بسم الله الرحمن الرحيم

إزيكم يا أحلى منتدى أخباركم ايه يا احلى أعضاء ويا أغلى مشرفين

الاول قبل مانبدأ ده المشروب الرسمى للموضوع علشان يساعدنى على التركيز

على فكره انا مقتبس الموضوع ده من فادى او بمعنى أصح انا سرقه منه:D بس هو مشروبات بارده وانا مشروبات ساخنه

أولا الموضوع ده للغلابه اللى زى حالاتى يعنى يمنع دخول فادى او سام او اكسمان او اى حد عنده Core7 لسببين

السبب الرابع:D انه مايحس بالملل ماهو لما يبأه عندك باور 1200 وتقرأ لسه عن ال 450 هتحس بالتخلف:D

طبعا انا بهزر اى حد يشرفنى هنا يبأه فخر ليا

انا بشكر الاخ الغالى محمود (محدود الدخل) لانى انا اشتريت منه الباور ده وكان استعمال 4 شهور انا بصراحه لقيته لقطه بس الظاهر انى وشى نحس على حوده لانى لما الباور جه وجيت اكلمه على المنتدى لقيته موقوف لمخالفة القوانين :eek:الظاهر ان وشى نحس عليه ليه بس كده ياجوهرى:mad::mad:

طب كنت وقفه بعده بشويه

نخش فى الموضوع ده صوره للباور وهو لسه جاى ومتغلف فى كيس تغليف جامد جدا من قبل شركة الشحن

على فكره انا اول مره اجيب حاجه عن طريق النت وكمان مستعمله وعن طريق شركة شحن بس لازم الواحد يجازف وده دليل انى واثق فى المنتدى والمشرفين اللى لو لاقم اى حد نصاب اكيد هيحذفوه واكيد كل الاعضاء ناس محترمه وبعدين انا ماجزفتش بفلوس كتير هى 25 بس مصاريف الشحن والباقى دفعته لما جه الباور ولو كان حوده طلب المبلغ كله كنت حولتهوله بجل مادفع مصاريف ذهاب وعوده:Dوان شاء الله ده مش آخر مره اتعامل معاك فيها ياحوده

نرجع لموضوعنا

ده صورة علبة الباور الجديد ومقارنته بعلبه الباور القديمه

العلبه جواها كمان علبه وده حاجه كويسه للحفاظ على الباور

الفاتوره والباور

الظاهر ان حوده كان بيقلى بيض على الفاتوره:D

الباور بذات نفسيته

وصلة كارت الشاشه والبورده

وصلة البروسيسور للبورد الجديده علشان تكسر سرعه براحتك

مقارنه بين الباورين هما نفس الحجم بالظبط بس طبعا الوزن بتاع الباور الجديد تقريبا ضعف القديم

صوره وانا مشغل الباور لوحده علشان شوف صوته وصوته فعلا هادى جدا مش زى باورات بتاع ام محمد اللى بتبأه زى الجرار وطبها علشان تعمل كده بتيجى على وصلة البورده وتوصل السلك الاخضر باى سلك اسود(أرضى)

من ضمن الحاجات اللى زعلتنى فى الباور ان كابل البورده بس هو اللى متغلف والباقى عادى مع ان الباور اللى ارخص منه كان كه متغلف

صوره توضح طول الكابلات وهى فعلا طويله وتوصلك لاى حته فى الكيسه

صوره لارخم حاجه ممكن تعملها فى حياتك بالذات مع الكيسات ال Cable Mangement

مميزات الباور الجديد

1-ان شاء الله هجيب كارت شاشاه وانا متطمن انا ناوى على 5750 او 5770
بيدى 360 وات لخط ال 12 او 30 أمبير وده الحمد لله كافى تقريبا لكل فئات كرت الشاشه المتوسطه ويمكن بعض الكروت العليا فى ATI

2-توصيل اى عدد من الهاردات
الواحد كده مش هيقلق من توصيل اى هارد زياده او اى هارد واحد صاحبى

3-كسر السرعه
انا ابتديت اتجنن والشيطان لعب فى دماغى واحاول اعمل اوفر كلوك لاكتر من 3.2 التردد الاصلى 2.3 وصلت الحمد لله ل 3.4 على قولت 1.45 الحد الاقصى على موقع انتل 1.50 وكان ممكن اوصل ل 3.6 بس البورده ده تعبانه شويه فى كسر السرعه

4-كثرة الوصلات يعنى مش هحتاج لمشترك داخل الكيسه يوجد 2 ساتا و 5 موليكس

5-الساتا يحتوى على 5 بن البن الزياده بتاع ال 3.3 ونفسى اعرف بيفيد فى ايه ياريت حد يقولى؟؟؟؟؟؟؟؟؟

6-بلاستك الوصلات جامد جدا بعك بلاستك الباورات العاديه تحس انه هيكسر فى ايدك
العيوب
1-وصلتين ساتا بس بعكس الاصدارات الجديده اللى بتحتوى على 4
2-المسافه بين وصلتين الساتا قصيره جدا بيحيث انها معموله لهاردين جنب بعض وموصلتش لل دى فى دى واستخدمت برضه الconverter

الخلاصه ياجماعه ان الباور ده عامل زى اساس البيت لو الاساس قوى ابنى زى مانت عايز واكسر سرعه وركب اى عدد من الهاردات لكم لو الاساس تعبان هتبأه خايف
الفكره كلها انك وانت بتشترى جهاز جديد تعتبر ان الباور قطعه مهمه زى الهارد وتديله جزء صغير من الفلوس مع العلم ان معظم الاجهزه المتوسطه يكفيها ال350 وات لو مش هيكسر السرعه وده عامله 160 جنيه واحسن بكتير من ابو 50 جنيه اللى آخره 100 وات ده

نصيحه مجرب ماحدش يجيب الباور بتاعى القديم ابو 100 جنيه لانه برضه صينى وماركه من تحت السلم هو بس شكله اللى حلو وكفائه شويه عن ابو 50 بس احسن حاجه هات من شركه محترمه علشان تحافظ على جهازك
وشكرا عرب هاردوير على كل ماقدمت لنا من معلومات قيمه واسعار وشركات وأصدقاء