النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف A+ and network plus

عضو

هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف A+ and network plus

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخوانى الكرام فى منتدى عرب هاردوير
    هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف
    A+ and network plus
    انا ccna certified ولكن حاسس انى تايه وعايز أرتب أفكارى فقولت أبدأ أذاكر A plus من جديد و network plus من جديد
    فمش عارف كدة صح ولا اية ولا انا كدة ببدأ من جديد مش عارف يجماعة انا فاهم الكمبيوتر وصيانته هاردوير وسوفت وير ولكن مدرستش A+ ككورس وممتحنتش فهل لازم اكون واخذ الكورس
    دراسة على الاقل ولا يكفى انى اكون فاهم كمبيوتر وبالنسبة لكورس network plus برضو مدرستوش كدراسة لكن انا ذاكرت ccna وانا certified بس فى حاجات مش فاكرها دلوقتى من المنهج فدلوقتى اعمل اية
    يا اخوة اراجع مثلا على منهج ccnaو لا ابتدى من اول A plus and network plus
    يا جدعان انا تاية مش عارف فى اية !!!!!!!
    ملحوظة : انا مش خريج هندسة او حاسبات ومعلومات او علوم حاسب لا انا خريج كلية نظرية لكن شغال فى مجال الكمبيوتر بقالى 10 سنين وحبيت مجال الشبكات

عضوية جديدة

رد: هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف A+ and network plus

حسب ما اعلم انه يجب عليك عليك الحصول على شهادة A+ اولا
    ثم الدخول الى عام الشبكات

عضو الصورة الرمزية محمد عودة

السلام عليكم....

طلما احنا عوزين نوصل ونتعلم العلم بشكل صحيح علشان ما تعبش
    صدقنى انا درست MCSE وحققت فيها تقدم ولكن كانت بستغرق منى وقت طويل لكى افهم موضوع معين لى سبيل المثال subnetting

انا انصحك بشدة دراسة N+ اذا كنت تريد دراسة الشبكات ولو سبقتها بـــ A+ انا اتنبئ لك بمستقبل باهر لان الناس الى عملو الشهادات دى عرفين قيمتها

صدقنى انا توقفت عن دراسة الــ MCSE لانى لم اشعر اننى افهم الموضوعات ولكن عندما دراست A+ ثم N+ اصبحت شهادة MCSE سهلة جدا

الوقت القياسى 3 شهور لــ A+ + 3 شهور N+ = 6 شهور بعدها انطلق لو عاوز تحترف مع ميكروسفت او سيسكو وانطلق فى طريقك
    تـعلم وأنت المعلـــــم

الاسلام بحاجة الى مزيد من الجهد لدفعة الى الامام

عضو برونزي

من المستحسن ان تكون دارسهم

لان ده هيسهل عليك قوى زى ما وضح الاخ الكريم

عضو الصورة الرمزية afii

ياجماعة حرام عليكم .. المفروض محدش يجاوب غير لما يكون فاهم كويس الكلام اللي هيقوله عشان الاخ اللي سأل السؤال بالشكل دا أولا كدا هنشتته وثانيا عشان لو حد اداله معلومة غلط يبقى كدا هيأثر على قراراته .
    بالنسبة لسؤالك يا أخي الكريم لو حضرتك دخلت منتدى N+ هتلاقي اللي المفروض تعمله عشان.. وأعتقد حضرتك كاتب انكccna certified يعني المفروض تكون عارف الكلام دا.
    لو حضرتك برضه عايز استفسار اكتر المفروض يكون عندك خلفية فقط عن شهادة A+ وكذا شهادة N+ لكن لايشترط الحصول على السيرتفكيشن الخاص بالشهادتين بعدها يكون امامك اتجاهين اتجاه سيسكو واتجاه مايكروسوفت والحمد لله يوجد في المنتدى شروحات بالصوت والصورة لهذه الشهادات .. أعانك الله أخي الكريم ووفقك لما فيه صلاح أمتنا .
    المهنـــدس الفنــــــــان