النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: انا محتار وعايز مساعدة

عضوية جديدة

Arrow انا محتار وعايز مساعدة

بسم الله الرحمن الرحيم

دلوقت انا متابع الموقع اول بأول ومنزل كل الكورسات لكل المهندسين ربنا يوفقهم بشغلهم العالى دا

بس انا برضو متابع ردود الاعضاء على التوبيكات

و كنت نزلت الجزء الخاص بـ 70-270 اللى هو
    Installing, Configuring, and Administering Windows XP Professional

و شفت الفديوهات اكتر من 4 مرات عشان المعلومة اللى فاتتنى افهمها اكتر واكتر

ودرستة كويس وفى ردود كتير اوى من ناس بتقول ان الكورس 70-620 اهم منة بكتير

ممكن حد يقولى دا صح ولا اية و هل اكمل فى 70.270 ولا انزل فديوهات 70-620 واعيد تانى

واية الفرق بين الاتنين طالما الاتنين اوبيريشن سيستم مش فية اكتيف ديركتورى جاهز

ثانيآ ::: السكشن التالت فى الكورس MCSE اللى هو 3. (design (
    70-297 _ 70-298 _ 70-285 مش لاقى لة اى فديوهات خالص وانا قربت اوصل لة ممكن حد يساعدنى

ثالثآ واخيرآ :: انا نزلت كل فديوهات المهندس احمد سرحان هل الفديوهات دى كافية لدخول الامتحان ولا اذود نفسى ب سورسات تانية من مواقع مختلفة

ولكم جزيل الشكر

عضو

رد: انا محتار وعايز مساعدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jumper2010 مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

دلوقت انا متابع الموقع اول بأول ومنزل كل الكورسات لكل المهندسين ربنا يوفقهم بشغلهم العالى دا

بس انا برضو متابع ردود الاعضاء على التوبيكات

و كنت نزلت الجزء الخاص بـ 70-270 اللى هو
    Installing, Configuring, and Administering Windows XP Professional

و شفت الفديوهات اكتر من 4 مرات عشان المعلومة اللى فاتتنى افهمها اكتر واكتر

ودرستة كويس وفى ردود كتير اوى من ناس بتقول ان الكورس 70-620 اهم منة بكتير

ممكن حد يقولى دا صح ولا اية و هل اكمل فى 70.270 ولا انزل فديوهات 70-620 واعيد تانى

واية الفرق بين الاتنين طالما الاتنين اوبيريشن سيستم مش فية اكتيف ديركتورى جاهز

ثانيآ ::: السكشن التالت فى الكورس MCSE اللى هو 3. (design (70-297 _ 70-298 _ 70-285 مش لاقى لة اى فديوهات خالص وانا قربت اوصل لة ممكن حد يساعدنى

ثالثآ واخيرآ :: انا نزلت كل فديوهات المهندس احمد سرحان هل الفديوهات دى كافية لدخول الامتحان ولا اذود نفسى ب سورسات تانية من مواقع مختلفة

ولكم جزيل الشكر

بالنسبه لاول نقطه هذا بتعمد انت عاوز تاخد شهاده ايه بمعنى
    1- لو انت عاوز تاخد شهادة MCSA 2003 يبقى الكورس 70-270 مهم لانه واحد من طلبات هذه الشهادة
    اما لو عاوز تاخد شهادة Server Administrator 2008 وهذا افضل لانه الاحدث يبقى 70-620 مهم لانه احدى طلبات هذة الشهادة

بالنسبه للنقطه التانيه

تقربيا نفس القصه
    الكورسات 70-297 و 70-298 دول من متطلبات شهادة MCSE2003 فلو انت هتكمل الشهادة ديه يبقى هتحتاج الكورسين دول . بس انصحك تشتغل على 2008 احسن

بالنسبه ل 70-285 ده كورس Exchange وده كورس وشهادة لوحدها

بالنسبه لثالثا استاذ احمد سرحان استاذ كبير بس نصحيتى انك لو تقدر تقراء كمان بنفسك يكون افضل
    ويا سلام لو تقراء كتب بالانجليزى

ربنا يوفقك
    46فإنْ كُنتُم تُحِبّونَ الَّذينَ يُحبّونكُم، فأيٌّ أجرٍ لكم؟ أما يعمَلُ جُباةُ الضّرائِب هذا؟ 47وإنْ كنتُم لا تُسلَّمونَ إلاّ على إخوَ.تِكُم، فماذا عمِلتُم أكثرَ مِنْ غَيرِكُم؟ أما يعمَلُ الوَثَنيّونَ هذا؟

عضوية جديدة

رد: انا محتار وعايز مساعدة

اولا شكرآ ليك على اهتمامك

1- لو انت عاوز تاخد شهادة MCSA 2003 يبقى الكورس 70-270 مهم لانه واحد من طلبات هذه الشهادة
    اما لو عاوز تاخد شهادة Server Administrator 2008 وهذا افضل لانه الاحدث يبقى 70-620 مهم لانه احدى طلبات هذة الشهادة
    تمام ماشى دى وصلت خلاص

بالنسبه للنقطه التانيه

تقربيا نفس القصه
    الكورسات 70-297 و 70-298 دول من متطلبات شهادة MCSE2003 فلو انت هتكمل الشهادة ديه يبقى هتحتاج الكورسين دول . بس انصحك تشتغل على 2008 احسن
    انا مفهمتش يعنى اية اكمل الكورس هو ممكن اقف عند نقطة معينة قبل ما ابدأ ف الجزء دا واكون قادر اتعامل مع شبكة واللى جى مجرد تعديلات ؟
    ولا حضرتك بتفسرها بس ف نقط عشان افهم ؟

بالنسبه لثالثا استاذ احمد سرحان استاذ كبير بس نصحيتى انك لو تقدر تقراء كمان بنفسك يكون افضل
    ويا سلام لو تقراء كتب بالانجليزى
    طبعآ نو كومنت على المهندس احمد شغلة عالى جدآ وانا مش بشوف غير الفديوهات بتاعو بس انا سؤال كان بيقول ان اللى موجود دا هو اللى فى الشرح بتاع الكتب كلو ولا فى حاجة مش موجودة ف انا اكملها من الكتب

بمعنى انى لو درست الكورس دا ف شركة ما هل هيطلعلى حجات جديدة ولا المهندس احمد مغطى كل حاجة فى الفديوهات

وبالنسبة للكتب دا ان شاء الله هيكون سهل انا مستوايا كويس ف الانجلش

وشكرآ ليك كتير على ردك وانك وضحتلى الاهمية بتاع 620 عشان كنت متلخبط شوية