النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: مشكله بعد فتح النواتين 3-4 فى ال550 البلاك

مشرف سابق

مشكله بعد فتح النواتين 3-4 فى ال550 البلاك

يا جماعه انا فى واحد عارض برسيسيور 550 بلاك وبيقول انه بعد فتح الانويه 3-4 بيبقى فى مشكله وده الكلام الى كاتبوا هو فى موضوع مشاركه ليه (
    انا لسه جايب برسيسور amd phenom (mt) II x2 550 , وكنت اعرف انه ممكن افتح ال النواه رقم 3 و 4 في البرسيسور وفعلا جربت ولكن الجهاز مش مضبوط الصوت والصوره ابتدوا يقطعوا فهل في امكانيه او طريقه لفتهحم بدون مشاكل وهل هستفاد وهحس بفرق ؟

مع العلم البورده msi 770-g45

ram - kingstone 2 g ddr3 1333 mhz

v-c-- 450 gts msi

power - 400 w cooler master الراكب بالكيسه) ايه راى الخبارء فى المشكله دى هل ده عيب اعداد فى الويندوز ممكن ولا هو مش رافع الفولت واهم حاجه هل هو بعد فتح الانويه واشتغلوا ده كده عدم استقرار ولا ده عيب يمكن اصلاحه علشان انا ناوى ان شاء الله اخده منه

عضو فضي الصورة الرمزية mido hamdy

رد: مشكله بعد فتح النواتين 3-4 فى ال550 البلاك

والله انا شايف ان البوردة شريحتها ضعيفة متنفعش لفتح الانويه . وايضا عمليه فتح الانويه انته وحظك فى ان الانويه دى تكون سليمة بنسبة كام .

مشرف سابق

يعنى ممكن ان الانويه تفتح بس يكون بها عيب علشان انا على حد ما عرفت ان يا فتحوا يا متحوش بس فنحوا وفيهم مشكله هل ده يمكن ولا وعلى فكره انا عندى نفس الماذر ونفس البرسيسور وفاتح 3 انويه وشغالين من غير مشكله وحضرتك انت اول واحد تقول ان الماذر دى ضعيفه ولا تصلح لفتح الانويه ده بالنسبه للجزء الاول من كلام حضرتك بس بالنسبه للجزء التانى لو هما مش شغالين بقدرتهم كامله هو ده ممكن سكون سبب ان الصوت والصوره بيقطعوا بنسبه 100 ولا دى ممكن يكون عيب سوفت وير كويندوز او محتاجين لفلوت اعلى ؟

عضو فضي الصورة الرمزية mido hamdy

اولا جرب وغير الويندوز لو المشكلة لم تحل اذهب الى البايوس وعلى الفولت سنة وقم بعمل ضغط على المعالج ببرنامج prime اذا لم يكون فى ثبات ارجع للاعدادات الافتراضية لان احتمال كبير ان النواة الى فتحتها فيها مشكلة وبعد لما ترجع للاعدادات الافترضية لو اتحلت المشكلة يبقى العيب من النواة اللى فتحتها .هتقوللى ما انا فاتح انويه بنفس نوع البروسيسور على نفس نوع البوردة اقولك حظك وقع فى بروسيسور انويته المغلقة غير سليمة.وشوف رأى اهل الخبرة وان شاء الله خير.

مشرف سابق

متشكر ليك اوى وكلام حضرتك مظبوط بس لو النوتاين دول فعلا مش شغالين 100% على البريم هايجلبلى اللون من اخضر لاحمر ولا هايعمل ريستارت ومش هايقدر يكمل علشان الموضوع ده فى ناس كتير بتقول انه البريم لو البرسيسور مش هايتحمل يعمل ريستارت وفى ناس تقول الربنامج بيقف على النواه ويتحول لون الربنامج من اخضر لاحمر

عضو ذهبي الصورة الرمزية shaker3

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة
    متشكر ليك اوى وكلام حضرتك مظبوط بس لو النوتاين دول فعلا مش شغالين 100% على البريم هايجلبلى اللون من اخضر لاحمر ولا هايعمل ريستارت ومش هايقدر يكمل علشان الموضوع ده فى ناس كتير بتقول انه البريم لو البرسيسور مش هايتحمل يعمل ريستارت وفى ناس تقول الربنامج بيقف على النواه ويتحول لون الربنامج من اخضر لاحمر
    هذا صحيح وعلى الاغلب لن يجتاز الاختبار ببرنامج prime قم بأقفال النواة اللتي ستتوقف عند تشغيل برايم
    قد تكون احدى النواتين المفتوحتين سليمة جرب اقفال النواة 3 ثم قم بالتجربة ومن ثم اقفل النواة الرابعة وقم بالتجربة قد تحصل على نواة سليمة
    [CENTER][B][SIZE="4"][COLOR="SeaGreen"]سورية اقوى من فبركاتكم واعلامكم وتأمركم عندما تصلون لاقصى قمم حقدكم ستكتشفون انكم تحت قدميها[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE="3"][B][COLOR="Red"]شاهد عيان: رؤية فيل يطيروسط عاصفة مطرية دون ان يصيبه البلل[/COLOR][/B][/SIZE][/CENTER]