النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: تجميع جهاز ب1700 يورو و مرفق موقع الشراء

عضوية جديدة

تجميع جهاز ب1700 يورو و مرفق موقع الشراء

السلام عليكم ...اولا أريكم يا شباب عاملين إيه ان شار الله تكونو بخير انا كتبت موضوع من كام يوم عن جهاز من alienware و الحمد لله الموضوع لتحذف من غير ولا رد المهم انا الكل نصحني بتجميع الجهاز بنفسي من أصدقائي هنا فحبيت استفيد من خبرة الأعضاء هنا انا ميزانيتي 1700 يورو ولو اقل يكون احسن بس انا محتاج جهاز قوي بمعنى الكلمه مش عايز كل فترة اغير حاجة انا عملت تجميعة قولو رايكم و ياريت لو تدخلوا الموقع و تختاروا قطعة بدل اللي انا مختارها مع ذكر السبب رجاااااء مع العلم استخدامي للجهاز العاب دائماً.. رابط الموقع في نهاية الموضوع وادي المواصفات و كام سؤال محيرني.لوا 1-Processor i7 950 3,06 gh
    2- motherboard asus rampage III gene
    3-ram Corsair Dominator Gt Pc3-15000 Ddr3 1866 6gb 3x2gb Cl9
    4-graphics card asus gtx 580
    5-hard drive WD 1tb caviar black
    6-case cooler master haf x
    7-power supply cooler master gx750  w
    8-monitor Acer X243hqbd 23.6" Full Hd Dvi
    9-operating system windows 7 home premium. كدة المجموع 1757 يورو بس انا معنديش خبرة كافية فارجوكم ساعدوني عشان محتار جداً و عندي كام سؤال عن بعض الفقرات و ترينها بنفس الأرقام 
    1-للبروسيسور مفيش  i7 920 اقل حاجة هو اللي مختارو انا يا ترى يفرق كتير عن التاني ؟؟؟ وهل فعلا زي ما ناس بتقولي ان 920 احسن من 950 ؟؟؟

2- المزربورد سعرها 211 يورو مع العلم ان asus rampage iii extreme سعرها 330 يورو
    و Asus P6t Deluxe V2 سعرها 215 يورو يعني قريبة جداً من اللي انا مختارها انهي احسن فيهم و فرق الاتنين ال rampage إيه بالظبط مش فاهم عشان فرقهم حوالي 100 يورو ليييية.

3-الرامات دي غاليه 173 يورو مع ان في رامات كتير بنفس الباص او 1600 شركات تانيه سعرها النص تقريباً هل تنصحوني أختار حاجة تانية و اوفر الفلوس الفرق ازودها في قطعة تانية ولا أية عشان في ماركه زي g- skill او exceleram او mushkin فيها باص اعلى بحجم اكبر بنفس السعر او اقل !!!!.

4-كارت الفيجا أية رايكم فيه وانا مقتنع بيه و هل في احسن منه؟؟؟ و اللي نزل عندهم من شركة اول مره اسمع عنها صراحة اسمها palit geforce gtx 580 استنى لحد ما يجيبوا ال أسوس او جيجا بيت ولا كلة زي بعضو؟؟؟
    5- الهارد تنصحوا أوفر من اي حاجة و اجيب واحد 500 مثلا و واحد ssd 120 gb سعروا 190 يورو ،،،،،
    6- الباور اهم حاجة ليه بلاقي مثلا cooler master 1000 وات ارخص من 750 وات بجد مش عارف اختار إيه ياريت بعد اذنكوا ترشحوا واحد من الموقع .
    7-اخيراً الشاشه إيه رايكم فيها انا عندي سامسونج led full HD 40" لاكن الكل قالي لو جبت واحدة 24 مثلا هتكون افضل من حيث اللعب و الوضوح كمان استهلاك الكهرباء ولو مش حلوه رشحولي واحده من الموقع 
    وعلى فكرة الويندوز سعرة 100 يورو تقريباً 
    و كمان سؤال لو مش ناوي اكسر سرعة المعالج حالياً هل هحتاج مشتت احترافي و لو اة إيه رايكم في cooler master v8 
    و اخيرااااا أسف بجد على الكلام الكتير بس بجد مليش حد هنا أسأله و شكراً ليكم كلكم و ياريت اللي عنده افكار تانيه ميبخلش علي بيها

عضوية جديدة

رد: تجميع جهاز ب1700 يورو و مرفق موقع الشراء

أسف نسيت الموقع
    هديكوا صفحة ال configuration على طول
    pccomponentes.com/configurador.php

عضوية جديدة

طب يا جماعه انا محتاج اشتري بكره و لسه محدش رد علي طب انا مش عارف اشتري ايه لتجميع الجهاز يعني لو هحتاح اسلاك معينه او توصيلات او اي طلبات ضروريه للتجميع لو سمحتوا انا منتظر اي رد عشان الشراء غدا

عضو

تجميعه ممتازه انشاء الله

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noda007 مشاهدة المشاركة
    تجميعه ممتازه انشاء الله
    شكرا لك علي مرورك و مازلت مستني ارائكم واقترحاتكم

عضو الصورة الرمزية SpErAnZ

بص يا كوتش احنا نقسم ال 1700 يورو ففتى ففتى بيني وبينك
    وننزل سوا على مول سوق العصر ونجمع جهزين واحد ليا والتانى ليك وعيش يا معلم :D

بالتوفيق يا نجم وخلى بالك من بتوع الجمارك