صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23

الموضوع: ونحن الان في أخر 2010 ومع العلم اني خريج جديد هل ابدا ب mcitp عوضا عن mcse ? للوقت

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو

ونحن الان في أخر 2010 ومع العلم اني خريج جديد هل ابدا ب mcitp عوضا عن mcse ? للوقت

السلام عليكم

ونحن الان في أخر 2010

بماذا تنصحوني
    أنا الحمدلله خلصت ال CCNA وامتحنتها

وناوي اخش في مايكروسوفت

السؤال اللي محيرني ابدا بايه ؟؟ mcitp أم mcse ??

وطبعا زي ما انتو عارفين ان معظم الشركات الان شغاله بسيرفر 2003 ولم تحدث الى 2008 على حد علمي وذلك بسبب عدم دعم ال 2008 لاشياء كثيره مثل ال ISA مثلا !!

ياريت تجاوبوني عن خبره واختصارا للوقت لان الوقت من ذهب فلا أريد تضييع وقتي في كورس سينتهي قريبا

وله ايه رأيكم ؟؟

ملحوظه ( أنا رايت موضوعا لاحد الاخوه يقول رأيه في موضوع ال mcitp وال mcse ) ولكن الموضوع كتب العام الماضي وأكيد الامور اختلفت
    فعشان كده بكرر السؤال الان ونحن على مشارف عام 2011

عضوية جديدة

رد: ونحن الان في أخر 2010 ومع العلم اني خريج جديد هل ابدا ب mcitp عوضا عن mcse ? للو

بص نصيحه ليك خد mcse الاول وبعد كده تقدر ترقى ل mcitp ب 3 امتحانات بس
    وانشاء الله لو درست mcitp بعدها هتلاقى انها ماتختلفشى كتير عن mcse الا فى حاجات بسيطه

عضو

رد: ونحن الان في أخر 2010 ومع العلم اني خريج جديد هل ابدا ب mcitp عوضا عن mcse ? للو

شكرا جزيلا لك يا eng.dido

يعني حضرتك كان معاك ال mcse ثم عملت ترقيه لل mcitp ولم تجد الا فرقا بسيطا فقط ؟؟

كي يطمئن قلبي
    عاوز حضرتك تقولي الفرق قد ايه بين ال mcse وال mcitp admin
    و الفرق قد ايه بين mcse وال mcitp enter

وشكرا جزيلا لك

عضوية جديدة

السلام عليكم

اخي الكريم
    انا اوافق رأي الاخ eng.dido

بأختصار : الان جميع الشركات لا تستغني ابدا عن محتويات mcse 2003
    من الصعب ان تغير نظام السيستم بتعها علشان في سيرفر 2008 ودة يكلف كثير علي الشركة

عضو الصورة الرمزية ozaro19

بغض النظر عن ما هو موجود بالشركات

ياخونا 2008 فات عليها سنتين ولسه عاوزين الراجل يذاكر 2003 ممكن في اقل من سنه مايكروسوفت تنزلك وندوز سيرفر جديد ساعتها هتعمل ايه ؟

توكل علي الله وذاكر 2008 ومش هتلاقي غير فروق بسيطه بينها وبين MCSE

خلينا Up to Date
    عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ , عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ,
    قَالَ : " يُوشِكُ أَنْ يَكُونَ خَيْرَ مَالِ الْمُسْلِمِ غَنَمٌ يَتْبَعُ بِهَا شَعَفَ الْجِبَالِ ، وَمَوَاقِعَ الْقَطْرِ , يَفِرُّ بِدِينِهِ مِنَ الْفِتَنِ ".

عضو

يعنى ميكروسفت بتجهز تنزيل فيرجن جديد واحنا لسه بندور على القديم انا نصيحتى ليك مش تذاكر2003 ولا 2008 استنى اللى هينزل فى 2012 يا راجل

يا سيدى المشكله فى الايزا ذاكر TMG هتلاقيه اسهل

المفروض انك IT يعنى شغلتك تتابع الجديد فى كل المجالات التقنيه تروح انت تزاكر القديم ولا لازم ميكروسفت تلغى الدعم عشان نسيب ال 2003 وال xp فى حالهم

كمان انت عاوز تكلف نفسك ليه يعنى سبع امتحانات فى ال 2003 + 3 فى ال upgrade يعنى 10 امتحانات اضرب فى 50 دولار احسب انت بقى

ال 2008 خمس امتحانات بس وتبقى MCITP شوف ذكاء ميكروسفت وشوف ذكائنا

تقبل مرورى بصدر رحب

عضو

والله بشكركم يا جماعه

بالذات اللي نصحوني اني اخش على ال mcitp علطول عشان انا مايل للراي ده بس قلت استشير الناس واشوف هيقولولي ايه

اشكركم وبردو اللي عنده اراء تانيه يا ريت يقول عشان الكل يستفيد

عضو

Lightbulb رد: ونحن الان في أخر 2010 ومع العلم اني خريج جديد هل ابدا ب mcitp عوضا عن mcse ? للو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abozidd مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

ونحن الان في أخر 2010

بماذا تنصحوني
    أنا الحمدلله خلصت ال CCNA وامتحنتها

وناوي اخش في مايكروسوفت

السؤال اللي محيرني ابدا بايه ؟؟ mcitp أم mcse ??

وطبعا زي ما انتو عارفين ان معظم الشركات الان شغاله بسيرفر 2003 ولم تحدث الى 2008 على حد علمي وذلك بسبب عدم دعم ال 2008 لاشياء كثيره مثل ال ISA مثلا !!

ياريت تجاوبوني عن خبره واختصارا للوقت لان الوقت من ذهب فلا أريد تضييع وقتي في كورس سينتهي قريبا

وله ايه رأيكم ؟؟

ملحوظه ( أنا رايت موضوعا لاحد الاخوه يقول رأيه في موضوع ال mcitp وال mcse ) ولكن الموضوع كتب العام الماضي وأكيد الامور اختلفت
    فعشان كده بكرر السؤال الان ونحن على مشارف عام 2011

الموضوع مش موضوع ان ال win 2008 مش ب support ISA server ولا حاجه ودا مش سبب خد بالك عشان فيه بدائل اقوي منه و نزلت كتحديث ليه او بمعني اصح نزلوا features اكتر و امكانيات افضل في TMG 2010 اللي اعتقد انه احسن من الايزا بكتير ... ثانيا اهتم بال windows server 2003 الأول بحيث تعرف الأساس و بعد كدا اشتغل علي 2008 او لو هتعرف توازن بين الاثنين هيكون افضل المهم انك تذاكر و تجتهد و البنسبه لموضوع ان معظم الشركات بتشتغل علي 2003 عشان بس موضوع ال stability مش اكتر و نتيجه ان محدش كتير فاهم فيه لسه ... اما دلوقتي فيه شركات كتير شغاله بال 2008 windows server

عضو فضي الصورة الرمزية ssssss

بغض النظر عن ما هو موجود بالشركات

ياخونا 2008 فات عليها سنتين ولسه عاوزين الراجل يذاكر 2003 ممكن في اقل من سنه مايكروسوفت تنزلك وندوز سيرفر جديد ساعتها هتعمل ايه ؟

توكل علي الله وذاكر 2008 ومش هتلاقي غير فروق بسيطه بينها وبين MCSE
    توكل على الله وادرس 2008 ولو محتار
    من رأى ونا شايف ده بصراحه ده اسلم حل انا عن نفسى عملت كده بس بسبب انى لم اعلم ب2008 ولعله خير بص ياسيدى
    انا اللى حصل معايه درست mcsa وبعد كده عملت ابديت لل2008 وبصراحه جامده جدا الحركه دى
    هقولك مميزاتها انت بتدرس بالشكل ده كورس MCSE بنسبه 80% لان الزياده اللى توصلك لmcse هى 3تراكات ملهمشى لزمه بمعنى مش مهم تدرسهم فى مرز ممكن تزاكرهم لوحدك خالص بفضل شروحات المهندس احمدسرحان بعد ربنا طبعا وكده تبقى درست mcseبعد كده مش هتحتاج ان حضرتك تمتحن غير امتحانين عشان تعمل ابجريد للserver adminاما لو عايز تعمل ابجريد ملل Serverv Ent يبقى قدامك 4امتحانات ده فى حاله الابديت من mcsa لل2008 نشوف المميزات فى ده
    1-اولا هتبقى وفرت على نفسك تكاليف كورس الmcitp اللى بتوصل ل4600وده اقل سعر سمعته والمبلغ ده دراسه فقط
    2- لو درست mcsa دراسه فقط تقريبا فى حددود ال800ل1000
    3- بالنسبه للأمتحانات هتمتحن 4 للmcsa+امتحانين او 4 عشان توصل للأبديت 2008 والمجموع هيكون 8لو 4+4
    4- النقطه المهمه هتكون عندك خلفيه كبيره جدا عن ال2003
    *اما لو حضرتك درست الmcse وبعدين الابديت حضرتك هتصرف كتير ما يقرب من الmcitp
    وكمان لو بصيت لموضوع الامتحانات هتلاقى حضرتك لازم تمتحن 7 خاصه بmcse +امتحانين للابجريد mcitp وكده يبقى 9 وده ازيد امتحان تخيل الظغط العصبى والنفسى ليه تمتحن واحد زياده
    خلينا نشوف الرأى ده
    كمان انت عاوز تكلف نفسك ليه يعنى سبع امتحانات فى ال 2003 + 3 فى ال upgrade يعنى 10 امتحانات اضرب فى 50 دولار احسب انت بقى
    ال 2008 خمس امتحانات بس وتبقى MCITP شوف ذكاء ميكروسفت وشوف ذكائنا
    بص ياباشا انت لو عملت كده هتكون وفرت فعلا على نفسك كتير بس حضرتك فين خبرتك فى شغل سيرفرات 2003 مفيش:rolleyes:
    ضيف على كل ده فى اى الاحوال حضرتك ياباش من الضرورى جدا تدرس TMG بديل الايزا وايضا Exchange ولو حضرتك عملت كده بالاضافه لو حضرتك اخدت مسار الmcsa ثم 4امتحانات للأبديت mcitpيبقى المجموع 10امتحانت العائد من 10امتحانت دول
    1-MCP
    2-MCSA
    3-MCTS
    4-MCITP ENT
    ضيف طبعا شهادات الEXchange + TMG
    اما لو حضرتك خدت مسار mcitp يبقى المحصله ايه
    1-MCTS
    2-MCITP ENT
    بالاضافه طبعا للEXchange + TMG
    ارجو ان اكون قدرت اوضح لحضرتك هو فعلا الكلام كتير بس ده رأى
    بالتوفيق اخى
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عضوية جديدة

شوف انا كنت محتار قبلك

بس انا اجتزت MCSE2003 وامتحنت وانا شغال على 2008 نفس 2003 كونسبت واحد اى الفكرة ومفيش فرق كبير بين الاتنين ال فى اوبشن عبيط

هتيجى لى الايزا و tmg لو اشتغلت على ايزا 2006 هتلقى التانى نفس الحوار وفى اوبشن زيادة هتستخدم لو جالك الظروف انك تحتاجة

انا بنصحك نصيحة لوجة الله لو هتتدرس ادرس 2008 على طول

احنا اما درسنا 2003 من سنة بس ليها تقلها فى السى فى خبرة يعنى

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.iT مشاهدة المشاركة
    شوف انا كنت محتار قبلك

بس انا اجتزت MCSE2003 وامتحنت وانا شغال على 2008 نفس 2003 كونسبت واحد اى الفكرة ومفيش فرق كبير بين الاتنين ال فى اوبشن عبيط

هتيجى لى الايزا و tmg لو اشتغلت على ايزا 2006 هتلقى التانى نفس الحوار وفى اوبشن زيادة هتستخدم لو جالك الظروف انك تحتاجة

انا بنصحك نصيحة لوجة الله لو هتتدرس ادرس 2008 على طول

احنا اما درسنا 2003 من سنة بس ليها تقلها فى السى فى خبرة يعنى

الكلام دا صحيح 1000 في 100 و انا نفسي حصل معايا نفس الكلام

عضو

السلام عليكم

شكرا لكم يا شباب على هذه المعلومات المفيده جدا

طيب حتى نضع النقط فوق الحروف

انا الان كي احصل على شهادة ال MCSA
    يلزمني اجتياز 4 أختبارات
    الاول 290
    الثاني 291
    الثالث اختياري وأنا اخترت 680 عشان خلاص الاكس بي والفستا انتهو
    الرابع أنا مش عارف اختار ايه بالزبط
    دخلت على موقع مايكروسوفت هنا
    ومحتار مش عارف اختار 236 عشان بالمره ابقى حصلت على شهادة ال exchange ??
    وله اختار 630 شير بوينت ؟ وله ايه بالزبط ( وهوه اصلا ايه فائدة الشير بوينت )
    انا عاوز اختار حاجه تفيدني خصوصا اني ناوي اعمل أبجريد لل mcitp
    وبناء عليه أنا مش هختار 350 أو 351 عشان الايزا مش هيفيدني لما اعمل ابجريد لل mcitp

منتظر رأيكم يا شباب

عضو

طيب شوف ال windows 7 exam

عضو

اسف يا بشمهندس علي الخطأفي المشاركة السابقة طيب شوف شهادة
    ال exchange

عضو

بشمهندس محمد عطيه ازي حضرتك
    يعني حضرتك شايف ان انسب اختيار هوه الاكستشانج
    لو كده يبقى إنشاء الله هختار الاكتشانج وربنا يكرم واكمل المشوار على خير يااااارب

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة