النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: مشكلة في تسجيل prometric أرجو المساعدة جزاكم الله خيرا

عضوية جديدة

مشكلة في تسجيل prometric أرجو المساعدة جزاكم الله خيرا

المشكلة هي أني قمت بأجتياز أول امتحان عن طرق مركز نيو هوريزون مصر 70-290
    وبالتالي تم عمل لي prometric ID المعروف بأسم CANDIDTE ID الذي يبدأ ب sr
    ثم قمت بأجتياز امتحان أخر وهو 70-270 عن طريق نفس المركز بنفس رقم CANDIDTE ID
    لايوجد مشاكل حتى الان

المشكلة حدثت عندما اردت ان احجز الامتحان بنفسي عن طريق موقع prometric

وطبعا أنتم تعرفون أن لحجز الامتحان اونلاين يجب التسجيل في الموقع اولا

وعند دخول على صفحة التسجيل يوجد خانة تسمى Prometric Testing ID field

قمت بوضع رقم CANDIDTE ID المكون من تسعة ارقام الذي يبدأ sr والذي حصلت علية فور إجتياز أول امتحان من ميكروسوفت عن طريق المركز نيوهورزيون

وعند الانتهاء من اكمال بيانات التسجيل

لقد قمت بتسجيل الدخول عن طرق الايميل والباسورد وتم تسجيل الدخول بدون مشاكل

لاكن هنا ظهرت المشكلة ان رقم CANDIDTE ID مختلف عن رقم CANDIDTE ID الذي حصلت علية في اول امتحان قمت به من ميكروسوفت

وهو الذي قمت به الى الان ثلاث امتحانات وانا اريد الان ان اقوم بأنشاء حساب في prometric بنفس رقمي الاول

حتى اقوم بحجز امتحانات mcse اونلاين

مع العلم اني قمت بتكرار عملية التسجيل ثلاث مرات ووضع نفس الرقم CANDIDTE ID التي حصلت علية في اول امتحان في خانة Prometric Testing ID field
    على أمل ان احصل على تسجيل بنفس الرقم لاكن عند التسجيل كل مرة أحصل على رقم CANDIDTE ID
    مختلف

أرجو الحل من الاعضاء الافاضل ماذا أفعل جعهله الله في ميزان حسناتكوم

عضوية جديدة

رد: مشكلة في تسجيل prometric أرجو المساعدة جزاكم الله خيرا

27 مشاهدة ومفيش ولا رد لهذة الدرجة المشكلة مستعصية وخطيرة

انا منتظر على امل حد يساعدني

شكرا

عضوية جديدة

حاسس انى مش فاهم كويس ... عموما ايه رايك تنسى ان فيه حجز امتحانات اولان لاين من على prometric وتكمل حجز باقى التراك من نيوهورازيون وتريح دماغك

عضوية جديدة

بسم الله الرحمن الرحيم مشكلتك بسيطة جدا حيث تستطيع ان تسجل بدون رقم ID نعم لاني سجلت قبلها 6 مرات عن طريق ذلك الموقع بروماتريك اولا
    تختار All
    بعدنا ستظهر لك نافذة تختار منها Microsoft بعدها تتجدد الصفحة وتظهر لك نافذة كمستطيل في منتصف الصفحة ستكون كبيرة قليلا لونها ازرق وبرتقالي اضغط عليها
    بعدها ستظهر لك نافذة عن شروط التسجيل اضغط موافق او استكمال بعدها ستظهر لك نافذة
    اذا كان لديك حساب تدخل بالحساب وان لم يكن لديك تضغط لانشاء حساب جديد
    وعندما تنتهي من البيانات لاتكتب ID
    بعدها تعود الى تلك الصفحة وتكتب الحساب الجديد وتضغط بعدها اول خيار
    ثم ستظهر لك قوانين الامتحان تضغط موافق
    بعدها ستظهر لك الدولة تختاها ثم ستظهر لك نوع الامتحان تختاره وبعدها ستظهر لك نافذة لتسجيل تاريخ الامتحان ثم
    تضغط موافق عندها يعطيك البيانات اسم الامتحان ورقمه وتاريخ الامتحان ويقول لك في النهاية يجب ان تدفع للامتحان
    طبعا الدفع سيكون عن طريق Visa أفضل شيء تختارها وتضع الرقم السري وتضغط موافق في حال ظهرت لك رسالة تقول لك شكرا على تسجيلك يكون قد تم التسجيل بنجاح وغير ذلك يكون هنالك مشكلة او خطا في الارقام السرية او لايوجد مال في الفيزا كارت ويفضل بعد اتمام العملية طبع الورقة وشكرا جزيلا
    ولكن ممكن سؤال لو سمحت هل تعتمد بدراستك على مايعطيك اياه الاستاذ ام تلجا للبرامج لانني تعبت كثيرا في الدارسة ولم احصد شيء فقد رسب في 6 امتحانات ودفعت كثيرا ولم افلح مع انني ادرس كثير والله فاذا كنت تعرف برنامجا او اخر اصدار لبرنامج Pass4sure
    أرجوك ان تضع لي الرابط لاني بحاجة ماسة اليه وشكرا اخي

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة begginer مشاهدة المشاركة
    حاسس انى مش فاهم كويس ... عموما ايه رايك تنسى ان فيه حجز امتحانات اولان لاين من على prometric وتكمل حجز باقى التراك من نيوهورازيون وتريح دماغك

قلت اعمل كدة بردو واريح دماغي لاقيت السيستم بتاعهوم واقع ولازم ادفع كاش على شان امتحن

وانا محتاج امتحن بالفيزا علشان الفوتشر بتاع السكند شوت اصلي خايف من الامتحان

شكرا وسعت بمشاركتك

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sami.com مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم مشكلتك بسيطة جدا حيث تستطيع ان تسجل بدون رقم ID نعم لاني سجلت قبلها 6 مرات عن طريق ذلك الموقع بروماتريك اولا
    تختار All
    بعدنا ستظهر لك نافذة تختار منها Microsoft بعدها تتجدد الصفحة وتظهر لك نافذة كمستطيل في منتصف الصفحة ستكون كبيرة قليلا لونها ازرق وبرتقالي اضغط عليها
    بعدها ستظهر لك نافذة عن شروط التسجيل اضغط موافق او استكمال بعدها ستظهر لك نافذة
    اذا كان لديك حساب تدخل بالحساب وان لم يكن لديك تضغط لانشاء حساب جديد
    وعندما تنتهي من البيانات لاتكتب ID
    بعدها تعود الى تلك الصفحة وتكتب الحساب الجديد وتضغط بعدها اول خيار
    ثم ستظهر لك قوانين الامتحان تضغط موافق
    بعدها ستظهر لك الدولة تختاها ثم ستظهر لك نوع الامتحان تختاره وبعدها ستظهر لك نافذة لتسجيل تاريخ الامتحان ثم
    تضغط موافق عندها يعطيك البيانات اسم الامتحان ورقمه وتاريخ الامتحان ويقول لك في النهاية يجب ان تدفع للامتحان
    طبعا الدفع سيكون عن طريق Visa أفضل شيء تختارها وتضع الرقم السري وتضغط موافق في حال ظهرت لك رسالة تقول لك شكرا على تسجيلك يكون قد تم التسجيل بنجاح وغير ذلك يكون هنالك مشكلة او خطا في الارقام السرية او لايوجد مال في الفيزا كارت ويفضل بعد اتمام العملية طبع الورقة وشكرا جزيلا
    ولكن ممكن سؤال لو سمحت هل تعتمد بدراستك على مايعطيك اياه الاستاذ ام تلجا للبرامج لانني تعبت كثيرا في الدارسة ولم احصد شيء فقد رسب في 6 امتحانات ودفعت كثيرا ولم افلح مع انني ادرس كثير والله فاذا كنت تعرف برنامجا او اخر اصدار لبرنامج Pass4sure
    أرجوك ان تضع لي الرابط لاني بحاجة ماسة اليه وشكرا اخي

مينفش تعتمد على المذاكرة من الاستاذ وتدخل الامتحان على طول المذاكرة حاجة والامتحانات والاسئلة حاجة

لازم تنزل الامتحان الاول وتذاكر

وعلشان تنزل الامتحان ادخل على موقع

https://www.examcollection.com/microsoft_exams.html

هتلاقي كل الامتحانات موجودة برقم الامتحان والاسم

هتختار الامتحان هتدخل هتلاقي امتحانات كتيرة مرفوعة لامتحان الي انتا عايزو بس علشان تعرف اني dump
    الي بيجو منو الامتحان بتدخل على تعليقات الناس الي هتلاقي كاتب انو نجح وجايب سكور كذا وطبعا تبص على تاريخ التعليق يكون جديد مش قديم اوي دي حاجة او تشوف أكتر dump واخد تصويت يعني Rating تقدر تحكم اني dump بيجي منو الامتحان تحملو هتلاقي ملف بأمتداد vcf بيفتو برنامج هتلاقي على نفس الموقع فوق على اليمين

تحمل البرنامج و dumb الامتحان وتذاكرو هتلاقي أسئلة واجبتها زي الامتحان الاصلي بظبط مع امكانية معرفة الاجابة show answer

ولو معندكش مسبق معرفة عن البرنامج أكيد هتلاقي لي موضوع على عرب هارد وير

يعني علشان في شوية اوبشن زي تحدد عدد الاسئلة تخلي الاسئلة عشوائية او بترتيب الاحسن تخليها بالترتيب علشان تبقى عارف خلصت لحد فين علشان تكمل مذاكرة لحد موقفت يعني شوية حاجات كدة هتفهما انتا اكيد لوحدك الحاجات دي هتلاقي اول مدوس على dump قبل مدوس start علشان تبدأ الامتحان

اسم البرنامج الي بيفتح dumb اسمو Visual CertExam Suite

يارب أكون فيتك وارجو لك التوفيق

عضوية جديدة

شكرا لك كثيرا اخي ولكن للاسف بحثت كثيرا في الامتحانات ولم اجد احدا منها هو ال dump المطلوب فانا امتحن في الكويت

المشكلة انني اعرف هذا الموقع من قبل ودرست منه كثيرا واعرف ان اجاوب على معظم الاسئلة ولكن اسئلة الامتحان في الكويت لاتاتي مثلها ابدا لا اعرف صدقني تعبت كثيرا وقد تعقدت من هذا الامتحان ولا اعرف ماذا افعل
    ولكن شكرا لك على اهتمامك

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sami.com مشاهدة المشاركة
    شكرا لك كثيرا اخي ولكن للاسف بحثت كثيرا في الامتحانات ولم اجد احدا منها هو ال dump المطلوب فانا امتحن في الكويت

المشكلة انني اعرف هذا الموقع من قبل ودرست منه كثيرا واعرف ان اجاوب على معظم الاسئلة ولكن اسئلة الامتحان في الكويت لاتاتي مثلها ابدا لا اعرف صدقني تعبت كثيرا وقد تعقدت من هذا الامتحان ولا اعرف ماذا افعل
    ولكن شكرا لك على اهتمامك

غريبة الحكاية دي انا كل الامتحانات الي امتحنتها وذكرتها كانت من الموقع دة وبشوف تعليقات الناس في مصر يكون لسة ممتحن من dump معين من الموقع و اول ميخلص امتحان يرجع لنفس dump ويقول تعليقو علة الامتحان ويكتب اسم البلد والاسكور وكدة

معرفش بقى نظام الكويت غريب لية كدة مع ان النظام دة ماشي على بلاد اجنبية كتيرة المنيا البرازيل بكستان وكدة على حسب التعليقات

ربنا معالك اخي الحبيب وانشاء الله تلاقي حل واصل البحث عن بلدك ونظام الامتحانات فيها اية

بس الي انا اعرفو انك دخلت الامتحان كتير مفروض تكون عرفت الي بيجي اية في dump

عضوية جديدة

شكرا لكوم جميعا لقد تم حل المشكلة من قبل شركة prometric عن طريق المراسلات البريدية

أرجو غلق الموضوع

الحمد لله والشكر لله والفضل لله

صلى الله على محمد صلى الله علية وسلم

عضو

لو سمحت يا اخى العزيز انا داخل الامتحان بعد بكرة ان شاء الله عاوز اعرف نظام الامتحان ايه يعنى عدد الاسئلة والزمن وهكذا

عضوية جديدة

الامتحان هو 4 ساعات تقريبا
    40 سؤال
    بجي منهم اسئلة تطبيقية عملية بحدود العشرة تقريبا ( simulation)
    بالتوفيق اخي

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tota man مشاهدة المشاركة
    مينفش تعتمد على المذاكرة من الاستاذ وتدخل الامتحان على طول المذاكرة حاجة والامتحانات والاسئلة حاجة

لازم تنزل الامتحان الاول وتذاكر

وعلشان تنزل الامتحان ادخل على موقع

https://www.examcollection.com/microsoft_exams.html

هتلاقي كل الامتحانات موجودة برقم الامتحان والاسم

هتختار الامتحان هتدخل هتلاقي امتحانات كتيرة مرفوعة لامتحان الي انتا عايزو بس علشان تعرف اني dump
    الي بيجو منو الامتحان بتدخل على تعليقات الناس الي هتلاقي كاتب انو نجح وجايب سكور كذا وطبعا تبص على تاريخ التعليق يكون جديد مش قديم اوي دي حاجة او تشوف أكتر dump واخد تصويت يعني Rating تقدر تحكم اني dump بيجي منو الامتحان تحملو هتلاقي ملف بأمتداد vcf بيفتو برنامج هتلاقي على نفس الموقع فوق على اليمين

تحمل البرنامج و dumb الامتحان وتذاكرو هتلاقي أسئلة واجبتها زي الامتحان الاصلي بظبط مع امكانية معرفة الاجابة show answer

ولو معندكش مسبق معرفة عن البرنامج أكيد هتلاقي لي موضوع على عرب هارد وير

يعني علشان في شوية اوبشن زي تحدد عدد الاسئلة تخلي الاسئلة عشوائية او بترتيب الاحسن تخليها بالترتيب علشان تبقى عارف خلصت لحد فين علشان تكمل مذاكرة لحد موقفت يعني شوية حاجات كدة هتفهما انتا اكيد لوحدك الحاجات دي هتلاقي اول مدوس على dump قبل مدوس start علشان تبدأ الامتحان

اسم البرنامج الي بيفتح dumb اسمو Visual CertExam Suite

يارب أكون فيتك وارجو لك التوفيق
    رائع جدا

موضوع تم فتحه لحل مشكلة بخصوص حجز الامتحانات تحول الى مناقشة حول اسئلة الامتحانت وعددها وكيف نحصلها وما المواقع الموثوق فيها

شئ رائع فعلا ان نحترم قانون المكان الذي نحمل عضويته

اليس كذلك

عضو برونزي

- اكتب موضوعك في القسم المناسب له تماما.
    2- اختر عنوان واضح للموضوع, وابتعد عن العناوين المبهمة والغير واضحة حتى لا يتعرض موضوعك للحذف وتحصل على نقاط مخالفة.
    3- تكرار الموضوع أكثر من مرة قد يعرضك للايقاف بما قد نعتبره اغراق للمنتدى SPAM.
    4- التزم بالقوانين العامة للمنتدى بالبعد عن السياسة والمذهبية والطائفية في الأقسام المتخصصة تقنيا.
    5- التزم بقوانين (الكتابة والنشر) حتى لا يتعرض موضوعك للحذف.
    6- كن مهذبا ومحترما في موضوعك, وتجنب الاساءة لأي شخص داخل أو خارج المنتدى بصورة مباشرة أو غير مباشرة, تجنب استخدام الألفاظ الوقحة والسيئة, كالسب والشتم, أو الهمز واللمز بأبيات الشعر والأمثال... الخ, حتى لا تتعرض للايقاف وشطب العضوية.
    7- لا تستخدم الدعاية أو التشويه ضد هيئة حكومية أو خاصة أو شركة أو منتج بما يضر بسمعة المنتدى, ويعرضك للملاحقات القانونية.
    8- التزم بحقوق النشر وحفظ ملكية الغير, وتجنب وضع مواضيع منقولة من مواقع أو منتديات أو مجلات وكتب اخرى دون ذكر الكاتب أو المصدر بكل وضوح. ان استخدامك لكلمة منقول فقط لا تعني أنك التزمت بهذا البند وقد تعرضك للايقاف الاخلال بالبنود المذكورة أعلاه.

9- لا يحق لك الاعتراض على اجراءات النقل والحذف والتعديل التي تجريها ادارة منتدى عرب هاردوير, والتي تشمل التنظيم والتعديل أو تنفيذ اجراءات ادارية معينة. كما لا يحق لك المطالبة باعادة موضوعك الى القسم الأصلي اذا تم نقله لقسم آخر من قبل الادارة.

10-يمنع و ضع اسئلة الامتحانات او طلبها ( قانون قسم الشهادات )

11 – تجنب العضوية المزدوجة ( عمل عضوية اخري غير عضويتك الاصلية )

12- اي اقتراح او شكوي يوجد قسم خاص باسم قسم الشكاوي والاقتراحات