النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: سامسونج لا

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو

سامسونج لا

بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعة انا عندى مشكلة
    انا اشتريت شاشة سامسونج من شهرين الشاشه زىالفل بس بعد شهرين ظهرت نقطة خضرا فى الشاشة

قلت عليا وع الضمان قالى البيه مسؤل الضمان ان الشاشة ما تتتبدلش الا بعد ظهور خمس نقط

ده كلام طب انا شاريه بضمان 3 سنين موش بضمان خمس نقط

وعجبى

حد يفيدنى فى الموضوع ده يا ناس

عضو فضي الصورة الرمزية Dominator GT

Lightbulb رد: سامسونج لا

الكلام اللي ضمان سامسونج قالوهولك مضبوط
    دي إسمها سياسة الإرتجاع للديد بيكسل و هي تختلف من شركة لأخرى ( سامسونج , إل جي , بينك , أسوس )
    في حالة سامسونج لازم يبقى في الشاشة 5 ديد بيكسل على الأقل عشان تستبدل .

عضو فضي الصورة الرمزية ashraf_shivo

رد: سامسونج لا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dominator GT مشاهدة المشاركة
    الكلام اللي ضمان سامسونج قالوهولك مضبوط
    دي إسمها سياسة الإرتجاع للديد بيكسل و هي تختلف من شركة لأخرى ( سامسونج , إل جي , بينك , أسوس )
    في حالة سامسونج لازم يبقى في الشاشة 5 ديد بيكسل على الأقل عشان تستبدل .

ايه ده معقووول ؟؟ :eek:
    حاجة غريبة جدا
    الحمد لله في السراء وفي الضراء

عضو ذهبي الصورة الرمزية Muhamad Amru Eldan

ال LG بتبدل على نقطة وحدة بس
    [CENTER][B][FONT=arial][COLOR=DeepSkyBlue][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253782"]العديد من مخارج الساتا والرام والقليل من التحسينات هذه هي معالجات SB-E ومنصاتها X79

[/URL][/B][/COLOR][COLOR=#ff0000][B][SIZE=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254032"]الى كل المقبلين على شراء رامات او منصات جديدة هذا الموضوع ان شاء الله سيفيدك : الزيادة في تردد الرام لا تؤدي للزيادة في الاداء هذا هو الحال مع SB "كيف تختار الرام "[/URL][/SIZE][/B][/COLOR][/FONT][/B][/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#000000][B][SIZE=2][B][FONT=arial][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=245708&p=1947638#post1947638"]عودة الملك Samsung Galaxy S II مع طريقة عمل روت و Unlock (مراجعة شخصية)[/URL][/FONT][/B][/SIZE][/B][/COLOR][/CENTER]
    [B][SIZE=2][/SIZE][/B][CENTER][COLOR=#00ffff][B][B][FONT=arial][URL="https://www.tvquran.com/maher_2.htm"]موقع للاستماع الى القران الكريم [/URL][/FONT][/B][/B][/COLOR][/CENTER]
    [CENTER][B][B][FONT=arial][/FONT][/B]
    [/B]
    [/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية المحب لدين الله

الكلام مظبوط اخي الكريم

ومن وجهة نظري LG افضل وانا استعملها والحمد لله لما اصادف اى مشكله معه والحمد لله

عضو فضي الصورة الرمزية mido hamdy

المفروض حضرتك كنت تعملها تست قبل لما تشتريها علشان لو ظهر فيها حاجة ما كنتش خدتها . انا معايا سامسونج P2050 وما شاء الله ممتازة جدا .
    CPU : INTEL CORE I5 2500K OC @ 4.6 GHZ V1.288 / Motherboard : ASUS P8Z68-V PRO / RAM : G.Skill Ripjaws 8 GB BUS 1600MHZ CL9

CPU Cooler : Noctua NH-D14 / HDD : WD Caviar Black 1TB X2 / VGA : Galaxy GS GTX 570 @ 850MHZ OC V1.075

PSU : Seasonic 750W SS-750JS / Monitor : SAMSUNG PX2370 / Logitech Z506 5.1 Surround Sound

Sound Card : ASUS Xonar DX PCI-E 7.1 With SNR 116 db , Dolby Technologies

Sennheiser HD202 DJ Closed Headphone With SNR: 115 db

عضو

سياسه ال dead pixel مش بس بتتغير من شركه للثانيه دي بتتغير بنفس الشركه من بلد للتانيه بل و بتتغير داخل نفس البلد من وكيل للثاني و خد ده كمثال :

سامسونج بتقدم ضمان 0 بيكسل (فقط داخل كوريا الجنوبيه) و اما باقي دول العالم فلهم ضمان ال 5 بيكسل المعتاد , ونفس الشركه (سامسونج) عامله استثناء غريب بامريكا ل Newegg حصرياً بضمان ال 0 بيكسل اما باقي المتاجر الامريكيه مثل Amazon فساري عليهم ضمان ال 5 بيكسل .

علي فكره ضمان و صيانه ال LG ناس غايه في الاحترام و الذوق وانا بتكلم من واقع احتكاكي الشخصي معهم و اللي للاسف تكرر كتير جدا بسبب منتجهم الردئ ال 17" فلاترون :mad: لكن عدا عن سؤ جوده المنتج فهم كمبيعات و صيانه محترمين جداً وبيرجعولك المنتج التالف لحظياً في محل البيع او في الصيانه هيصلحوه في وقت اقصاه 24 ساعه + صيانتهم ساريه بلا مشاكل حتي بعد خروج شاشتك من الضمان ( 3 سنين بالمناسبه) وتكلفه التصليح بتبقي زهيده جدا حسب ما سمعت.