النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: استفسارات فى سيسكو

عضو

استفسارات فى سيسكو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كل عام وانتم بخير يا جماعه

انا عندى شويه استفسارت ياريت من له خبره بالمجال لا يبحل علينا بالمعلومه وجزاكم الله خيرا

الاستفسار الاول
    لو انا عندى ريال ايبى لعشرين جهاز وعاوز كلهم يدخلو نت يبقى الحل انى اعمل nat من نوع pat زى المودم بتاع adsl
    طيب انا لو عاوز 19 جهاز يدخلو انترنت وجهاز واحد يكون عليه ريال ايبى لسيرفر معين وليكن ويب سيرفر وعاوزه يطلع على الانترنت
    طبعا انا جربت الموضوع على مودم نوع سبيدتاتش والموضوع حصل عادى لكن فى سيسكو هينفع ولا لازم احجز ريال ايبى تانى

-------------
    الاستفسار التانى

بالنسبه للربط هل ممكن انى اربط بالريال ايبى دايركت بدون فريم ريلاى او ليزلاين وهيا بتكون بستاتيك روتنج ولا بروتنج بروتوكول
    ياريت لو حد يحصل الاسعار بتاعت الفريم ريلاى والليزلاين وip-vpn

انا عارف ان فيه خدمه ip-vpn من شركه الاتصالات وهيا تقنيه تعتمد على mpls وتستخدم بروتوكول bgp
    بس انا بستفسر على هل ممكن اعمل ستاتيك روتنج بالايبى على طول على اساس ان كل انترفيس عليه ريال ايبى وان الانترنت هو الغيمه cloud ولا لا
    -----------------------------------------

ارجو من حضراتك الرد الوافى وليس باختصار وان كان فيه كونفيجر معين ياريت تكتبوه
    وكل عام وانتم بالف خير
    منتظر رود كل الاعضاء

عضو

رد: استفسارات فى سيسكو

ايه يا جماعه هو الاستفسارات دى ملهاش اجابه ولا ايه شوفو كام مشاهده ولا حد بيرد خالص

عضو

بالنسبة للسؤال الاول

على جميع الاحوال انت بحاجة لاثنين ريال اي بي ( 2Real IP addresses) واحد ل 19 جهاز والثاني للسرفر

السؤال الثاني
    يبدو أن هناك لبس ببعض المفاهيم
    ال Routing سواء كان
    Static او Routing Protocols وظيفته تعريف شبكة الحاسوب الخاصة بك على الشبكات الخارجية (الانترنت) وتعريف الشبكات الخارجية بالشبكة الداخلية

أما Frame Realy او Leased Line تهدف لربط شبكة الداخلية بشبكة الانترنت (توفير وسيلة ربط) Physical connection أي كأنه كيبل

عضو

شكرا يا اخى على الرد
    ولكن هذه الخاصيه فى مودم سبيد تاتش اى انه يقوم بعمل نات من نوع pat كما المودم الاخرى ولكن انه فيه خاصيه انه يستخدم نفس الايبى فى السيرفر
    وهل هذه الخاصيه موجوده فى سيسكو ام لا
    هل ممكن ان تفعل عن طريق sub interface على الروتر نستغل الريال ايبى افضل استغلال ام لا
    ------
    ثانيا انا افهم ان تقنيه الليزلاين والفريم ريلاى مستخدمه فى الربط وهناك تقنيات جديده مثل mpls-vpn من شركات مزوده الخدمهisp
    ولكنى اسال على معظم الشركات الفعليه تستخدم افضل خدمه عذرا على عدم توضيح السؤال
    هل البروتوكولات المستخدمه والشائعه اكثر استخدامه فى الربط بين الفروع هل هي ospf ام bgp
    ام ماذا بانتظار ردك اخى الكريم

عضو

بالنسبة للسؤال الاول:
    اتوقع أنك بحاجة لعمل Two NAT statements واحدة ل 19 جهاز، وتضيف overload
    والثانية للسيرفر وهي Static NAT وتضيف reversible كون بداية فتح session أو initiation من الخارج وليس من الداخل.