صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 18

الموضوع: معالج مركزي ضعيف ام معالج رسومي ضعيف؟؟؟!!

عضوية جديدة

معالج مركزي ضعيف ام معالج رسومي ضعيف؟؟؟!!

تستطيع ان تعرف اين التقصير عند ما تكوون الفريمات قليله و اللعب غير سلس
    ستحتاج لاظهار النسبه المئويه لاستهلاك المعالج الرسومي ممكن من برنامج msi afterburner و اذا كانت الفريمات قليله والنسبه لاستهلاك المعالج الرسومي 100% كدا كارت الشاشه ضعيف و جايب أخره و المعالج المركزي مش مقصر معاه وعامل اللي عليه .
    اذا كان استهلاك المعالج الرسومي 30% مثلا او 70% والفريمات قليله دا بيكون ضعف في قدره المعالج المركزي ..ممكن تكسر سرعته او تغيره بمعماريه اعلى .

عضو الصورة الرمزية mhi00002000

رد: معالج مركزي ضعيف ام معالج رسومي ضعيف؟؟؟!!

بص عن تجربة اهم حاجة المعالج انا كان معايا كارت شاشة 4770 اللى ف توقيعى ومعاة معالج amd athlon x2 2.8
    وكان الجهاز شغال تمام كويس مشغل كل الالعاب بس كنت ساعات بحس ف نقص فريمات ف الالعاب القوية جدا زى جتا او مافيا وكنت فاكر ان دة اقصى حدود للبطاقة وبعد تغيير المعالج ب معالج phenom ii 555 3.2 وتحرير انويتة ليصبح رباعى الانوية وبعدها لاقيت الفيمات اتغيرت تماما يعنى ريزدنت ايفل 5 بقت توصل ل 109 فريم وجتا ومافيا بقت حاجة تانية لدرجة انى حسيت انى غيرت كارت الشاشة وليس المعالج ويارب اكون افدتك

عضو فضي الصورة الرمزية Paramount

انا عندي المكونات المذكورة بالاعلى....
    اثناء تشغيل لعبة كرايسز ... GPU لا يتجاوز 75% !! بينما Task manager بيقرا جميع الانوية 100% !! فهل يعني تقصير من المعالج المركزي علما بان عدد الفريمات لا يتجاوز 34 فريم على اعدادت Enthusiast

عضو الصورة الرمزية m_ragab712

اعتقد ذلك
    بس هو في برامج لمراقبة نسبة استهلاك المعالج المركزي اثناء اللعب ؟

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_ragab712 مشاهدة المشاركة
    اعتقد ذلك
    بس هو في برامج لمراقبة نسبة استهلاك المعالج المركزي اثناء اللعب ؟
    انا بستخدم msi afterburner موجود فيه اظهار نسبه مئويه لاستهلاك المعالج

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الحب مشاهدة المشاركة
    انا عندي المكونات المذكورة بالاعلى....
    اثناء تشغيل لعبة كرايسز ... GPU لا يتجاوز 75% !! بينما Task manager بيقرا جميع الانوية 100% !! فهل يعني تقصير من المعالج المركزي علما بان عدد الفريمات لا يتجاوز 34 فريم على اعدادت Enthusiast
    باشا كدا كرت الشاشه عندك شغال ب 75% بس من قدرته الكليه و انا متأكد انك لو كسرت سرعه المعالج المركزي او غيرته بمعالج اقوى الفريمات هتزيد

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

اذا كان كارت الشاشة قوى ...فلابد من توافرمعالج قوى ايضا ...حتى تستطيع ان تحصل على الآداء المثالى

...غر كدة لو وضعت بطاقة قوية ..على معالج ضعيف ...لن تحصل على اداء البطاقة القوى .. ...

ستحصل فقط على ما يسمح بة المعالج ..من اداء ..

لذلك افضل معالج متوسط متوسط مع كارت شاشة متوسط ...على ان اشترى معالج قوى مع كارت شاشة ضعيف او العكس ...!
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

عضو فضي

الافضل شراء معالج متوسط الاداء وكرت مرتفع الاداء

عضوية جديدة

الأفضل بالتأكيد هو معالج متوسط مع كارت شاشه قوى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhi00002000 مشاهدة المشاركة
    بص عن تجربة اهم حاجة المعالج انا كان معايا كارت شاشة 4770 اللى ف توقيعى ومعاة معالج amd athlon x2 2.8
    وكان الجهاز شغال تمام كويس مشغل كل الالعاب بس كنت ساعات بحس ف نقص فريمات ف الالعاب القوية جدا زى جتا او مافيا وكنت فاكر ان دة اقصى حدود للبطاقة وبعد تغيير المعالج ب معالج phenom ii 555 3.2 وتحرير انويتة ليصبح رباعى الانوية وبعدها لاقيت الفيمات اتغيرت تماما يعنى ريزدنت ايفل 5 بقت توصل ل 109 فريم وجتا ومافيا بقت حاجة تانية لدرجة انى حسيت انى غيرت كارت الشاشة وليس المعالج ويارب اكون افدتك
    و أنا عندى نفس الكارت 4770 و معالج متوسط - ضعيف هو athlon 2x2 3.0
    و الأداء عندى أكثر من رائع فى جميع الألعاب ما عدا الألعاب القليله التى تحتاج معالجات ثلاثية أو رباعية الأنوية مثل gta4 الأداء فيها كان جيد جدا لكن قمت بتخيف بعض الإعدادات

النتيجه: معالج متوسط(amd phenon 2x2 550 مثلا ) يعطيك كل ما تحتاجه من أداء لتشغيل كارت شاشه قوى.

كان يوجد بالمنتدى موضوع رائع أثبت الكلام ده للأسف لا أجده حاليا.

عضو الصورة الرمزية amrdio

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S@M مشاهدة المشاركة
    اذا كان كارت الشاشة قوى ...فلابد من توافرمعالج قوى ايضا ...حتى تستطيع ان تحصل على الآداء المثالى

...غر كدة لو وضعت بطاقة قوية ..على معالج ضعيف ...لن تحصل على اداء البطاقة القوى .. ...

ستحصل فقط على ما يسمح بة المعالج ..من اداء ..

لذلك افضل معالج متوسط متوسط مع كارت شاشة متوسط ...على ان اشترى معالج قوى مع كارت شاشة ضعيف او العكس ...!

+1 لازم يكون فيه نسبة و تناسب بين مكونات الجهاز

عضو فضي

تعديل : معالج متوسط مع كارت شاشة قوي ( ليس بالمهم ان يكون الكرت والمعالج من نفس المستوى )

عضوية جديدة

بصراحه يا جماعه انا عامل الموضوع عشان اقول انك ممكن تعرف بسهوله جهازك محتاج كارت شاشه ولا محتاج بروسيسور

عضو محترف الصورة الرمزية شلاع العتر

مع الالعاب الأهم هي بطاقة الشاشة .... وكلّ بطاقات الشاشة يكفيها حاليا نواتين وتردد 3.5 جيجا لتحصل على 90% من طاقتها على الاقل ...

هناك موضوع منتج ومجهّز بطريقة دقيقة وعلمية ومثبت في القسم أرجو مراجعته .

عضو الصورة الرمزية m_ragab712

طب انا جربت لعبة مافيا 2 دلوقتي لقيت الاستهلاك للكارت وصل اقصاه 96% max ده الموجود على msi aftr burner والبروسيسور في حدود من 60 ل70 % لكن معرفتش احسب بالظبط لان كنت مشغل التاسج مانجر ومعرفتش اجيب اقصى قيمة
    ومواصفا جهازي بالاعلى

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_ragab712 مشاهدة المشاركة
    طب انا جربت لعبة مافيا 2 دلوقتي لقيت الاستهلاك للكارت وصل اقصاه 96% max ده الموجود على msi aftr burner والبروسيسور في حدود من 60 ل70 % لكن معرفتش احسب بالظبط لان كنت مشغل التاسج مانجر ومعرفتش اجيب اقصى قيمة
    ومواصفا جهازي بالاعلى
    محتاج اعرف معلومات اكتر لو سمحت

1-متوسط الفريمات كام
    2-انا عاوز متوسط استهلاك الgpu وليس اقصى قيمه وعلى فكره انت ممكن تشوف الGPU usage وانت بتلعب

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة