النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: مشكلة فى الجهاز ..بيقفل لوحده ل

عضو فضي

مشكلة فى الجهاز ..بيقفل لوحده ل

السلام عليكم
    مواصفاتى جهازى كما بالتوقيع
    انهارده وانا شغال عليه وبلعب مكملتش اسعة لقيت الجهاز عمل قفل لوحده افتكرت الكهرباء خطفت مثلا جيت اشغله تانى مشتغلش غيرت كابل الباور مشتغلش رجعت كابل الباور وبجرب اتشغل .... روحت فتحت اللعبة تانى وكملت لعب برده مكملتش ساعة وفصل والمرة دى متأكد ان النور مخطفش ...؟
    انا مش عارف العيب منين او ابدأ تشخيص المشكلة منين هل هى سوفتوير او هاردوير
    انا اشتريت الجهاز فى شهر سبتمبر (9) اللى فات ... هل يجب مثلا تغير معجون البروسيسور ؟ هل المشكلة ممكن تكون ف البطارية اللى ف البوردة ؟
    انا حاليا شغال من للاب ومش عاوز افتح الجهاز تانى لحسن يتحرق ولا حاجة
    لذلك ارجو المساعدة اخوانى للوصل لسبب المشكلة
    وشكرا
    Intel Core i5 4440 3.1Ghz
    ASRock H81-HDS Socket 1155
    320GB HDD Sata 2 Western Digital green
    8GB RAM (2x4) dual channel kingstone hyperX
    R9 270 2GB DDR5 gigabyte windforcex2
    zalman LE500 500 watt
    zalman z3 plus mid-tower case

مشرف سابق

رد: مشكلة فى الجهاز ..بيقفل لوحده ل

مشكله الغلق المباشر لو منصب اى سوفت وير خاص باللوحه الاسروك مثل البرامج الخاص بتحكم سرعه الفانات او قم باذالته
    قم بفك البطاقه وجرب اللعب بدونها حتى لو العاب بسيطه مده كبيره
    قم بالضغط على المعالج لمده 30 دقيقه على برانامج aida 64 extrem edition وطبعا يجب ان تقوم بتفعيل النسخه حتى تعمل كامله وبعد ذلك ستقوم بعمل system stabilitey test وتختار stress cpu فقط .
    تااكد من حراره المعالج هل بيصل الى حراره خطيره بيتعدى ال85 ؟
    حراره الطاقه اثناء اللعب من توقعيك ارى ان البطاقه تبريدها احترافى فلا اعتقد ان المشكله بسبب حراره البطاقه ولكن اخبرنى ايضا بحراره البطاقه فى الخمول واللود .
    لان ببساطه معنى ان الجهاز بيعمل شات داون هو وجود لود زياده على قطعه ما فالجهاز بيقوم عمل كحمايه وبيقوم بالغلق او وجود تقصير فى وصول الكهرباء مثل ان يكون المزود الباور صبلاى غير قادر على اشباع البطاقه بالطاقه اللازمه فبيحدث هذا الوضع ..وفى الغالب ماتعانى منه هو قد يكون ان المزود حدثت به مشكله اى كانت ماهو سببها فاصبح غير قادر على تقويه البطاقه بالطاقه الازمه .
    قم اولا كما اخبرتك بفك البطاقه واخبرنى بالنتيجه .

عضو فضي

السلام عليكم
    شكرا اخى لمتابعتك ...
    انا امبارح بالليل قبل ما اعمل حاجة استنيت لما جبت معجون بروسيسور الصبح ناهادره لانى لما فكيت الفانة لقيت المعجون اللى عليها ناشف وجيب المعجون وحطيت كيس واحد صغير بس اللى هو ( بنص جنيه) وقولت ممكن يكون هو المشكلة وفتحت الجهاز الان علشان اشيك على المراوح لقيتها كلها شغالة تمام لكن دراجات الحرارة اول ما فتحت لقيتها عالية بطريقة غريبة لانها مكنتش بتتعدى عندى ال 40 لان الكيسة فيها اربع مراوح زى منتا عارف ودى الصورة الغريبة ان درجة الكارت الوحيدة اللى عادية .... هل كده هحتاج اغير مروحة البروسيسور ؟
    وليه البوردة كمان درجاتها عالية ؟
    https://
    zalman LE500 500 watt

عضو فضي

اه صحيح طبعا انا مجربتش افتح لعبة لان الموضوع مش مستاهل تجربة اكيد هيفصل بدرجات الحرارة دى ..والشى التانى ان كده اكييد الموضوع ملوش علاقة بالباور سبلاى الموضوع حرارة ...لكن انا مش عارف المشكلة من ايه لان المراوح شغالة زى ما ذكرت !!!
    zalman LE500 500 watt

مشرف سابق

حضرتك احنا فى اى موضوع بنمسك اى حاجه تفصيلا اولا درجات الحراره كما انا اشرت اليك فى المشاركه الاولى للمعالج وسالتك هل بتتعدى ال85 لان ده بيكون سبب ان الجهاز يعمل غلق تلقائى فلو الحراره مظبوطه وطبيعيه بيبقى تانى شىء مزود الطاقه هو الشى الى بيتجه النظر اليه فبيبقى تانى شىء مؤكد لو الحراره مظبوطه .
    لكن على الوضوع الى فى الصوره حراره المعالج سيئه جدا وده بيرجع لعده عوامل اولا المعجون الى حضرتك حطيته ده غير مناسب على الاطلاق يجب وضع معجون احترافى من البراندات القويه zalman-arctic -noctua-cooler master -antec فلو عندك القدره تعرف احد الاصدقاء يمدك بكميه بسيطه نقطه صغيره تضعها على منتصف المعالج ده طبعا بعد تنظيف المعالج تماما من المعجون التجارى والفانه ايضا بقطنه مبلله بالكحول الطبى للتاكد من ازالته نهائى بتضع نقطه صغيره على المعالج فى منتصفه وبتقوم بتركيب الفانه الاصليه عليه وهايبقى فى تحسن فى الحراره (ملحوظه اللوحه الام بيكون عليها عامل كبيره ايضا فى درجه الحراره ونظرا لان لوحتك ضعيفه المكونات فانا انصحك بان تقوم بشراء مشتت احترافى مثل cooler master hyper 212 evo فهو افضل مبرد فى فئته السعريه وسيقضى على الحراره فلن تتعدى معك ال65 فى اسوا الاحوال اثناء الضغط الشديد وهو ما انصح به فى حالتك للتخلص من الحراره ولان ايضا معالجات i5 الهاسويل حرارته ليست بسيطه فلاجل ان لاتشغل بالك بها مره اخرى قم بشراء مشتت احترافى لان سعر انبوبه المعجون الاحترافى 80 جنيه وسعر المشتت 250-280 جنيه )

عضو فضي

شكرا اخى على لمتباعة
    1- هحاول ادور ع المعجون ده لانه صعب هنا الاقيه لانى فى مركز ف الصعيد مفيش محلات كمبيوتر متخصصة اوى ف الحاجات دى لحد ما اوفر فلوس المشتت لانى كنت ناوى كده كده اشترى واحد علشان الصيف لان الاوضة من غير تكيف
    2 - هل ممكن الاقى مشتت مستعمل او لو فى نوع اقل من كده ف السعر ويكون مناسب نظرا للظروف المادية
    3- المشتت هيبرد البروسيسور كويس لكن ليه البوردة درجة حرارتها عالية وليه مرة واحدة كده يعنى قبل حدوث المشكلة كنت بلعب فى سيرفرات باتلفيلد بالساعات المتواصلة ومكنتش بتسخن للدرجة دى ؟
    4- هل عند تركيب مشتت كما هو مقترح هحتاج اغير الباور سبلاى ولا لأ ؟
    5 واخيرا اخى ما هو سبب ارتفاع درجات الحرارة بهذا الششكل المفاجىء يعنى المشكلة ظعرت بين يوم وليلة ؟ اعنى اذا لم استطع تحمل تكلفة مشتت احترافى ما الحل المؤقت لكى استطيع العمل ع الجهاز وتشغيله ؟
    شكرا اخى وجزاك الله خيرا
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed_BF4 ; 20-04-2015 الساعة 17:12
    zalman LE500 500 watt

عضو فضي

سؤال اخير وعذرا على اطالة الاسئلة .. كما ذكرت الكيسة اشتريتها فى شهر 9 الفائت .. فهل ما يحدث من الممكن ان يتحل ف الضمان يمعنى سبب هذه المشكلة قطعة ميعنة ف الكيسة مثلا ممكن اوديها الضمان
    وشىء غريب حدث انهارده .. وانا بفتح الجهاز اول ما دوست ع الباور الجهاز كان هيقوم وفصل وبعدين كان هيتشغل تانى وفصل وبعدين اشتغل ف اخر مرة عادى كل ده بضغطة واحدة ع زر الباور يعنى عمل كده من تلقاء نفسه ..هل لهذا علاقة بما يحدث ؟
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed_BF4 ; 20-04-2015 الساعة 22:56
    zalman LE500 500 watt

{ V.I.P } الصورة الرمزية Black_Spy

هو ممكن يكون عيب من الباور سبلاى وممكن يكون درجة حرارة

حاليا درجات الحرارة فى مصر مرتفعه بشكل ملحوظ حوالى 5 او 6 درجات عن الايام اللى فاتت

فى كل الاحوال انت لازم تجيب مشتت كويس وافضل شوية من الفانة اللى بتيجى مع البروسيسور لانها لا يمكن الاعتماد عليها

انا برشحلك المشتت دا ارخص شوية واعتقد كافى للبروسيسور وافضل من الفانة الاصلية اللى بتيجى معاه طبعا

Cooler Master Hyper 103 CPU Cooler ... 200 LE

كمان المعجون الحرارى مهم جدا جدا وبيفرق جامد فى درجات الحرارة وعموما المشتت بيجى معاه انبوبة صغيرة ابقى استخدم منها لحد اما تشترى معجون حرارى

ولو مفيش عندك شركات كمبيوتر قريبه تقدر تجيب منها معجون او مشتت انت ممكن تكلم اى شركة زى ماكسيمم هاردوير بالتليفون وتشوف الحاجه عندهم ولا لاء ويبعتوهالك شحن

عضو فضي

شكرا اخى على المتابعة لكن سؤالى الاهم هو
    المشتت بيركب فى حالة الارتفاع الملحوظ والزائد عند الشغل على الجهاز ( بمعنى بلعب او مشغل برامج كتير محمل ع البروسيسور ) ف المروحة العادية مش بتقدرتبرد فبحتاج مشتت .... لكن مشكلتى انى اول ما افتح الجهاز واخش على صفحة ال bios بلاقى درجة حرارة البروسيسور 94 ؟؟ اكيد دى مش حلبها مشتت اكيد فى حاجة عندى بايظة هى السبب .... انا بفكر اغير المروحة اللى عندى يمكن لما سبته فترة مغيرتش المعجون ونشف النحاسة اللى ف المروحة سخنت وحصلها حاجة ولو تغير المروحة منفعش انا بفكر اودى البروسيسور والبوردة الضمان
    فى انتظار ارأكم
    zalman LE500 500 watt

عضو فضي

معلش يا جماعة انا اسف انى برفع الموضوع ف نفس اليوم بس على حسب اللى هتقوله انا هقرر اسافر بكرة ولا لأ
    هل الموضوع كما وصفته يحتاج انى اروح الضمان لاحتمال وجود قطعة تالفة انا هاخد البوردة والبروسيسور معايا لان الكارت درجة حرحاته طبيعية جدا والرامات معتقدش فيها مشكلة
    ثانيا موضوع المشتت او المعجون ...
    انا البروسيسور عندى او البوردة مش بيسخنوا لما بضغط ع الجهاز او لما اكمل ربع ساعة مثلا شغل او لعب ... انا اول ما بفتح النسخةوادخل على bios بلاقى حرارة البروسيسور 94 مئوية ... ولما اطلع واخش على الويندوز الاقى البروسيسور 87 و البوردة نفس الحرارة لذلك اعتقد انها مش مشكلة قصور مروحة او معجون لان الحرارة دى بمجرد ما بفتح الجهاز يعنى لسه مقولناش بسم الله حنى
    هل من الممكن ان يكون عندى اجة بايظة ف البروسيسور او البوردة مسببين الموضوع ده ومحتاجين الضمان ... لو الجواب لأ ومؤكد ..انا مستعد اشترى المعجون والمشتت بس انا بصراحة خايف اجيبهم ع الفاضى ويخفضولى درجة الجرارة لكن تظل اعلى من الطبيعى ...ودى هتبقى خسارة بالنسبالى ( ضائقة مادية )
    انا لما فكيت المروحة وبصيت لقيتها فعلا تكاد تكون معدومة من المعجون وكانه نشف وتلاشى من السخونة وشلت البواقى بكارت بنك ( بالاحتكاك) كان المعجون لونه رمادى او رصاصى وكانه متولع فيه
    .... فى انتظار اقتراحتكم اوديهم الضمان ولا لأ ؟
    اسف ع الاطالة بس الكيسة لسة جديدة وكلفتنى 5000 جنيه وانا مدايق بصراحة
    شكرا ليكم
    zalman LE500 500 watt

درجة الحرارة العالية دى سببها بنسبة 97 بالميه هو ان مفيش مشتت كويس للبروسيسور بالاضافة لمعجون حرارى ماركة كويسة

لو كده كده هتسافر خد معاك البوردة والبروسيسور والفانة اللى راكبه عليه وخليهم يجربوا الجهاز قدامك ووريهم الحرارة بس هما هيقولوا مشكلة فانة

بس عشان انت تطمن ومتشتريش حاجه على الفاضى بس لو هتشترى مشتت ياريت تجيب اللى قولتلك عليه لانه كافى ويعتبر ارخص مشتت كويس ممكن تجيبه

عضو فضي

شكرا اخى على متابعتك ..تم حل المشكلة ....المشكلة كان المعجون كتير فكان عامل طبقة سميكة تمنع وصل التبريد للمعالج نفسه ... وتم حل المشكلة والحرارة الان فى حدود 35
    ومشرف قسم المعالجات واللوحات الام جزاه الله خيرا يتابع مع الان للاطمئنان على كل شىء ...
    شكرا لكم وجزاكم الله خيرا
    zalman LE500 500 watt

طيب خير الحمد لله .

عضو فضي

يا جماعة بعد ما حليت مشكلة الحرارة للاسف انهارده وانا شغال ع الجهاز الجهاز رستر لوحده لكن كمان الريستارت مبتكملش بمعنى انه بيرستر لكن اول ما يوصل لشاشة البوردة ( اللوجو) يروح مسرتر تانى ومرة يوصل للوجو الويندوز ويروح مرستر نفسه تانى اتوماتكيك ... عملت الاتى
    1- شلت الكارت الخارجى ...وحاولت اشغله برضه فضل يرستر
    2- شلت كمان رامة من الرامتين وحاولت اشغله ...اشتغل
    3- رجعت كل حاجة تانى وجربت اشغله اشتغل عادى والحرارة عادية زطبيعية لا تتعدى ال 37
    هل كده معناه ان الباورسبلاى فيه مشكلة لو فيه اتأكد ازاى قبل ما اخده الضمان لانى من محافظة المنيا وشارية من مول البستان يعنى مشوار عليا عاوز وانا رايح اكون متأكد انى واخد القطعة النعطوبة بالفعل ...
    شكرا اخوانى
    zalman LE500 500 watt

المفضلات