صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: أستفسار بخصوص شراء كارت فيجا

عضو

أستفسار بخصوص شراء كارت فيجا

كنت عاوز أشترى كارت فيجا فى حدود 700 جنية لشغل الجرافيك وطبعا الجيمز ناس كتير نصحتنى بati 4770 512mb بس أنا كنت بفكر لو فى حاجة فيها dx 11 يبقى أحسن وفكرت فى الكارت ati 5670 1gb بس فى ناس بتقول أن ati 4770 512mb أحسن مع أنى شوفت ريفيوهات لقيت أن ati 5670 1gb أحسن فأيه رأيكم وطبعا لوفى كروت تانبة أحسن فى نفس السعر ماعنديش مانع حتى لو كان gefore مع أنى مبحبهاش وفى ناس قالت لى أن geforce gts 250 512mb أحسن من الأتنين ال ati اللى قولت علىهم ويريت ريفيوهات وهل لوجبت كرت من الكروت ال ati ممكن أعمله كروس فير مع الكرت البلت أن ati 4200 اللى فى الماذر بتاعتى

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

رد: أستفسار بخصوص شراء كارت فيجا

انصحك بالآنتظار قليلا...حتى نزول الgts450 من nvidia

لآن وقتها مؤكد ألاسعار هتنزل

وساعتها تشوف مين ألافضل
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

عضو الصورة الرمزية m_ragab712

طب يعني حضرتك شايف انها ممكن تنزل امتى كدة؟؟

عضوية جديدة

بص انا هقولك على نصيحة

شوف انا عندى كارت 5850 من Sapphire النسخة 2 جيجا ... الكت كويس بس يعره 2000 جنيه

انا جبته عشان العاب DX11 الصراحة لعبة زى METRO 2033 جيت العبها على DX11 وبعدين جربت DX 10 بجد بقيت قرفان من الـ DX10 من روعة جرافيكس الـ DX11 بس خد بالك ان الالعاب الـ DX11 تقيلة ثوى ورخمة انها عاوزة متطلبات كارت شاشة قوى غموما ATI هتنزل HD 6xxx اخر 2010 او اول 2011 وساعتها سعر كارت زى الـ 5850 هينزل جامد واعتقد كمان كارت الـ 5970 اللى هوا TOP السوق دلوقتى هيبقى سعره معقول اهو تكون حوشتلك قرشين كويسين عشان مش هينفع كل شوية تشترى كارت وبعد فترة صغيرة تنزل العاب متقدرش تشغلها وتشطر تجيب كارت تانى . يبقى من الافضل تنتظر شوية تجيب كرت افضل واسعار اقل بالذات ان موعد نزول كروت ATI الجديدة معروف , واخيرا احذرك وبكل المقاييس من الفئة الهزيلة من الفيرمى ككروت 460 و 465 لان الناس اللى عندها 470 بتقولك الكارت يا دوب شغال واللى عنده كارت ATI بنفس السعر يشغل الالعاب على اقصى Quality وبيجيب FPS افضل من الفسرمى ومعلش الفيزكس مهوش مهم قوى للدرجة ودة موضوع ليا فيه نظرية

وبالتوفيق

عضو ذهبي الصورة الرمزية overclockman

Wink رد: أستفسار بخصوص شراء كارت فيجا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CityStars مشاهدة المشاركة
    , واخيرا احذرك وبكل المقاييس من الفئة الهزيلة من الفيرمى ككروت 460 و 465 لان الناس اللى عندها 470 بتقولك الكارت يا دوب شغال واللى عنده كارت ATI بنفس السعر يشغل الالعاب على اقصى Quality وبيجيب FPS افضل من الفسرمى ومعلش الفيزكس مهوش مهم قوى للدرجة ودة موضوع ليا فيه نظرية

وبالتوفيق
    ياريت توضح كلامك شوية هل ال 460 وال465 فئة هزيلة وهل ال 470 ضعيف وبيشتغل بالعافية مع الالعاب:mad:
    [CENTER][COLOR=black][SIZE=3][COLOR=indianred][FONT=Traditional Arabic][B]الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمْ الْفَاسِقُونَ[/B][/FONT][/COLOR] [/SIZE][/COLOR]
    [COLOR=yellow][FONT=Traditional Arabic][B][التوبة:67][/B][/FONT][/COLOR]

[IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic147581_8.gif[/IMG]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=seagreen][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1121133#post1121133"]antec twelve hundred[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=lightblue][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=130446&page=2"]الفئة العمرية لاعضاء المنتدى[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [IMG]https://img26.imageshack.us/img26/4302/17127.png[/IMG][/CENTER]

عضو

أنا ممكن أستنى مفيش مشاكل بس المشكله أنى بقول كده من السنة اللى فاتت والأسعار منزلتش كتير يعنى كنت بقول أن بعد ماكروت ال dx11 حتنزل الأسعار حتنزل وملحظتش ان الأسعار نزلت كتير يعنى الati4770&4850 تقريبا نفس السعر مفرقتش كتير فأن شاء الله لو نويت خلاص أنهو أحسن حاجة ليا ومعلش مش فاهم موضوع أن geforce مس كويس الأصدارت الفيرمى ككروت 460 و 465 مع أنهم أحسن من ال250 مع أن ال250 فى ناس بتقول أنة أفضل من 5670&ati4770

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة overclockman مشاهدة المشاركة
    ياريت توضح كلامك شوية هل ال 460 وال465 فئة هزيلة وهل ال 470 ضعيف وبيشتغل بالعافية مع الالعاب:mad:
    ايوة يا اخى الفاضل

وواضح انك من مشجعى الفيرمى والتوتر بين الفريق الاحمر والفريق الاخضر لن ينتهى على اى حالى

شوف وبكل بساطة ...

تخيل كرت GTX 470 بسرعة 600MHz

وسرعة الذاكرة حوالى 840MHz

وسعره 3500 جنية

وتخيل معى ان هذا الكارت تحت الـ Stress تصل حرارته الى 90 - 95 درجة مؤوية

وتخيل معى استهلاك 440 واط لكارت متوسط الاداء مثل الـ 470

طيب اقلب الاية وتعالى شوف الكارت بتاعى

Sapphire ATI HD 5850 TOXIC 2GB GDDR5

اولا سرعة قلب الكارت 765MHz مقارنة بــ 600 لانفيديا

سرعة ذاكرة 1125MHz مقارنة بـ 840 لانفيديا

سعر 2000 جنية بدلا من 2500 جنية لانفيديا

وحرارة اقسم بالله انى بعد ما عملت للكارت اوفركلوك لحد 905MHz اقسم بالله لم تتعدى 65 درجة مؤوية وبدون تغيير لسرعة المروحة فقط تركتها على auto بجد ملوش صوت مقارنة بصوت الموتوسيكل بتاع الانفيديا ومتحاولش تجادل عشان هقولك اقرأ الــ reviews المكتوبة على النت من المواقع المحترمة على الكارتين

واخيرا تخيل استهلاك 335 واط مقارنة بــ 440 واط لانفيديا

كل دة وفرق فى السعر 500 جنية

فى رأيك معلش وبصراحة اعمل ايه بالفيزكس ؟ ميولع انا استلفت كارت 9500GT من جهاز اخويا وشغلته مع كرت الـ ATI عشان الفيزكس وشفت الفرق عادى والله ملوش لازمة للدرجة انا بلعب كل الالعاب MAXED OUT ومعنديش اى مشكلة وكل الـ fps مرضية جدا , وعلى فكرة فى طراطيش كلام ان فى شركات زى AGEIA (زيها وليست هذه الشركة) ناوية تنزل فيزكس physics NOT physX لشركة ATI واحتمال الفيزكس تبقى اصلا open-source يعنى مش هيبقى لانفيديا ميزة عن الـ ATI غير اللون الاخضر بتاع الطحالب :ah50:

طب اما الراجل عاوز كارت يلعب عليه كويس وميزانيته محدودة هقوله بقى على كروت غالية ومش هتنفعه ؟ لا هقوله على كروت ارخص واقوى وهتنفعه , يعنى مش معقولة كارت زى اـ 470 بالمواصفات دى والسعر دة وهقول لأهات مواصفات اقل خلاص الالعاب اللى مازلة مش هينفع معاها كروت تعبانة انفيديا ماشية بسياسة نزل كروت تعبانة بسعر اقل ودة صدقنى كل الناس هتحس بيه السنة الجاية كفاية انك تشغل الـ Tessellation مع الـ DX11 وشوية AAA ومعاهم تحبيشة AAF و resolution عالى وهتلاقى اللى معاه كارت 465 بيكاكى وبيغنى ظلموه , يا خوانا الـ DX11 بيديك صورة جرافيكس هايلة بس والله العظيم حوت fps ومتعب للكروت جدا .

