النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: السلام عليكم استفسار عن ميكروسوفت وسيسكو

عضوية جديدة

Exclamation السلام عليكم استفسار عن ميكروسوفت وسيسكو

انا طالب بمعهد كمبيوتر انا خلصت انا وفي المعهد mcse mcitp و ccna ولسه مخلصتش السنه دي اخلص المعهد وعندي حب استطلاع علي حاجات كتيره في مجال الشبكات نفسي ادرس لينكس ونفسي اكمل ccnp, ccna voice , ccna wireless المعهم عندي حب استطلاع علي حاجات كتير بس الحمد لله انا كويس في الي انا اخذته مثلا ccna , mcse mcitp مش عارف اعمل ايه استني لما ادخل في مجال العمل ولا عادي اذاكر الكورسات دي لغاية ما اخلص المعهد ياريت حد يساعدني من الاعضاء في هذا المنتدي الاكثر من رائع وجزاكم الله خير

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

رد: السلام عليكم استفسار عن ميكروسوفت وسيسكو

اشرح اللى انت مزاكره فالمنتدى منها تثبت معلوماتك ومنها تكسب خبره .........
    تابع مشاكل الاعضاء وما يواجه كل منهم فى حياته العمليه حتى تستفاد من troubleshoot وبالتالى يكون لديك حلول كثيره من الواقع العملى اضافه الى مزاكرتك النظرى للمنهج
    طبق باستمرار ما تعلمته على ال vmware واعمل لابات وادمج كل ما درسته فيها يعنى حط راوتر سيسكو وسويتش وشغل راوتر مايكروسوفت سيرفر واعمل اكتف ديركتورى 2003 و 2008 واربط ما بينهم وطبق كل ما درسته
    اذا كنت مستوعب الامر وكل شيء عندك تمام يبقى لا مانع من انك تنزل سوق العمل وتعمل فى فترات الاجازه فى الشركات ولو بدون اجر لمجرد كسر حاجز الرهبه من الواقع العملى والاعتياد على الشغل على السيرفرات الحقيقه
    وبعد الانتهاء من دراستك فالكليه هيكون عندك خبره لا باس بها وايضا معلومات كبيره تقدر تبدا بها حياتك العمليه وشغلك بعد كدا هو اللى يحدد انت هتمشي فاى مجال او هتهم بايه اكتر سواء كان سيسكو او مايكروسوفت واى مجال منهم سواء كان فالفويس او السيكورتى وبناء عليه هتقدر تختار تكمل المشوار فى اى مجال وتبدا تذاكر على هذا الاساس ..........
    بالتوفيق

عضوية جديدة

رد: السلام عليكم استفسار عن ميكروسوفت وسيسكو

شكرا علي الرد الجميل اخي internetworld واللهي انا الكلام الي انت قلته انا استوعبته وبحاول علي قد ما اقدر اعمل لابات علي 2003 و 2008 وسيسكو بس موضوع الشركات المكان انه في مفهوش شركات علشان اقدر ادرب حتي من غير اجر وشكرا علي الرد