النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: أسئله وتجربه شخصيه مع تقنية الاضاء الخلفيه LED

عضو فضي الصورة الرمزية Mostafa Gomaa

أسئله وتجربه شخصيه مع تقنية الاضاء الخلفيه LED

بسم الله الرحمن الرحيم

أهلا بكم أعضاء عرب هاردوير كثرت فى الاونه الاخيره الشاشات ال LCD المضاءه بتقنية LED
    وبصراحه الاستاذ خليل شرح شرح وافى جدا عن هذه التقنيه ومميزاته وعيوبها

ومايهمنا هنا تقنية LED Edge وعلمنا من استاذ خليل ان ال LED توضع فى جوانب الشاشه لتضىئ الشاشه كلها ومن عيوبها ان فى الصفحه البيضاء تكون بعض الاماكن افتح من بعض الاماكن وفى الاسود يكون الجوانب رمادى ووسط الشاشه اسود

وانا هنا لى اعتراض لان انا عندى شاشه BenQ V2220 LED ولم ألحظ هذا الموضوع بتاتا فلا اعلم هل الشركات حسنم من تلك التقنيه ام ماذا؟؟؟؟؟؟

بالنسبه لسمك الشاشه انا ليا تساؤل سمك الشاشه فعلا 15 مللى ولكنه مثل شاشات اللاب توب فلماذا شاشة اللاب توب نحيفه جدا مع انها LCD ولا يوجد بها فتحات تهويه ايضا مثل شاشات ال LED ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بالمناسبه الموضوع ده فى غاية الروعه ان الشاشه تكون نحيفه وخفيفة الوزن ولا يصدر منها اى حراره ةلا يوجد فتحات تهويه التى تجمع الاتربه وهذه ميزه تحسب للشاشات ال LED

طبعا كل الكلام ده ذكره الاستاذ خليل بس اللى غاظنى جدا جدااااااا انى قرأت فى احد ردوده ان موضوع ال Contrast 1 : 10000000 بيفرق بس فرق ضئيل وده فعلا حركه تجاريه رخيصه:mad: انا افتكرت انها اضعاف مضاعفه من 1: 50000

آخر تساؤل الاستاذ خليل او احد الاعضاء كاتب ان ال LED أقل من ال LCD وفى افضل حالاتها بتكون زى ال LCD طب ازاى اكان فى فرق فى ال Contrast وان كان ضئيل فضلا على ميزة الحراره وتوفير الطاقه والنحافه طبعا والسعر بدأ فى التقارب نسبيا

الخلاصه من وجهة نظرى ان شاشات ال LED أتت بميزات ولم تأتى بعيوب وان كان الفارق مش كبير ولكن اعتقد ان هذه التكنولوجيا ستحل محل شاشات ال LCD ذات الاضاءه العاديه وانا كاتب الكلام ده علشان بعض الاخوه خايف يشترى شاشات LED وبعضهم بيقول ان ال LCD احسن:eek:

الأسئله اللى بطرحها على الخبراء
    1-لم ألاحظ بتاتا ان الاضاءه تظهر من جانب الشاشه او اى اختلاف فى اللون الابيض فلماذا؟؟؟؟
    2-لماذا شاشات اللاب توب منذ زمن وهى نحيفه ولا يوجد بها فتحات تهويه مع انها LCD ؟؟؟؟؟؟
    3-هل فعلا الشاشات ال LED أحسن من ال LCD بشكل مطلق حتى وان كان الفرق ضئيل؟؟؟؟؟

عضو ذهبي

رد: أسئله وتجربه شخصيه مع تقنية الاضاء الخلفيه LED (رجاء دخول استاذ خليل)

وانا هنا لى اعتراض لان انا عندى شاشه BenQ V2220 LED ولم ألحظ هذا الموضوع بتاتا فلا اعلم هل الشركات حسنم من تلك التقنيه ام ماذا؟؟؟؟؟؟
    كما ذكرت في ذلك الموضوع فإن الفرق سيكون بسيط ولن تلاحظه بشكل مباشر إلا عن طريق المقارنة بين شاشتين بجانب بعض والتدقيق بشكل جيد، أي مثلاً إن كانت درجة السواد في المنتصف 1000/1000 فستكون في الأطراف على سبيل المثال 950/1000 طبعاً هذا يصعب مشاهدته بسهولة إلا بالمقارنة العملية ومن عدة زوايا.
    بالنسبه لسمك الشاشه انا ليا تساؤل سمك الشاشه فعلا 15 مللى ولكنه مثل شاشات اللاب توب فلماذا شاشة اللاب توب نحيفه جدا مع انها LCD ولا يوجد بها فتحات تهويه ايضا مثل شاشات ال LED ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    شاشات الأجهزة المحمولة تعتمد على مصابيح فلوراسنت أصغر من المستعملة في شاشات LCD الخاصة بأجهزة الكومبيوتر، هذه المصابيح الصغيرة صممت خصيصاً لكي لا تطلق حرارة عالية وتتناسب مع الأجهزة الصغيرة لذلك تلاحظ أنها شاشة LCD اللابتوب رقيقة نسبياً ولكن LCD LED أكثر رقة.
    آخر تساؤل الاستاذ خليل او احد الاعضاء كاتب ان ال LED أقل من ال LCD وفى افضل حالاتها بتكون زى ال LCD طب ازاى اكان فى فرق فى ال Contrast وان كان ضئيل فضلا على ميزة الحراره وتوفير الطاقه والنحافه طبعا والسعر بدأ فى التقارب نسبيا
    هذا يختلف باختلاف موديل الشاشة والشركة المصنعة.......
    عموماً شاشة LED ليست أسوء من شاشة LCD ولكن لا تستحق كل هذه الضجة الكبيرة وخصوصاً EDGE LED.....
    بمعنى آخر إن كنت تتوقع فارق مهول في جودة الصورة عن طريق شراء شاشة LED فهذا ليس صحيح ومعظم الكلام الذي تقرأه هو مجرد دعايات وأساليب تسويق.
    إن كان الفرق بالسعر بسيط اشتري LED غير ذلك لا داعي للتكلف.
    3-هل فعلا الشاشات ال LEd أحسن من ال LCD بشكل مطلق حتى وان كان الفرق ضئيل؟؟؟؟؟
    لا يمكن أن نعمّم ونقول أفضل بشكل مطلق ولكن بشكل عام التقنية تتطور بشكل متطرد إلى أن تٌحل معظم عيوبها كما هو الحال في معظم التقنيات الجديدة.
    [SIZE=3][COLOR=Red][CENTER]

[/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

شكرلك أخى خليل على التوضيح ولكن لماذا لم تصنع مصابيح فلوراسنت صغيره من البدايه فى الشاشات العاديه هل لارتفاع تكلفتها ام لقلة الاضاءه؟؟؟؟؟؟
    ما رأيك بشكل عام فى الشاشه اللى اشترتها هل هى أفضل من Samsung 2330 وتستحق فرق 100 جنيه زى ماصاحب المحل بيقول أم ان شاشة سامسونج أفضل؟؟؟؟
    صاحب المحل راجل محترم ولكنه زعلنى منه فى كذا حاجه قالى ان الشاشه زاوية الرؤيه 180 لكن هى 170/160 زى السامسونج تمام وقالى ان الفرق كبير ومن كلامك تقريبا مافيش فرق ولما قولتله ان سامسونج ماليزى قالى ده ممكن يكون label ملزوق وخلاص غير انه قالى ان الشاشه حساسه للضوء المحيط وبتغير اضائتها حسب الضوء المحيط ولكن الخاصيه ده مش موجوده ايضااااا
    مع ان صاحب المحل راجل محترم وانا لا اشك فى زمته وكان بيستخدم الشاشه على مكتبه وكان عنده ده وده
    وانا مش زعلان هى الحمدلله كويسه برضه وانا مبسوط من نحافتها وشكلها الانيق ولكن الغرض من الموضوع للى لسه ماشتراش وناوى يشتر فياريت تقولى رأيك ولو فى أى عيوب أو أى مشاكل فيها عن السامسونج قولها علشان الكل يستفيد

وكنت اتكلمت قبل كده فى موضوع ايه فائدة الرامات ال DDR3 مع برورد زى ال G41 و G45 وبرضه الاستاذ الخلف قالى تسويق تجارى

موضوع الرامات ومراجعة الشاشه ستجدهم فى توقيعى

معلش كمان طلب ايه الفرق بين الافلام ال 3D اللى بنشوفها بالنظاره ومن غيرها بتكون مش واضحه والتفزيونات ال 3D
    هل التلفزيونات ده مش بتحتاج نظاره أصلا وهل فى طريقه تخلينا أشوف أى حاجه 3D على الشاشه بتاعتى ولا لازم تكون نسخت اللعبه والفيلم 3D؟؟؟؟؟؟

عضو ذهبي

شكرلك أخى خليل على التوضيح ولكن لماذا لم تصنع مصابيح فلوراسنت صغيره من البدايه فى الشاشات العاديه هل لارتفاع تكلفتها ام لقلة الاضاءه؟؟؟؟؟؟
    مصابيح الفلوراسنت الصغيرة الموجودة في شاشات اللابتوب لا تعطي إضاءة قوية كالتي تراها في شاشات الكومبيوتر وبالتالي تباين أقل وزاوية رؤية أقل.
    ما رأيك بشكل عام فى الشاشه اللى اشترتها هل هى أفضل من Samsung 2330 وتستحق فرق 100 جنيه زى ماصاحب المحل بيقول أم ان شاشة سامسونج أفضل؟؟؟؟
    الشاشة التي لديك ممتازة وتحقق معادلة السعر مقابل الأداء ولايوجد فرق جوهري عن شاشة السامسونج، الشكل يلعب دور كذلك في اختيار الشاشة، ولا أرى تستحق عيوب تذكر في شاشتك.
    وكنت اتكلمت قبل كده فى موضوع ايه فائدة الرامات ال DDR3 مع برورد زى ال G41 و G45 وبرضه الاستاذ الخلف قالى تسويق تجارى
    بالفعل لا فائدة منهم على مقبس LGA 775 لأن المتحكم في الذاكرة الموجود في تلك الشرائح ضعيف ولا يستفيد من تردد ذواكر DDR3 المرتفع.
    معلش كمان طلب ايه الفرق بين الافلام ال 3D اللى بنشوفها بالنظاره ومن غيرها بتكون مش واضحه والتفزيونات ال 3D
    تقصد بين النظارات الورقية والنظارات ACTIVE SHUTTER ??
    الفيديو التي تستعمل فيه النظارة الورقية تعتمد على الكود اللوني وفصل الألوان وضبطها عن طريق النظارة ممايعطي مشهداً ثلاثي الأبعاد نسبياً ويمكن أن يعمل على الشاشة العادية، بعض الألعاب تدعم هذه الميزة.
    أما الفيديو الذي تستعمل فيه نظارة ACTIVE SHUTTER فتقوم شاشة 3D بعرض إطارين لكل صورة وتقوم النظارة بدمجهما ويعطي مشهد ثلاثي الأبعاد أفضل بكثير من التقنية السابقة، تتطلب شاشة 3D + نظارة ACTIVE من انفيديا + بطاقة رسومية من انفيديا وأفلام خاصة تدعم هذه الميزة.

[/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

شكرا استاذ خليل على هذا الايضاح والاجوبه الرائعه واللذى جعلنى أسأل عن موضوع ال 3D هو اعلان تلفزيونى يعرض فى مصر عن تلفزيون 3D
    شكرا كمان مره على الايضاح

عضو ذهبي

العفو أخي الكريم، اسمح لي بتغيير عنوان الموضوع وإزالة اسمي منه لأنه لا يصح ذلك

[/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

رد: أسئله وتجربه شخصيه مع تقنية الاضاء الخلفيه LED

أستاذ خليل انا عايز طلب أخير منك

زمان قبل ماتظهر الشاشات ال LED كان هناك شاشات فى اللاب توب اسمها كريستال ويقال انها ترى من جميع الزوايا

فماهى الشاشات الكريستال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وياريت تعملنا موضوع وتثبته عن الفرق بين الشاشات ال LCD و شاشات البلازما وشاشات ال LED وشاشات الكريستال

ولك فائق الاحترام...

عضو ذهبي

زمان قبل ماتظهر الشاشات ال LED كان هناك شاشات فى اللاب توب اسمها كريستال ويقال انها ترى من جميع الزوايا

فماهى الشاشات الكريستال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    شاشات LCD عموماً تتضمن لوحة خلفية تتألف من الكريستال السائل وتقوم مصابيح الفلوراسنت أو الديودات (LED) بإضاءة هذا الكريستال ليعطينا الصورة التي نراها (هذا شرح مبسط)
    ولا يوجد شاشة يمكنك أن تراها من جميع الزوايا بنفس نسبة الوضوح عندما تشاهدها من الأمام مباشرة.
    وياريت تعملنا موضوع وتثبته عن الفرق بين الشاشات ال LCD و شاشات البلازما وشاشات ال LED وشاشات الكريستال
    إن شاء الله....

[/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

عضو فضي الصورة الرمزية ashraf_shivo

معلومات هائلة من الاخ خليل
    لك كل التقدير والشكر والاحترام يا اخ خليل

ولكن لي تعقيب بسيط عن
    ولا يوجد شاشة يمكنك أن تراها من جميع الزوايا بنفس نسبة الوضوح عندما تشاهدها من الأمام مباشرة

الاخ جمعة بقوول ان زوايا الرؤيا عند شاشته 180 هذا يعني الوضوح من كل الاتجهات
    الحمد لله في السراء وفي الضراء

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_shivo مشاهدة المشاركة
    معلومات هائلة من الاخ خليل
    لك كل التقدير والشكر والاحترام يا اخ خليل

ولكن لي تعقيب بسيط عن
    ولا يوجد شاشة يمكنك أن تراها من جميع الزوايا بنفس نسبة الوضوح عندما تشاهدها من الأمام مباشرة

الاخ جمعة بقوول ان زوايا الرؤيا عند شاشته 180 هذا يعني الوضوح من كل الاتجهات
    أخى الفاضل هذا ليس كلامى ولكن كلام البائع وبعد ذلك اكتشفت خطأ هذا الكلام لان الواويه 170/160 أى 170 أفقى و 160 رأسى وفعلا لما جربت أبص للشاشه من الجنب خالص لاحظت انها بتغمق شويه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gomaa108 مشاهدة المشاركة
    أخى الفاضل هذا ليس كلامى ولكن كلام البائع وبعد ذلك اكتشفت خطأ هذا الكلام لان الواويه 170/160 أى 170 أفقى و 160 رأسى وفعلا لما جربت أبص للشاشه من الجنب خالص لاحظت انها بتغمق شويه
    انا برده مصدقتش موضوع الزوايا ده
    ومش مصدق برده الكونتراست 10,000,000:1. حاسس انه اسلوب دعاية لا اكثر وخصوصا اني شفت الكونتراست لل led في شاشة BenQ G922HDL 18.5 وبصراحة ملقتش ان الفرق كبير قوووي
    بس برده شاشتك تحفة بالنسبة للسماكة بتاعة الشاشة ووضوح الوانها
    بارك الله لك في الشاشة

انا برده مصدقتش موضوع الزوايا ده
    ومش مصدق برده الكونتراست 10,000,000:1. حاسس انه اسلوب دعاية لا اكثر وخصوصا اني شفت الكونتراست لل led في شاشة BenQ G922HDL 18.5 وبصراحة ملقتش ان الفرق كبير قوووي
    بس برده شاشتك تحفة بالنسبة للسماكة بتاعة الشاشة ووضوح الوانها بارك الله لك في الشاشة
    الله يبارك فيك هو الاستاذ خليل أشار للنقطه ده ان فى نوعين من الcontrast Static و Dynamic ال Static وهو المهم وهو فى كل الشاشات تقريبا زى بعضه 1:1000 سواءا lcd او led أما ال Dynamic مهما زاد حتى لو كلامهم صح مش بتفرق قوى!

الحمد لله الشاشه جميل هو انا اللى زعلنى انى كان ممكن اجيب سامسونج 23 بوصه ووفر 100 جنيه يعنى اكسب بوصه ونص وانا كنت رايح على اساس كده اصلا بس البائع خلالى البحر طحينه زى مابيقولوا وأقنعنى بالشاشه ده والحمد لله انا مش زعلان لان نحافة الشاشه مديلها شكل أنيق ووزنها خفيف ومابتسخنش خااااااااااالص

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gomaa108 مشاهدة المشاركة
    الله يبارك فيك هو الاستاذ خليل أشار للنقطه ده ان فى نوعين من الcontrast Static و Dynamic ال Static وهو المهم وهو فى كل الشاشات تقريبا زى بعضه 1:1000 سواءا lcd او led أما ال Dynamic مهما زاد حتى لو كلامهم صح مش بتفرق قوى!

الحمد لله الشاشه جميل هو انا اللى زعلنى انى كان ممكن اجيب سامسونج 23 بوصه ووفر 100 جنيه يعنى اكسب بوصه ونص وانا كنت رايح على اساس كده اصلا بس البائع خلالى البحر طحينه زى مابيقولوا وأقنعنى بالشاشه ده والحمد لله انا مش زعلان لان نحافة الشاشه مديلها شكل أنيق ووزنها خفيف ومابتسخنش خااااااااااالص
    علي فكرة بقي متزعلش مني ملكش حق تزعل خالص بجد والله شاشاتك اكثر من ممتازة من حيث السماكة والاضاءة وشكلها الانيق بجد الله اكبر الله اكبر علي شاشتك