انا عن نفسى لو ادونى فلوس مش هحط كارت انفيديا فى جهازى طول ما هى ماشية بالطريقة دى سعر عالى + اداء ضعيف + حرارة + استهلاك عالى + ازعاج

عموما اوعى تروح تطلع كارت الـ 480 من جهازك و :ah42: ههههه اوعى تاخد الموضوع شخصى لا انا امتلك شركة AMD ولا انتا معاك nVIDIA انما نحن بنحاول ندى الراجل نصيحة عن ايه المناسب ليه وكل واحد يقول رأيه وصاحب الشأن ليه الاختيار فى النهاية.

عضوية جديدة

وخدلك كام صورة كدة عشان تطمن

عضو فضي الصورة الرمزية eng.ahmedhelal

طيب زي ما ذكرت مميزات ati و عيوب نفيديا ما تعمل العكس كمان و لا ايه ؟
    +
    هي العمليه بالترددات ؟!

+
    هو الواحد بقي بياخد بمراجعه واحده ؟!
    +
    انت رفعت ال 5850 طيب هو ال 480 او 470 ما بيترفعوش ؟!
    +
    سعر ال 470 حاليا بقي 2250 او 2350 بالكتير قوي
    +
    الطحالب ممكن تتاكل لكن الدم محرم

+
    نفيديا اداء ضعيف
    بصراحه لا تعليق
    +
    انك تحط كارت نفيديا في جهازك ولا لا دي حريتك الشخصيه

و بالتوفيق للجميع

الله ربنا هو الإله : له من الأسماء ما اصطفاه
    الواحد الحى كذا المليك :
    و الملك المالك لا شريك

عضو فضي الصورة الرمزية Gainward

وسعره 3500 جنية
    و ما علاقة التردد بالسعر ؟ على العموم انا كاسر سرعة بطاقتي حتى 850 و بدون مشاكل و لله الحمد ..

حتى مع الكسر لم تصل درجة حرارة كرتي الى هذا الحد ، فمن أين هذه الخرافات يا ترى ؟

لا يا شيخ ! 440 واط مرة واحدة ؟ و متوسط الاداء ؟
    [IMG][/IMG]

https://www.guru3d.com/article/gefor...0-480-review/2

1-لا يصح هنا مقارنة الترددات ، فلكل بطاقة معماريتها ، و مثال على ذلك بطاقة 480 بتردد 700 إلا أنها أفضل بنسبة 20% أو أكثر من بطاقة 5870 ذو تردد الـ850.

2-جشع تجاركم لا يعني نقطة سوء للبطاقة ، هل تعلم ان بطاقة GTX470 لدينا في أوربا أرخص من 5850HD ؟
    وحرارة اقسم بالله انى بعد ما عملت للكارت اوفركلوك لحد 905MHz اقسم بالله لم تتعدى 65 درجة مؤوية وبدون تغيير لسرعة المروحة فقط تركتها على auto بجد ملوش صوت مقارنة بصوت الموتوسيكل بتاع الانفيديا ومتحاولش تجادل عشان هقولك اقرأ الــ reviews المكتوبة على النت من المواقع المحترمة على الكارتين
    هههه ، و انت جربت صوت الـ470 ؟
    فى رأيك معلش وبصراحة اعمل ايه بالفيزكس ؟ ميولع انا استلفت كارت 9500GT من جهاز اخويا وشغلته مع كرت الـ ATI عشان الفيزكس وشفت الفرق عادى والله ملوش لازمة
    وجهة نظرك الخاصة لا تعني الحقيقة المطلقة
    للدرجة انا بلعب كل الالعاب MAXED OUT
    و انا يا حسرتي بلعب دائما على الـLow

وعلى فكرة فى طراطيش كلام ان فى شركات زى AGEIA (زيها وليست هذه الشركة) ناوية تنزل فيزكس physics NOT physX لشركة ATI واحتمال الفيزكس تبقى اصلا open-source يعنى مش هيبقى لانفيديا ميزة عن الـ ATI غير اللون الاخضر بتاع الطحالب :ah50:
    يبقى خابرني
    طب اما الراجل عاوز كارت يلعب عليه كويس وميزانيته محدودة هقوله بقى على كروت غالية ومش هتنفعه ؟ لا هقوله على كروت ارخص واقوى وهتنفعه , يعنى مش معقولة كارت زى اـ 470 بالمواصفات دى والسعر دة وهقول لأهات مواصفات اقل خلاص الالعاب اللى مازلة مش هينفع معاها كروت تعبانة انفيديا ماشية بسياسة نزل كروت تعبانة بسعر اقل ودة صدقنى كل الناس هتحس بيه السنة الجاية كفاية انك تشغل الـ Tessellation مع الـ DX11 وشوية AAA ومعاهم تحبيشة AAF و resolution عالى وهتلاقى اللى معاه كارت 465 بيكاكى وبيغنى ظلموه , يا خوانا الـ DX11 بيديك صورة جرافيكس هايلة بس والله العظيم حوت fps ومتعب للكروت جدا .
    أتينا على الـTessellation من هذه الناحية فليس لي تعليق.
    انا عن نفسى لو ادونى فلوس مش هحط كارت انفيديا فى جهازى طول ما هى ماشية بالطريقة دى سعر عالى + اداء ضعيف + حرارة + استهلاك عالى + ازعاج
    أيضاً لا تعليق.

---

أسال الله الهداية للجميع ..

عضو ذهبي الصورة الرمزية overclockman

Wink رد: أستفسار بخصوص شراء كارت فيجا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CityStars مشاهدة المشاركة

ايوة يا اخى الفاضل

وواضح انك من مشجعى الفيرمى والتوتر بين الفريق الاحمر والفريق الاخضر لن ينتهى على اى حالى

شوف وبكل بساطة ...

وسعره 3500 جنية

واخيرا تخيل استهلاك 335 واط مقارنة بــ 440 واط لانفيديا

كل دة وفرق فى السعر 500 جنية

فى رأيك معلش وبصراحة اعمل ايه بالفيزكس ؟ ميولع انا استلفت كارت 9500GT من جهاز اخويا وشغلته مع كرت الـ ATI عشان الفيزكس وشفت الفرق عادى والله ملوش لازمة للدرجة انا بلعب كل الالعاب MAXED OUT ومعنديش اى مشكلة وكل الـ fps مرضية جدا , وعلى فكرة فى طراطيش كلام ان فى شركات زى AGEIA (زيها وليست هذه الشركة) ناوية تنزل فيزكس physics NOT physX لشركة ATI واحتمال الفيزكس تبقى اصلا open-source يعنى مش هيبقى لانفيديا ميزة عن الـ ATI غير اللون الاخضر بتاع الطحالب :ah50:

عموما اوعى تروح تطلع كارت الـ 480 من جهازك و :ah42: ههههه اوعى تاخد الموضوع شخصى لا انا امتلك شركة AMD ولا انتا معاك nVIDIA انما نحن بنحاول ندى الراجل نصيحة عن ايه المناسب ليه وكل واحد يقول رأيه وصاحب الشأن ليه الاختيار فى النهاية.
    ربنا يهديك ويهدينا :o

هو اه اللى حصل بالظبط ولا حضرتك محضر الكلام ومنتظر ترصه

مبروك عليك ال5850

تعديل

مجرد تعليق رغبت ان اقولة فى النهاية
    بالفعل الاخوة صلاح ومحمد تعبوا جدا فى المراجعة وكانت لقاء ممتاز للغاية
    ما كنت ابحث عنة شخصيا ليس هو الفرق فى الاداء ولا من يعطى فريمز اكتر ولكن ما كنت ابحث عنة من خلال هذة المقارنة من الافضل فى المجمل
    اتخذت فى تحديد هذا القرار عدة معايير احببت ان اوضحها حتى يكون الامر بة المزيد من الشفافية وبدون التحيز لشركة عن الاخرى
    المعيار الاول جودة ووضوح الالوان
    المعيار الثانى درجات الحرارة(واقصد بذلك الكارت وتاثيرة على الجهاز ومكوناتة الاخرى)
    المعيار الثالث الضوضاء (وهذا هام جدا لى)
    المعيار الرابع السعر
    المعيار الخامس المميزات الاخرى بالكارت والتى قد استغلها
    المعيار السادس الدعم الفنى للمنتج وايهم اقل مشاكل
    وكانت النتيجة كالتالى
    المعيار الاول نيفيديا تكسب وبأكتساح
    (على نفس الشاشة والجهاز بالكامل وبدون تغيير الويندوز وبألاعدادات الافتراضية للو حة التحكم لكل من الكارتين )
    كانت جودة الالوان ووضوحها افضل للغاية فى كارت ال470 عن ال5850 حتى فى الوان ايقونات الويندوز ودرجة اللون الازرق فى الmenu bar فى صفحات الويندوز ناهيك عن الصور فى الالعاب
    المعيار التانى درجات الحرارة ككارت منفصل يكسب الati وبأكتساح ايضا لكن
    لو لاحظتم ما لاحظت ان درجات الحراة الظاهرة فى برنامج الmsi afterburn كانت هى درجات حرارة الكور فقط بدون درجات حرارة الPCB والميمورى وفى هذا يكسب كارت النيفيديا لان متوسط درجات حرارة هذة الاجزاء جيدة مقارنة بحرارة مثيلتها من ATI ولهذا الامر بالغ الاثر فى ارتفاع وانخفاض حرارة باقى اجزاء الجهاز (البوردة والهاردات مثلا لاننا فى حالتنا كان التبريد للبروسيسور مائى ولهذا لم تكن لحرارة الكارت اى تاثير يذكر ) ناهيك عن ان الاخراج النهائى فى شكل التبريد لكارت النيفيديا كان يساعد فى دفع معظم ان لم يكن كل حرارة الكارت خارج محيط الجهاز ولهذا فى حالة كارت الATI كانت حرارة الجهاز بصفة عامة افضل على الرغم من ارتفاع حرارة الكور عن كارت الATI
    المعيار الثالث ايضا نيفيديا FTW
    لماذا؟ مع مروحة النيفيدا على 80% كانت الضوضاء مقبولة جدا ومع الATI على 50% كانت الضوضاء بالفعل مزعجة
    المعيار الرابع السعر
    لو قورن السعر داخل مصر لكانت الغلبة للمعسكر الاحمر اما لو تمت المقارنة على وجه العموم لكانت الكفتان متقاربتان لان الفارق بينهم عالميا ليس بالكبير
    المعيار الخامس
    ما مقصدى بالمييزات
    مثلا انا اعمل حاليا على مشروع لتصميم احدى توربينات التوليد الكهربى (Hydrol. turb.) وفى هذا الامر كنت ما استخدمة من برامج يحتاج الى وقت كبير فى الريندر للرسومات الهندسية ولهذا كانت الكودا هى الحل الامثل ان لم يكن الوحيد يعنى بالبلدى لو كان عندى الكارت ال470 كنت خلصت المشروع فى نصف الوقت باستخدام البروسيسور المركزى لانى امتلك كارت من atii
    لن اتحدث عن الفيزكس لانها كانت غير مفعلة طوال الاختبارات لكنها قد تكون فارقة مع البعض
    المعيار السادس
    الدعم الفنى
    ما لاحظتة ولاحظة الكل التخبط الشديد فى تعريفات المعسكرين فى الفترة الماضية ولهذا اعتبرها dis advant. لكليهما
    فى النهاية

ارى ان الغلبة لصالح المعسكر الاخضر
    لن التفت الى فرق الفريمات وايهم افضل يكفينى ال30 فريم وبس
    لن التفت الى درجات الحراة وخلافة يكفينى الجهاز مستقر وبدون شاشات زرقاء وحرارة السيستم الكلية جيدة

لا تعتبروا كلامى تحيز لاحد عن الاخر حتى من كانوا معى بالمراجعة لا يعلموا ماذا ساقول ولا حتى متى كنت ساكتب رايى المجرد فى الكارتين
    مازلت امتلك كارت من ATI الى الان يعنى الامر لا يحتاج الى تحميل كلامى اكثر من معناة
    دمتم بخير

[CENTER][COLOR=black][SIZE=3][COLOR=indianred][FONT=Traditional Arabic][B]الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمْ الْفَاسِقُونَ[/B][/FONT][/COLOR] [/SIZE][/COLOR]
    [COLOR=yellow][FONT=Traditional Arabic][B][التوبة:67][/B][/FONT][/COLOR]

[IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic147581_8.gif[/IMG]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=seagreen][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1121133#post1121133"]antec twelve hundred[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=lightblue][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=130446&page=2"]الفئة العمرية لاعضاء المنتدى[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [IMG]https://img26.imageshack.us/img26/4302/17127.png[/IMG][/CENTER]

عضو برونزي

الفئة الهزيلة من الفيرمى ككروت 460 و 465 لان الناس اللى عندها 470 بتقولك الكارت يا دوب شغال واللى عنده كارت ATI بنفس السعر يشغل الالعاب على اقصى Quality وبيجيب FPS افضل من الفسرمى ومعلش الفيزكس مهوش مهم قوى للدرجة ودة موضوع ليا فيه نظرية
    هينفع معاها كروت تعبانة انفيديا ماشية بسياسة نزل كروت تعبانة بسعر اقل ودة صدقنى كل الناس هتحس بيه السنة الجاية كفاية انك تشغل الـ Tessellation مع الـ DX11 وشوية AAA ومعاهم تحبيشة AAF و resolution عالى وهتلاقى اللى معاه كارت 465 بيكاكى وبيغنى ظلموه , يا خوانا الـ DX11 بيديك صورة جرافيكس هايلة بس والله العظيم حوت fps ومتعب للكروت جدا .
    العاب DX11 و Tessellation فقط

Stalker Call of Pripyat و هي أيضاً لعبه DX11 و Tessellation و مع الطلب مع AA و بدون AA

Metro 2033 من نفس مصدر Stalker Call of Pripyat

ردي هنا ليس له علاقه بما سوف يشتري صاحب الموضوع بل من أجل أنك تتحدث بشكل خاطئ
    [CENTER]Jiraiya-OUT[/CENTER]

عضو

براحة يجملعة شويه انا كده أتلخبط خالص أنا من مشجعى ati بس لو لقيت كارت geforce أحسن مش حقول لأ بس فى حدود أمكانياتى
    فيريت تقولوا ليا على أيه الكارت النهائى اللى ممكن أجيبة ومرة تانية الميزانيه لاتزيد عن 700 جنية وهو لشغل الجرافيك والجيمز وشغل الجرافك أهم وكما قلت سابقا أنا ممكن أستنى مفيش مشاكل بس المشكله أنى بقول كده من السنة اللى فاتت والأسعار منزلتش كتير يعنى كنت بقول أن بعد ماكروت ال dx11 حتنزل الأسعار حتنزل وملحظتش ان الأسعار نزلت كتير يعنى الati4770&4850 تقريبا نفس السعر مفرقتش كتير فأن شاء الله لو نويت خلاص أنهو أحسن حاجة ليا ومعلش مش فاهم موضوع أن geforce مس كويس الأصدارت
    الفيرمى ككروت 460 و 465 مع أنهم أحسن من ال250 مع أن ال250 فى ناس بتقول أنة أفضل من 5670&ati4770

عضو

أيه يجماعة مفيش ردود ليه

عضو فضي الصورة الرمزية eng.ahmedhelal

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة generalgoast2 مشاهدة المشاركة
    أيه يجماعة مفيش ردود ليه
    سمسم رد عليك و قالك استني لما المقابل من نفيديا ينزل و قرر ساعتها انت عايز ايه
    الله ربنا هو الإله : له من الأسماء ما اصطفاه
    الواحد الحى كذا المليك :
    و الملك المالك لا شريك

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة