النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: مشكلة في ال EIGRP ارجو الرد سريعا

عضو

مشكلة في ال EIGRP ارجو الرد سريعا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    عندي مشكلة في الEIGRP اللي يعرف حلها يقولي في اسرع وقت وجزاكم الله كل خير

انا حبيت اجرب موضوع ال static neighbour فعملت لاب كدة بسيط جدا من روترين مربوطين بلينك ايثرنت ودي الايبيهات بتاعة الاتنين

R1:10.1.1.129 255.255.255.252
    R2:10.1.1.130 255.255.255.252

وبعدين روحت علي كل روتر وعملت كونفجيوريشن للستاتيك نيبور:

R1:
    router eigrp 1
    neighbour 10.1.1.130 s0/0

R2:
    router eigrp 1
    neighbour 10.1.1.129 s0/0

بعد الكلام ده كله جيت اكتب الكوماند ده علي R1

show ip eigrp neighbours detail

مجبليش اي حاجة
    عملت نفس الكوماند علي R2 بردو مجبليش اي حاجة

عملت show running-configuration علي الروترين لقيت ان الكوماند بتاع neighbour ده مش موجود اصلا في الكونفجيوريشن
    كتبته كذا مرة وبردو مفيش فايدة
    قولت يمكن الكوماند ده مبيشتغلش علي لينك ايثرنت فجربت لينك سيريال وعملت كل الكلام ده بردو مفيش فايدة
    جربت اعمل no auto-summarization بردو نفس الكلام

حد يعرف ايه سبب المشكلة دي؟؟؟

جزاكم الله كل خير
    في رعاية الله
    سلام عليكم

عضو الصورة الرمزية frozenEyes

رد: مشكلة في ال EIGRP ارجو الرد سريعا

همممم ،،
    انا جربتها واشتغلت معاى كويس على serial int
    جرب تغيير نسخة ios وشوف
    https://www.freeccnaworkbook.com/lab...tic-neighbors/

عضو برونزي الصورة الرمزية أيمن النعيمي

الفكرة التى تحدثت عنها صراحة لم أدرسها في المنهاج القديم لكن بعد البحث والتجربة وصلت إلى النقاط التالية :
    1- عملية الـ Static Neighbor تقوم بتغيير طريقة التواصل بين الروترات التى تعمل في الـ EIGRP Protocol من Multicast إلى Unicast
    2- يجب أن يكون الطرفين قد تم إعداداهما لكي يعملوا بنفس الطريقة أي أما Multicast أو Unicast لذا يجب أعداد الطرفان من خلال الـ Static neighbor وإلا لاتنجح الطريقة
    3- وهو الأهم يجب أن يكون دائما في الأعدادت الخاصة بالـ EIGRP كلمة Network على كلا الطرفان وحتى لو كانت الشبكة لا تتماشى مع أيبي المنفذ يعني لو قمت بكتابة network 10.0.0.0 فسوف يجد الروتران بعضهما
    الخلاصة : أنت غير مجبر على تعربف الشبكات التى تنتمي إليها المنافذ لكي يعمل الروتران تحت بروتوكول الـ EIGRP وبكلام آخر لو قمت بكتابة الأمر network 0.0.0.0 سوف تعمل كل المنافذ التى قمت بأعداداها من خلال الـ Static neighbor لكن بدون كلمة network لن يجد الجاران بعضهما البعض !

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة frozenEyes مشاهدة المشاركة
    همممم ،،
    انا جربتها واشتغلت معاى كويس على serial int
    جرب تغيير نسخة ios وشوف
    https://www.freeccnaworkbook.com/lab...tic-neighbors/
    لا أعتقد أن الأمر متعلق بنسخة الـ IOS لان الأعدادات التى قام بها الأخ العزيز غير كافية ويجب عليها أن يضيف لها كلمة الـ network الخاصة بالشبكة ولو حتى لم تمثلها بشكل مباشر ولاحظ معي أيضا في الرابط التى قمت بوضعه أن في الأعدادات التى قام بها صاحب الموضوع أن هناك كلمة network تمثل أيبي المنفذ الموجود على الروتر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman_bat مشاهدة المشاركة
    الفكرة التى تحدثت عنها صراحة لم أدرسها في المنهاج القديم لكن بعد البحث والتجربة وصلت إلى النقاط التالية :
    1- عملية الـ Static Neighbor تقوم بتغيير طريقة التواصل بين الروترات التى تعمل في الـ EIGRP Protocol من Multicast إلى Unicast
    2- يجب أن يكون الطرفين قد تم إعداداهما لكي يعملوا بنفس الطريقة أي أما Multicast أو Unicast لذا يجب أعداد الطرفان من خلال الـ Static neighbor وإلا لاتنجح الطريقة
    3- وهو الأهم يجب أن يكون دائما في الأعدادت الخاصة بالـ EIGRP كلمة Network على كلا الطرفان وحتى لو كانت الشبكة لا تتماشى مع أيبي المنفذ يعني لو قمت بكتابة network 10.0.0.0 فسوف يجد الروتران بعضهما
    الخلاصة : أنت غير مجبر على تعربف الشبكات التى تنتمي إليها المنافذ لكي يعمل الروتران تحت بروتوكول الـ EIGRP وبكلام آخر لو قمت بكتابة الأمر network 0.0.0.0 سوف تعمل كل المنافذ التى قمت بأعداداها من خلال الـ Static neighbor لكن بدون كلمة network لن يجد الجاران بعضهما البعض !

فعلا كلامك صحيح 100%
    انا أفترضت من كلام أخى السائل انه عمل كدة طبيعى ووضع الامر network
    وعلى العموم اخى eng_eslam_comm2 لن يظهر لك الامر neighbor فى run config الا بعد كتاية network
    ولمزيد من التوضيح عليك ب debug

وبالتوفيق ،،

عضو

اولا شكرا لمن شارك بالرد علي استفساري

ثانيا:
    بالنسبة لرد الاخ frozenEyes فانا لا اعتقد ان المشكلة في الIOS والموضوع مش متعلق بالIOS لان اي IOS المفروض انه يـ support الكونفجيوريشن ده.

بالنسبة لرد الاخ ayman_bat ...المفروض مكتبش الكوماند بتاع network ...لان الاصل في الموضوع ان انا عايز الغي المالتي كاست فعشان كدة بستعمل الستاتك نيبور لكن لو عملت الكوناد بتاع network يبقي كأني معملتش حاجة...وبعدين طب منا اصلا بقوله عندك ستاتك نيبور اهو وبعرفهوله بشكل ستاتك والمفروض النيبورشب تقوم بنهم...ايه لزوم النتوورك كوماند...انا مجربتهاش لسة...بس لو جربتها ونفعت تبقي مش منطقية.

عموما شكرا جدا للرد وجزاكم الله كل خير
    في رعاية الله
    سلام عليكم

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_eslam_comm2 مشاهدة المشاركة

ثانيا:
    بالنسبة لرد الاخ frozenEyes فانا لا اعتقد ان المشكلة في الIOS والموضوع مش متعلق بالIOS لان اي IOS المفروض انه يـ support الكونفجيوريشن ده.

بالنسبة لرد الاخ ayman_bat ...المفروض مكتبش الكوماند بتاع network ...لان الاصل في الموضوع ان انا عايز الغي المالتي كاست فعشان كدة بستعمل الستاتك نيبور لكن لو عملت الكوناد بتاع network يبقي كأني معملتش حاجة...وبعدين طب منا اصلا بقوله عندك ستاتك نيبور اهو وبعرفهوله بشكل ستاتك والمفروض النيبورشب تقوم بنهم...ايه لزوم النتوورك كوماند...انا مجربتهاش لسة...بس لو جربتها ونفعت تبقي مش منطقية.

في رعاية الله
    سلام عليكم

اخي العزيز ارجو منك انك تطبع ال command التالي show ip eigrp interface وشوف ال output قبل ال network command وبعده

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_eslam_comm2 مشاهدة المشاركة

ثانيا:

في رعاية الله
    سلام عليكم
    شوف كلامك حول كلمة الـ Network يوجد فيه بعض المنظقية وأنا سألت نفسي نفس السؤال ولا أستطيع ان أؤكد لك صحته 100 % بسبب ضعف المصادر وخصوصا من سيسكو لكن الذي وجدته أن كلمة Network يجب أن تكتب ولو كتبت هذا لايعني أن الأتصال بين الروتران سوف يكون أعتمادا على الملتي كاست لاني لو قمت بأضافة كلمة network للـ EIGRP Procces مع الـ Static neighbor فالأتصال بين الروتران سوف يكون عن طريق الـ Unicast وإذا أردت أن تتاكد من صحة هذا الكلام قم بتنفيذ هذا الأمر وشاهد النتيجة show ip eigrp neighbors detail سوف تجد تحت الأيبي كلمة Static neighbor
    ولكن بقي شيء واحد لم أستطع التأكد منه لاني لم أجد ولا أمر Debug يظهر حالة الـ update هل تتم من خلال الملتي كاست أم من خلال الـ Unicast ؟

وعلى فكرة أعداد الـ Rip أيضا يتطلب وجود كلمة Network لاتمام العملية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman_bat مشاهدة المشاركة
    شوف كلامك حول كلمة الـ Network يوجد فيه بعض المنظقية وأنا سألت نفسي نفس السؤال ولا أستطيع ان أؤكد لك صحته 100 % بسبب ضعف المصادر وخصوصا من سيسكو لكن الذي وجدته أن كلمة Network يجب أن تكتب ولو كتبت هذا لايعني أن الأتصال بين الروتران سوف يكون أعتمادا على الملتي كاست لاني لو قمت بأضافة كلمة network للـ EIGRP Procces مع الـ Static neighbor فالأتصال بين الروتران سوف يكون عن طريق الـ Unicast وإذا أردت أن تتاكد من صحة هذا الكلام قم بتنفيذ هذا الأمر وشاهد النتيجة show ip eigrp neighbors detail سوف تجد تحت الأيبي كلمة Static neighbor
    ولكن بقي شيء واحد لم أستطع التأكد منه لاني لم أجد ولا أمر Debug يظهر حالة الـ update هل تتم من خلال الملتي كاست أم من خلال الـ Unicast ؟

وعلى فكرة أعداد الـ Rip أيضا يتطلب وجود كلمة Network لاتمام العملية

بالنسبة لل debug جرب تعمل debug ip packet det بس حاول ترفقها ب access-list وليكن مثلا
    access-list 100 permit eigrp host 192.168.1.2 host 192.168.1.1 log

عضو

انت شابكهم ايثرنت زي ما ذكرت وبتطبق على السيريال ؟؟؟

تاكد من connectivity

تحياتي

عضو

انا جربت الموضوع ده ونفس اللي انت بتقوله حصل معايا لازم احط network command لكل النتورك اللي عايزها تتوزع عن طريق ال eigrp وبعد كدة اكتب ال neighbor command ولاحظت فعلا ان في كلمة static neighbor في امر sh ip neighbor detail
    لكن اللي عايز اقوله جديد عشان أوكدلك ان اللي بيتبعت unicast مش multicast جرب الاتي:
    اعمل loopback interface عند كل راوتر من الاتنين وليكن كالاتي:

R1 >> 1.1.1.1/32
    R2 >> 2.2.2.2/32
    وقوم ال eigrp كانه مالتي كاست عادي يعني طيف ال network command لكل ال interfaces بما فيهم ال loopbacks وبما فيهم common interface between R1 & R2
    بعد كده جرب تعمل ping 2.2.2.2 من R1 اكيد هيشتغل معاك زي الفل
    وروح علي R1 وضيف ال neighbor command
    جرب كدة ال ping تاني من علي R2 مش هتلاقيه شغال، ده معناه ان R1 كده مش شايف R2 عن طريق المالتي كاست ، لكن شايفه عن طريق ال unicast ، و R2 بيبعتله عن طريق المالتي كاست