
    بعد لقاءات مع ناس غريبة ....اتفقنا على انى ماروحش القصر تانى لان على حسب مافهمت ..انى ازعجتهم بقراتى القران فى القصر وانا خايف
    قولت خلاص ...قاللى تمسح صور القصر من على موبايلك وتتخلص من اى حاجة اخدتها منة ....وقرا بعض الايات وقاللى لو رحت القصر تانى ماتجيليش
    لاخلاص كدة...الغريب انى لما روحت دورت على المراية اللى اخدتها من هناك ...لكن اية دة ?المراية مش موجودة ....طب كان معى اتنين صورة فوتغرافيا كنت مصورها بالكاميرا مش موبايل ....الصور فين ؟؟؟
    مش مهم ..المهم انها بعدت عنى ..ازاى ?? برضة مش مهم.

    بعد فترة طويييلة

    تررررررررررن ..الو .ممكن اكلم احمد ...ايوة يا كريم ازيك ...الحمد للة ...احمد انا متبهدل ...مالك فى اية ...لا ماينفعش دلوقت لما اشوفك
    ولما خرجنا ....اية مالك بقى ....
    كريم:انا سمعت كلام ...تهديد
    اهلااااااااا ,انت روحت القصر تانى ؟؟؟
    ايوة.

    القصة كدة انتهت ...لكن دة بالنسبة لى ولاصحابى اللى دخلوا معى ...لكن قصص القصر مش بنتنتهى ..لانة كان..ومازال عندة الرغبة فى الاحتفاظ باسرارة .......وغموضة .


    مزاد علني

    في نهاية شهر ابريل من عام ..1954 أعلنت المجموعة البلجيكية التي تتولي ادارة شئون 'امبان الابن' عرض قصر البارون للبيع من خلال مزاد علني.. وشمل هذا المزاد ايضا بيع محتويات القصر من تحف واثاث وانتيكات.
    وعقدت جلسة المزاد في القصر الجميل.. واشتري من اشتري التحف والاثاث والمفروشات التي احتواها القصر الفاخر.. وجاء الدور علي القصر نفسه.. تلك التحفة المعمارية نادرة التكرار ليرسو المزاد علي 3 من الاثرياء العرب.. رجل الأعمال السوري محمد بهجت الكسم والسفير السعودي محمد علي رضا وشقيقه علي علي رضا.
    ودفع الثلاثة في القصر البديع مبلغ مائة وستين ألف جنيه '!'
    كان الملاك الجدد لقصر البارون يهدفون لاستغلاله كناد عالمي لاثرياء العالم.. ولكنهم اصطدموا بالقوانين السائدة في تلك الفترة والتي تؤكد علي ضرورة اشراف وزارة الشئون الاجتماعية علي مثل هذا النوع من المشاريع.

  4. #4
    عضو برونزي الصورة الرمزية sherif-magdy
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    1,027
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    18

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض

    الوضع النهائي لقصر البارون إمبان
    في الاحتفال بمئوية مصر الجديدة، وجد قصر البارون إمبان حلا بعد معاناة استمرت 50 عاما فبعد نصف قرن من الزمان أصبح القصر مصريا بعد أن أبرم المهندس محمد إبراهيم سليمان اتفاقا مع ورثة ملاك القصر بشراء القصر مقابل منحهم قطعة أرض بديلة بالقاهرة الجديدة ليقيموا عليها مشاريع استثمارية.


    هذا الحل العبقري لأزمة قصر البارون إمبان كان وراءه السيدة سوزان مبارك بعد أن شهد القصر على مر 50 عاماً حالة من الإهمال نالت من جدرانه وحديقته.

    فى النهاية

    لا اكاد اخفى عليكم انى وقعت فى غرام القصر و شغفنى مشاهدة مناظرة البديعة .
    قصر بهذة الفخامة بنى منذ عقد من الزمان و كان رمز من رموز الغطرسة و الأقطاعية ، الثراء الفاحش
    لاحظ طريقة البناء بها حمامات تشابه الحديثة منها وبها وصلات للمياة الساخنة و القصر كله مركب على قاعدة تدور على رولمان بلى ، يحوى اكثر من مصعد مصنوعان من خشب الورد و الجوز بدقة صنع رفيعة
    الغموض الذى يحيط بأصحابة المقيمين فية نستشف منه عدم وجود الأستقرار النفسى لأسرة البارون , القسوة و الحزن و العجز يوجدان فى محيط اسرة تركب السحاب فى العصر البدائى ، حادثتا موت فى منزل
    لأثنين من الأناث تلازما مع الصراخ و الغموض ، عشق السحر و الأساطير طابع البارون ، فتن فى الهند بلاد الأساطير و صرع فى مصر بلاد الفراعنة و السحر بلا شك انه عِـشق الشيطان ، الوسواس الخناس ، الذى يوسوس فى صدور الناس ،عـظم الأنانية و عُبد فاستحل كل شر ذهبت معه السكينة و الطمأنينة و الرضا و وجد الظلام و الحزن
    نوبات صرع غامضة تحدث للصفوة و تترك بلا علاج
    الحقيقة انه قد تكون للقصة سيناريوهات كثيرة فى محاولة منى لغلق ملف قضيتة مع نفسى إلا انه - و كما قال كاتب مدونة " متلازمة الغموض " - أحسست بشئ لم استطع ان اسميه حتى يومنا هذا ,
    لن انسى ابداً أول مرة وقعت عينى على القصر ، كنت صغيراً تقريباً بالمرحلة الأبتدائية في طريقنا بشارع العروبة فى طريق العودة للمنزل بجانب خالى العزيز فى سيارتة الصغيرة ، مر من امام القصر
    جمال المنطقة و روعة الأضواء لفتت انتباهى لوجود هذا المبنى الضخم المظلم بجانب المدنية الحديثة ، فتمعنت النظر اليه فأحسست بشئ لم استطع ان اسميه حتى يومنا هذا ، انخلع قلبى من هول المنظر .
    لم اشاهد أى تفاصيل سوى شكل القصر من بعيد جداً , تجمد لسانى برهة قبل ان انطق : "أى دة" فأجابنى خالى : "دة قصر البارون اللى بنا مصر الجديدة" ذهبت فى شرود حتى وصلنا للمنزل لا اصدق انى رأيت بعينى منزل الساحرة الشريرة ، أو كما تحاول السينيما رسم لمنظر القصر الممتلىء بالشر أيضاُ منظر القصر الموجود على ربوة عالية يحيط به المطر و البرق كما تحاول رسمة افلام الرعب و الكارتون .
    و طبعاً كان منظراً كافياً كى لا أنام ، و انطبعت صورة القصر فى ذهنى من يومه
    ا .

    نقاط نتوقف عندها

    - البارون الموظف العادى بشركة تعدين ينال شرف انشاء أول سكك حديد ترام فى العالم ( مترو باريس ) .
    - غموض يحيط بالأسرة و بالذات ام ابنه البارون .
    - التأكيد على ان طابع الأسرة الأيمان بالخرافات و الأساطير .
    - التأكيد على استخدام البارون و أختة لبعض انواع السحر كما قال السفير البلجيكى مع وجود الأتهام بأستخدام السحر الأسود .
    - حالات صرع تحدث للبارون و ابنتة .
    - سيادة قول ان القصر كان يدور على قاعدة كبيرة مع ان كل الأثباتات العملية لا ترجح ذلك ( أنظر للصور كلها لا تجد صورة واحدة تظهر القصر الا فى الوضع الحالى ، باب القصر مواجه لطريق العروبة) .
    - سيطرة الخوف على الخدم و الحشم حتى ان حكايات القصر لم تتناقل و تنتشر الا بعد موت البارون .
    - وجود مدافن للخدم ببدروم القصر .
    - لا أحد يعلم مكان دفن البارونة هيلانة مع وجود شك ان البارون قام بأشعال النار فى جثتها اعلى القصر ( مصادر أخرى ) .
    - ذكر عن البارونة هيلانة استخدامها للسحر الأسود و أن السحر كان ضد البارون لأرغامها على المجى لمصر ( مصادر أخرى ) .
    - تحول القصر لـ خرابة عظيمة مع توقع وجود رصد على القصر هدفة ابعاد اى شخص عن القصر.
    - اختيار جماعة عبدة الشيطان لهذا المكان لأداء طقوسهم و كما أنه عرش الشيطان الذى تؤدىَ امامة المناسك .
    - القصر ممتلى بالتماثيل المختلفة منها لكائنات معروفة و منها خرافية و هى مما يغضب الله و ما يغضب الله هو بالضرورة طاعة للشيطان .
    - السرداب الطويل و الغرفة الوردية مع اعتقادى بأن البارن لن يتعب أو يغلب عندما يريد الذهاب و التعبد بالكنيسة ... ربما كانت لدية احدث وسيلة نقل شخصية تنقلة لأى مكان ، ممكن تكون سيارة أو عربية تجرها خيول .

    علامات الأستفهام كثيرة و الغموض نال من القصر و ملاكه الكثير ... و على كل من قرء أو سمع معلومات عن القصر فليتكرم و يكتب ما يعرفة ، و اننى ادع الله ان اصل للحقيقة المطلقة بعد كل هذا الغموض و يكون لنا السبق فى اظهار الحقيقة و على حسب علمى ان للبارون اصدقاء من الدول العربية و بالذات من المملكة العربية السعودية و لكنى لم اذكر قصتهم لضعف المصادر .


    ولكننا
    لا ننكر ان القصر و مالكه جزء من تاريخنا الذى اصبحنا جزء منه و لا ننكر جهود البارون لتحويل منطقة مصر الجديدة لما هى عليه الأن .


    قمت بجمع اكبر عدد من الصور عن القصر و شركة واحة هليوبوليس و صور نادرة لمصر الجديدة فى بداياتها لكى تكتمل الصورة لدى عزيزى القارىء .
    و لنترك الصور تتحدث

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره

  5. #5
    عضو برونزي الصورة الرمزية sherif-magdy
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    1,027
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    18

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض



    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    داخل القصر


    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي

    نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي


  6. #6
    عضو برونزي الصورة الرمزية sherif-magdy
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    1,027
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    18

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض









  7. #7
    عضو برونزي الصورة الرمزية sherif-magdy
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    1,027
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    18

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض










  8. #8
    عضو برونزي الصورة الرمزية sherif-magdy
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    1,027
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    18

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض














    انتهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــى

  9. #9
    ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M
    تاريخ التسجيل
    Jul 2009
    المشاركات
    17,266
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    26

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض

    :ah7:

    تم التقييم



  10. #10
    عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المشاركات
    8,296
    معدل تقييم المستوى
    59

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض

    تم التقييم
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="http://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="http://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="http://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="http://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="http://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="http://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

  11. #11
    عضو الصورة الرمزية المبرمج المصرى
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    366
    معدل تقييم المستوى
    9

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض

    تم التقييم

    مجهود رائع منك
    قال ابن الجوزي - رحمه الله - : " أتدري من الرجل؟ الرجل والله من إذا خلا بما يحب من المحرم وقدر عليه وتقلقل عطشا إليه نظر إلى نظر الحق إليه، فاستحيا من إجالة همه فيما يكرهه، فذهب العطش"
    استحيا من إجالة همه فيما يكرهه==>أى استحى أن يقضى هذه الشهوة فيما يكرهه الله عز وجل

  12. #12
    مخالف للقوانين
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    756
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض

    موضوع خرافي

    قريته من اوله لأخره

    بس برضه مش مصدق اي حاجه :p

    مشكور علي الجهد

    وتم التقييم

  13. #13
    عضو برونزي الصورة الرمزية Mshadow.me
    تاريخ التسجيل
    Apr 2010
    المشاركات
    1,441
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض

    لازم تقييم علي الموضوع الرائع ده

    في حاجات من ديه شوفتها زماااااااان
    [CENTER][SIZE=4][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=205511"]دليل مبسط لشراء الهيدفون المناسبة[/URL][/SIZE]

    [FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=DarkRed][I]A Storm Is Coming[/I][/COLOR][/SIZE][/FONT]

    [IMG]http://img98.imageshack.us/img98/3972/witchkinglogo.jpg[/IMG]

    [/CENTER]

  14. #14
    عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    المشاركات
    3,047
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    109

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض

    إيه الموضو الرهيب ده ؟

    أنا خلصت لعبه Singularity و قرأت الموضو بعدها من أوله لآخره, جرعه رعب رهيبة:D:D

    لماذا لم يتخد سيادة الرئيس - بارك الله فيك, و أطال الله فى عمره - هذا القصر قصراً رئاسياً ؟ :D:D

    أعتقد إن الوضع كان هيتغير كتير :D
    [CENTER]
    [/CENTER]

  15. #15
    عضو محترف الصورة الرمزية Brigadier
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المشاركات
    9,999
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    47

    رد: قصر البارون متلازمة الاثارة و الغموض



    لا اعتقد بصحة القصص التي تقال عن هذا القصر اطلاقا.


صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. متلازمة ستوكهولم
    بواسطة Kh@LiL في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 08-02-2011, 09:19
  2. رجاء ازاله الغموض
    بواسطة ehab_m27 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 15-06-2006, 15:05

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •