هنستعرض النهارده حاجة ظريفة جدا و هي كيفية تحويل جهاز الكمبيوتر الى الى جهاز هوم ثيتر كامل يدعم
عرض ملفات الصور و الموسيقى و الفيديو بكامل انواعها .. بل و يتفوق على الويندوز في الشكل الانيق
و سرعة تشغيله .. و انصحكم بتجربته و عملية تشغيله قمة في السهولة على فكره .

ال XBMC Live ما هو الا اصدار من اصدارات ال Linux و مدمج به XBMC ميديا بلاير و هو يحاكي ال مايكروسوفت
مالتيميديا سنتر ايديشن ( multimedia center edition ) .. لكنه افضل منه بكثير من وجهة نظري حيث :

اولا يمكن تحميله على فلاش ديسك او اسطوامة مدمجة
ثانيا يدعم اغلب الصيغ الموجودة لمعظم ملفات المالتيميديا
ثالثا خفة النظام و تحميله في اقل من 10 ثواني من بداية الجهاز
رابعا يشتغل على معظم الهاردوير ال صدر خلال ال5 سنين الاخيره

خطوات التشغيل :

اولا قم بتحميل نسخة الXBMC Live من الصفحة ده https://xbmc.org/download/ و هي في حدود 500 ميجابايت

ثانيا الملف السابق في صيغة iso و مضغوطة .. لو اردت عمل اسطوانة استخرج ملف ال iso و قم بكتابته على
اسطوانة .. اما اذا كنت تفضل استخدام الفلاش ديسك فنزل البرنامج التالي unetbootin من الموقع
ده https://unetbootin.sourceforge.net/ .. ثم قم بفتح البرنامج و اختار ال disk image و اعمل browse لملف
ال iso و تأكد من ان الفلاشة لا يوجد عليها معلومات و تأكد ايضا من اختيار ال drive الصحيح و اضغط ok

ثالثا قم بعمل restart لجهاز الكمبيوتر و تظبيطه للتحميل من ال cdrom او ال usb و اعد تشغيل الجهاز و قم
بالتحميل من المكان المناسب

رابعا ستظهر شاشة لاختيار نوع كارت الشاشة سواء ati او nvidia او intel

خامسا مبروك عليك جرب و العب فيه زي مانتا عاوز .. بس شوية ملحوظات كده : لو استخدمت الاسطوانة
ماتنساش تسجل ال settings علشان الاسطوانة read only مش زي الفلاشة .. ثانيا لو حبيت تعمل install
على الهارد تخلي بالك ان البارتيشن ده هيطير .. ماتحطش اكتر من فلاشة في وقت واحد علشان ماتتلخبطش
فيهم

ملحوظة مهمة شوية : مطور الميديا بلاير ده اكتشف ان بعض مستخدمي البرنامج ال بيستعملوا mirroring
و raid في الهاردات فقدوا المعلومات ال على الهاردات بتاعتهم و علشان كده لغى مايسمى بال automount
و علشان كده ال بيستخدم الميديا بلاير ده مش هيلاقي هارداته .. بس ممكن يستعيض عنها بتوصيل
هارد اكسترنال .. و على فكره كتير من الاعضاء بيقولوا ان مافيش مشاكل حصلت معاهم على الهاردات بتاعتهم
بس انا حبيت انوه فقط .. على العموم ال عاوز يشغل هارداته يقم بتعديل ملف syslinux.cfg في root الفلاشة
و ملف menu.lst جوه فولدر boot/grub و يشيل منهم كلمة nodiskmount

بكده يبقى خلص الموضوع و الصور هيتم وضعها خلال 10 دقائق
و بالنسبة لمكان الموضوع ماعرفتش اضعه فين الا هنا !!
على فكره امكانيات النظام ده تتفوق بكتير على ال قلته و ال هيجربه هيكتشف روعته