النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: انهو اشد باور سبلاي من النوعين دول

عضو

انهو اشد باور سبلاي من النوعين دول

انهو باور سبلاي من النوعين دول امكانياته عاليه جدا من حيث التشغيل وعيوبه ايضا وكمان عاوز اعرف cable managment اطول في انهو نوع علشان ها ركب البور سبلاي في كيسه Nzxt beta Evo وكمان ضمان انهو واحد فيهم محترم وشكرا ليكم.

Cooler master GAMING PSU GX 750W
    ThermalTake Tough power 750 W

عضو فضي

رد: انهو اشد باور سبلاي من النوعين دول

الأفضل لك لو كنت ستشتري كارت شاشة قوي او كارتين لتفعيل خاصية كروسفاير او sli
    هو الكولرماستر لأنه يعطي أمبير أعلى على خط كرت الشاشة وهو 12+ وهو يسمونه 1 Rail

بينما في الثيرمالتيك مقسم إلى 4 Rail وبالتالي الأمبير مقسم على أربعة خطوط

وهذا ليس جيداً في حالة لو احتاج كرت الشاشة طاقة أعلى عند رفع تردداته

بالنسبة لترتيب الأسلاك الأفضل هو الثيرمالتيك لأنه يأتي ومركب به الأسلاك الأساسية وامكانية تركيب او فضل الكابلات الزيادة
    ويسمى semi modular

بينما الكولرماستر ليست به هذه الخاصية

لكن لو سألتني أنا ماذا سأختار وخصوصاً لو لدي كيسة احترافية مثلك سأختار الكولرماستر
    بالتوفيق

عضو

متشكر ليك يا جون لردك علي سؤالي اما بخصوص الفيجا فهي sapphire Ati 5850 ddr5 1G ثانيا انا في الوقت الحالي مش ناوي اكسر سرعه الفيجا ومش ها عمل كروس فاير هوا كل اللي انا عاوزة باور يكون نوعه محترم من النوعين اللي انا اخترتهم وكمان علشان لما اركبه في الكيس Nzxt Beta evo ميطلعش طول الكابلات قصير وكمان يستحمل الشغل علشان هاشغل الجهاز للالعاب والبرامج والداون لود فهوا دا كل طلبي وشكرا ليك كمان مرة علي المساعدة .

عضو

يا جماعه انا محتاج حد يفيدني بجد في موضوع البورسبلاي اللي انا عرضهم دول بصراحه انا طمعان في راي باقي الاعضاء ياريت حد يفيدني بجد وتشكر ليكم .

عضو

علي العموم متشكر ليكم جميعا.

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

السلام عليكم
    أعتقد ما تقصده هو Toughpower XT 775 وهو الموجود فى مصر حاليا وفى تلك الحاله أنصحك ب TT
    إما إن كنت تقصد فعلا ال750 (وهو غير موجود بمصر )
    https://www.thermaltakeusa.com/Produ...7&ID=1508#Tab0
    فأنصحك بCM 750 GX لكن ليس بسبب ال Single Rail أو MultiRail لأن الأثنين Single حتى وإن ذكر أنه Multi Rail
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضو

يعني اتوكل علي الله واشتريه بس انا خايف من طول الكبل Managmentبس طالما كدة انتو شايفين الصح يبقي خلاص هاتوكل علي الله واشتريCooler master GAMING PSU GX 750W
    وشكرا للاخوة الاعضاء علي الردود .

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vmidov مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    أعتقد ما تقصده هو Toughpower XT 775 وهو الموجود فى مصر حاليا وفى تلك الحاله أنصحك ب TT
    إما إن كنت تقصد فعلا ال750 (وهو غير موجود بمصر )
    https://www.thermaltakeusa.com/Produ...7&ID=1508#Tab0
    فأنصحك بCM 750 GX لكن ليس بسبب ال Single Rail أو MultiRail لأن الأثنين Single حتى وإن ذكر أنه Multi Rail
    +1 sa7
    برافو أنا لم أراجع فعلاً هل البور الذي تكلم عليه أخونا موجود في مصر أم لا ولكن عندما رجعت لمواصفات البور الثيرمالتيك الموجود في مصر [بناء على كلام اخي vmidov وجدت أنه فعلاً أفضل وفيه نفس الميزة التي أتكلم عليها وهي السنجل ريل Single rail وكمان موديولار يعني ترتيب الاسلاك هيبقا رهيب
    https://www.thermaltakeusa.com/Produ...4&ID=1943#Tab0

عضو

والله كلام كله جميل بس المشكله اني احترت دلوقتي من ارائكم في البورين يعني دلوقتي انتوا شيفين انهو الاحسنا من البوارين مع العموم اني شوفت الامكانيات اللي بيقدمها البو ر Thermaltak 775 بس اكتشفت انو سعرة غالي شويه علي امكانياتي فهل coolermaster 750 w هايادي نفس الامكانيات ولا مش ها يبقي في نفس ميزة Thermaltake وشكرا كمان مرة علي مساعدة الاخوة الاعضاء لي .

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_sport2002 مشاهدة المشاركة
    والله كلام كله جميل بس المشكله اني احترت دلوقتي من ارائكم في البورين يعني دلوقتي انتوا شيفين انهو الاحسنا من البوارين مع العموم اني شوفت الامكانيات اللي بيقدمها البو ر Thermaltak 775 بس اكتشفت انو سعرة غالي شويه علي امكانياتي فهل coolermaster 750 w هايادي نفس الامكانيات ولا مش ها يبقي في نفس ميزة Thermaltake وشكرا كمان مرة علي مساعدة الاخوة الاعضاء لي .
    بالتأكيد Thermaltak 775 هو الأفضل بإمتياز لكن ما تشتريه يتوقف على ميزانيتك وليس الأفضليه لمن
    حدد ميزانيتك أولا أخى للباور
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

مخالف للقوانين

عن استخادم شخصي ارشحلك طبعاااااااااا CollerMaster

عضو تقني سابق

شوف HEC COUGAR 700 CM 700W باور ممتاز به كابل مانجمنت + بيدى 54 امبير على خط 12v + سعره ارخص من الاثنين 560 ج

https://www.pcgameshardware.com/aid,...ested/Reviews/

عضو

والله يا معتز انا دلوقتي استقرت علي cooler master750w لاني فعلا شايفه بور كويس جدا بس انا كان اللي يهمني من البور امكانياته و cable mangament ودا لقيته فيcooler master من امكانيات جميله بس الحاجه اللي مخاوفني منه هيا طول cable mangament هوا اللي ممكن يزعلني من البور فلو عندك فكرة عن طول الكابل mangament بمعني انه لو ركب علي اي كيسه هل طول الكابل ممكن يفرق من كيسه لكيسه ولا لا ويهمني برضه راي باقيه الاعضاء وشكرا .

عضو تقني سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_sport2002 مشاهدة المشاركة
    والله يا معتز انا دلوقتي استقرت علي cooler master750w لاني فعلا شايفه بور كويس جدا بس انا كان اللي يهمني من البور امكانياته و cable mangament ودا لقيته فيcooler master من امكانيات جميله بس الحاجه اللي مخاوفني منه هيا طول cable mangament هوا اللي ممكن يزعلني من البور فلو عندك فكرة عن طول الكابل mangament بمعني انه لو ركب علي اي كيسه هل طول الكابل ممكن يفرق من كيسه لكيسه ولا لا ويهمني برضه راي باقيه الاعضاء وشكرا .
    ال Cooler master GAMING PSU GX 750W اساسا مفهوش كابل مانجمنت :

https://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1782&pageID=8393

وده مراجعه لل HEC COUGAR 700 CM 700W لاحد الاعضاء :

https://www.arabhardware.net/forum/s...AR+700+CM+700W