صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 25 من 25

الموضوع: التجربة الحقيقية :)

إداري سابق

رد: التجربة الحقيقية :)

موضوع رائع جدّاً..
    مضى وقت طويل منذ صرت أؤمن أنّ نظرتك للأمور هي جزء من تحديد ماهية و وضع هذه الأمور، و ليست فقط مجرّد قراءة و تحليل لها..

أبرز مثال حصل معي:
    أذكر أنّه أيّام الدّراسة الثّانويّة مرّت عليّ فترة من الإهمال التّامّ للدّراسة، حتّى جاء اليوم الذي تمكّنت فيه من وضع نظام لنفسي و التزمت به و كنت سعيداً جدّاً، ومنذ بداية التزامي بالنّظام صرت كلّما رأيت شجرة أذهل كيف انتظمت هذه الشّجرة شكليّاً و كيف خلقت بحيث لا تصدر صوتاً يكون مصدر إزعاج للنّاس، و كيف أنّ صوت حفيف أورائها يسرّ النّفس و كيف أن..و كيف أنّ..إلخ، و أشكر البلديّة التي زرعت الأشجار..إلخ، و كلّما رأيت شارعاً أو إشارة مرور أشعر بسعادة غامرة لأنّ ذلك يدلّ على النّظام..نظام ربّما لكان بمثابة حلم أو أسطورة لمن كان يعيش قبل مئة عا مثلاً من الآن..إلخ..قس على ذلك، بينما في أوقات أخرى سابقة لذلك كنت إذا رأيت إشارة المرورو فإنّ أوّل ما قد يتبادر لذهني هو أشياء من قبيل:
    إشارة مملّة كريهة تضيّع الوقت دون طائل.
    لا أحد يحترم القانون، فما الفائدة من الإشارات!

إلخ.

العالم مكان كبير..و هو مليء بالسّيّء تماماً كما هو مليء بالجّيّد..فأيّهما تختار؟
    [CENTER][/CENTER]
    [url]https://sayat.me/ramyg[/url]

عضو برونزي

ألف شكر على المشاركة المثمرة فعلا دكتر محمد , ألف شكر مشجع بلييتش مثلى :D , فى انتظار كل من لديه تجربة مماثلة

عضو برونزي

أخ رامى "ثبتتنى للمرة الثانية على التوالى :D " والله كلامك مثل البلسم

سأذكر لكم موقف غريب عشته فى فترة من حياتى

أنا الابن الاكبر فى عائلتى وابى جائت عليه فترة كان يعمل فى مصانع دلة فى ليبيا , أينعم , كنت فى ليبيا وانا صغير

كنا فى منطقة تدعى "طبرق" , وهناك كان مقر شركة دلة , هى كانت متعددة الجنسيات فكان يوجد جانب الشركة مكان للمبيت فخم جدا للعائلات واتذكر منهم جيراننا من السودان والادهم مريم واحمد وعماد , جيراننا من باكستان وكنت اذهب اليهم لمشاهدة شرائط الفيديو خاصة توم وجيرى , كان والدى يحضرها لى من سوق اسمه سوق الزجاج

وكان لنا جيراننا من ايطاليا , ابنتهم كانت جميلة فى الحقيقة "سن خمس سنوات وقتها كان سن مريح جدا :D " لكنى لم احب الابنة مثل الام فهى فعلا كانت استاذة فى الطهى لكل اطفال المكان السكنى كله , أتذكر عم ادم الشيخ الطيب اللذى كان يرعى قطيع من البقر الفريزين , كانت البقرة فى حجم الديناصور! والدى كان يشغل منصب مدير قسم الاعلاف , فكنت ارى كيف تاكل الحيوانات وخلافه

أتذكر ليلة الخميس من كل اسبوع , والدى وشيخ ادم والرجل الايطالى والباكستانى فى عملية طهو جماعية للكل , كل ما لذ وطاب ما بين بشر جمعتهم الاقدار فى مكان واحد , والله كانت حياة ممتازة! كنا على قمة الاختلاف فى كل شئ , خلفية وثقافة ودين , الا اننا كنا فى قمة السعادة وتعلمت منهم وتعلموا منى , قضيت هناك فترة 3 سنوات من عمرى حتى سن ال 7 , واتذكر كل شئ وكل ملمس لكل شئ هناك.

لا اعرف هل الان الحال على ما هو عليه ام لا , لكنى فى فترة مبكرة فى حياتى جربت الاختلاف , فى كل شئ , وكنت على انسجام جميل مع الاختلاف , وتعلمت درس ربما لا اتعلمه مرة اخرى , مهما كان الاختلاف شاسع , لو تقبلته , سيتقبلك

فى انتظار باقى التجارب , شباب ! لا اريد ان اذكر احد بالاسم :D , طوعا ليقل كل شخص تجربته والا بلغت الادارة! :p

عضو برونزي الصورة الرمزية Mshadow.me

ألف شكر مشجع بلييتش مثلى :D

العفو هالكي

أول واحد يفهم الأفاتار ده بدل ما يقول "أيه التخلف اللي أنت حاطه ده؟":D

أنمي underrated جدا

-----------------------------------------------

تجربة تانية..تجربة تانية...افتكرت

أول مرة أقري حاجة معارضة (و أعرف الحقيقة:D)

كنت قاعد مع خالي في القطر رايحين اسكندرية و مكنتش جايب معايا حاجة أقراها (باعتباري من الجيل اللي اتربي علي روايات الجيب و المؤسسة العربية الحديثة مكنتش أطيق أقعد خمس دقايق منغير ما أقري حاجة)

فلقيت في شنطته كتاب عجبني الغلاف بتاعه

أنا: أيه ده يا خالو؟

هو: كتاب سياسة بس كوميدي شوية

أنا:همممممممم

هو:قريت حاجة سياسة قبل كده؟

أنا: جرايد بس

هو (بعد ما شبع ضحك طبعا, معاه حق): طب خد ده أقراه و حتدعيلي

و قريت الكتاب و الصراحة شدني طول السكة و خلاني أقراه تاني بعد ما خلصته

كان كتاب "بلاد تشيل و بلاد تحط" لمحمود السعدني-الله يرحمه-

الراجل أتكلم عن كل حاجة بأسلوب ساخر جذاب و قارن بيننا و بين بره مقارنة كوميدية جدا

بعديها جبت كتبه كلها عشان أسلوبه دخل دماغي

و بعدين قريت لهيكل و لأنيس منصور و لأحمد رجب و كل واحد معارض سواء معارض بلطف عشان ما يتحبسش (السعدني اتحبس كام مرة بالمناسبة و اتنفي عشر سنين تقريبا) أو معارض بقلب جامد و مش هامه

طبعا لما لقيت سلسلة "مولوتوف" بعديها كنت طاير من الفرحة و حسيت فعلا أن دي الحاجة اللي بتعبر عني, ده صوت الشباب اللي زيي (طبعا مش المقالات كلها سياسة, حاجات و حاجات)

من ساعتها بطلت أقري جرايد حكومة خااالص و مبقاش حال البلد عاجبني و لا الحكومة و لا الوزرا و لا النهب و التقطيع اللي علي ودنه

ساعتها فعلا حسيت أن الجهل نعمة و قد أيه المواطن العادي, اللي بيقرا جرايد الحكومة و بيسمع اللي عايزاه الحكومة و بينتخب اللي عايزاه الحكومة, راضي بالعيشة دي و مش متصور أن في حد زينا كده

في اعتقاده أن كل معارض أرهابي و عميل و خاين و مبيحبش البلد دي و ميستهالهاش

اتعمله غسيل مخ من صغره علي كده, و طبعا كتب الوزارة قامت بالواجب و خلته يكره يقري أي حاجة مهما كانت

و الأعلام الموجه كمل علي اللي باقي من الجزء المفكر فيه و خلاه "نعم نؤيد نبايع" و "معاهم معاهم, عليهم عليهم"

الحمد لله أن الواحد لقي الناس اللي هنا حاجة تانية و ألا كان طق من زماااان:D
    [CENTER][SIZE=4][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=205511"]دليل مبسط لشراء الهيدفون المناسبة[/URL][/SIZE]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=DarkRed][I]A Storm Is Coming[/I][/COLOR][/SIZE][/FONT]

[IMG]https://img98.imageshack.us/img98/3972/witchkinglogo.jpg[/IMG]

[/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية DBZ-Lover

اهلا يا هالكي موضوع رائع واذا انت بتحب بليتش انا ما بتابعه بس بتابع ناروتو وكمان اخ msshadow.man انا تاني واحد افهم الافاتار تبعك انا فاهمه من زمان بس ما فيه منتدى انمي بعرب هاردوير
    المهم
    حصل معي تجربة خلتني اعرف مين هو الصديق الوفي من الصديق المصلحة
    السنة الفائتة (صف عاشر) ايام الامتحانات قبلها بشوي كان فيه كم واحد بصف عندنا ما بكلموني ولا بتعرفوا علي (دون ذكر اسماء)
    اول ما اجيت الامتحانات على طول صار كل واحد فيهم صاحبي وابصر ايش وكل يوم يتصل علي عشان يسئل كم سؤال ولا افهمه شيء معين في مادة ما وكان هذا الحكي على مدار الامتحانات على طول يا معلم اول ما خلصت الامتحانات ولا تعرفوا علي بالمرة يعني كانوا صاحبوني للمصلحة بس يومها عرفت مين الصديق الوفي من المصلحة الوفي عندي للان 3 بس والباقي مصلحة اما خارج اسوار المدرسة بعرف اصدقاء اوفياء جداُ وبعتبرهم اسرتي الثانية الا وهم اعضاء عرب هاردوير منهم اخ نواف وجمال ومحمود(MF8 ومحدود الدخل(محمود) وغيرهم الكثير حتى انت هالكي مع اني ما بعرف اسمك لكن بحب اقرا مواضيعك وبعتبرك صديق لي اذا تذكرت شيء ممكن احطه

إداري سابق

فكرة ممتاز هالكى:
    و اسمح لى احكي لك عن اول تجربة اختلاف
    لن تصدق , فقد كانت اول تجربة اختلاف هى العودة سالما لأرض الوطن , نعم الاختلاف كان عند عودتى مصر , فأنا بعد ولادتى مباشرة سافرت مع الأهل إلى جدة فى السعودية , و على الرغم من صغر سنى وقتها إلا أنى لا زلت أذكر تلك الفترة جيدا , و كنت أنزل كل سنة إجازة , و لكنى كنت أعود ثانية , و كنت أعشق السعودية جدا جدا , و بدأت التجربة الجديدة عندما عدت للاستقرار و الدراسة فى مصر , و كنت أيضا صغيرا (لسة فى تانية ابتدائى) , و طبعا من يعش فى الخارج ثم يعود لمصرنا المحروسة تعرف كيف يكون شعوره ؟؟؟ :D
    أول ما لفت انتباهى صراحة هو كيف يشرف الناس البيبسى فى زجاجة بدلا من ال can :D:D:D
    و بعدها تعودت على بلدى الحبيب :D
    و اصبحت زيارتى للسعودية فى الإجازة فقط و بدلا من الإقامة الكاملة هناك , و كل ما اوصل هناك (قصدى هنا ما نا فى KSA حاليا :D) أشعر بالفارق طبعا

ربما اعود قريبا لأحكى موقفا بعينه

عضو برونزي

أخي هالكي

تجربتي الشخصية كالتالي

1- ولدت وتربيت بعيدا عن بلدي وعن اهلي

2- لي اصدقاء من شتى بقاع الأرض بجميع الجنسيات والملل والديانات بل يصل الأمر الى ان لي اصدقاء ليس لهم ديانه ولا ملة

3- اصبحت عندما ازور بلدي احس اني غريب وكاني في زيارة لبلد سياحي

4- اهلي اعرفهم كأسماء ولكن لا تعامل فعلي ولا مقابلات بيننا

5- الكارثة الكبرى بالنسبة لي هي عندما اتعامل مع الناس في مصر عند الاجازة

6- سعدت جدا عندما قابلت مشرفنا العزيز محمد كمال (كيمو) والاخ العزيز ياسر رمزي (وبووووو) لدرجة اني بصدعه تليفونات يوميا

7- الطامة الكبرى ان ليس لي الا 4 اصدقاء مصريين فقط خلال 28 سنه هي عمري الذي قضيته في الامارات التي اعتبرها بلدي الام منهم ياسر ومحمد كمال مع احترام الألقاب

8- لا انكر ان مصر بلدي ولكني عشت هنا اكتر ماعشت في بلدي احفظ طرق وشوارع هذا البلد أكثر مما اعرف في بلدي

هذه تجربتي باختصار شديد حبيت ان اشاركك موضوعك

عضو برونزي

أخ سنايبر , لك الان اخ خامس أسمر ممتلئ الجسد يحب شخصية مشعة من عالم اخر كله خيال وحب , والله لى الشرف اخى الحبيب

نريد تجاربكم , اعطونا المزيد , مثلا شكل رمضان فى البلدان الاخرى؟ صور من شكله حتى , هيا نريد المزيد

عضو برونزي

كل الشرف لي انا يا هالكي وبينا تليفون بس تحددوا موعد الافطر الجماعي ان شاء الله

رمضان هنا لا يختلف كثيرا عن الايام العادية ماعدا الخروج الى المولات مابعد صلاة التراويح

سأخذ ياسر في جولة يوم الخميس ونضع الصور ان شاء الله

كل عام وانتم بالف خير

عضو برونزي الصورة الرمزية BlacK ShaDoW

موضوع جميل يا هالكي

أول ما لفت انتباهى صراحة هو كيف يشرف الناس البيبسى فى زجاجة بدلا من ال can :D:D:D
    ههههههه :D
    [CENTER]
    [/CENTER]

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2