صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 39

الموضوع: تجربتى مع امتحان ال Switch .....الحمد لله نجحت

عضو برونزي الصورة الرمزية mezomora123

تجربتى مع امتحان ال Switch .....الحمد لله نجحت

السلام عليكم.......
    يارب تكونوا فى أحسن حال......
    يارب.
    النهاردة.....الحمد لله نجحت فى امتحان IP Switching 642-813
    وزى ما عملت فى موضوع تجربتى مع امتحان IP Routing ...
    هقول تجربتى.......
    بس اعذرونى.....أنا دلوقتى مسافر.......وهرجع بالليل أو بكرة ان شاء الله.....
    أول ما أرجع........
    هقول تجربتى كاملة ان شاء الله.........
    وربنا يكرمنا كلنا كدا ويبقى المنتدى كله CCIE .

[LEFT][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [B][COLOR=Red]Ubuntu [/COLOR][/B]Registered User# 32879
    [COLOR=Red]
    [/COLOR] [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

رد: تجربتى مع امتحان ال Switch .....الحمد لله نجحت

مبارك عليك النجاح أخي الكريم mezomora123

وفي انتظار موضوع ممتاز عن هذا الامتحان وكيفية الدراسة وكيفية الاستعداد للاختبار

ربنا يوفقك

وعقبال ما تكون CCIE

النهارده كنت بعمل استقدام للأولاد وتم رفضه

بالصدفة قابلت شخص هناك مهنته فني اتصالات في الإقامة وأنا أتحدث معه اكتشفت إنه DOUBLE CCIE و خريج علوم

فعلاً لكل مجتهد نصيب

عضوية جديدة

الله يبارك فيك أخي
    mezomora123
    عقبال CCIE

------------------------------------------------------------------------------------
    Firas Ahmad
    ICDL, A+,NETWORK+,CCNET,CCNA,CCNP Certified
    CCIP (50%)

For any questions (firas1952@hotmail.com)

عضو الصورة الرمزية alaaooo

ألف مبروك و إن شاء الله بتتحقق كل أحلامك

عضوية جديدة

الف مبروك والى الامام دائماً

السلام عليكم.......
    جزاك الله خيراً أخى Ahab....وفعلاً مفيش حد بيتعب ومش بيلاقى نتيجة تعبه فى الاخر.....دى سنة الله فى الكون.
    وشكراً...1000000 شكراً....لكل الاعضاء اللى شاركت واللى هيشاركوا وربنا يوفقنا كلنا...........يارب.
    فى الاول.....اعذرونى على ان أنا مش كتبت الموضوع امبارح.....لأنى كنت مشغول جدا....ولم أجد أى وقت.
    ===================================
    فى بداية الموضوع........
    دا الرابط الخاص بموضوع تجربتى مع امتحان ال Routing.....
    https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=193942
    --------------------------------------------------------------
    الحمد لله بعد ما نجحت فى امتحان ال Routing ...
    أخدت فترة راحة 10 أيام تقريباً.....وبدأت مباشرة فى مذاكرة منهج ال Switching....وكان برنامج مذاكرتى على هذا النظام....
    - بدأت المذاكرة من المنهج القديم....اللى هوا BCMSN واللى الكود بتاعه 812-642....وعلما بأن المنهج دا من التراك القديم اللى هوا اتلغى....بس أنا قلت أقراه الاول وكله افادة.....زى ما عملت فى ال Routing......وفى الاخر هقول ايه اللى استفدته من الموضوع دا........
    -بدأت فى مذاكرة Chapter كل يوم.........وأحيانا كنت مش بقدر أخلص ال Chapter كله لأسباب......فمثلاً أكون فى اليوم دا مشغول أووى....أو يكون ال Chapter دا من ال Chapters التقال اللى محتاجين تقسيمهم زى ال Spanning-Tree وزى Layer 3 High Availability ....فدول كانوا محتاجين فهم وشغل أكتر......وساعات كان بيبقى الجهاز اللى أنا بذاكر عليه امكانياته مش عالية...وبالتالى مش بعرف أطبق ال Labs الا لما يبقى معايا ال Laptop بتاعى...أو لما أبقى أروح البيت وأقعد على الجهاز ال I3 بتاعى....(( ربنا يكرمنى كده وأجيب I7 ))
    -مذاكرة ال Chapter دا كانت كالأتى......أبدأ أقرأ ال Brief الموجود فى بداية ال Chapter وأعرف هوا بيتكلم عن ايه.....وايه اللى هنستفاده من ال Technology دى....وعلى فكرة.....قراية ال Brief دا مهمة جداً وأفادتنى كتيييير...وبالذات فى الحاجات اللى انت أول مرة تذاكرها....وهقول على سبيل المثال...لما جيت أذاكر ال HSRP وطبعاً دا كان موضوع جديد أول مرة أسمع عنه....على عكس ال STP وال VTP...انا عارف عنهم وفاهم ال Concept بتاعهم كويس من ال CCNA....ف أول ما قرأت ال Brief دا...وعرفت ال HSRP دا ايه الفايدة منه بس......بتلاقى نفسك وانت بتقرأ فى الشرح بتاع ال Chapter دماغك وتفكيرك بياخد المعلومة...وانت بتحاول ترسمها فى دماغك وبتبقى متوقع...((مش متوقع )) أنا مش لاقى كلمة أوصف بيها...!!بس بتلاقى دماغك متفتحة جامد أوووووى...وبيبقى الموضوع أسهل على عكس ما تبدأ تقرأ فى الشرح على طول من غير ما تبقى عارف ايه اللى هيتكلم عنه.......بالظبط لما تبقى رايح Interview فى شركة وبجيب معلومات عنها وعن شغلها الاول قبل ما تروح..دا بيديك فرصة انك تعرف تتناقش مع ال Interviewer براحتك وانت مطمن....
    - وأنا فى نصف مذاكرتى لل Chapter....لقيت حاجة وقفت وخلاص مش فاهمها...أو الكتاب قال عنها حاجة بسيطة...ومش عارف أربط المعلومة مع اللى قبلها...وحاسس ان فى حاجة ناقصة فى النص كدا....أقوم داخل على Google على طول وأعمل بحث عنها....وليا طريقة غريبة أوووى....ببدأ أدخل نتايج البحث للمواقع المختلفة الاول...وفى الاخر سواء عرفت اللى أنا عايزه أومش عرفت...أدخل نتيجة البحث بتاعت Cisco Doc ...وأدور فيها..
    -كده يبقى مذاكرة ال Chapter خلصت....باقى ان لو ال Chapter له lab عايز يتعمل.....فلازم أعمله.....ودا كان صعب شوية عليا....بس الحمد لله.....حليت المشكلة.......وكنت بعمل الاتى...أشوف ال Lab ينفع يتعمل على Packet-Tracer ولا لأ.....دا حاجة.......مش نفع أعمله على ال GNS3.....والمشكلة الأكبر لما كنت أبقى فى الشغل....ومش معايا لا Packet-tracer ولا ال GNS3.....كنت بقوم راسم ال Topology بس Simple شوية.....وأعمل ال Config بتعاها Manual على الورقة.....ولما أروح البيت أعمل ال Lab على Packet أو ال GNS3.....
    -ومشيت على النظام دا......لحد ما خلصت المنهج كله....وكانت النتيجة ان فاهم المنهج بنسبة 60-70 % ....لأن برده التركيز مش كامل وكنت أحيانا بذاكر حاجات فى وقت الشغل وأنا فاضى.....وكان الكلام دا قبل العيد بأسبوع.....
    -أخدت أسبوع أجازة من الشغل......وكمان معاها أجازة العيد اللى هيا أسبوع برده......وكمان مش رحت الشغل بعد العيدالا ب 4 أيام...يبقى أنا كده أجازة 20 يوم تقريباً........
    -فى الفترة دى بدأت أذاكر كل يوم Chapter تانى من الاول....بس من المنهج الجديد 813-642.....وكان الحمد لله سهل جداً....وأقدر أقول ان الاختلاف ما بين المنهج الجديد والقديم 2 %....يعنى تقدر تقول مش غيروا حاجة...على عكس التغييير اللى حصل فى ال Routing من حذف أجزاء كاملة.....وخلصت المنهج على النظام دا...فى أسبوعين بالظبط.....والمنهج أساسا 17 Chapter.....بس كان فى أيام فاضى فيها خالص والموضوع معايا سهل...ومش فيه مشكلة خالص....فكنت بذاكر 2 Chapter مع بعض.....
    -كده الحمد لله خلصت المنهج وباجادة جيدة جداً أو أكتر...الحمد لله......وكنت لسه فى باقى الاجازة برده....
    شوفت ال CBT Nuggets بتاعت Jeremie...وطلعت منها بكام معلومة جديدة...بس وأنا بشوفها كنت ببقى قاعد مخنوق شوية...لأن اللى بيقولوا أنا ذاكرته مرتين...وكنت عايز أسمع منه حاجة جديدة..لأنه ساعات فى الحلقات بيقول حاجات حصلت معاه...وبتبقى كويسة...المهم شوفتهم كلهم واتبقى ان أنا أراجع وأحضر للامتحان..........
    دا هقوله فى مشاركة تانية.......عشان أنا نازل دلوقتى....(( رايح فييين يابنى...النهاردة أجازة..!!!)) ما هيا دى المشكلة....وكمان عشان الناس هنا مش تمل من طول الموضوع......
    وأشوفكم فى المشاركة الجاية.
    سلام مؤقت.
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [COLOR=Red]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو برونزي

الف مليون مبروك اخي العزيز
    و عقبال ال CCIE
    [B]MCP - MCSA - MCSE
    CCNA [/B]
    [B]سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم [/B]

عضو الصورة الرمزية ah_khairy

الف مليون مبروك ليك و ربنا معاك فى ال TSHOOT ان شاء الله لكن كنت عايز اسألك اللابات طبقتها زى اللى فى ال Lab Guide و لا عملت اى لابات و التطبيق كان بال GNS3 و لا ال Packet Tracer و هل فى لابات مشتغلتش معاك ؟

Eng. Ahmed Khairy
    CCVP & MCSE(Messaging) Certified

عضو الصورة الرمزية BENDAOUD7

الله الله الله عليك
    يا الله يا خونا ال Tshoot في الإنتظار

اللهم وفقني لحفظ القرآن
    موضوعي حول ال virtualisation مع VMware
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=215569
    تعرف على شهادة الأنستركتور CCSI
    https://www.arabhardware.net/forum/s...54#post1851054

عضو

الفيين مليون مبروك اخي وفي تقدم مستمر

السلام عليكم........
    أنا أسف جداً على التأخييير بس دا كان لظروف خاصة جداً..
    هرد ان شاء الله على كل الاستفسارات....بس لما أكمل الموضوع..يمكن تلاقى الاستفسار قولته.

-- بعد ماخلصت المنهج مذاكرة مرتين.....مرة من ال BCMSN ومرة كمان بعدها من IP Switch مع شرح Jeremie......بدأت فى المرحلة الاهم....واللى هيا ان ان أبدأ أحضر للامتحان.....
    -- بدأت نظام خاص فى مراجعة المنهج.....حددت لنفسى 7 أيام بالظبط....أراجع فيهم المنهج على النظام دا.....
    - أذاكر كل يوم Two Chapters ...طبعاً من كتاب
    IP Switch....بس بطريقة مختلفة شوية عن الاولى...
    - كنت أبدأ أذاكر ال Chapter بقرائته كاملة من الأول الى
    الأخر....وأكتب الملخصات فى المذكرات بتاعتى...يعنى
    على سبيل المثال...وأنا بذاكر ال Root Election ....أقرأ
    كل حاجة عنه....وأسجل الحاجات المهمة اللى لما
    أحتجها أراجع عليها....أشوف الملخص...أعرف كل حاجة
    يعنى كنت بسجل....ان ال ROOT لازم يكون أقل
    Bridge-ID وال Priority ...والكلام اللى أقدر أول ما
    أبص عليه....أفتكر كل حاجة....والموضوع دا أفادنى
    كتيييير وأنا بحل الاسئلة قبل الامتحان....لأن فى حاجات
    ألاقيها واقفة...وبدل ما أروح أدور فى الكتاب...ودا بياخد
    وقت وبيضيع التركيز فى اجابة وحل السؤال...فكنت
    أشوف الملخص بتاعى فى تقريبا 6 - 7 ثوانى وأبقى
    عرفت اللى أنا عايزه.
    -- أما موضوع Labs ....فطبعاً...طبقتها كلها....وذلك عن طريق ال Packet-Tracer .....وال GNS3 .....وكان ليا صديق عنده Lab فيه Three Switches + Router .....فكنت بطبق أى حاجة مش نفع أعملها على البرنامجين...زى ال IP Source-Guard وأكتر من حاجة كمان....بس الحمدلله كنت بعمل ال Lab بتاعهم على الورق((ودى طريقة جميلة جدا ))وبتخليك عمرك ما هتنسى ال Lab دا.....أبداااااااا
    -- بعد المراجعة وتطبيق كل Lab ....خصصت أسبوع كامل لحل ومراجعة أسئلة الامتحان...((على عكس ما عملت مع امتحان ال Routing ))اللى أنا دخلته بعد قراءة 50 سؤال بس...ومن ال Test-King الخاص بالفيرجن القديم.....ودا لأنى كنت قلقان شوية من موضوع ال Switching دا...دا غير ان أنا بحس أن أنا بحب ال Routing أكتر من ال Switching أكتر من 50 مرة....يمكن 51 مرة كده...هههههه!!!!!
    -- راجعت الاسئلة وفعلا كان فى حاجات أنا كنت واقع فيها شوية....وحاجات كنت فاهمها فيها شوية غلط...متلخبط فيها يعنى.....والحمد لله مع حل الاسئلة ومراجعة المنهج....أثناء حل الاسئلة....عن طريق ان أنا كنت بقرأ كل Explanation الخاص بحل كل سؤال.....وأهم حاجة ان كان فى أسئلة غلط كتير...يعنى تقريبا 10 أسئلة.بس الحمد لله.
    -- قبل الامتحان بيوم.....دخلت على السايت الشهيييير Certprepare.com ......لأن بيبقى فيه كل ال Labs اللى هتيجى فى الامتحان......ودا حاجة جميلة جداً...بس لازم تاخد بالك....فى حلول غلط فى الموقع دا....فى ال Labs...وخاصة فى ال D&D.....بجد والله...وادخل شوف بنفسك دلوقتى...لو انت مش فاهم هتروح فى داهية.
    --أخييييراً.....يوم الامتحان.روحت ونجحت الحمد لله.
    =================================
    أما بخصوص الناس اللى بتسأل على موضوع ال Labs...وكيفية تطبيقها...وعلى أى برنامج عملتها.......
    1- برنامج ال Packet-Tracer...هيمشى معاك لحد ال STP و ال VTP....ويمكن شوية RSTP.....
    2- برنامج ال GNS3.....فبه حاجات بيدعمها...وفى حاجات أكتر وأكتر مش بيدعمها....وفى List كاملة بقائمة الحاجات اللى مش بيدعمها......
    3- الحاجات اللى مكنش ينفع أعملها على أى برنامج....كنت بروح عند صاحبى...وأطبق عنده اللاب اللى أنا عايزه....وحاولت أدخل Remotely ...مش عرفت....لأنه عامل Firewall وحاجات غريبة....وقالى صعب تدخل من بره عشان لو فتحلى الموضوع دا...هيقعد وهيتعب كتيير لحد ما بعرف يرجع الموضوع على ماكان عليه.
    ================================= وفى الأخر..........
    أى استفسار...أو مساعدة أو أى حاجة.
    أنا تحت أمركم...
    وأعتذر مرة أخرى...عن التأخر فى الرد لانشغالى الشديد.
    وربنا يوفقنا جميعاً.....
    يارب.
    [COLOR=Red]

[/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو برونزي الصورة الرمزية SyrianCyclone

مبروك أخي و عقبال CCIE
    [CENTER][COLOR="Red"][SIZE="4"] الموت لكل خائن , خان وطنه و اهله [/SIZE][/COLOR][/CENTER]

[CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=SyrianCyclone&t=155660[/IMG][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية alaaooo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SyrianCyclone مشاهدة المشاركة
    مبروك أخي و عقبال CCIE
    آمين

عضو الصورة الرمزية mhouba

ألف مبروك و إن شاء الله بتتحقق CCIE
    CISCO: CCNA , CCNA SECURITY,CCNP; CCIP

JUNIPER NETWORKS : JNCIA-ER ; JNCIA-EX

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عضو

الف مبرووووووك و من نجاح لآخر :ah4:

عندي سؤال عن نسخة الإمتحان اللي استعديت منها و هل هي مشابهة للإمتحان النهائي

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة