النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: جهاز جديد ومحتار ....ارجو النصيحةانا ناوى اجمع جديد وطالب النصيحة لانى محتار بين بعض

عضوية جديدة

جهاز جديد ومحتار ....ارجو النصيحةانا ناوى اجمع جديد وطالب النصيحة لانى محتار بين بعض

انا ناوى اجمع جديد وطالب النصيحة لانى محتار بين بعض المكونات

انا عندى شاشة اسوس 22 MK1H

الجهاز المقترح

processor:
    phenom X4 945 3.G 8M

محتار بين احدى الماذر بورد الاتية
    الاولى أو الثانية
    MSI 770 -G45 Gigabyte GA-MA770T-UD3P

Ram : 4GB kingston

VGA:
    sapphire hd 5670 1G أو GIGABYTE HD 5670 OC 1GDDR5

H.D: W.D 500 Blue
    Case : GAMMA 350W
    على فكرة انا مبلعبش جيمز خالص بخلافNFS بجميع اصدارتها فقط ولن احتاج للكروس فاير او رفع السرعة

ارجو اقتراحتكم

ولى سؤالين محيرنى على السريع

1- كل التقنيات التى موجودة فى الجيجابايت ولا اراها فى الاسوس او الام اس اى هل هى مجرد حاجات دعائية ام لها اهميتها

2 - هل شراء تركيب كارت فيجا يجعل المازر بورد تتساوى فى الاداء اى لا يوجد عندها فرق بين 760 , 780 ' 770 مثلا بخلاف الكروس فاير والحاجات دى انا اقصد فى الاداء من حيث تقنية الشيبات يعنى ,وساعتها اختار الماذر الارخص

3- انا ارى موقع عربى مخصص للجيجابايت بخلاف باقى الماركات التى توجد فى مصر عن طريق وكيل .........هل ده معناه ان جيجابايت فى مصر ضمانها اكثر مصداقية وجدية

والف شكر على تعبكم

عضوية جديدة

رد: جهاز جديد ومحتار ....ارجو النصيحةانا ناوى اجمع جديد وطالب النصيحة لانى محتار بين

up
    up
    up

عضو برونزي

رد: جهاز جديد ومحتار ....ارجو النصيحةانا ناوى اجمع جديد وطالب النصيحة لانى محتار بين

اعتقد الافضل تجيب Phenom II X4 955 عشان بلاك ايديشن وتعمل OC براحتك + مشتت احترافي (لو عايز)

بالنسبة للبوردة فكل شركة وليها unique features خاصة بيها يعني زي ما جيجابايت فيها مزايا معينة كل شركة ليها مزايا خاصة بيها يعني MSI ليها مزاياها وAsus نفس الكلام

البوردتين اعتقد مفيش اختلاف كبير بينهم وانا شخصياً بفضل MSI (ياريت لو غلط حد يصححلي)

الرامات لو هتقدر تجيب OCZ بتوقيتات اقل يبقى احسن

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا ناوى اجمع جديد وطالب النصيحة لانى محتار بين بعض المكونات

ما هى الميزانيه المخصصه للتحديث وما القطع التى تريد شرائها بها

1- كل التقنيات التى موجودة فى الجيجابايت ولا اراها فى الاسوس او الام اس اى هل هى مجرد حاجات دعائية ام لها اهميتها

كل ما تكتب عنه جيجابايت يكون موجود مثله أو أفضل للمنافسين (ولكن ليس بنفس المسمى أو الطريقه) إنما هى طريقه للدعايه ليس أكثر

- هل شراء تركيب كارت فيجا يجعل المازر بورد تتساوى فى الاداء اى لا يوجد عندها فرق بين 760 , 780 ' 770 مثلا بخلاف الكروس فاير والحاجات دى انا اقصد فى الاداء من حيث تقنية الشيبات يعنى ,وساعتها اختار الماذر الارخص

أداء اللوحه لا علاقه له بنوع بطاقه الرسوميات نهائى فعند تساوى المعالج والبطاقه وإختلاف اللوحات أو الرقائق
    سوف تجد شريحه 790 تحرز نتائج أعلى مع المعالج عن 785 مثلا وتجد 890 تحرز نتائج أعلى من الجميع

- انا ارى موقع عربى مخصص للجيجابايت بخلاف باقى الماركات التى توجد فى مصر عن طريق وكيل .........هل ده معناه ان جيجابايت فى مصر ضمانها اكثر مصداقية وجدية

أيضا مجرد دعايه وتسويق لا علاقه لها بقوه لوحات جيجابايت عن غيرها ولا علاقه لها بمصداقيه التوكيل عن غيره
    لم أرى حتى الأن ما يثبت مصداقيه أو عمليه التوكيل من عدمها ولكن رأيت من توكيلات أخرى ما يثبت مصداقيتها

وبالمناسبه MSI لديها أيضا موقع عربى يختص بها
    https://ar.msi.com/index.php

كمل وضحت لك خطه تسويقيه للوصول لعميل معين ليس أكثر
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

MSI 770 -G45
    PHENOM II X4 955 3.2GHZ

هما دول اللى كويسين لو ال945 بلاك ايديشن يبقى هاتوه لو فرق السعر كبير بينه و بين ال955 غير كده البورده ديه ممتازه عن حق

[CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو فضي

الاولى أو الثانية
    MSI 770 -G45 Gigabyte GA-MA770T-UD3P
    انا ارشح هذه المذربورد MSI 770 -G45

VGA:
    sapphire hd 5670 1G أو GIGABYTE HD 5670 OC 1GDDR5
    انا ارشح كرت GIGABYTE HD 5670 OC 1GDDR5

عضوية جديدة

شكرا اخوانى على الاهتمام والمساعدة
    لكن ما حد فادنى فى كرت الشاشة ايهم افضل والكيس والباور

واخص بالشكر الاخ vmidov ولكن ارجو منك ان رايك فى اختيار الجهاز من حيث الكيس والباور وباقى المكونات لان رايك هام وهايسعدنى

انا عندى الشاشة اسوس 22 هاى ديفنشن وعندى dvd وعندى هارد 160 ولكن هاغيره فى التجميعة

والمبلغ المتاح من 2900 الى 3100

وسؤال اخير سامحنى ......... معنى كلامك ان الجيجابايت ليست ابرد من باقى اللوحات عشان نسبة النحاس ام كل اللوحات كده بس مش عاملينه فى الدعاية ؟
    تقبل تحياتى