صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 61

الموضوع: موقف :)

عضو برونزي

موقف :)

سلام عليكم شباب

أنا رأيت الموقف هنا

https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=197100

حصل لى موقف مشابه أمس , موقف ظريف , أنا أعمل فى شركة جديدة , والشركة بعيدة عن المنزل , من يسكن الاسكندرية , انا منزلى فى بحرى , والشركة فى منطقة لوران ناحية شارع أبو قير , للخلاصة , حوالى مشوار ساعة كاملة فى المواصلات والاسكندرية مدينة نسيبا مش كبيرة للدرجة.

المهم , نزلت متأخر كالعادة , ونطيت فى تاكس سائقه رجل ما فى شعرة فى راسه الا وهى مشتعلة أبيض من الشيبة , التاكس نفسه سيارة قمة التواضيع , قال لى فين , قلت له لوران يا عسل :D , ضحك لى , قلت له انت الخير والبركة يا حاج , حلو جدا الهزار مع سائقى التاكس كبار السن بالمناسبة , ما فى محطة الا وضحكته فيها لأنه كبير السن وواجب جدا اسعاده قدر الامكان , دخلنا على محطة سيدي جابر وهى محطة قطار وسفر وزحمة , وكان فى موتوسيكل شرطة راكن على جنب , الموتوسيكل كبير جدا لدرجة انه اخد حارة شارع كاملة , سائق التاكس من غير اى عمد احتكت عربيته فى جانب الموتوسيكل , ما فى اى شئ حصل للموتوسيكل والله! لقيت نقيب شرطة , طلع من لا شئ , مسك السائق من جوة العربية , مسكه من قفاه , وبيشده من الشباك , "أطلع لى برررررررررررررررررة" المهم السواق بيقول له باللفظ "يا بنى اهدى عليا , طالع لك " والسواق بيسحب المفتاح من الكونتاكت , هوب , لقيت نقيب الشرطة مسك المفتاح وكسره فى الكونتاك! أنا هنا اتجننت! ليه! "عشان متطلعش وانا بكلمك يا روح امك" حرفيا لرجل فوق سن الستين! المهم الراجل طلع برة العربية , ونقيب الشرطة حرفيا ضرب الراجل! يضربه فى جسم السيارة الراجل يخبط ويرجه له تانى , انا طلعت برة العربية , جن جنونى , الراجل حيموت , قمت علمت غلطة عمرى فى سنة 2010 ميلادية , مسكت ايد النقيب وهى نازلة على ضهر الراجل , لو كانت نزلت , كان ممكن كسر فى الضهر , كان ممكن بلاوى! لقيت النقيب تنح لى!

قلت له حرفيا "حضرتك الموتوسيكل بخير , ووران قسم الشرطة , وانا متفهم انه عهدة قانونية لكن كل شئ براحة" , لفيته فقد الاهتمام بالرجل تماما! ولف للعبد لله :D

- فين بطاقتك ياله!

بدون اى كلمة , طلعت له البطاقة , قال لى , ده خلصت! مجددتهاش ليه؟!

معلومة : بطاقات الشخصية فى مصر كل 7 سنين واجب تجديدها , أخوكم مطلعها من 2003 شهر مارس , وجب التجديد فى مارس 2010 :o , لكنى انتظرت لكى لا يكتب لى فى البطاقة عاطل! , المهم لسه بشرح لى انى منتظر موقف التأمينات من عملى الحديد وحطلع له كارنيه العمل , هوب! كسر لى البطاقة حتيتين فى ايديه!

الى هنا , وعينى فعلا بدات احس انها حتنفجر! لأنه حرفيا انا الان بلا بطاقة! حتى لو منتهية! ولو اتسألت فى اى لجنة فين البطاقة وقلت لهم مكسورة , حروح تحرى :D , المهم انا قلت له انت ايه اللى عملت ده!

بدون اى نقاش قال لى , فين موقفك من الجيش! قلت له خلصت خدمة! قال لى فين الشهادة! قلت له فى مكتب الشركة! مش حمشى بيها! قال لى ايه رقمك العسكرى؟ قلت له الرقم "محفور فى الذاكرة" , خدمت فين؟ فى السلوم , طب تعالى معى على القسم.

قلت له بأمارة ايه! قال لى ممعكش بطاقة! الى هنا وانتهى كل شكل للعقلانية , وفعلا كنت خلاص بدأت مش اقدر اتحكم فى نفسى , بس لو رحت القسم كانت حتبقى مشكلة.حرفيا هناك مفيش لا هالك ولا رالك ولا الجن! فى فرج ورجب وشوية ناس ايه! فل :D , اللى شاف فيلم الكرنك , حيفهمنى! :D

معجزة كبيرة حصلت , لا سلكى الموتوسيكل رن , راح رد , لف وقال لنا بالحرف "يا ولاد الكلب , حسابى بعدين معاكم".

ومشى.

الشارع كله كان واقف يتفرج , محدش ساعدنى ولا ساعد الراجل , الراجل انا وصلته لأقرب ميكانيكي , الراجل كان بيبكى , كهل فى ال 60 بيبكى! انا بكيت عشانه وقال لى يا بنى انا بهدلتك , قلت انا مقصر انى مقدرتش احميك , قال لى انه كان فى الحرب وبتاع وكان صحة بس الزمن , قلت له تراب رجلك فوق راسى , اهدى انت بس , دفعت له نص تكلفة الكونتاك والمفتاح , ومشيت للشركة متأخرة ساعتين ونص!

صحيح , صورة البطاقة! :D

إلى ان أخرج بطاقة جديدة , ده مثال حصل لى شخصيا , رد منى على موضوع ضرب الطالبة , الموضوع مش بنت ولا ولاد ولا نقاب ولا خلاعة , الموضوع تعدى حدود الانسانية! بمراحل!

كان معكم شاب , من أرض الكنانة! مصر! أم الدنيا!

عضو الصورة الرمزية mohamednon

رد: موقف :)

^^ ده كده طبيعى جدا فى مجتمعنا للاسف الشديد ولكن لا احب ان اعمم على كل رجال الشرطة ولكن نسبة كبير منهم كذلك

وتانى حاجة مهمة جدا "
    خليك فى حالك " لا اقصد السلبية

عضو فضي الصورة الرمزية eng.ahmedhelal

قلت ادب
    للاسف حاليا اي حد بيبقي معاه سلطه في اي حته او مكان هو ده اللي بيطلع منه ( خاصه الشرطه ) ( عايز تضبطه هاتله الجيش و دي حصلت امامي بدون الدخول في تفاصيل بتاع الشرطه اتعجن هو و زمايله و ما عرفوش ياخدوا حق و لا باطل ) و ده مثال اخر للسلطه عندنا

بس عموما الكبير في الاكبر منه و ليه يوم
    و ربنا يكون في عون المظلوم
    الله ربنا هو الإله : له من الأسماء ما اصطفاه
    الواحد الحى كذا المليك :
    و الملك المالك لا شريك

عضو فضي الصورة الرمزية DBZ-Lover

موقف غريب يا هالكي فعلا ذلك الشرطي واحد ........... لو عمل شرطي واحد بس هيك في الاردن كان تاني يوم تلاقي بنقرا على روحه الفاتحة لانه عندنا العشائر مين ما يكون واحد ضرب صاحبه عشيرته هو و صاحبه يدمروا بعض واي شرطة تتدخل اصابات وجرحى وقتل وغيره الله لا يوريك مسكين الراجل العجوز والله حزنت عليه

عضو برونزي الصورة الرمزية moriatte

انا لله وانا اليه راجعون
    الفرج من عندك يارب
    والله خلاص الكيل طفح بزيادة
    حمدلله على سلامتك يا حاج محمد والحمد لله انها عدت على خير
    وكويس ان انت اتصرفت بحكمة خصوصا انك كنت قدام القسم
    انا حصلى موقف مشابه من حوالى خمس شهور.....بس الظاهر ان أنا كل أما باكبر عقلى بيصغر....أو ضغوط الشغل مأثرة عليا ماتفهمش بقى الله أعلم.....الخلاصة ان واحد من الخنازير دول احتك بيا من باب التلكيك وزقنى فى كتفى....
    المفاجأة بقى اللى أنا نفسى معرفش ليه ولا ازاى.....بمجرد ايده لما لمست كتفى.....لقيتنى بدون أدنى تفكير وبمنتهى العفويةبلف بوسطى زى لعيبة التنس وباطوح ايدى بعزم ما فيا فى الهوا ونزلت بالقلم على وشه رقدته فى الأرض
    ( دا شىء لا أتباهى بيه أصلا ورينا يسامحنى عليه لأن اللطم على الوجه حراااااااااااام ......لكن ساعة الغضب معرفش ايه اللى حصلى كنت مسلوب العقل تماما)
    الزبون طلع أمين شرطة بس لابس ملكى وكانت قصة كبيرة....أنا تقريبا ضربته وعورته قدام باب بيته وفى منطقته بدون وعى.....
    المشكلة اان للى بيكلمك دلوقتى عمره مااتخانق فى حياته ولو شفته أساسا هتضحك :o....
    بس الكيل طفح والواحد مبقاش متوقع ردود أفعال نفسه
    والله الشعب هنا قريب برضه هيطفح كدا بدون أى مقدمات وهتكون كارثة على الطغاة باذن الله
    ألف سلامة ياعم هالكى والحمد لله انها عدت على خير

[CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون ان كنتم مؤمنين[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=blue]--------------------[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]لكي لا تأسوا على مافاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم والله لا يحب كل مختال فخور[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية moriatte

سبحان الله
    الواحد ما بيصدق ان واحد كبير فى السن زى دا يدعيله دعوة حلوة
    لكن هتقول ايه وتفهم فى مين....شوية خنازير
    الله يسامحك ياهالكى دمى اتحرق
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون ان كنتم مؤمنين[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=blue]--------------------[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]لكي لا تأسوا على مافاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم والله لا يحب كل مختال فخور[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]

عضو برونزي

معقوووووول .......

تانى حاجة مهمة جدا " خليك فى حالك " لا اقصد السلبية
    كيف خليك في حالك يعني ... تشوف واحد قد جدك يضرب أمامك وتقوله خليك في حالك :mad:
    [CENTER]

[COLOR=#0000cd][SIZE=3][B]لعمرك لو أغنى عن الحق أنه ... هو الحق ماكان الرسول يقاتل[/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER]

عضو برونزي

أولا :حمد الله على السلامة

ثانيا : من انت او بمعنى اصح انت ابن مين في مصر

ثالثا : ياهالكي وكلاء النيابة واضربوا انت مين بقه عشان مش تتهان ولا تتضرب

اتمنى ان مافيش حد يطلع ويقولي انت مش مصري في النهاية

عضو برونزي

صحيح خد جنسية تونسي يا هالكي وخليك من مشجعي الترجي وانت تلاقي الوضع بقه تمام

مع كامل الاحترام للشعب التونسي الحبيب

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

اثناء ركوبي سيارة الاجره يوم أمس عائد من مصر في زياره سريعه تاخرت 10 دقائق في طريق الامارات
    كان هناك طائره هليوكبتر تهبط امامي بالشارع لتنقل مصاب تم دهسه بسرعه

قلت لنفسي لماذا لايقوم السيد عادل لبيب بتوفير هذه الخدمه بالاسكندريه او ينظف العشع و الخرابه اللي اسمها مطار النزهه او برج العرب او يمنع الشيش و السجائر فعلا و ليس لقهاوي البحر فقط ......الخ

هل يظن هذا الظابط الذي تتحدث عنه انه في مصر فيه مرور فعلا
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو ذهبي الصورة الرمزية coolhero

ربنا معاك اخى محمد و معانا

حدث معى موقف امس ليس بجديد على الشعب المصرى

كنت مع ابن عمى فى قاهرة المعز و كان امامه الكثير من الاعمال فاصابنى الملل و كنت مشغول بواجباتى الجامعية و هى لوحة لمبنى steel مطلوب للتسليم يوم الخميس و لذا طلبت منه التوقف عند ميدان التحرير اقرب محطة مترو و انزلنى هناك و قمت بشراء تذكره ثمنها 1 ج و تمام زهبت الى الخط المتجه الى شبرا و دخلت احدى عربات المترو المميتة من ثرة الناس و الحر و و ايضا المترو كان سىء جدا فوقف اكثر من مره لوجدود عطل به و الحمد لله تمكنت من الوصول الى محطة كلية الزراعة و عند الخروج وجدت نفسى فى مأزق كبير لا اجد بعض اموالى ولا التذكرة و كل هذا لم يصيبنى بالغضب و لكن ما جعلنى اغضب هو عند خروجى قلت لعامل الامن تم سرقة اموالى و التذكرة قالى انتظر سانية حيث جاء و بصحبته شرطى مسؤول عن المكان و قال لى هات البطاقة وقالى عليك غرامة 15 ج فلم اتردد فى اخراج المبلغ المرجو و لكن وجدت بعض الكلمات الغريبة حيث يقول انت هتدفع الغرامة دى 15 ج .........و غيرها من الكلمات التى لا تعنى سوى ان اعطيه رشوة مقابل ان يتم تخفيض المبلغ الى 5 ج ليكون له و لكننى لم اعطيه ما اراد حيث الطمع و الجشع و استغلال المواطن و الرشوة و الواسطة التى اصبحت اساس مجتمع فاسد

و قمت بالذهاب الى محطة المترو و طلبت تذكر

و ليس لقهاوي البحر فقط ......الخ

هذا المنتظر يصيبنى بالاحباط خاصة انك تأتى الاسكندرية على البحر لتنفس هواء منعش نقى

تحول الى هواء ملوث بادخنة الشيشة و مناظر سيئة

الحمد لله بقالى زمن مشفتش بحر الاسكندرية الذى بات مكان غير صالح تماما كما يوصفه لى الكثيرين و كما اراه وانا امر من امامه

حسبنا الله و نعم الوكيل

[CENTER]
    [IMG]https://i.imgur.com/BXBfD.png?1[/IMG][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية myhome

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HuLkY مشاهدة المشاركة
    هناك مفيش لا هالك ولا رالك ولا الجن! فى فرج ورجب وشوية ناس ايه! فل :D
    ##############################################

الحمدالله على سلامتك و انها خلصت على خير

عضو بلاتيني الصورة الرمزية MF88

الحمد لله انى مكنتش معاك
    لأمى مكنتش هسكت
    اصلها بايظه بايظه عندى
    ================================================== ==============
    [ الخطوه الثانيه ] نظام الأندرويد كنظام أساسى على الهاتف htc HD2 - وداعا WM

قمت بتعطيل الرسائل الخاصه لكثرتها وحتى لا يعتقد احد انى متجاهله عن عمّد :)
    برجاء إذا كان لك أى استفسار قم بعمل موضوع حتى يتسنى للجميع مساعدتك و انا معهم إن شاء الله
    ولكي يستفيد الجميع من خبراتك و خبرات الزوار ولتقليل الجهد على المشرفين أيضاً

عضو برونزي

ألف شكر على دعمكم شباب , فعلا المواطن مننا ملهوش اى وزن خلاص , وفعلا فى القسم مفيش لا هالك ولا رالك :D , الحق حق

مستر سنيبر , لو تعرف حد يبادل الجنسية لو بمروحة سقف , انا موافق! :D , انقذ تلميذك!

عم محمود , كويس انك مكنتش موجود :D , بس الحوار حصل فى سيدي جابر شارع ابوقير , بفكر استلف منك البطاقة , ينفع؟

عضو برونزي الصورة الرمزية الأميرة

المحزن ان راجل كبير يتهان في أواخر ايامه من انسان مريض وضعيف

هو فعلا ضعيف لأنه محتمي في وظيفته

ربنا يجازيك خير على موقفك ... انت لو مكنتش عملت كده .. كنت هتندم كتير

كمان ربنا سترها معاكم

سترها مع الراجل الكبير وجعلك سبب انه مايتهانش اكتر من كده وكان ممكن أخد ضربه تكسره

وسترها معاك لما طلبوا الافندي ده في اللاسلكي

الله خير حافظ

والحمد لله ان البطاقه هي اللي اتكسرت ( مش راس ولا ضهر ولا ايد ولا رجل ....)
    [CENTER][SIZE=3]اللهم اغفر لي ولوالدي وارحمهما كما ربياني صغيرا
    اللهم اغقر لامي وارحمها وعافها واعف عنها وأكرم نزلها ووسع مدخلها واغسلها بالماء والثلج والبرد .. اللهم اجعل عن يمينها نور وعن شمالها نور ومن فوقها نور ومن تحتها نور حتى تبعثها آمنه مطمئنه في نور من نورك .. يالله يا ارحم الراحمين

[SIGPIC][/SIGPIC][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][SIZE=3]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=200950"][COLOR=Blue][B]فضلا .. سجل مدونتك هنا[/B][/COLOR][/URL]

[/SIZE][SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=89723"]تعرف على أسرة المنتدى[/URL][/B][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1555636#post1555636"][COLOR=Red][B]كتب في كل المجالات[/B][/COLOR][/URL]
    [/SIZE] [SIZE=3][COLOR=Red][URL="https://kanwekan.blogspot.com/2009/08/blog-post_14.html"]حمل برنامج كيف تتلذذ في صلاتك[/URL][/COLOR]
    [/SIZE] [/CENTER]
    [CENTER][SIZE=3][COLOR=blue]مدونتي[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][SIZE=3][URL="https://taamolaaaaat.blogspot.com/"]تأملات قلب[/URL][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][SIZE=3][COLOR=blue]و[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][SIZE=3][URL="https://kanwekan.blogspot.com/"]طوق الحريه[/URL]

[/SIZE] [SIZE=3]
    [/SIZE] [/CENTER]

صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة