صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: محتار بين CCNP و CCSP بعد ال CCNA security

عضو الصورة الرمزية ieee99

محتار بين CCNP و CCSP بعد ال CCNA security

السلام عليكم
    الحمد خلصت CCNA security من 10 ايام
    ومحتار بين CCNP و CCNP security مع العلم ان انا طالب بكليه تجاره
    الصراحه انا بحب ال security
    و في ناس يتقولي ابداء تراك ال professional بعد الحصول علي وظيفه "والله اعلم الواحد هيشتغل بعد اد ايه"

ياريت حد يفدني

عضو الصورة الرمزية frozenEyes

رد: محتار بين CCNP و CCSP بعد ال CCNA security

نصيحة ابدا فى البحث عن عمل وان لم تجد فلا تقف ابدأ ب CCNP ثم CCSP بعد ذلك

وبالتوفيق ،،

طب ليه مبدائش ديلوئتي ؟؟؟؟
    اصل انا حاسس ان ال associate كله مش قوي يعني

عضو الصورة الرمزية frozenEyes

شوف انا هقولك الكلام اللى كان نفسى حد يقوله لى من ايام ما اتخرجت وهو انك لازم تضع الخبرة اول اهتماماتك ثم تفكر فى الشهادة

ياما شوفت ناس كتير قوى قوية جدا فى مجال networking من voice/sec/routing وليس لديها اى شهادات اللهم ممكن يكون ccna

و expired كمان ،،،

ليس معنى كلامى ان تهمل المذاكرة لا لا على الاطلاق بل حاول البحث عن عمل اولا تستطيع ان تأخذ منه خبرة وأحتكاك ثم حاول

تميز نفسك بالشهادات وانا اعنى عن فهم طبعا وليس paper certified

وطبعا الارزاق بيد الله سبحانه وتعالى ،، ولكنك خريج تجارة وارى انك من مصر الحبيبة

لذا فسوف تجد كثير من المنافسة سواء من خرجيين الهندسة ، الحقوق ، التربية ، ........... ومعظمهم certified

فحاول ان تجعل نفسك مميزا دائما وانا ارى فى رأييى المتواضع ان CCNA ومعه خبرة أفضل بكثير من fresh CCNP

ارجو ان تكون فهمت قصدى ،،

وبالتوفيق ان شاء الله ،

عضو برونزي الصورة الرمزية mezomora123

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة frozenEyes مشاهدة المشاركة
    شوف انا هقولك الكلام اللى كان نفسى حد يقوله لى من ايام ما اتخرجت وهو انك لازم تضع الخبرة اول اهتماماتك ثم تفكر فى الشهادة

ياما شوفت ناس كتير قوى قوية جدا فى مجال networking من voice/sec/routing وليس لديها اى شهادات اللهم ممكن يكون ccna

و expired كمان ،،،

ليس معنى كلامى ان تهمل المذاكرة لا لا على الاطلاق بل حاول البحث عن عمل اولا تستطيع ان تأخذ منه خبرة وأحتكاك ثم حاول

تميز نفسك بالشهادات وانا اعنى عن فهم طبعا وليس paper certified

وطبعا الارزاق بيد الله سبحانه وتعالى ،، ولكنك خريج تجارة وارى انك من مصر الحبيبة

لذا فسوف تجد كثير من المنافسة سواء من خرجيين الهندسة ، الحقوق ، التربية ، ........... ومعظمهم certified

فحاول ان تجعل نفسك مميزا دائما وانا ارى فى رأييى المتواضع ان CCNA ومعه خبرة أفضل بكثير من fresh CCNP

ارجو ان تكون فهمت قصدى ،،

وبالتوفيق ان شاء الله ،
    ================================================== ==========
    فعلاً....
    كلامك مظبوط................
    بس فى حاجة مهمة أووووووى.......
    ان هوا لسه طالب.....ودى مشكلة فى حد ذاتها هتعيقه عن ان هوا يشوف شغل.... أقصد شغل فى مجال ال Network
    لأنه لسه طالب...دى حاجة.والحاجة التانية كمان ان هوا مش Computer Science ودى بتمثل مشكلة كبيرة هنا فى مصر خاصة......
    *****وايه الحل.......؟
    فى حلين.......
    1- ان هوا لو عرف يجيب شغل أو تدريب فى أى شركة IT بحيث ان هوا يكتسب خبرة فى المجال العملى...يبقى كويس...ويبقى أحسن لو يتعمل موضوع خاص للمبتدئين...وكل اللى عنده فرصة أو يعرف حد عاوز متدرب أو طالب...أو يعرف حاجة عن Summer Training فى شركات ال IT يقولها.....ونساعد الناس دى.
    2- ودا اللى أنا شايفه أفضل.....وخصوصا ان الحل الاولانى محدود جدا وصعب تلاقيه....انك تكمل CCNP وتخلصها مذاكرة وفهم مش مجرد Pass4sure و Test-king....وتحاول انك تبقى مميز على الاقل بنسبة 20 - 30 % عن غيرك......وخاصة ان 3/4 طلبة جامعات مصر بتتخرج ومعاها CCNA -MCSE ......بقوا عاملين دلوقتى زى ال ICDL .....فلازم تكون مميز شوية...ومش تفكر ان CCNP صعبة أوووى.....لأ..هى محتجة شوية تعب وفهم ومذاكرة وخلاص...ومش هقولك انها سهلة وتقوم بادىء فيها على أساس انها CCNA وخلاص....
    ****وعلى فكرة أنا مش بحبطك ولا حاجة..........
    بس هوا دا الواقع ولازم تكون عارفه ومش تتجاهله.....عشان تقدر تقدر تخطط صح وتنجح.
    وربنا يوفقك.....
    يارب.

[LEFT][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [B][COLOR=Red]Ubuntu [/COLOR][/B]Registered User# 32879
    [COLOR=Red]
    [/COLOR] [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو الصورة الرمزية ACCESS POINT

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ieee99 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    الحمد خلصت CCNA security من 10 ايام
    ومحتار بين CCNP و CCNP security مع العلم ان انا طالب بكليه تجاره
    الصراحه انا بحب ال security
    و في ناس يتقولي ابداء تراك ال professional بعد الحصول علي وظيفه "والله اعلم الواحد هيشتغل بعد اد ايه"

ياريت حد يفدني

بعد نصائح الاخوان الكرام والتي بحق استفدت منها

انصحك وعن تجربه بان تمشي في CCNP ثم تحدد وجهتك الى الـ Voice or Security

والله اعلم

فعلاً.........
    كلام الأخ Access Point مظبوط تماما...........
    خلص CCNP .....وبعد كده شوف انت عايز تكمل ايه....
    وربنا يوفقك.....
    يارب.
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [COLOR=Red]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضوية جديدة

الأرزاق مكتوبه يا عزيزي و انت باذن الله راح تشتغل في المجال اللي تريده ، أهم شيء لا توقف الدراسه و ان كان بشكل بسيط
    و يومي . و البحث عن الشغل ما يتعارض مع السعي لأخذ شهاده جديده .

بما انك لسا ما لقيت عمل مباشر في السيكيوريتي ، ابدا بالنتوورك بروفيشينال و ان تيسرت لك وظيفة سيكيوريتي ما في مانع
    انك تنتقل للسيكيوريتي مباشرة و هذا الشيء صار معي بالضبط بحيث اني تركت النتورك بروفيشينال و انا في نهاية الراوتنج.
    لكن الراوتنج لوحدها كانت مفيده جدا ً لي في العمل . المهم اني بدأت في السيكيوريتي و الحمد لله انهيت البروفيشينال .

عضوية جديدة

انا من رأيي المتواضع انك تاخد خبرة افضل فى ccna ,وان شاء الله هتلاقى شغل فى مصر يناسب الكلية بتاعتك
    وربنا يوفقك

عضو الصورة الرمزية Eng/M.Anwar

CCNP is more will give u more experience

شكرا للكل
    معلش انا مرنضتش بسرعه عاشان عندي امتحانات الكليه
    انا ان شاء الله نويت CCNP بعد امتحانات الكليه و حتي لو مش اخش الامتحانات فقط معرفه لي وبعد ان شاء الله لو وجدت وظيفه ابدء امتحن
    وشكرا ليكم
    ودعواتكم علشان الادكتره مستحلفلنا
    CCNA_________ done
    CCNA Security__done

عضو

و أنا من نفس فكرة الشباب CCNP هي الافضل و الاساس ,, وسوق العمل واسع بشكل أكبر ل CCNP عن باقي الشهادات الاخرى

عضو الصورة الرمزية manutd1010

تمام يا أخوان ccnp مهمه جدآ لأن ال ccna مش بتديك الا نظره عامه ولاكن انا بفكر ان الشركات ممكن تفضل الccna من غير خبره
    على ال ccnp من غير خبره من حيث ان مرتب ال ccna سوف يكون أقل و هما كده كده مش هيخلوك تمسك اداره الشبكه انتا هتبقى
    تحت ناس و كده كده هما هيدربوك على الشغل .

دى وجهة نظرى بس انا كنت بدأت فى الccnp قبل ما أفكر بالشكل ده
    و الحمد لله خلصت الروتينج و السويتشينج بس دلوقتى سايب الامتحان الثالث بقى لى 6 شهور و بدأت اذاكر MCITP و قلت
    ال tshoot أصبر عليه شويه لحد ما الشهادات تقرب على الانتهاء و أقوم بدخول الامتحان و أجدد الشهادات بالمره

مش عارف ده تفكير صح ولا لأ ياريت خبرتكم و مساعدتكم

حاجه تانى انا عند البحث عن عمل 90% من بحثى على الانترنت تنصحونى أكمل كده ولا انزل الف على الشركات
    أتكلمت كتير معلش أعذرونى

و جزاكم الله خيرآ

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manutd1010 مشاهدة المشاركة
    تمام يا أخوان ccnp مهمه جدآ لأن ال ccna مش بتديك الا نظره عامه ولاكن انا بفكر ان الشركات ممكن تفضل الccna من غير خبره
    على ال ccnp من غير خبره من حيث ان مرتب ال ccna سوف يكون أقل و هما كده كده مش هيخلوك تمسك اداره الشبكه انتا هتبقى
    تحت ناس و كده كده هما هيدربوك على الشغل .

دى وجهة نظرى بس انا كنت بدأت فى الccnp قبل ما أفكر بالشكل ده
    و الحمد لله خلصت الروتينج و السويتشينج بس دلوقتى سايب الامتحان الثالث بقى لى 6 شهور و بدأت اذاكر MCITP و قلت
    ال tshoot أصبر عليه شويه لحد ما الشهادات تقرب على الانتهاء و أقوم بدخول الامتحان و أجدد الشهادات بالمره

مش عارف ده تفكير صح ولا لأ ياريت خبرتكم و مساعدتكم

حاجه تانى انا عند البحث عن عمل 90% من بحثى على الانترنت تنصحونى أكمل كده ولا انزل الف على الشركات
    أتكلمت كتير معلش أعذرونى

و جزاكم الله خيرآ
    ================================================== =============
    والله العظيم أنا زيك بالظبط.........
    حالياً أنا بحضر لل TSHOOT .......
    ومش عارف موضوع البحث عن العمل هيبقى النظام فيه ايه......!!
    لأن لحد دلوقتى فى كتييير معاهم CCNP وبرده مش لاقيين شغل...
    طيب الحل ايه......!!!! الله أعلم.
    طيب الواحد يعمل ايه يعنى........لازم يبقى CCIE عشان يلاقى شغل..!!!!! وكمان لما تبقى CCIE هيقلك عايزين واحد على الاقل خبرة 3 سنين.....!!!!:mad:
    ولا تعتقد كان ان ممكن واحد يكون معاه CCIE ومش لاقى شغل..:D
    مش عارف....!!!!!

[COLOR=Red]

[/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو الصورة الرمزية manutd1010

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mezomora123 مشاهدة المشاركة
    ================================================== =============
    والله العظيم أنا زيك بالظبط.........
    حالياً أنا بحضر لل TSHOOT .......
    ومش عارف موضوع البحث عن العمل هيبقى النظام فيه ايه......!!
    لأن لحد دلوقتى فى كتييير معاهم CCNP وبرده مش لاقيين شغل...
    طيب الحل ايه......!!!! الله أعلم.
    طيب الواحد يعمل ايه يعنى........لازم يبقى CCIE عشان يلاقى شغل..!!!!! وكمان لما تبقى CCIE هيقلك عايزين واحد على الاقل خبرة 3 سنين.....!!!!:mad:
    ولا تعتقد كان ان ممكن واحد يكون معاه CCIE ومش لاقى شغل..:D
    مش عارف....!!!!!

والله يا أخى ربنا ييسر الحال انا ذى ما قلت كانت نسبة تسعين فى المية من البحث عن عمل من خلال النت و العشره الباقيه نزول على الرجلين ولاكن اتضح لى ان المفروض العكس يحصل و ناوى أعمل كده دلوقتى
    وعلى فكره ccie مش أقل من 8 الى 10 خبره :D
    وربنا يوفقنا جميعآ
    وجزاك الله خيرآ

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة