النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف A+ and network plus

عضو

هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف A+ and network plus

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخوانى الكرام فى منتدى عرب هاردوير
    هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف
    A+ and network plus
    انا ccna certified ولكن حاسس انى تايه وعايز أرتب أفكارى فقولت أبدأ أذاكر A plus من جديد و network plus من جديد
    فمش عارف كدة صح ولا اية ولا انا كدة ببدأ من جديد مش عارف يجماعة انا فاهم الكمبيوتر وصيانته هاردوير وسوفت وير ولكن مدرستش A+ ككورس وممتحنتش فهل لازم اكون واخذ الكورس
    دراسة على الاقل ولا يكفى انى اكون فاهم كمبيوتر وبالنسبة لكورس network plus برضو مدرستوش كدراسة لكن انا ذاكرت ccna وانا certified بس فى حاجات مش فاكرها دلوقتى من المنهج فدلوقتى اعمل اية
    يا اخوة اراجع مثلا على منهج ccnaو لا ابتدى من اول A plus and network plus
    يا جدعان انا تاية مش عارف فى اية !!!!!!!
    ملحوظة : انا مش خريج هندسة او حاسبات ومعلومات او علوم حاسب لا انا خريج كلية نظرية لكن شغال فى مجال الكمبيوتر بقالى 10 سنين وحبيت مجال الشبكات

عضو

رد: هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف A+ and network plus

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

انا برضة كنت في الأول عايز أدخل علي طول في CCNA لكن لما ذاكرت في الاول ال N+ وبعد كدة شاهدت فيديوهات A+ لقيت الوضع عندي تمام

وذلك ببساطة لأنك لما تهندم الأساسات هتساعدك بقوة كبيرة إنك تصل إن شاء الله لما هو ابعد من CCNA
    وعلي فكرة ال CCNA بالنسبة بسيطة بالنسبة لكورسات تانية أعلي منها ،، فشد حيلك يابطل وتابع كدة N+ و A+ وراجع تاني CCNA وبعدين ادخل علي CCNP وربنا يوفقك إن شاء الله

عضو

نسيت أقول إنك مش لازم تكون certified في ال N+ أو ال A+

عضو فضي الصورة الرمزية ملك الحلول

Post رد: هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف A+ and network plus

أخي العزيز

للإجابة على سؤالك :

أقول نعم ،، يجب أن يكون محترف في +A و +Network ،، لأنني من وجهة نظري هذه الشهادات هي أساسيات علوم الكمبيوتر والشبكات ،، وشي رائع بأن يكون الشخص الذي يعمل في مجال IT أن يكون حاصل على هذه الشهادات ..

[وجهة نظر]
    قد يقول البعض أن دراسة المنهاج يكفي ولا داعي لتقديم الامتحانات وأخذ الشهادة بقصد توفير المال !!!!!
    أنا شخصيا ضد هذا الكلام 100% ...... ليش ؟؟؟!!!
    رح قول لك ليش !!
    أولا ،، ما هو الإثبات أنك محترف بمحتوى الذي درسته (سواء +A أو +N ) ؟؟؟؟
    ثانيا ،، لو أنت دارس بدون ما يكون عندك نية أن تحصل على الشهادة (يعني لست certified) فاعلم أنك لن تدرسها حرفا حرفا ، وكثير من المعلومات المهمة ستتجاوزها من غير أن يكون عندك علم بفائدتها ..
    ثالثا ،، طيب أنت درست منهاج الشهادة وتعبت على حالك ،، شو المانع أن تكون واثق من نفسك أكثر وتفخر بنفسك أكثر لو قدمت الامتحان وتحصل على الشهادة ؟؟!!! لا تضع ببالك توفير المال في هذا الموضوع ... هو أصلا الامتحانات سعرها مقدور عليه ..
    رابعا ،، بما أن اختصاصك الجامعي لم يكن هندسة معلوماتية أو فرع مشابه ،، فأنا أنصحك بهاتين الشهادتين ..

أتمنى أن يناسبك هذا الرأي ،،، وتوكل على الله ،، وبالتوفيق ..

قال الله تعالى : { وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ ﴿42﴾مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ ۖ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ ﴿43﴾ وَأَنْذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُوا رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ نُجِبْ دَعْوَتَكَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ ۗ أَوَلَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ مَا لَكُمْ مِنْ زَوَالٍ ﴿44﴾ وَسَكَنْتُمْ فِي مَسَاكِنِ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَتَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَكُمُ الْأَمْثَالَ ﴿45﴾ وَقَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِنْ كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ ﴿46﴾ فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿47﴾ يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ ۖ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ﴿48﴾ وَتَرَى الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفَادِ ﴿49﴾ سَرَابِيلُهُمْ مِنْ قَطِرَانٍ وَتَغْشَىٰ وُجُوهَهُمُ النَّارُ ﴿50﴾ لِيَجْزِيَ اللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿51﴾ هَٰذَا بَلَاغٌ لِلنَّاسِ وَلِيُنْذَرُوا بِهِ وَلِيَعْلَمُوا أَنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ وَلِيَذَّكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿52﴾ } -- سورة إبراهيم

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ملك الحلول مشاهدة المشاركة
    أخي العزيز

للإجابة على سؤالك :

أقول نعم ،، يجب أن يكون محترف في +A و +Network ،، لأنني من وجهة نظري هذه الشهادات هي أساسيات علوم الكمبيوتر والشبكات ،، وشي رائع بأن يكون الشخص الذي يعمل في مجال IT أن يكون حاصل على هذه الشهادات ..

[وجهة نظر]
    قد يقول البعض أن دراسة المنهاج يكفي ولا داعي لتقديم الامتحانات وأخذ الشهادة بقصد توفير المال !!!!!
    أنا شخصيا ضد هذا الكلام 100% ...... ليش ؟؟؟!!!
    رح قول لك ليش !!
    أولا ،، ما هو الإثبات أنك محترف بمحتوى الذي درسته (سواء +A أو +N ) ؟؟؟؟
    ثانيا ،، لو أنت دارس بدون ما يكون عندك نية أن تحصل على الشهادة (يعني لست certified) فاعلم أنك لن تدرسها حرفا حرفا ، وكثير من المعلومات المهمة ستتجاوزها من غير أن يكون عندك علم بفائدتها ..
    ثالثا ،، طيب أنت درست منهاج الشهادة وتعبت على حالك ،، شو المانع أن تكون واثق من نفسك أكثر وتفخر بنفسك أكثر لو قدمت الامتحان وتحصل على الشهادة ؟؟!!! لا تضع ببالك توفير المال في هذا الموضوع ... هو أصلا الامتحانات سعرها مقدور عليه ..
    رابعا ،، بما أن اختصاصك الجامعي لم يكن هندسة معلوماتية أو فرع مشابه ،، فأنا أنصحك بهاتين الشهادتين ..

أتمنى أن يناسبك هذا الرأي ،،، وتوكل على الله ،، وبالتوفيق ..
    كلام وجيه

عضو الصورة الرمزية ahd_abdelwahed

Post رد: هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف A+ and network plus

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    انا درست a+ و n+ لكن مش معايا شهادات بيهم معايا بس شهادات تدريبية بيهم وهى كفاية لان معايا شهادات اعلى منها فبقول فى الانترفيو ان انا اتدربت عليهم ومعايا شهادات كذا وكذا فمحدش بيعلق ان لية ما اخدتش شهادتهم بس لو معاك فلوس خدهم وكان المفروض تبدأ بيهم بس خير ركز وربنا يعينك

عضوية جديدة

واللة انا شايف انك تنزل الa+ وn+ من على الموقع وتذاكرهم كويس وتفهم كل حاجة فيم عشان هما فعلا مهمين جدا فى الشيكات حتى لو انت من عشر سنين شغال فى الكمبيوتر ومش مهم انك يبقى معاك الشهادة المهم انك تكون فاهم كويس وبعد كدة تراجع تانى ccna وان شاء اللة ربنا هيوفقك

عضو فضي الصورة الرمزية mohamedabduon

انا اقترح لو هتبدء يبقى ابدء ب نتورك بلس علشان هى أسهل ثم خد A+

بس اسمح لى انت ليه حاسس انك تايه
    هل انت تعمل فى المجال وفى شركة ايه تخصصها ايه اصل ممكن لو كنت بتشتغل فى شركة معينة مجالها يساعدنا نقولك تعمل ايه علشان تحدد الاساسيات اللى تعملها علشان تذاكر وفى نفس الوقت تقدر تستفاد ان شاء الله بالمذاكرة فى عملك
    وربنا يوفقنا جميعا