النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: يا جماعة حد يشوف حل ارجوكم قبل ما اولع فى isa

عضو

يا جماعة حد يشوف حل ارجوكم قبل ما اولع فى isa

قبل كل شئ كل سنة و حضرتكم طيبين و اساتذتنا الكبار المهندس لومارك و المهندس ياسر رمزى و المهندس احمد سرحان و المهندس محمود ياسين و المهندس محمود صقر و كل الناس المحترمين اللى فى المنتدى

انا يا جماعة بذاكر فى كورس mcse ربنا يقوينى و يقوى الناس اللى واخداها هو كورس جميل جدا و ممتع بس للاسف فى بقى شوية مشاكل تعكرلك حلاوة الموضوع رغم ان اهم حاجة هى المشاكل اللى بتحصل دى

المهم انا بذاكر isa و عامل نسخة وهمية و شغال ببرنامج vmware وعامل كارتين واحد داخلى و التانى خارجى , عملت الداخلى host only و الخارجى nat ........... لحد كدة زى الفل .... معرفش كل ما اسطب الايزا الاقى الكارتة الخارجية عاملة apipa كل شوية لغاية ما كرهت نفسى عملت اللى ميتعملش اخدت منها snapshot منها و سطبت تانى الايزا من اول وجديد منفعتش , سطبت ويندوز من اول و جديد منفعش نفس المشكلة مع الملاحظة انى لو عملت كارتة nat مع اى جهاز تانى سواء اكس بى او سيرفر شغالة زى الفل اول ما اسطب الايزا تاخد ابيبا . قلت يمكن المشكلة فى dhcp قمت قافل بتاع البرنامج مرة و المرة التانية بتاع السيرفر برضه منفعش , قلت يمكن العيب من النسخة بتاعة الايزا قمت مغير النسخة و اشتغلت بالنسخة التريال 180 يوم بتاعة ميكروفسوفت اللى موجودة دلوقتى برضه مش نافعة و سطبت السيرفس باك بتاعتها مش نافعة برضه قلت يمكن العيب من البرنامج الوهمى , قمت مغير و شغال بالـ oracle vmbox و سطبت و اشتغلت معايا زى السكينة فى الحلاوة و ربطت ما بينها و مابين بقية الاجهزة اللى على البرنامج الـ vmware و عملت بينج و الدنيا شغالة ورد و فل .
    مرة واحدة من شوية لقيت نفس المشكلة حصلت مع البرنامج oracle vmbox و الكارتة الخارجية مش عايزة تاخد اى بى

يا جماعة ياريت تشوفولى حل الله يخليكم و عايز اعرف الايزا ليه بتعمل كدة انا بذاكر من فيديوهات المهندس المحترم احمد سرحان , الله يخليكم ردوا عليا فى اسرع وقت عشان عايز اكمل مذاكرة و على فكرة نفس المشكلة برضه بتحصل معايا على اللاب توب فى الشغل لانى قلت يمكن المشكلة فى النتوورك اللى عندى فى البيت لا برضه بتحصل المشكلة فى الشغل و فى نت وورك تانية ...... الله يخليكم شوفولى حل جزاكم الله كل خير

و دى الصورة للبرنامجين :

عضو

رد: يا جماعة حد يشوف حل ارجوكم قبل ما اولع فى isa

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zaza2010 مشاهدة المشاركة
    قبل كل شئ كل سنة و حضرتكم طيبين و اساتذتنا الكبار المهندس لومارك و المهندس ياسر رمزى و المهندس احمد سرحان و المهندس محمود ياسين و المهندس محمود صقر و كل الناس المحترمين اللى فى المنتدى

انا يا جماعة بذاكر فى كورس mcse ربنا يقوينى و يقوى الناس اللى واخداها هو كورس جميل جدا و ممتع بس للاسف فى بقى شوية مشاكل تعكرلك حلاوة الموضوع رغم ان اهم حاجة هى المشاكل اللى بتحصل دى

المهم انا بذاكر isa و عامل نسخة وهمية و شغال ببرنامج vmware وعامل كارتين واحد داخلى و التانى خارجى , عملت الداخلى host only و الخارجى nat ........... لحد كدة زى الفل .... معرفش كل ما اسطب الايزا الاقى الكارتة الخارجية عاملة apipa كل شوية لغاية ما كرهت نفسى عملت اللى ميتعملش اخدت منها snapshot منها و سطبت تانى الايزا من اول وجديد منفعتش , سطبت ويندوز من اول و جديد منفعش نفس المشكلة مع الملاحظة انى لو عملت كارتة nat مع اى جهاز تانى سواء اكس بى او سيرفر شغالة زى الفل اول ما اسطب الايزا تاخد ابيبا . قلت يمكن المشكلة فى dhcp قمت قافل بتاع البرنامج مرة و المرة التانية بتاع السيرفر برضه منفعش , قلت يمكن العيب من النسخة بتاعة الايزا قمت مغير النسخة و اشتغلت بالنسخة التريال 180 يوم بتاعة ميكروفسوفت اللى موجودة دلوقتى برضه مش نافعة و سطبت السيرفس باك بتاعتها مش نافعة برضه قلت يمكن العيب من البرنامج الوهمى , قمت مغير و شغال بالـ oracle vmbox و سطبت و اشتغلت معايا زى السكينة فى الحلاوة و ربطت ما بينها و مابين بقية الاجهزة اللى على البرنامج الـ vmware و عملت بينج و الدنيا شغالة ورد و فل .
    مرة واحدة من شوية لقيت نفس المشكلة حصلت مع البرنامج oracle vmbox و الكارتة الخارجية مش عايزة تاخد اى بى

يا جماعة ياريت تشوفولى حل الله يخليكم و عايز اعرف الايزا ليه بتعمل كدة انا بذاكر من فيديوهات المهندس المحترم احمد سرحان , الله يخليكم ردوا عليا فى اسرع وقت عشان عايز اكمل مذاكرة و على فكرة نفس المشكلة برضه بتحصل معايا على اللاب توب فى الشغل لانى قلت يمكن المشكلة فى النتوورك اللى عندى فى البيت لا برضه بتحصل المشكلة فى الشغل و فى نت وورك تانية ...... الله يخليكم شوفولى حل جزاكم الله كل خير

و دى الصورة للبرنامجين :

الصورة بحجمها الطبيعى

معلش اذا كنت عامل لغبطة اصلى ماليش فى المنتديات اوى و عمل المواضيع

عضو

يا جماعة حد يرد عليا 29 مشاهدة و محدش ساب حتى رد يقولى كل سنة و انت طيب

عضوية جديدة

Talking رد: يا جماعة حد يشوف حل ارجوكم قبل ما اولع فى isa

بسم الله الرحمن الرحيم

اول شىء

انت هتنظم شغل كالاتى

هتعمل الاتى topology لشغل بتاعك

اذى

يعنى هنخلى كل السيرفرات والكلينت ال هى داخلية على سويتش بتاع vmnet 2

ظبطنا كل السيرفرات على سويتش 2

هنروح على سيرفير الايزا بقى هنعمل اتنين كارت نتورك واحد فيهم vmnet 2 والتانى ياباشا ممكن تخليةbridgedy

ومعنى انك تخلية bridgedy يعنى هيستقبل انترنت من جهاذ لو جهاذ فى نت واكنك فى شركة وتقدر تتحكم وتعمل لاب عملى حقيقى

طيب فى كارت النت ورك ال هو داخلى بتاع الايزا هتكتب الرينج بتاع شبكة الداخلية وهو الايزا هيعرف بعد كدة الكارت التانى كارت external

جرب وانا موجود اة

عضوية جديدة

الرينج مقصود بها رينج الايبى بتاع الشبكة الدلحلية مثل 192.168.1.50 وبكدة عرف ان الرينج دى موجودة عندة فى الشبكة الدلخلية

عضو

مبدئيا الف شكر على ردك السريع

انا عملت و مشيت خطوة خطوة زى ما انت قلت و برضه نفس المشكلة مش عايز ياخد اى بى يفضل يعمل renew و فى الاخر apipa

عضو

عشلن يظبط معاك لازم تستخدم ال dynampis معاه عشان يفهم موضوع الكارتين و بعدين لو vmware و هتستخدم الايزا و الكلاينت بتاعها بأستخدام ال vmware كدا يبقي لازم تتأكد تماما مبدأيا ان ال كارت النتورك بتاع ال vmware اللي انت عامله سواء bridged or nat or what ever لازم يبقي opertional يعني مش disabled و لو منفعش كلمني علي الخاص احل المشكلة معاك بال team viwer

عضوية جديدة

انت ليه مخليه ياخد اى بى اوتومتك
    اديله انت اى بيه واشتغل من غير اى مشاكل واتعود ان اى سيرفر ايا كان اديله انت اى بيه وثبته عايه

عضوية جديدة

بسم الله الرحمن الرحيم

هقوالك اخى الكريم تعمل اية

هتيجى على كارت النت ورك الداخلى

وهتقف علية بروبيرتيز وهتحط الايبى manul وليس automatic

يعنى هتكتب بى ايدك الايبى الرينج اى كلاس المستخدمة هنقوال انك بتستخدم كلاس سى

ip 192.168.1.50

supnet mask 255.255.255.0

وبس واوك وشكر

ودى يا سيدى صورة انك تعمل كدة فى كارت الداخلى

ولزم تعرف اى سيرفير عندك فى شبكة لزم يبق الايبى بتاعة ثابت ولو عندك dhcp احجز لية ايبى من علية لى سيرفير دى

كارت الخارجى شوف انت بقى هتخلية بريدج على كارت النت ورك بتاع الجهاذ بتاعك ولا اية النظام

عضو

اخوانى الكرام شكرا ليكم

انا يا جماعة عملت كل اللى انت بتقوله عليه قبل كدة و انا عارف ان اى سيرفر فى الدنيا اعمله static ip وده اللى عملته فى الكارتين سواء داخلى او خارجى
    انا مشكلتى مش فى الداخلى انا مشكلتى فى الخارجى لما بعمله nat او bridge ، انا كنت عمله static مش عايز يطلع انترنت خاالص فقلت ماشى اخليها automatic بس قلت كانى عامله static و اشتغل كويس و تمام مرة واحدة كل شوية الاقيه يعمل renew و فى الاخر apipa
    انا عملت كل اللى يخطر على بالكوا و برضه نفس المشكلة
    بس مستنى ردودكم يمكن فى حاجة تانية انا معملتهاش

عضو الصورة الرمزية Eng.Eslam Mohamed

المشكله بسيطه انت اساس بتعمل كارته اللان الداخليه او الانترنال مربوطه مع سيوتش وليكن VMNAT1
    ثانيا الكارته التانيه الاكس ترنال المربوطه بالنت نربطها بالسويتش VMNAT8 ونروح عملين بيرج مابينه وبين الكارته الحقيقيه الموجوده بالجهاز بتاعك وقبل متنزل اايزا تخلى الجهاز يخش على النت وتجرب والكارته الخارجيه بتاعه الايزا يمكن تديها الاى بى منيول او لو تخليها اتوماتيك مفيش ما يمنع عادى جداااا اما بخصوص باقى الاجهزة توصلهم على السيوتش طبعا الى عليه الكارته الداخليه بتاعت الازا

جرب وانا معاك لحد متحل المشكله وتحت امرك حتى الخاص لو حبيت انا اصلى مريت بنفس المشاكل فى اللابات ومازلت كل يوم اقابل نفس المشاكل