صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: أضافه رامه جديده (سؤال)

  1. #1
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المشاركات
    320
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    8

    أضافه رامه جديده (سؤال)



    السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
    مواصفات جهازى كما هى بالاعلى
    هل اضافه رامه اخرى 2جيجا ممكن
    و هل استفاد من هذه الاضافه
    وهل الافاده فى التطبيقات ام الالعاب ام فى سرعه النت
    ارجو التكرم من الاخوه باللتوضيح
    و شكرا للجميع

  2. #2
    عضو برونزي
    تاريخ التسجيل
    Oct 2010
    المشاركات
    1,793
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    18

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    بسم الله الرحمن الرحيم
    أولا أخي من الممكن أضافة رامه 2جيجا أخري يعني عادي مفيش أي مشكلة ان شاء الله
    وبالنسبة للافادة ستكون الافادة ان شاء الله في بعض التطبيقات الثقيلة
    وأيضا في سرعة النقل والنسخ

    وأيضا في بعض الألعاب الحديثة.

  3. #3
    عضو برونزي الصورة الرمزية Paramount
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    2,166
    الدولة: Iraq
    معدل تقييم المستوى
    56

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    بالتاكيد يمكنك اضافة رامة اخرى / تاكد من ان الرامة الجديدة متطابقة تماما مع سرعة و شركة الي عندك

    ستستفاد من السعة الجديدة خاصة الالعاب
    [CENTER][IMG]http://piro.pirocast.net/badge/none/nvidia02/0/22/82/150/22/80/150/25/26/28/25/26/60/255/255/255/568174.png[/IMG]

    [SIZE=2][COLOR=DarkRed][B] لا تحسب المجد تمر أنت أكله *** لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرَ[/B][/COLOR][/SIZE][SIZE=2]
    [/SIZE]
    [IMG]http://img8.imageshack.us/img8/9822/27424d.gif[/IMG]
    [IMG]http://img42.imageshack.us/img42/823/devilmaycry4bannerw.jpg[/IMG]
    [IMG]http://i34.tinypic.com/2hd8v2q.gif[/IMG]
    [/CENTER]

  4. #4
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المشاركات
    320
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    8

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    الف شكر اخوانى الكرام و مازلت انتظر رأى باقى الاخوه

  5. #5
    عضو الصورة الرمزية عصام البيه
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    المشاركات
    71
    معدل تقييم المستوى
    9

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    أخى ممكن اضافة رامة أخى اكيد هتفيدك كتيييير

    لأن النظام عندك Windows 7 64-bit

    يعنى نظام 64 يقرا الرامات كاملة ايا كانت قيمتها وبذلك اكيد هتفيدك فى الجهاز عموما وفى بعض التطبيقات خاصة مثل النقل وفى بعض الألعاب وسرعة الجهاز
    لكن نظام 32 يقرا الى 3 ميجا رامات فقط

  6. #6
    عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المشاركات
    4,135
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    69

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام البيه مشاهدة المشاركة
    أخى ممكن اضافة رامة أخى اكيد هتفيدك كتيييير

    لأن النظام عندك Windows 7 64-bit

    يعنى نظام 64 يقرا الرامات كاملة ايا كانت قيمتها وبذلك اكيد هتفيدك فى الجهاز عموما وفى بعض التطبيقات خاصة مثل النقل وفى بعض الألعاب وسرعة الجهاز
    لكن نظام 32 يقرا الى 3 ميجا رامات فقط



    هذا هو الرد السليم و الصحيح فعلاً

    و طبعاً مع كلام الأخ سيف الحب , لازم تجبها نفس الشركه نفس الموديل نفس السرعه هذا أهم حاجه

    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

    [/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

  7. #7
    عضو فضي الصورة الرمزية Mr VERRO
    تاريخ التسجيل
    Aug 2010
    المشاركات
    907
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    13

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    اكيد هتستفيد من الرامة الاضافية بفارق كبير فى اللعب بس احرص على ان تكون الرامة الجديدة لها نفس ترددات وتواقيت الرامة القديمة لتفعيل خاصية Dual channel

  8. #8
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المشاركات
    320
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    8

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    الف شكر اخوانى الكرام لمتابعه للموضوع
    طيب ممكن اعرف ازاى ان الديول شنل اشتغلت تمام معايا

  9. #9

  10. #10
    عضو الصورة الرمزية عصام البيه
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    المشاركات
    71
    معدل تقييم المستوى
    9

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashrsf_f مشاهدة المشاركة
    الف شكر اخوانى الكرام لمتابعه للموضوع
    طيب ممكن اعرف ازاى ان الديول شنل اشتغلت تمام معايا

    أخى هى بتشتغل بعد التركيب مباشرة وممكن تتاكد ببرنامج cpuz

    والبوردة بتاعتك دى بتدعم دوول تشانل

    ودى صورة من عندى توضح لك ازاى تعرف انها اشتغلت


  11. #11
    عضو فضي الصورة الرمزية sapphire
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    المشاركات
    615
    الدولة: Algeria
    معدل تقييم المستوى
    19

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    حتما سوف تستفيد

    و كما يقول المثل الزيادة احسن من النقصان
    "هذه المشاركة بواسطة الهاتف الجوال"

  12. #12
    عضو فضي الصورة الرمزية alpoop20
    تاريخ التسجيل
    Sep 2010
    المشاركات
    1,064
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    32

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    طب انا كنت عايز اخلى نظام الجهاز بدل من 32 اخليه 64 ازاى حد يدلينى
    "هذه المشاركة بواسطة الهاتف الجوال"

  13. #13
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المشاركات
    320
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    8

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    الف شكر اخوانى على تعاونكم معى
    الحمد لله تم تركيب الرامه الجديده
    فعلا هناك زياده فى عدد الفريمات فى الالعاب
    تحسن فى اداء الجهاز
    لاكن الغريب انخفاض مستوى نقل البيانات من بارتشين الى اخر
    ياريت اللى يعرف السبب يقولو
    و شكرااا

  14. #14
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المشاركات
    320
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    8

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)

    اين انتم يا شباب

  15. #15
    عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المشاركات
    4,135
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    69

    رد: أضافه رامه جديده (سؤال)



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashrsf_f مشاهدة المشاركة
    الف شكر اخوانى على تعاونكم معى
    الحمد لله تم تركيب الرامه الجديده
    فعلا هناك زياده فى عدد الفريمات فى الالعاب
    تحسن فى اداء الجهاز
    لاكن الغريب انخفاض مستوى نقل البيانات من بارتشين الى اخر
    ياريت اللى يعرف السبب يقولو
    و شكرااا

    الهارد اللى حضرتك تعمل عليه يستخدم أصلاً لمهمه تخزين البيانات و لا يحبذ إستخدامه كهارد أساسى للجهاز , حيث أنه مصمم ليعمل ب 5400 فقط بدلاً من 7200 لفه و يكون أبطأ هارد بين إخوته الثلاثه الBLACK و هو أسرعهم BLUE و هو متوسط السرعه و الأداء GREEN مثل الذى لديك هو أبطأهم و بذلك أقل حراره

    و كده كده النقل بين DRIVE لأخر يكون بطيئ فى حاله وجود هارد واحد , انما ان حضرتك شعرت ببطئ بعد زياده الرامات فهذا لا أعرفه للاسف


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alpoop20 مشاهدة المشاركة
    طب انا كنت عايز اخلى نظام الجهاز بدل من 32 اخليه 64 ازاى حد يدلينى
    "هذه المشاركة بواسطة الهاتف الجوال"

    حضرتك بتجيب نسخه من الإنترنت و تكتب انك تريدها 64بت , علما بان نظام ال 32بت يطلق عليه أيضاً نظام ال 86بت حتى لا تتلخبط , النظام ال 64بت يطلق عليه 64 فقط و لو حضرتك هتنزل نظام ال 64بت على جهازك , فانصحك أن تشترى هارد BLACK 1TB ب 400ج وهو أكثر من ممتاز و هتشعر بفارق معقول
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

    [/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. بعد اضافة رامه جديده اشعر ان الجهاز أبطأ
    بواسطة mask_sameh في المنتدى مشاكل الحاسب وحلولها
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 17-04-2012, 17:07
  2. مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 08-09-2011, 07:01
  3. مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 28-08-2011, 19:50
  4. الجيزه ** رامه 1 جيجا DDR1 جديده في الضمان **
    بواسطة Dr_Er في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 12-04-2011, 03:42
  5. رامه كنج استون جديده للبيع
    بواسطة supzezo في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 13-08-2009, 12:31

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •