النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: هل يمكن لمزودي خدمة الانترنت في مصر تطبيق هذه الفكرة عمليا

عضو

هل يمكن لمزودي خدمة الانترنت في مصر تطبيق هذه الفكرة عمليا

بصراحه ان لسه مبتدا في عالم النتورك وحاليا بدرس النتورك بلاس وكنت بفكر في فكرة بس للاسف مش متاكد الفكرة دي صح ولا غلط المهم قبل ما اقول الفكرة ياريت تبصوا علي الصورة الي عملتها دي توضح شبكه الي هوضح عليها الفكرة

نفترض مثلا انا احد الاجهزة الي في الشبكه A وعايز ابعت فيلم للجهاز الي معايا في نفس الشبكة في الحاله دي ال Data Rate هيكون عالي وملهوش علاقه بالسرعه الي محددهالي مزود الخدمه والنفترض tedata عشان انا بتكلم علي جهازين في شبكة محليه. طيب انا لو عايز ابعت ملف لصاحبي الي في الشبكة B ليه الديسلام يحددلي السرعه وكاني بابعت الملف ده لامريكا وبستهلك لهم سعه الكبلات البحرية الي شارينها ماهو الشبكتين متوصلين علي نفس الديسلام في نفس السنترال يعني كل الي هستهلكه هيكون ال Capacity بتاعه الديسلام والسوتشات الي في السكة. طيب لو عايز ابعت ملف للجهاز الي في الشبكة C برده ليه يحددوني بسرعه محدده وهو اساسا متصل معايا فزيائيا علي نفس الراوتر بس بتاع tedata ومش بستهلك سعه الكبلات البحرية. فالفكرة الي عايز الوصلها هي ليه ميحددوش من الديسلام سرعه لل Destination IP الي بره مصر والي بيستهلك سعه الكبلات البحرية وسرعه اعلي لل Destination IP الي جوه مصر يعني بمعني اخر ان مصر تبقي كانها شبكه محليه كبيره او MAN وتستخدم Topology من نوع Peer to Peer يعني يبقي فيه برنامج P2P خاص بمصر يربط كل مستخدمي النت في مصر ببعض ويمكنهم مشاركه الملفات بسرعات عاليه وبتكلفه منخفضة.

بالنسبه للرسب التوضيحي عامله علي موقع اسمه
    https://www.gliffy.com

عضو برونزي الصورة الرمزية Gawad

رد: هل يمكن لمزودي خدمة الانترنت في مصر تطبيق هذه الفكرة عمليا

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين:

هناك عدة أسباب أخي لعدم قيام شركات الإنترنت بهذا:
    1- أنها شركات تجارية ومعني أنها توفر لك سرعات عالية مثل هذا "100 ميجا، 1 جيجا إلي 10 جيجا" هذا يستلزم زيادة فيما تدفعه للشركة
    2- وهو أهم الأسباب أن نقل البيانات لايتم في شركات الإنترنت داخل مصر علي كابلات نتورك عادية بل يتم علي كابلات التليفون، وهذا الكابلات لها سعة محدودة أقل بكثير من سرعة الكابلات التي تستخدمها في البيت أو في العمل
    3- ماهو البرنامج الذي تستخدمه لنقل البينانات إذا كان برنامج مثل الياهو مثلاً وأردت إرسال ملف لصديق لك في نفس البلد هذا لا يتم عن طريق راوترات شركة الإنترنت بل يتم إرسال ملفك أولاً إلي سيرفيرات الياهو في أمريكا ثم بعد ذلك يتم إعادة إرسالها لصديقك في نفس البلد ، لأن البيانات يتم تخزينها مؤقتاً علي هذه السيرفيرات

والله أعلي وأعلم
    ولا تنسني والمسلمين من صالح الدعاء
    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه أجمعين
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=Blue]اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد[/COLOR][/SIZE]

[B][SIZE=4]اللهم احفظ مصر آمنة مطمئنة وسائر بلاد المسلمين
    اللهم قنا الفتن ما ظهر منا وما بطن
    [/SIZE][/B]
    [/CENTER]

عضو

رد: هل يمكن لمزودي خدمة الانترنت في مصر تطبيق هذه الفكرة عمليا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد مصطفي (جواد) مشاهدة المشاركة
    بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين:

هناك عدة أسباب أخي لعدم قيام شركات الإنترنت بهذا:
    1- أنها شركات تجارية ومعني أنها توفر لك سرعات عالية مثل هذا "100 ميجا، 1 جيجا إلي 10 جيجا" هذا يستلزم زيادة فيما تدفعه للشركة
    2- وهو أهم الأسباب أن نقل البيانات لايتم في شركات الإنترنت داخل مصر علي كابلات نتورك عادية بل يتم علي كابلات التليفون، وهذا الكابلات لها سعة محدودة أقل بكثير من سرعة الكابلات التي تستخدمها في البيت أو في العمل
    3- ماهو البرنامج الذي تستخدمه لنقل البينانات إذا كان برنامج مثل الياهو مثلاً وأردت إرسال ملف لصديق لك في نفس البلد هذا لا يتم عن طريق راوترات شركة الإنترنت بل يتم إرسال ملفك أولاً إلي سيرفيرات الياهو في أمريكا ثم بعد ذلك يتم إعادة إرسالها لصديقك في نفس البلد ، لأن البيانات يتم تخزينها مؤقتاً علي هذه السيرفيرات

والله أعلي وأعلم
    ولا تنسني والمسلمين من صالح الدعاء
    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه أجمعين
    السلام عليكم
    شكرا اخي علي ردك واردت العقيب عليه
    بالنسبه للنقطه الاولي فمفيش مانع انهم يزودو سعر النت الي بيدعم الخاصيه دي لتغطيه تكلفه سوتشات وروترات ب Switching and routing Capacity اعلي يعني يكون الفرق بسيط لاني مش هنقل علي الكبلات البحريه حاجه
    تاني نقطه فعلا عندك حق كبلات التليفون ليها سعه محدوده لكنها مرضيه نوعا وهي تتضائل مع المسافه واليك الجدول التالي
    Less than 1km should be 23-24Mbit
    1.0km = 13.81dB = 23Mbit
    1.5km = 20.7dB = 21Mbit
    2.0km = 27.6dB = 18Mbit
    2.5km = 34.5dB = 13Mbit
    3.0km = 41.4dB = 8Mbit
    3.5km = 48.3dB = 6Mbit
    4.0km = 56dB = 4Mbit
    4.5km = 62.1dB = 3Mbit
    5.0km = 69dB = 2Mbit

وبالنسبه للنقطه الثالثه نقل البيانات مش هتبقي علي سيرفر بره مصر ومش هيبقي عي سيرفر اساسا هيبقي p2p يعني كانها شبكه محليه كبيرة كل واحد يشير ملفاته ومصر كلها تشوفها وتحملها. يعني كل جهاز هيبقي هوست وسيرفر في نفس الوقت.
    ارجو لو شفت اي حاجه غلط في كلامي توضحلي