صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 17

الموضوع: مشكلة : القرص يعاني من قطاعات تنتظر إعادة التخصيص (معدّل)

عضوية جديدة

مشكلة : القرص يعاني من قطاعات تنتظر إعادة التخصيص (معدّل)

بإختصار شديد

أنا عندى هارد 1 تيرا جرين كنت عملتلة إختبار ببرنامج HD Tune من حوالى شهر و كان علية 1 unstable sector

عملت write zero بإستخدام برنامج Western Digital Data LifeGuard و المشكلة إتحلت

بالصدفة فتحت برنامج HD Tune بعدها ب أسبوع واحد وجدت 3 Unstable sectors !!!!!!

عملت write zero تانى و فتحت بعدها HD Tune ألاقى unstable sectors 36 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

قمت عامل Extended Test بعد ما خلص ظهر لى رسالة إن الهارد علية باد سيكتور و المفروض إن البرنامج يصلحو

بس فى الإخر بتظهر رسالة Error مش فاكرها بس تقريبا عملية الإصلاح لم تكتمل

قلت أستخدم check disk -ويندوز 7- بعد ما خلص فحص و تصليح باد سيكتورز قلت أفتح HD Tune أشوف إية النظام ألاقى ............................

42 unstable sectors

دلوفتى أن عاوز أعرف الهارد كدة خلاص و لا هو بيخرف و لا نظامة إية باظبط ؟؟؟؟

دى أخر صورة أخدتها من HD Tune

يا ريت يا جماعة حد يرد عليا و يقول إية الحل علشا ن الهارد دة تعب أعصابى بجد

و شكرا ليكم

عضو برونزي

رد: مشكلة فى الهارد

طالما عملت write zeroes اكتر من مرة والمشكلة متجددة يبقى للأسف الهرد بيودع

انصحك تنقذ الداتا قبل ما يموت تماماً ولو في الضمان تستبدله علطول

عضو ذهبي

أولاً أريدك أن تقوم بتغيير كابل البيانات باخر جديد تماماً وتركيب القرص بأول منفذ للساتا SATA_0
    ثانياً تأكد من تثبيت القرص بشكل مُحكم في الكيس
    ثالثاً درجة حرارة القرص مرتفعة وأقراص ويسترن حساسة قليلاً لارتفاع درجة الحرارة فيجب عليك تحسين التهوية بكيس الحاسب
    ما ذكرته سابقاً قد يكون هو سبب ظهور هذه القطاعات الغير مستقرة
    رابعاً تقوم بعمل Write Zeros للقرص (طبعاً سيتم مسح جميع بيانات القرص كاملة)
    اذا استمرت المشكلة فعليك بالضمان

عضوية جديدة

شكرا يا جماعة على الرد

أستاذ طارق

-بالنسبة لكابل البيانات أنا كنت بالفعل مغيرة وقت ما عملت Write Zero أول مرة, و الهارد مش متركب على SATA_0
    علشان عندى هارد تانى ويسترن 500 GB بلو و شغال بة أساسى و ال1TB Green للتخزين و متركب على SATA_1

-الهارد متثبت بإحكام فى الكيس

-درجة حرارة الهارد غالبا بتكون بين 37 و 47 و نادرا قوى أما بتوصل ل50 و على العموم أنا هحاول تحسين التهوية

-أنا عملت Write Zero إمبارح و قعد 10 ساعات !!!!!!!!!!!!!!!!!! فى حين أنة فى أول مرة إستغرق حوالىى ثلاث ساعات و نص تقريبا , المهم بعد كدة كنسلت و جربت أعمل Quick Write Zero و فتحت بعدها HD Tune ألاقى Unstable Sectors 119 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

و من شوية فتحت البرنامج تانى لاقيتهم 379 !!!!!!!!!

أنا كدة خلاص تقريبا فقدت الأمل فى الهارد

بالمناسبة يا ريت حد يقوللى إزاى أشغل الباتش بتاع HD Tune على ويندوز 7 لأنى كل م احاول أشغلة تظهر رسالة Can not access the file Maybe it's in use please close the file before patching

على الرغم من إنة بيبقى مقفول

و شكرا

عضو ذهبي

ليس من المفترض أن يحدث هذا ولكن كان يجب أن يختفي هذا التحذير
    اذا كنت تعاني من بطء هذا القرص فعليك أن تقوم Write Zeros ثم تذهب به الى الضمان
    هذه نسخة أحدث من البرنامج HD Tune هنا

عضوية جديدة

أنا نسيت أذكر فى المشاركة اللى فاتت إن الهارد تجاوز فترة الضمان للأسف

أعتقد والله أعلم إن الحل الوحيد حاليا هو الإستغناء عنة و شراء هارد جديد

يا ريت حضرتك تقترح عليا لو حبيت أشترى واحد جديد هل أشترية زى دة WD 1 TB Green مع العلم إن فية هارد تانى

WD 500 GB blue و فى الحالة دى الجرين ها يكون للتخزين و لا أشترى Seagate

و شكرا

عضوية جديدة

و بالنسبة لبرنامج HD Tune بيطلب serial number و هو مش موجود مع البرنامج

عضو ذهبي

حاول مرة أخرى مع القرص مع النصائح التي ذكرتها لك
    للتخزين أقراص ويسترن الجرين جيدة وأرشحها لك، أما قرص سيجيت 7200.12 1TB فهو أفضل في الأداء ولكن البعض لا يستريح له
    بالنسبة لبرنامج HD Tune الـ Serial موجود بالملف المرفق مع البرنامج (YF5C-ED52-F6BF-EE19-C101)

عضوية جديدة

هحاول معاة تانى ربنا يسهل

أنا أعتقد إن السبب الرئيسى للمشكلة على حد علمى هو الإنقطاع المفاجىء للكهرباء أو عدم إستقرار التيار

الكهربائى و بالتالى أنا عندى إستفسار عن حاجتين

أولا : فى ناس نصحونى بشراء Stabilizer لإستقرار التيار الكهربائى ف هل هو مفيد فى الإنقطاع المفاجىء للكهرباء و لا

ال UPS ؟؟ و هل ال UPS ينظم التيار الكهربائى ولا هو مفيد فى حالة الإنقطاع فقط ؟

يعنى بإختصار أشترى UPS ولا Stabilizer ؟؟ و إزاى أعرف النوع و القوة المناسبة للUPS/Stabilizer ؟؟

ثانيا : الباور سبلاى عندى 500 وات فهل هو كافى ؟ يعنى أنا عندى مثلا هارد 500+1 تيرا ف هل 500 وات كافى ؟

و فى حاجة تانية أنا عندى الباور سبلاى اللى جاى مع الكيس هل ممكن الإعنماد علية ولا أغيرة ؟

لأنى سمعت إنة يفضل عدم الإعتماد على الباور سبلاى اللى مع الكيس و شراء واحد تانى من نوع أفضل مع العلم إن

الكيس بتاعتى نوعها Jumpo .

و لو هغيرة إية أفضل نوع بكفاءة و سعر مناسبين ؟

و شكرا جزيلا

عضو

اخي الفاضل المشكلة عندك في باد سيكتور وانتة زودتها وخليت الابرة تمشي عليها كذا مرة
    قدامك حلين تجربهم الاول
    اول حل
    هتعمل سكان علي الباد سيكتور بواسطة برنامج HD Generator الموجود في اسطوانة الهايرنز
    او برنامج اصلاح الباد سيكتور الجديد ( لا اتذكر اسمه ) تقريبا bad sector found repair الموجود في اخر اصدار من الهايرنز هوا اول برنامج في قائمة الهارد ديسك تول عامة .
    وبعدين تعمله برنامج ويسترن ديجيتال كلير
    تاني حل
    وهوا الافضل انك تروح لاي واحد متخصص في اصلاح الهاردات قوله عايزك تنزله فيرموير بكرت ال PC 3000 وتفحصه فحص شامل بالبرنامج ويشحنهولك بيوس من اول وجديد .

عضو برونزي

أخي الكريم، استكمالاً لما تفضّل به مشرفنا القدير الأستاذ طارق بارك الله لنا فيه، أحب أن أضيف أنّ التحذير المذكور في برنامج HD Tune يفيد بأنّ هناك قطاعات لم يتم تخصيصها بعد وهي تنتظر إعادة التخصيص، والدليل على ذلك بأنّ قيمة البندReallocated Sector Count هي زيرو، لذا عليك القيام بالآتي قبل استفحال المشكة وزيادة عدد القطاعات التي تنتظر إعادة التخصيص...
    1/ أخذ صورة Image عن ملفاتك المهمّة الموجودة على القرص الصلب تمهيداً لاسترجاعها، أنصحك ببرنامج Acronis True Image
    2/ القيام بعمليّة Full Write Zeros (ليس Quick) باستخدام أداة WD، ألا وهي التي تفضّلت بها Western Digital Data Lifeguard أو الأبسط Western Digital Diagnostics، أرجو الانتباه إلى أنّ القيام بالعمليّة يجب أن يتم من خلال الدوس، كاستخدام اسطوانة الصيانة المعروفة Hiren's BootCD، ستجد البرنامج في قائمة برامج Hard Disk Tools، أو بتحميل الأداة (نسخة الدوس) من موقع الشركة.
    3/ طبعاً سيتم تدمير جميع البيانات الموجودة وستجد القرص أصبح Unallocated، عليك بتقسيمه من جديد باستخدام برنامج Acronis Disk Director، تجده أيضاً في نفس الاسطوانة التي أشرت لك بها في البند الثاني.
    4/ بعد التقسيم وتركيب ويندوز، قم بتنصيب برنامج Ashampoo HDD Control، وأرفق لنا تقرير عن حالة القرص الجديدة أو صورة لبيانات خاصيّة الـS.M.A.R.T

في المرّة القادمة الرجاء اختيار عنوان أدق للمشكلة

بالتوفيق.

عضو برونزي

رد: مشكلة : القرص يعاني من قطاعات تنتظر إعادة التخصيص (معدّل)

للمعلوميّة أخي، لا يوجد أي برنامج في العالم يقوم بإصلاح القطاعات التالفة، فقط مهام هذه البرامج وما يشابهها مثل برنامج HD generator الذي ذكره الأخ 3OUN، هو تعليم هذه القطاعات التالفة لعزلها عن المساحة الكليّة المستخدمة للتخزين على القرص الصلب لتلافي استخدامها ثانيّة على اعتبار أنّها قطاعات لم تعد قادرة على حمل البيانات، أيضاً برنامج HD generator لا ينصح باستخدامه أساساً إلا مع الأقراص القديمة لأنّه متخلّف جدّاً ولا يناسب أقراص التخزين الضخمة المساحة، فقد يأخد أيام بكاملها (انهاك للقرص الصلب) لإتمام المهمّة هذا إن نجح أساساً في إكمالها .

عضو

النسخة الجديدة من ال HD Generator تقوم بعمل فحص هارد تيرا في غضون ساعات وليست ايام كما ذكرت
    و ال PC 3000 دة كرت خارجي قيمته 2000 جنيه متخصص في اصلاح اعطال الهارد خاصة القطاعات التالفة تجده عند اي متخصص صيانة هاردات وهوا افضل مليون مرة من ويسترن ديجيتال دياجنوس او جميع طرق اعادة بناء القطاعات

عضو برونزي

النسخة الجديدة من ال HD Generator تقوم بعمل فحص هارد تيرا في غضون ساعات وليست ايام كما ذكرت
    أخي الكريم..
    هل قمتَ بتجربته بنفسك ؟!، البرنامج يقوم بعمل Surface Test وهذا الفحص ستطول مدّته كتيراً تبعاً لمساحة التخزين مهما اختلف البرنامج الذي يقوم به، أي HD Generator أو غيره ، على كلّ حال كنت أقصد من مشاركتي السابقة الـHD Generator الموجود في اسطوانة الصيانة الـ،Hiren's BootCD (الاصدار 1.71 على حد اعتقادي)، ثمّ إنّ آخر اصدار للبرنامج ليس مجاني وبالتالي لن تستفد منه في غير بيئة ويندوز.
    و ال PC 3000 دة كرت خارجي قيمته 2000 جنيه متخصص في اصلاح اعطال الهارد خاصة القطاعات التالفة
    معلوماتك خاطئة، فهذه البطاقة مخصّصة لصيانة الـLogic Board (اللوحة الالكترونيّة الخضراء المثبّتة في الخلف) وتحليل أعطالها وبالتالي تشخيص حالة القرص الصلب وبيان مكمن العطل الموجود فيه، ويتم استخدامها غالباً لاستعادة البيانات من الأقراص التي تعاني من مشاكل محدّدة مثل حالة النقر المتواصل المسموع، فشل دوران محرّك التدوير المتواصل، عدم تعرّف الجهاز على القرص الصلب دون أي سبب واضح وعلى وجه الخصوص عمل Firmware للقرص الصلب، وبالتالي لا يستطيع الـPC3000 تصليح القطاعات التالفة الفيزيائية كما أشرت أخي في ردّك لأنّها غير قابلة للتصليح أساساً ولا يوجد أي أداة أو بطاقة أو مركبة فضائيّة بقادرة على تصليح مشكلة الـPhysical Bad Sectors أخي الفاضل .

عضوية جديدة

أشكركم على الرد

1- الهارد خالى تماما من البيانات

2-أنا بالفعل عملت Full Write Zero و معملتش Quick إلا لما العملية إستغرقت 10 ساعات تقريبا و إضطريت ألغيها

ملحوظة : أول مرة إستغرقت 3 ساعات تقريبا و العملية تمت بنجاح , المشكلة فى اّخر مرة إستغرقت 10 ساعات و السبب غير معروف

-أنا مش عارف إزاى أعملها من الدوس يا ريت لو حد يتكرم و يقوللى إزاى أعملها فى خطوات سريعة

3- هل التقسيم هيكون من الدوس أيضا ؟

-أنا شغال ب هارد 500 WD بلو ك هارد أساسى و ال1 TB جرين ثانوى , هل ينفع أعمل Write Zero من الدوس و الهارد البلو أساسى ولا لازم الجرين هو اللى يكون أساسى ؟؟؟؟

و شكرا

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة