النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: كيفية تصميم الشبكة التالية

عضو

كيفية تصميم الشبكة التالية

أرجو المساعدة في كيفية تصميم هذه الشبكة وذلك بالسماح للـ DHCP Server بتوزيع IP Addresses للأجهزة ضمن الشبكة دون حدوث overlapping بين منافذ الراوتر مع العلم أن كل جهاز ضمن VLAN مختلفة.

عضو برونزي الصورة الرمزية mezomora123

رد: كيفية تصميم الشبكة التالية

السلام عليكم أخى......
    على فكرة.....فى حاجات كتيرة من اللى هقولهالك ال Packet-Tracer مش بيدعمها.......بس أنا هقولك على ال Concept وانت افهمه...عشان تبقى عارف الموضوع ماشى ازاى.....
    دلوقتى فى ال Topology بتاعتك.....هنخلى ال DHCP يوزع IPs على الاجهزة الموجودة...بس فى Vlan مختلفة.....يبقى لكل Vlan هتعمل Subnet خاص ليها.......يعنى بمعنى أصح هيبقى ليها Pool خاص بيها فى ال DHCP Server......تمام.
    يبقى
    رقم..((1)) هتعمل لكل Valn ايبيهات ياخدها من ال pool بتاعته من ال DHCP ........
    vlan 1 - 10.0.0.0/24 Vlan 2- 20.0.0.0/24
    زى ما أنا عملها فى الصورة.....ولاحظ على رقم 1 ان انا ضفت ال 2 Pool...واحدة لكل Vlan.....وعشان ال Dhcp مش يوزع ال Ip اللى عامله Gateway على منفذ الراوتر....لاحظ رقم 2, 3 فى الصورة...خليت ال DHCP يوزع من بعد IP ال Gateway...وكمان لو على سيرفر حقيقى تقدر تعمل Exclude لأى Ip انت مش عايز توزعه....بس دا ال Packet-Tracer !!!!!
    كده انت عملت كل حاجة تمام...........
    باقى لما ال PC يبدأ يطلب IP من الDHCP...هياخد من أى Pool أنا عملتها.....؟؟؟؟؟؟
    تقوم عامل الاتى........
    Switch(config)#ip access-list standard Vlan-1

Switch(config-std-nacl)#permit 10.0.0.0 0.0.0.255
    دى بتاعت Vlan 1 ......عشان تسمح لل Traffic من والى ال Vlan ويعمل Drop للباقى.......وكمان تعمل دى...

Switch(config)#ip access-list standard Vlan-2
    Switch(config-std-nacl)#permit 20.0.0.0 0.0.0.255
    كدا تمام أوى.......وكل اللى فات ال Packet-Tracer بيعمله...
    اللى جاى دا بقى أنا هقوله عشان تبقى فاهم....بس مش هتعرف تطبقه على الPacket-Tracer ......
    **هتعمل حاجة اسمها Vlan-Access Map .....ودى فايدتها تعمل Filter لكل ال Traffic اللى داخل وخارج من ال Vlan ..
    DSW1(config)#vlan access-map F-vlan1 10
    DSW1(config-access-map)#match ip address Vlan-1
    DSW1(config-access-map)#action forward
    DSW1(config-access-map)#exit

DSW1(config)#vlan access-map F-vlan1 20
    DSW1(config-access-map)#
    action drop
    DSW1(config-access-map)#
    exit

DSW1(config)#vlan filter F-vlan1 vlan-list 20
    كده......لما ال PC اللى Vlan-1 يجى يطلب Ip من ال DHCP مفيش حد هيرد عليه الا Ip من Range ال 10.0.0.0 اللى انت حددته من على ال DHCP Pool .............
    ***ملحوظة أخيرة......
    انت ممكن تعمل3 حلول.......
    1- انك تيجى على السيرفر وتنزل ال Trunk Driver عشان تخلى كارت ال Lan اللى موجود على السيرفر يفهم ال Trunk مع ال Switchport اللى Connected عليه....عشان يعرف يرد على ال Vlans كلها......وفى الحل دا هتبقى انت موصل ال DHCP على Switch وليس ال Router .
    2- انك تعمل ال DHCP دا وتوصله على Router وفى الحالة دى لازم تخلى ال Router يعمل حاجة اسمها Relay-Agent عشان يسمح لل DHCP Broadcast Discovery تعدى ال Router ........
    3- فى الغالب ((ودا الافضل )) انك بتعمل ال Vlan Implementation بتعملها Local Vlan ......وهنا يبقى ال Recommended انك تعمل لكل Vlan سيرف DHCP خاص يخدم عليها.....وتبقى ريحت نفسك من مشاكل كتييير.....بس المشكلة الوحيدة مع الحل دا....هو ان هوا هيكلفك سيرفرات زيادة....يعنى فلوس أكتر شوية لو انت عندك Vlans و Subnets كتيييير.......

أما هوا بقى انت بتقول هما دول ال 3 حلول.....أمال ايه بقى ال Config الكتييير اللى انت عامله فوووق دا.......
    لاحض ان أنا قولتلك ان أنا هشرح عشان تفهم مش أكتر....وكمان أضفت ال Vlan Filter عشان لما يبقى فى DHCP وعندك Vlans هتواجه مشكلة ان فى أجهزة بتاخد IPs من Subnets مختلفة.....سواء كان عن طريق الخطأ أو عن طريق أى Attacks وعايز يعمل Exhausted ل Space من ال DHCP عندك...وترجع تقول أعمل ايه......
    فقولت أشرح الموضوع متكامل أفضل.....

[LEFT][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [B][COLOR=Red]Ubuntu [/COLOR][/B]Registered User# 32879
    [COLOR=Red]
    [/COLOR] [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو الصورة الرمزية frozenEyes

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mezomora123 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم أخى......
    على فكرة.....فى حاجات كتيرة من اللى هقولهالك ال Packet-Tracer مش بيدعمها.......بس أنا هقولك على ال Concept وانت افهمه...عشان تبقى عارف الموضوع ماشى ازاى.....
    دلوقتى فى ال Topology بتاعتك.....هنخلى ال DHCP يوزع IPs على الاجهزة الموجودة...بس فى Vlan مختلفة.....يبقى لكل Vlan هتعمل Subnet خاص ليها.......يعنى بمعنى أصح هيبقى ليها Pool خاص بيها فى ال DHCP Server......تمام.
    يبقى
    رقم..((1)) هتعمل لكل Valn ايبيهات ياخدها من ال pool بتاعته من ال DHCP ........
    vlan 1 - 10.0.0.0/24 Vlan 2- 20.0.0.0/24
    زى ما أنا عملها فى الصورة.....ولاحظ على رقم 1 ان انا ضفت ال 2 Pool...واحدة لكل Vlan.....وعشان ال Dhcp مش يوزع ال Ip اللى عامله Gateway على منفذ الراوتر....لاحظ رقم 2, 3 فى الصورة...خليت ال DHCP يوزع من بعد IP ال Gateway...وكمان لو على سيرفر حقيقى تقدر تعمل Exclude لأى Ip انت مش عايز توزعه....بس دا ال Packet-Tracer !!!!!
    كده انت عملت كل حاجة تمام...........
    باقى لما ال PC يبدأ يطلب IP من الDHCP...هياخد من أى Pool أنا عملتها.....؟؟؟؟؟؟
    تقوم عامل الاتى........
    Switch(config)#ip access-list standard Vlan-1

Switch(config-std-nacl)#permit 10.0.0.0 0.0.0.255
    دى بتاعت Vlan 1 ......عشان تسمح لل Traffic من والى ال Vlan ويعمل Drop للباقى.......وكمان تعمل دى...

Switch(config)#ip access-list standard Vlan-2
    Switch(config-std-nacl)#permit 20.0.0.0 0.0.0.255
    كدا تمام أوى.......وكل اللى فات ال Packet-Tracer بيعمله...
    اللى جاى دا بقى أنا هقوله عشان تبقى فاهم....بس مش هتعرف تطبقه على الPacket-Tracer ......
    **هتعمل حاجة اسمها Vlan-Access Map .....ودى فايدتها تعمل Filter لكل ال Traffic اللى داخل وخارج من ال Vlan ..
    DSW1(config)#vlan access-map F-vlan1 10
    DSW1(config-access-map)#match ip address Vlan-1
    DSW1(config-access-map)#action forward
    DSW1(config-access-map)#exit

DSW1(config)#vlan access-map F-vlan1 20
    DSW1(config-access-map)#
    action drop
    DSW1(config-access-map)#
    exit

DSW1(config)#vlan filter F-vlan1 vlan-list 20
    كده......لما ال PC اللى Vlan-1 يجى يطلب Ip من ال DHCP مفيش حد هيرد عليه الا Ip من Range ال 10.0.0.0 اللى انت حددته من على ال DHCP Pool .............
    ***ملحوظة أخيرة......
    انت ممكن تعمل3 حلول.......
    1- انك تيجى على السيرفر وتنزل ال Trunk Driver عشان تخلى كارت ال Lan اللى موجود على السيرفر يفهم ال Trunk مع ال Switchport اللى Connected عليه....عشان يعرف يرد على ال Vlans كلها......وفى الحل دا هتبقى انت موصل ال DHCP على Switch وليس ال Router .
    2- انك تعمل ال DHCP دا وتوصله على Router وفى الحالة دى لازم تخلى ال Router يعمل حاجة اسمها Relay-Agent عشان يسمح لل DHCP Broadcast Discovery تعدى ال Router ........
    3- فى الغالب ((ودا الافضل )) انك بتعمل ال Vlan Implementation بتعملها Local Vlan ......وهنا يبقى ال Recommended انك تعمل لكل Vlan سيرف DHCP خاص يخدم عليها.....وتبقى ريحت نفسك من مشاكل كتييير.....بس المشكلة الوحيدة مع الحل دا....هو ان هوا هيكلفك سيرفرات زيادة....يعنى فلوس أكتر شوية لو انت عندك Vlans و Subnets كتيييير.......

أما هوا بقى انت بتقول هما دول ال 3 حلول.....أمال ايه بقى ال Config الكتييير اللى انت عامله فوووق دا.......
    لاحض ان أنا قولتلك ان أنا هشرح عشان تفهم مش أكتر....وكمان أضفت ال Vlan Filter عشان لما يبقى فى DHCP وعندك Vlans هتواجه مشكلة ان فى أجهزة بتاخد IPs من Subnets مختلفة.....سواء كان عن طريق الخطأ أو عن طريق أى Attacks وعايز يعمل Exhausted ل Space من ال DHCP عندك...وترجع تقول أعمل ايه......
    فقولت أشرح الموضوع متكامل أفضل.....

اعتقد بتكوين DHCP pool لكل Vlan على DHCP Server وكتابة ip helper-address تحت router Lan interfaces سيكون حل بسيط
    اما بالنسبة ل PC هياخد ايبى من اى Pool فدة بيحدد من router interface ip اللى جاى منه request

When the DHCP client sends the DHCP request packet, it doesn’t have an IP address. So it uses the all-zeroes address, 0.0.0.0, as the IP source address. And it doesn’t know how to reach the DHCP server, so it uses a general broadcast address, 255.255.255.255, for the destination.

So the router must replace the source address with its own IP address, for the interface that received the request. And it replaces the destination address with the address specified in the ip helper-address command. The client device’s MAC address is included in the payload of the original DHCP request packet, so the router doesn’t need to do anything to ensure that the server receives this information.

The DHCP server now has enough information to assign an address from the correct address pool, since it now knows what the originating subnet was for the DHCP request. The server then sends a unicast response back to the proxy router, which in turn sends the request back to the correct MAC address.

https://allaboutmylife.wordpress.com...sses-for-dhcp/

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة frozenEyes مشاهدة المشاركة
    اعتقد بتكوين DHCP pool لكل Vlan على DHCP Server وكتابة ip helper-address تحت router Lan interfaces سيكون حل بسيط
    اما بالنسبة ل PC هياخد ايبى من اى Pool فدة بيحدد من router interface ip اللى جاى منه request
    فعلاً دا أبسط حل

وللمعلومة فإن يوجد في الDHCP Request حقل يسمى GIADDR اختصار إلى gateway ip address هذا الحقل يكون فارغ وعندما يمر ال request على انترفيس للراوتر يوضع فيه ال ip الخاص بهذا الإنترفيس
    وعندما يصل الطلب إلى dhcp server يتم إعطاء الأيبيهات من نفس ال range لهذا الإنترفيس
    وبالتالي يتم توزيع الأيبيهات بشكل صحيح حسب كل vlan

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahab مشاهدة المشاركة

فعلاً دا أبسط حل

وللمعلومة فإن يوجد في الDHCP Request حقل يسمى GIADDR اختصار إلى gateway ip address هذا الحقل يكون فارغ وعندما يمر ال request على انترفيس للراوتر يوضع فيه ال ip الخاص بهذا الإنترفيس
    وعندما يصل الطلب إلى dhcp server يتم إعطاء الأيبيهات من نفس ال range لهذا الإنترفيس
    وبالتالي يتم توزيع الأيبيهات بشكل صحيح حسب كل vlan
    ================================================== =============
    جزاك الله خيراً على هذه الاضافة........
    وان كنت عايز أعرف ايه الغلط فى كلامى....يعنى أنا اللى قولته دا غلط....ولا عشان أنا كبرت الموضوع شوية...؟

[/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [COLOR=Red]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mezomora123 مشاهدة المشاركة
    ================================================== =============
    جزاك الله خيراً على هذه الاضافة........
    وان كنت عايز أعرف ايه الغلط فى كلامى....يعنى أنا اللى قولته دا غلط....ولا عشان أنا كبرت الموضوع شوية...؟

لا يا أخي الكريم ، أنا كنت بضيف معلومة فقط ،

وصدقني راجع من مكتب الاستقدام راسي هتنفجر ، فلذلك لم أستطيع التركيز في مشاركتك.

عضو برونزي الصورة الرمزية Gawad

الحلقة الثامنة والعشرون
    شرح
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=Blue]اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد[/COLOR][/SIZE]

[B][SIZE=4]اللهم احفظ مصر آمنة مطمئنة وسائر بلاد المسلمين
    اللهم قنا الفتن ما ظهر منا وما بطن
    [/SIZE][/B]
    [/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahab مشاهدة المشاركة

لا يا أخي الكريم ، أنا كنت بضيف معلومة فقط ،

وصدقني راجع من مكتب الاستقدام راسي هتنفجر ، فلذلك لم أستطيع التركيز في مشاركتك.
    ================================================== ============
    سلامتك 1000000 سلامة.....
    وجزاك الله خيراً.....على المعلومة.
    وربنا يوفقك.....
    يارب.
    [COLOR=Red]

[/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]