النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: عايز ادخل امتحان ccna الفيدوهات هنا حلوه - بس خايف من اللابات والعملى.. ساعدونى

عضوية جديدة

عايز ادخل امتحان ccna الفيدوهات هنا حلوه - بس خايف من اللابات والعملى.. ساعدونى

يا جماعه ان درست شويه من فيدوهات الاستاذ محمد سمير وفهمت منه كويس وكل حاجه بس بفكر اخد كورس لمده 3 شهور عشان حيكون فى عملى وشغل بالايد وانا مقلق

وبنفس الوقت بفكر بهشاده الترديب اللى حاخده من المكان اللى حدرس فيه ( arab academy for tecnologyحتنفع ;كخبره ولا لا

سوأل اخير معلش هو كل شغل بشهاده ال ccna بيكون طالب خبره ؟؟ منين اجيب سنه او اتنين خبره وهل فى اماكن اشتغل فيه فى اليكس او مصر حتى لو مرتب ضعيف واجيب خبره

شكرا

عضو برونزي الصورة الرمزية mezomora123

رد: عايز ادخل امتحان ccna الفيدوهات هنا حلوه - بس خايف من اللابات والعملى.. ساعدونى

السلام عليكم أخى ........
    بالنسبة لموضوع الحصول على شهادة CCNA.....دا ليس بالأمر الصعب.
    انت ممكن بدل ما تروح تاخد الكورس فى مركز تدريب 3 شهور.....((مدة طويلة))
    عشان التدريب العملى....ف ال Packet Tracer هو الحل الأمثل ليك...وهتوفر فلوس ومدة التدريب الطويلة....ولو انت عندك خلفية كويسة عن ال Dynamips ف استخدم GNS3...هيكون أحسن. لكن فى أى حال من الأحوال انت ممكن تذاكر المنهج كاملاً لوحدك Self-Study وكمان شوف الفيديوهات الرائعة هنا لل / محمد سمير وكمان /ياسر رمزى....والاتنين دول من عباقرة وأساتذة المنتدى.
    ((بس خدبالك...فيديوهات / محمد سمير مش كاملة..يعنى فى أجزاء من الكورس مش شرحها.))
    وطبعاً...الكتاب ثم الكتاب ثم الكتاب.....لأن الفيديوهات ممكن تغطى ((ممكن تقول من 60 - 70 % )) من المعلومة والمنهج....فلازم ترجع أولاً وأخيراً للكتاب.
    وبالنسبة لشهادة الخبرة اللى المركز هيديهالك....فأنا شايف ان مش ليها لازمة...مش هتفيدك بحاجة خالص...كل اللى يهمك شهادة ال CCNA اللى هيا International.
    وبخصوص انك عايز شغل ب CCNA ......أعتقد صعب تلاقى شغل ب ال CCNA بس...وخدبالك....أنا قلت صعب...مش مفيش.لكن الأرزاق بيد الله.
    لكن فى رأيى الشخصى ومن واقع العمل فى مصر....مفيش شركة بتطلب واحد معاه CCNA بس...الا لو عايزة Help-Desk أو Technical Support..ودا بيبقى صعب شوية.
    حاول تقوى وتطور من نفسك أكتر....فكر فى ال CCNP...أو فكر فى MCITP...
    حاجة هتقوى معلوماتك وخبراتك...وهتفتح أبواب عمل جديدة ليك.
    **دا رأيى الشخصى.....
    وربنا يوفقك....
    يارب.

[LEFT][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [B][COLOR=Red]Ubuntu [/COLOR][/B]Registered User# 32879
    [COLOR=Red]
    [/COLOR] [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضوية جديدة

رد: عايز ادخل امتحان ccna الفيدوهات هنا حلوه - بس خايف من اللابات والعملى.. ساعدونى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mezomora123 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم أخى ........
    بالنسبة لموضوع الحصول على شهادة CCNA.....دا ليس بالأمر الصعب.
    انت ممكن بدل ما تروح تاخد الكورس فى مركز تدريب 3 شهور.....((مدة طويلة))
    عشان التدريب العملى....ف ال Packet Tracer هو الحل الأمثل ليك...وهتوفر فلوس ومدة التدريب الطويلة....ولو انت عندك خلفية كويسة عن ال Dynamips ف استخدم GNS3...هيكون أحسن. لكن فى أى حال من الأحوال انت ممكن تذاكر المنهج كاملاً لوحدك Self-Study وكمان شوف الفيديوهات الرائعة هنا لل / محمد سمير وكمان /ياسر رمزى....والاتنين دول من عباقرة وأساتذة المنتدى.
    ((بس خدبالك...فيديوهات / محمد سمير مش كاملة..يعنى فى أجزاء من الكورس مش شرحها.))
    وطبعاً...الكتاب ثم الكتاب ثم الكتاب.....لأن الفيديوهات ممكن تغطى ((ممكن تقول من 60 - 70 % )) من المعلومة والمنهج....فلازم ترجع أولاً وأخيراً للكتاب.
    وبالنسبة لشهادة الخبرة اللى المركز هيديهالك....فأنا شايف ان مش ليها لازمة...مش هتفيدك بحاجة خالص...كل اللى يهمك شهادة ال CCNA اللى هيا International.
    وبخصوص انك عايز شغل ب CCNA ......أعتقد صعب تلاقى شغل ب ال CCNA بس...وخدبالك....أنا قلت صعب...مش مفيش.لكن الأرزاق بيد الله.
    لكن فى رأيى الشخصى ومن واقع العمل فى مصر....مفيش شركة بتطلب واحد معاه CCNA بس...الا لو عايزة Help-Desk أو Technical Support..ودا بيبقى صعب شوية.
    حاول تقوى وتطور من نفسك أكتر....فكر فى ال CCNP...أو فكر فى MCITP...
    حاجة هتقوى معلوماتك وخبراتك...وهتفتح أبواب عمل جديدة ليك.
    **دا رأيى الشخصى.....
    وربنا يوفقك....
    يارب.

شكرا على ردك ان ان شاء الله حكمل لو على كلام كده ان ال cnp land cnna احسن من ccna لوحدها واقدر اشتغل بيها بس برضه ابدا اجيب شهاده خبره منين

هى ده المشكله