كنت لازم ابدأ في كتابة هذا الموضوع من فترة طويلة
لطلب كثير من الاخوة مني هذا الطلب
ما منعني هو انغلاقي لفترة طويلة جدا بسبب الامتحان مما تسبب في حبسي و حبس اسرتي دائما في المنزل

ففي الايام الماضية كنت ابحث عن الكثير من الترفيه خصوصا لعائلتي الصغيرة لتعوض لديهم الفترة الماضية

انا اصلا بكتب هذا الموضوع ونحن في فسحة صغيرة في مدينتي المحبوبة بورسعيد (معلش اصلي متجوز من هناك):D

وساحاول جاهدا ان ابدا لكم في القصة من البداية و ان كنت اخشي عليكم الملل
وساضيف يوميا تعليق او تعليقين على هذا الموضوع ان شاء الله

================================================== =================
الحكاية تبدأ عندما انتهيت من ال CCNP و انتقلت لشركة موبايل كبري
كانت طموحاتي منذ زمن طويل ان ابدا في ال CCIE ولكني فوجئت اني في شبكة تعتمد اعتماد كلي على ال MPLS و ال BGP و كانت هذه الكورسات غريبة على تماما
بدأت في مذاكرتها كانت مفيدة جدا لعملي اولا و ثانيا لما اتجهت لمذاكرة ال CCIE

حاولت ان اطلب بعد الكورسات لاحتياج العمل اليها مثل العمل على load balancre ثم فوجئتت ان عقدي في ذلك الوقت لا يسمح لي باخذ هذه الكورسات (ولعل هذه من نعم الله عليها والتي وضعتني على اول الطريق)
كان ال supervisor بتاعي محرج جدا و هو بيقول لي ذلك ثم ارشدني الي شئ افضل من ذلك بكثير وهو كورسات ال INE "internetworkexpert" لدراسة ال CCIE لانه كان لسة ناجح فيها الكلام ده كان من سنتين تقريبا
وقالي سيبك من وجع الدماغ ده خالص و ابدا في ال CCIE وده هتغير مسار حياتك تماما و هتلاقي الشغل هو اللي بيتحايل عليك و الفرص امامك هتنور اكثر
كنت في الاول حزين على عدم موافقة على اخذ هذه الكورسات و لم ابدا في الفيديوهات الا بعد فترة ولكن سبحان الله الله يختار الافضل للعبد و هو لا يدري ذلك
ثم بدأت اساله انا محتاج ايه كمان مع الفيديوهات ديت قالي كتاب TCP/IP و شد حيلك يا بطل محتاجة همة ومذاكرة ومجهود متواصل
وده كانت البداية
================================================== ====================================

نويت ان ابدأ في ال CCIE
بدأت بمراجعة الروتنج و السويتشنج من منهج ال CCNP و ال MPLS و ال BGP من منهج ال CCIP
ثم بدأت اقرا من TCP/IP هو بصراحة لاقيت فيه معلومات قيمة جدا لكن بعد ذلك وجدت اني ده مش الطريق الافضل
المهم كملت كده و بصيت على الاجزاء اللي واقعة مني فقط من فيديوهات ال INE على اساس ان الاجزاء اللي انا كويس فيها مش محتاج اضيع فيها وقت
ملحوظة انا بحكي لكم القصة كاملة بالاخطاء اللي وقعت فيها علشان لو حد يستطيع تجنبها
و في الاخر ساضع الوضع الامثل للمذاكرة بعد تجربة طويلة
المهم ظللت بهذا الاسلوب حتي نجحت في امتحان ال Written
ولكن عندما بدات في التحضير لامتحان اللاب وجدت الامر مختلف تماما و كل حساباتي اتغيرت
وبدأت قصة جديدة خالص
و تقريبا من هنا بداية المشوار الحقيقي
================================================== ====================================

================================================== ===============================
نكمل الموضوع ماذا بعد ال written
قررت اراجع الفيديهات بتاعت ال INE من الاول و لا اترك شيئا
هنا كانت المفاجأة اني وجدت ان حتى الاجزاء اللي كنت متخيل اني افهمها جيدا كان هناك كثير من الفرعيات غير ملم بها

فبدأت أن اطبع ال SLIDE تبع الانستركتور واذاكر الفيدوهات
صراحة جميلة جدا جدا و مارايت انستركتور افضل من كده (عقدني نفسيا الصراحة :ah8
جلست فترة اذاكر الفيديوهات ثم الجزء الذي اجدني مازلت لم افهمه جيدا ابحث عن امثلة على الانترنت و هكذا

ثم بدأت في technology lap تبع ال INE ايضا و ده عبارة عن لابات تمسك بروتوكول بروتوكول تفصصه حتت و تأتي على كل شئ فيه وكل سؤال ممكن تتخيله
وده أخد وقت طويل مني جدا
طبعا الاول أنا كنت شغال على ال PC بتاعي و ال laptop لحد لما وصلت لل BGP و الجهازين مش قدروا خالص
فاشتريت جهاز به هذا البروسيسور intel(R)core(TM)2QUAD و الكاشات بتاعته 12 ميجا
انا اشتريت البروسيسور ده علشان المازربورد بتاعتي كانت هتشغله فحبتش اغير الجهاز كله
لو عايز تريح نفسك من الاول هات ال i7 هو غالي حبتين تلاتة اربعة ههههههههه بس هايريحك كتير جدا

الابات اختلفت بعد هذا الجهاز والحمد لله وصل عدد الروترات قبل الامتحان اللي مشغلها على الجهاز 33 روتر و ده للتدريب على troubleshooting

المهم انصحك هات الجهاز من الاول و ما تتعبش نفسك غير انك حاول تقرا شوية عن الدينامبس علشان تضبط حاجات كتير تخفف عن الجهاز
منها استخدام الروتر
انا شايف ان اخف روتر و يقدر يشغلك كل حاجة 2691 و ده كان في الغالب معظم تدريباتي عليه

بالنسبة للسويتشنج لا تخفف انت مش محتاج تدريب عليه كتير
وقبل المتحان ممكن تاجرك لاب او لو تعرف زي حالاتي تشوفلك سويتشين تلاتة تتدرب عليهم علشان جزء السويتشنج يبقي خير

حلولت في هذه المشاركة ان اعطيك كيف تتدرب
هات جهاز جديد معلش هايكلفك كتير بس ده اوفر كتير من انك تاجر لابات و احسن كتير علشان هو تحت ايدك على طول
وامسك بروتوكول بوتوكول اتدرب عليه
لحد لما نتقابل في المشاركة اللي جاية
================================================== =============================

ونبدا مرحلة جديدة
انتم شكلكم كده خلاص اشتريتوا الجهاز :ah49:علشان تعرفوا تكملوا الشهادة

بالنسبة ل Volume 1 الخاص بشرح البوتوكولات انصح بعمل كل الفيدوهات
واحد واحد و التاكد من النتائج و من الطرق المختلفة للحل التي يعرضها الSLIDE
فللاسف البعض بيقرا بسرعة لانه انا شوفت كام واحد عايز ياخد الشهادة في 4 اشهر و هو بيشتغل فمش هيلحق يعمل كل اللابات
معلش كده انت بتضيع تمن الامتحان على الفاضي
لاحظ انك بتاخد اعلى شهادة في العملي فانسي مذاكرتك تماما النظية اللي كنا بنعملها في الروتنج مثلا و ديتها تجربتين تلاتة اللي بنعملهم وشكرا

بعد ما خلصت كل اللابات عملت document خاصة بي و هو كل الافكار الموجودة في الrip و ال OSPF و ال......

بدون اي شرح او SH علشان ممكن اراجع على ال OSPF في خمس دقايق بالنظر

ظننت ان الموضوع قد انتهي و حجزت الامتحان واصبح امامي 3 شهور
وبدأت في حل الامتحانات
VOL2 فوجئت صراحة احيانا اني تسرعت بعض الشئ لانك لما بتري كل البروتوكولات في لاب واحد بتتلخبض و هنقاجئ انك نسيت شوية حاجات قديمة ترجع تراجع عليها
بس لما بتدفع الفلوس صراحة بتبذل مجهود اكبر
المهم اقعدت اعافر في لابات كثيرة و ارجع ارجع علي شوية حاجات و ان كنت للاسف لضيق الوقت اللي هاشرحه المرة القادمة (فلقد حدثت لي ظروف غير متوقعة قبل الامتحان كادت ان تعصف بكل شئ)لم انتهي من كل اللابات و لكن مريت على جزء كبير جدا منها