صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 62

الموضوع: الحقونى يا شباب...جهازى هيولع!

عضو الصورة الرمزية handakes

الحقونى يا شباب...جهازى هيولع!

السلام عليكم..

انا اسف على العنوان بس انا فعلا قلقان جدا...انا عندى الجهاز المذكور اعلاه و درجة حرارته تقلق جدا و انا محتاج مساعدة..

CPU: phenom 9580 quad core

المعالج حرارته 48-60 فى الخمول!! IDLE

و كرت الشاشة 50 فى الخمول IDLE

انا عندى الكيس الدولفين القديم و ركبتله مروحتين زيادة غير الواحدة اللى فيه..و للأسف مفيهوش فتحة تهوية علوية ولا سفلية و كمان الباور سبلاى بيتحط فوق مش تحت ..

مش عارف اعمل كيبل مانجمنت زى ما انتو ملاحظين...

و فوق ده كله اكتشفت موضوع مقلق جدا..الجهاز بقاله 4 مرات لحد دلوقتى و انا بشتغل عليه الشاشة تفصل و تجيب ضلمة و المراوح شغالة و بس!..مبيعدش تشغيل ولا بيقفل فقط بيقف كده..

لو حاولت اعيد تشغيله مبيفتحش...فقط المراوح و شكرا!! مبيقمش!...اسيبه فترة او العب فى الرام شوية يرجع يشتغل تانى..كنت فاكر العيب فى الرام..عملتله test ببرنامج memtest86 و ملقاش اى عيب..

الموضوع ده حصل دلوقتى تانى و انا بلقط الصور بس اكتشفت شيئ مقلق جدا...كبل الباور بتاع ال CPU محروق!!

و السوكيت كمان زى مانتو شايفين!!..غيرته بالكابل التانى (الباور سبلاى مطلع 2 كابل CPU) اشتغل على طول!!

انا مرعوب ل الجهاز يتحرق يا جماعة...ارجوكم ساعدونى ..

عضو برونزي الصورة الرمزية Maged-Z

رد: الحقونى يا شباب...جهازى هيولع!

يبدو أن العيب لديك أما من الباور سابلاى ...أو من مقبس ال12 فولت فى اللوحه الأم ..لأن آثار الحرق هذه تعنى أن كابل الكهرباء لم يكن محكما أو دائره كهربائيه مغلقه فى هذه الجزئيه من اللوحه الأم

حاول أن تقوم بنجربة باور آخر على جهازك ..واذا لم يعمل بكفاءه ...أذا عليك بتوكيل اللوحه الأم.

تأكد أيضا أنه لا يوجد أى جسم معدنى أسفل اللوحه الأم ...كمسمار أو أى شىء يكون قد سقط سهوا خلفها.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Maged-Z مشاهدة المشاركة
    يبدو أن العيب لديك أما من الباور سابلاى ...أو من مقبس ال12 فولت فى اللوحه الأم ..لأن آثار الحرق هذه تعنى أن كابل الكهرباء لم يكن محكما أو دائره كهربائيه مغلقه فى هذه الجزئيه من اللوحه الأم

حاول أن تقوم بنجربة باور آخر على جهازك ..واذا لم يعمل بكفاءه ...أذا عليك بتوكيل اللوحه الأم.

تأكد أيضا أنه لا يوجد أى جسم معدنى أسفل اللوحه الأم ...كمسمار أو أى شىء يكون قد سقط سهوا خلفها.

و بالنسبة للحرارة؟...انا فتحت الكيس و عملتلها cable management على قد ما اقدر..و غيرت معجون التبريد و حطيته بالطريقة الصحيحة المذكورة هنا..و لسه الحرارة فى الخمول 60 درجة!

بالمناسبة...فى الايام اللى فاتت كان النور بيقطع و يجى كل شوية..و كمان مرتين حصل قفلة عل الدائرة اللى جهازة متوصل عليها...تفتكر ده السبب؟..و هل لو اشترتله stabilizer الخطر ده يزول؟..شكرا

تعديل:

للأسف معنديش غير باور تانى 300 ميقدرش يشغل كرت الشاشة .. هو كده المذر باظ خلاص يعنى؟..اصله لسه شغال و عادى..

انا اصلا لاحظت فى اول تلات مرات موضوع ان الجهاز يتجمد ده يحصل كنت لسه حاطط تعريف جديد لكرت الشاشة 10.7 درايفر بتاع ATI و كان بيحصل كراش لألعاب كتير كمان..

من ساعة ما حدثت للدرايفر 10.8 و الموضوع ده محصلش خالص الا النهارده عشان انا كنت فاتح الكيسة و بحركها كمان عشان اصورها فغالبا هزيت كابل الباور لان انا لقيته شبه مخلوع بعد ما الجهاز اتجمد..

يا رب .....اى حاجة غير ان يكون فى حاجة باظت

هل ينبعث من اللوحه الأم حراره عاليه ؟
    أم ما هو مصدر الحراره الشديد داخل الكيسه ؟

الأستبلايزر لن يحل مشكلة الحراره ...بالنسبه لسخونة البروسيسور ...تأكد من عدد لفات المروحه وبأن المشتت غير ملىء بالأتربه.
    كارت الشاشه عندك حرارته جيده وطبيعيه .

هل ينبعث من اللوحه الأم حراره عاليه ؟
    أم ما هو مصدر الحراره الشديد داخل الكيسه ؟

الأستبلايزر لن يحل مشكلة الحراره ...بالنسبه لسخونة البروسيسور ...تأكد من عدد لفات المروحه وبأن المشتت غير ملىء بالأتربه.

1) القى نظرة على التعديل فى المشاركة اللى فاتت
    2) انا قصدى ستابيلايزر عشان مشاكل الكهربا لأن زى ما قلت فى المشاركة اللى فاتت ان الكهربا كانت غير مستقرة اليومين اللى فاتو..و بالتالى يمكن يكون ده اللى حرق السوكيت
    3)درجة الحرارة عالية..مش عارف منين الصراحة بس زى ما حضرتك شايف..البروسيسور و كرت الشاشة حرارتهم عالية (بص على الصور).مش عارف بقى الحرارة دى منهم ولا هم سخنو نتيجة مصدر حرارة اخر...

طب و البروسيسور؟...ده طبيعى؟..

و بالمناسبة انا لسه منضف الكيس كله بال Blower من ميكملش اسبوع..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة handakes مشاهدة المشاركة
    بالمناسبة...فى الايام اللى فاتت كان النور بيقطع و يجى كل شوية..و كمان مرتين حصل قفلة عل الدائرة اللى جهازة متوصل عليها...تفتكر ده السبب؟..و هل لو اشترتله stabilizer الخطر ده يزول؟..شكرا

تعديل:

للأسف معنديش غير باور تانى 300 ميقدرش يشغل كرت الشاشة .. هو كده المذر باظ خلاص يعنى؟..اصله لسه شغال و عادى..

انا اصلا لاحظت فى اول تلات مرات موضوع ان الجهاز يتجمد ده يحصل كنت لسه حاطط تعريف جديد لكرت الشاشة 10.7 درايفر بتاع ATI و كان بيحصل كراش لألعاب كتير كمان..

من ساعة ما حدثت للدرايفر 10.8 و الموضوع ده محصلش خالص الا النهارده عشان انا كنت فاتح الكيسة و بحركها كمان عشان اصورها فغالبا هزيت كابل الباور لان انا لقيته شبه مخلوع بعد ما الجهاز اتجمد..

يا رب .....اى حاجة غير ان يكون فى حاجة باظت
    أفهم من ذلك انك عندما وصلت الكابل الآخر ال 12 فولت الغير مكسور ..كان شغل الجهاز طبيعى
    أذا كان هذا ما حدث ...اذا لا تخشى شيئا ...فالكابل الأول كان مكسورا ..لذلك لم يكن ثابتا فى المقبس وهذا ما سبب آثار الحر ق

طب و البروسيسور؟...ده طبيعى؟..

و بالمناسبة انا لسه منضف الكيس كله بال Blower من ميكملش اسبوع..

بالنسبه للبروسيسور ..فدرجة الحراره هذه غير طبيعيه ...يجب أن ترى ما العيب ...قد تكون الفانه بطيئه ..او المشتت ملى بالأتربه ...أو التماس المشتت غير جيد مع سطح البروسيسور .
    وأنا لا أدرى ما هو الفولت الذى ينصح به للبروسيسور الذى تمتلكه...ولكن قد ينصحك بعض الأخوه مثل الأخ العزيز CR@N$H أو Extreme2 ولديهم من الخبره والكفاءه ما يكفى.

أفهم من ذلك انك عندما وصلت الكابل الآخر ال 12 فولت الغير مكسور ..كان شغل الجهاز طبيعى
    أذا كان هذا ما حدث ...اذا لا تخشى شيئا ...فالكابل الأول كان مكسورا ..لذلك لم يكن ثابتا فى المقبس وهذا ما سبب آثار الحر ق
    كان نفسى اقولك اه بس لأ :D..كابل الباور اللى انا بتكلم عليه هو كابل الباور بتاع الكيس مش الCPU..ده اللى كان مهزوز..

يعنى رأى حضرتك ان القفلات و الكهربا اللى بتقطع ملهاش علاقة بالحرق ده؟!..

بالمناسبة..انا لسه ملاحظ موضوع الحرق ده من ميكملش ساعتين...قبل ما اعمل الموضوع ..و انا دلوقتى بدلته بالكابل التانى (اقصد كابل الباور بتاع ال CPU التانى..الخارج من ال PSU) فا مش عارف...يمكن فعلا يكون العيب من الكبل الاولانى اللى اتحرف؟

كان نفسى اقولك اه بس لأ :D..كابل الباور اللى انا بتكلم عليه هو كابل الباور بتاع الكيس مش الCPU..ده اللى كان مهزوز..

يعنى رأى حضرتك ان القفلات و الكهربا اللى بتقطع ملهاش علاقة بالحرق ده؟!..

بالمناسبة..انا لسه ملاحظ موضوع الحرق ده من ميكملش ساعتين...قبل ما اعمل الموضوع ..و انا دلوقتى بدلته بالكابل التانى (اقصد كابل الباور بتاع ال CPU التانى..الخارج من ال PSU) فا مش عارف...يمكن فعلا يكون العيب من الكبل الاولانى اللى اتحرف؟

هذا ما أعتقده ..وطبعا أنا لا أعرف بالضبط ماذا تعنى تماما كلمة قفلات بالكهرباء ...كيف حدثت أو هل كانت تلك القفلات مباشره على الجهاز ؟

أنا أتكلم منذ البدايه عن كابل الCPU ال12 فولت ...الباور لديك به 2X4Pin الأول منهم مكسور ...والثانى هو ما قمت أنت بتوصيله....هذا ما فهمته من البدايه.

هذا ما أعتقده ..وطبعا أنا لا أعرف بالضبط ماذا تعنى تماما كلمة قفلات بالكهرباء ...كيف حدثت أو هل كانت تلك القفلات مباشره على الجهاز ؟

أنا أتكلم منذ البدايه عن كابل الCPU ال12 فولت ...الباور لديك به 2X4Pin الأول منهم مكسور ...والثانى هو ما قمت أنت بتوصيله....هذا ما فهمته من البدايه.
    اسف ان كنت بتكلم بالعامية ..قفلة معناها short circuit ..يعنى يحصل اوفرلود على شبكة الكهربا فى الشقة اللى انا فيها مثلا فمفتاح الاوفر لود يقفل الكهربا حماية للشبكة و الاجهزة الموصلة عليها..اخر مرة مثلا كانت القفلة دى بسبب توصيلة خطأ فى مفتاح ما فى الشقة Faulty wiring

هذا ال short circuit ليس هو سبب الحرق عندك بالجهاز .
    الاستبلايزر لايفيد فى هذه الحالات ..كما لايفيد فى حالة انقطاع التيار ...هو يفيد فقط كمثبت للتيار ..وذلك فى حالة تذبذب أو قلة مستوى التيار الداخل .

عضو برونزي الصورة الرمزية CR@N$H

اخي الحراره مرتفعه جدا
    ادخل على الBios ثم ادخل على MIT ثم اجعل
    System voltage control = Manuel
    Cpu voltage =1.28
    إن كنت لا تملك الخبره قم برفع صوره من صفحه الMIT وسنقوم بالمساعده
    وأنا متابع معك
    سبب الحرق غالبا هو عدم تركيب المقبس بشكل جيد وحدوث شرار اثناء ذلك
    حدوث قصر في أي مقبس في المنزل لا يؤذي أي شيء في الحاسب لانه يقع خارحه و ليس في داخله
    [CENTER][COLOR=#800000][/COLOR][/CENTER][CENTER][COLOR=#b22222][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251887"]أ ب هاردوير "المعالج" الجزء الثاني[/URL][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#800000][B]
    =====================
    [URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=249113"]أ ب هاردوير...[/URL]
    ============
    مدونتي
    [URL="https://black0dreams.wordpress.com"] Black0Dreams[/URL]
    [/B][/COLOR]
    The Dreams are the fake hope of our pointless life
    [/CENTER]

اسف على تأخر الرد...حاضر..جارى التجربة..

صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة