النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: نقاش هام...لكل من يحضر CCIE

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو برونزي الصورة الرمزية mezomora123

نقاش هام...لكل من يحضر CCIE

السلام عليكم.......
    ان شاء الله يكون الموضوع دا بداية وافادة لأى واحد عايز يبدأ يحضر ويذاكر لشهادة CCIE ......وفى شوية حاجات أنا هقولها...وحاجات تانية هسأل فيها لأنى مش عارفها.....وحاجات تالتة هنستنى الاعضاء يشاركونا فيها بخبرتهم.
    الموضوع يتلخص فى الأتى.......
    بعد الحصول على CCNP ......بيبدأ الواحد يفكر ان يبدأ يحضر ويذاكر فى منهج ال CCIE.....وهنا تكمن المشكلة(( فى رأيى الشخصى ومن واقع أراء بعض الخبراء فى المنتدى )) ان بعد CCNP الأفضل انك تبدأ تذاكر ال CCIP...عشان ال BGP وال MPLS من الاعمدة الاساسية والمواضيع اللى بتشغل جزء كبييير من الكورس......فلازم الواحد يستعد ليها من البداية ويكون فاهم الجزئية دى.
    وهنا يظهر سؤال......
    هل بعد ما أخلص CCNP...أقدر أذاكر منهج ال CCIP لوحدى...يعنى Self-Study......؟ وهل هقدر أطبق اللابات على ال GNS3 ?
    ((فى رأيى الشخصى))........نعم.تقدر تعمل كل حاجة لوحدك.....بس انت وهمتك....وعلى قد ما تتعب وتجتهد وتبحث عن المعلومة...هتكون استفادتك أكتر.
    طيب...دلوقتى أنا عرفت ان ال CCIP مهمة جداً عشان لما أبدأ فى CCIE أبدأ بداية كويسة وأكون مستريح شوية....لأنى هبقى عارف جزء كبيير منها....
    والسؤال هنا....
    أبدأ أذاكر CCIP منين....وهل ليها Materials متوفرة.....؟
    كل ال Material الخاصة ب CCIP موجودة على الانترنت...ولو بحثت عنها هتلاقيها فى أى وقت....ولكن أنا بفضل الموقع دا لأن بيبقى عليه كل حاجة وفى نفس الوقت فى مكان واحد وبتبقى كل الاصدارات...
    WWW.Careercert.Info

لكن هنا يتبقى حاجة واحدة.....الناس اللى بتحب ومش بتعرف تذاكر غير من ال Cisco Press يعملوا ايه.....!!! يعملوا زيي بالظبط.....يستنوا لحد ما الاعضاء هنا تشارك...يمكن يكون حد عنده الكتب....وخصوصا ال BGP......لأنى دورت على الانترنت كتييييير ومش لاقيته خالص.:mad:
    ========
    خلاص بدأنا مذاكرة.......وكل حاجة ماشية تمام....وأى حاجة بتظهر ومش بنفهمها...بنسأل عليها فى المنتدى....والحمد لله فى خبراء هنا كتييير بيفيدونا....(( كل الشكر ليهم ))........والحمد لله حضرت للامتحان كويس وعملت كل ال Labs.....وأخيراً نجحت.
    السؤال هنا....(( هوا مش سؤال واحد )).....
    دلوقتى الشخص لما كان معاه CCNP...وكان لسه مش لاقى شغل...وكمان مش معاه خبرة عملية.....
    هل دلوقتى وهوا معاه CCIP ...هيفضل زى ماهوا.....ولا نسبة فرصه فى الحصول على وظيفة هتبقى أكبر....؟ (( الأرزاق بيد الله )) طبعاً.
    هنفترض الأسوأ.....وان هوا لسه مش لاقى وظيفة.....وخاصة ان هوا مش معاه خبرة عملية....((وطبعاً أى اعلان وظيفة )) بتلاقى فيه مطلوب خبرة 3 سنين على الاقل..
    فى رأيك....ومن واقع الوظائف والشركات.....
    هل ممكن شركة تعين واحد معاه CCNP و CCIP ومش معاه خبرة....يعنى لسه Fresh .....ولا دا صعب...ولا صعب جداً....؟
    أنا عن نفسى....مش هفتى فى الموضوع دا.....
    طيب.....هنعدى من مرحلة ال CCIP...وهنبدأ فى CCIE....
    دلوقتى نجحنا الحمد لله فى CCIP.....ونظراً للظروف السابقة**هههه** = :D هبدأ فى CCIE.....
    هل أقدر أذاكر CCIE والمنهج الكبييير بتاعها لوحدى يعنى Self-Study...؟
    من رأيى الشخصى برده....نعم.تقدر تذاكرها.....بس أعتقد هيبقى على قد ال Written بس.....لأن ال Lab محتاج خبرة عملية أكتر.
    هل أقدر أحضر لأمتحان ال Lab لوحدى....؟
    أعتقد لأ.....لأنه محتاج للخبرة أكتر من أى حاجة تانية...وممكن للخبراء هنا رأى تانى......أكييييد منتظرينه.
    وعشان الناس هنا مش تزهق منى وتقول عنى بحبط الناس...(( مع ان دا الواقع والله..ولازم نفهمه ونواجهه كمان ))
    هقول هنختار الوسط......الحمد لله نجحت فى CCIE بس ال Written....وقدامك سنة ونصف عشان تمتحن ال Lab.......
    هل ممكن شركة تقبل واحد لسه Fresh....يعنى مش معاه خبرة عملية....ومعاه CCNP-CCIP-CCIE...؟
    فى رأيى....هيبقى صعب.....وخصوصا ان شخص زى دا هيبقى مرتبه عالى....وكمان لسه هيعلمه...((أكيد مش هيمسكه الشبكة من أول يوم)).
    ولا ممكن عشان هوا معاه CCIE....يلاقى وظيفة جيدة...أو جيدة جدا مع انه لسه مش معاه الخبرة....؟
    دا اللى أكيد هنستنى برده الخبراء يردوا علينا فيه...
    ***أعتقد دا اللى ممكن يدور فى فكر أى شخص عايز يوصل للحلم الاكبر CCAr .......أو...خليها Treble CCIE ......:D
    ويمكن فى حاجات أنا مش واخد بالى منها....أو مش فاكرها.....وكمان أسئلة تانية كتييير.....ودا طبعاً اللى المشاركات هتوضحة...وهنستفاد كلنا.
    [LEFT][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [B][COLOR=Red]Ubuntu [/COLOR][/B]Registered User# 32879
    [COLOR=Red]
    [/COLOR] [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو الصورة الرمزية frozenEyes

رد: نقاش هام...لكل من يحضر CCIE

شوف حضرتك انا هقولك رأيى المتواضع والارزاق على الله
    انا تقريبا فى نفس حالتك ،
    موضوع مذاكرة CCIP سهل وما فى منه مشاكل وتقدر تطبيق تقريبا كل حاجة على GNS3 والمذاكرة هتبقا من Student guide لكل من BGP+MPLS اما QOS فمن Cisco press وان شاء الله تعدى على خير
    ثانيا مذاكرة CCIE Written سهلة وممكن تنجح بسهوله والتحضير لامتحان Lab اذا اخذ الوقت الكافى فى التدريب سوف تنجح من اول مرة ان شاء الله بغض النظر عن الخبرة، هناك مواضيع فى امتحان الاب لن تقوم بعملها الا قليلا فى حياتك العملية مثل Multicast او حتى BGP الا اذا كنت تعمل فى Service provider غير ذلك لن تحتك بها كثيرا ، اذا فنحن متفقين على انك لو تدربت بالشكل الكافى على Blueprint لن تجد صعوبة ان شاء الله فى اجتياز الاختبار وانا ارى ان الفترة الزمنية ستتراوح ما بين 8-12 شهرعلى حسب همتك .
    بالنسبة للعمل هممممم انت جيت على الجرح :D
    طبعا كله بيد المولى عز وجل و انا ما بحبطك وبتمنى انك تكون أحسن الناس وتبقا quad CCIE +CCDE كمان بس الحياة مش كدة،
    انت علشان تبقا راجل CCIE هتحتاج تقريبا 10.000 جنيه ثمن امتحان mobile lab 1750$ دة غير سعر المواد التدريبية او تأجير الراكات
    هنقول حضرتك هتنزل منتجات INE وهتشترى جهاز I7 هتطبق عليه عشان توفر فهل انت مستعد انك تجازف فى هذة المرحلة ب 10.000 جنيه على الاقل ثمن المرة الواحدة ، اذا كانت الفلوس لا تسبب مشكلة بالنسبة لك فنعم ابدا غدا فىى التحضير لهذة الشهادة فهى قيمة جدا .
    ما تتخيلش انك لما تبقا راجل CCIE الدنيا كلها هتجرى وراك وتبوس ايدك علشان تشتغل عندها ، الكلام دة مش صحيح لازم تضع فى اعتبارك ان الخبرة عامل اساسى واحنا بنتكلم عن راجل Expert الوقتى وكمان تراك R/S من اكتر التراكات التى يسعى الناس ورائها فضع فى اعتبارك عنصر الخبرة اولا
    اذا فتلخيصا الحصول على CCIE ممكن تحقيقه اما الحصول عليها بدون خبرة لايجاد عمل فهذا صعب
    اذا ففى رأييى المتواضع قم بتكمله CCIP ثم حاول ايجاد عمل فى مجال سيسكو وبعد ذلك ابدأ فى التحضير ل CCIE فورا وبلا تردد مهما طالت مدتها ،
    وبالتوفيق ان شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة frozenEyes مشاهدة المشاركة
    شوف حضرتك انا هقولك رأيى المتواضع والارزاق على الله
    انا تقريبا فى نفس حالتك ،
    موضوع مذاكرة CCIP سهل وما فى منه مشاكل وتقدر تطبيق تقريبا كل حاجة على GNS3 والمذاكرة هتبقا من Student guide لكل من BGP+MPLS اما QOS فمن Cisco press وان شاء الله تعدى على خير
    ثانيا مذاكرة CCIE Written سهلة وممكن تنجح بسهوله والتحضير لامتحان Lab اذا اخذ الوقت الكافى فى التدريب سوف تنجح من اول مرة ان شاء الله بغض النظر عن الخبرة، هناك مواضيع فى امتحان الاب لن تقوم بعملها الا قليلا فى حياتك العملية مثل Multicast او حتى BGP الا اذا كنت تعمل فى Service provider غير ذلك لن تحتك بها كثيرا ، اذا فنحن متفقين على انك لو تدربت بالشكل الكافى على Blueprint لن تجد صعوبة ان شاء الله فى اجتياز الاختبار وانا ارى ان الفترة الزمنية ستتراوح ما بين 8-12 شهرعلى حسب همتك .
    بالنسبة للعمل هممممم انت جيت على الجرح :D
    طبعا كله بيد المولى عز وجل و انا ما بحبطك وبتمنى انك تكون أحسن الناس وتبقا quad CCIE +CCDE كمان بس الحياة مش كدة،
    انت علشان تبقا راجل CCIE هتحتاج تقريبا 10.000 جنيه ثمن امتحان mobile lab 1750$ دة غير سعر المواد التدريبية او تأجير الراكات
    هنقول حضرتك هتنزل منتجات INE وهتشترى جهاز I7 هتطبق عليه عشان توفر فهل انت مستعد انك تجازف فى هذة المرحلة ب 10.000 جنيه على الاقل ثمن المرة الواحدة ، اذا كانت الفلوس لا تسبب مشكلة بالنسبة لك فنعم ابدا غدا فىى التحضير لهذة الشهادة فهى قيمة جدا .
    ما تتخيلش انك لما تبقا راجل CCIE الدنيا كلها هتجرى وراك وتبوس ايدك علشان تشتغل عندها ، الكلام دة مش صحيح لازم تضع فى اعتبارك ان الخبرة عامل اساسى واحنا بنتكلم عن راجل Expert الوقتى وكمان تراك R/S من اكتر التراكات التى يسعى الناس ورائها فضع فى اعتبارك عنصر الخبرة اولا
    اذا فتلخيصا الحصول على CCIE ممكن تحقيقه اما الحصول عليها بدون خبرة لايجاد عمل فهذا صعب
    اذا ففى رأييى المتواضع قم بتكمله CCIP ثم حاول ايجاد عمل فى مجال سيسكو وبعد ذلك ابدأ فى التحضير ل CCIE فورا وبلا تردد مهما طالت مدتها ،
    وبالتوفيق ان شاء الله
    ================================================== ===========
    جزاك الله خيراً على هذه المشاركة......
    كل اللى انت قلته تمام..........
    بس فى حاجة مهمة أوووى....اللى هيا موضوع الخبرة العملية.....ازاى تحصل على الخبرة العملية..!!!
    ما هوا انت لازم تشتغل.....صح....وفى المقابل أى شركة لما بتبقى عايزه واحد تقول عايزين واحد خبرة 3 سنين.
    طيب هتجيب الخبرة دى منين......!!!!
    هقول ان فى حاجتين مهمين أوووى.....أنك تشتغل فى شركة ولو بمرتب صغير بس تكتسب الخبرة....أو انك تنزل تدريب فى الشركات الخاصة بمجال ال IT.........
    وفى الحالتين برده عايزين بحث كتييير وكمان لو انت فى بلدنا الحبيبة مصر....يبقى زود عليها الواسطة كمان...هههه:D
    [/COLOR][/B][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Cisco [/COLOR][/B]: CCNA - CCDA - CCNP - CCIP [SIZE=3]- [/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3]CSE -[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][SIZE=3][SIZE=3]CCIE[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=3][SIZE=2]#written[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/COLOR][/I][/SIZE]
    [SIZE=3][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue][B][COLOR=Navy]Microsoft [/COLOR][/B]: MCP - MCTS - MCSA - MCSE
    [FONT=Tahoma][SIZE=4][COLOR=Navy][B][SIZE=3]Red Hat [/SIZE][/B] [/COLOR][/SIZE][/FONT] : RHCE [SIZE=2][COLOR=Red]Training[/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/COLOR][/I][/SIZE][SIZE=3][B][COLOR=Red][I]Linux [/I][/COLOR][/B][I][COLOR=Purple][COLOR=Blue]Registered User # 528113
    [COLOR=Red]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236216"][SIZE=4][B][COLOR=#006400]شرح كورس CCNP فيديو - عربى - متجدد[/COLOR][/B][/SIZE][/URL]

[B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=228130"][COLOR=#000000][SIZE=3]تجميع لمعظم الشروحات والخبرات الخاصة بكورس CCNP[/SIZE][/COLOR][/URL][COLOR=#000000]
    [/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو الصورة الرمزية To be or not

السلام عليكم
    دائما متميز أخي mezomora123 في مواضيعك وردودك ايضا
    كان نفسي اشارك مشاركة فعاله ولكن للأسف انا لسة مبتدأ في مجال الشبكات
    ولكن ياريت اهل الخبرة يشاركوا في الموضوع ده علشان الكل يستفاد

وسؤال كدا علي جنب لأخي mezomora123 (يعني بيني وبينك وبعد عن السامعين هههه:D)
    انت اشتغلن ولا لسة :D؟؟؟

عضو برونزي الصورة الرمزية SyrianCyclone

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

سأتكلم من واقع خبرتي البسيطة العملية في مجال الشبكات , أنا حاصل على CCNP CCIP CCSP و أعمل في مزود خدمة انترنت لا شك أخواني أن مما يميز شهادات سيسكو عن غيرها أن بتدرس التكنولوجي بحد ذاتها و تطبق على أجهزة سيسكو هذه التكنولوجي انت فهمتها و هضمتها كويس , نيجي على الواقع العملي يلي بالشركات الكبيرة و مزودات الخدمة , ستتعامل مع أجهزة غير سيسكو مثل على سبيل المثال لا الحصر :

Foundry - Juniper - huawei- Bedecome - 3Come -Cisco هذه بالنسبة للراوترات و السويتشات Cisco - Foundry على الاغلب أتكلم هنا عن السويتشات لاير 3 - --7 و التي تدعم ال Load Blancing و هي من الامور المهمة للغاية سأذكر أنواعها لو تسنى لي المجال <

من واقع ما لمست الخبرة العملية صحيح ضرورية و لكن كن واثق أنك ستدخل جو العمل خلال شهر بالكثير و تصبح الامور واضحة و سلسلة لأنك ذو خلفية و قاعدة قوية علميا أنا أتكلم هنا عن يلي دارس CCNP على الاقل و إذا كنت CCIP كمان صدقوني يا إخوان أنت الان CCIE إذا كنت بالفعل هاضم مناهج BGP & MPLS & QoS بالاضافة BSCI بل أعلى من CCIE R&S قد لا يعجب كلامي البعض و لكن هذا يلي لمسته عن قرب عندي كل ماتريال ال CCIE R&S و بقرأ فيها من زمان جدا و خلصتها كذا مرة و لكن أنا مؤجل فكرة الحصول عليها لأسباب خاصة جدا تتعلق بي
    لذا بنصح أي شخص يري الحصول عليها بالحصول أولا على CCIP لن تندم أبدا بالعكس ستزيد معلوماتك بشكل غريب و ستكون الصورة أوضح و ستكون نظرتك لأي سناريو أمامك أعمق , ستفتح أمامك أبواب أخرى و ستفكر بعد CCIE R&S بال CCIE SP ستدرس مواضيع كثيرة جدا و سيتاريوهات جديدة , خلاص انت بقيت Expert و فاهم و ال MPLS و ال BGP ملعبك .

حاول الحصول على عمل بمجال الشبكات حصرا حصرا حصرا (في مزود خدمة او Network soltution ) حتى لو من غير فلوس اتعب و ادرس لا تمل لا تيأس لا تسمع لكلام أعداء النجاح و اعلم جيدا أن المعلومة تأخذ و لا تعطى . ستتعب سنة و لكن ستقطف بالنهاية .
    عندها فقط ستكسر حاجز الخبرة , الخبرة ضرورية و لكن العلم هو الاساس قبل كل شيء

تحياتي لك و لجميع الاخوان
    [CENTER][COLOR="Red"][SIZE="4"] الموت لكل خائن , خان وطنه و اهله [/SIZE][/COLOR][/CENTER]

[CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=SyrianCyclone&t=155660[/IMG][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية SyrianCyclone

بالنسبة لاسئلتك صديقى :

هل أقدر أذاكر CCIE والمنهج الكبييير بتاعها لوحدى يعنى Self-Study...؟

نعم تقدر و تقدر و تقدر . ممكن تقولي تاقصك ايه ؟ الماتريال كلها موجودة من فيديوهات INE إلى Work books و LAB Breakdown !!!
    هل حاولت انك تنزلها و تقراها و تسمعها ؟ حاول و ردلي خبر و عندها ستكون أجابتك نعم بقدر .

هل أقدر أحضر لأمتحان ال Lab لوحدى....؟

نفس الاجابة يلي فوق مع الاخذ بعين الاعتبار انك دورت بكل المنتديات و قريت المواضيع بتوع الناس يلي حضرت للامتحان و درس و نجحت , عندنا هنا تجرتين بالمنتدى إحداها لمحمد سمير و أخرى ل قاهري و على ما أذكر أخ ثالث لم تسعفني ذاكرتي باسمه الان و على الطريق أخي العزيز و صديقي و استاذي ياسر رمزي .

هل ممكن شركة تقبل واحد لسه Fresh....يعنى مش معاه خبرة عملية....ومعاه CCNP-CCIP-CCIE...؟

نعم ممكن اخي و لكن عليك بالمحاولة كثيرا و لا تيأس بس شركة تكون كبيرة و محترمة مشان الخبرة القوية و لا مانع انك تعمل ببلاش نعم ببلاش و تكون أول واحد يجي الشركة و أخر واحد يطلع منها من أجل أن تثبت جديتك و تلفت الانظار إليك .
    [CENTER][COLOR="Red"][SIZE="4"] الموت لكل خائن , خان وطنه و اهله [/SIZE][/COLOR][/CENTER]

[CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=SyrianCyclone&t=155660[/IMG][/CENTER]

شكراً....للجميع على الردود.............والمشاركات الجميلة دى.
    وأتمنى ان يبقى كل من دخل الموضوع واستفاد منه ولو 1/2 معلومة....يدعيلى.
    ولسه برده مستنين أراء وردود الاخرين........
    وياريت اللى عنده أسئلة وعايز يعرف ردها يقولها هنا بحيث ان الموضوع دا يبقى شامل لكل حاجة ان شاء الله.....
    وان شاء الله ربنا يكرم الجميع...والكل يلاقى الشغل اللى بيحلم بيه.....

[COLOR=Red]

[/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]

عضو

السلام عليكم

فى البداية mezomora123 الموضوع اللى انت طرحته فعلا مهم وبشكل أو بآخر بيتعلق بنسبة كبيرة من الناس

خلينا نجيب الموضوع من أوله ، انا هتكلم عن تجربة خاصة بالنسبة ليا ، انا خلصت الكلية وربنا رزقنى بشغل لكن كان بعيد شوية عن شغل سيسكو كان عبارة عن شغل linux/unix باغلب التطبيقات عليها voip servers , virtualization servers, web application , web proxies , video conference servers.....etc ، لكن حبى للشبكات خلانى بفضل الله اخلص ال ccna ، ccnp خلال فترة الشغل self-study ، لكن علشان مفيش حاجة بشكل عملى بتطبق عليها فا بتواجه مشكلة التطبيق العملى بإنك كل اللى تقدر تعمله تطبق اللابات على ال packet tracer او سواء على ال gns3 ، لكن المشكلة الأزلية اللى هتقابلك انه طالما انت مش شغال عملى على cisco products مهما طبقت من لابات وعملت برضه هتبقى محصور داخل دائرة فهمك للامور النظرية عامل ازاى لأنك مش هتقدر تستفيد من مذاكرتك إلا بنسبة بسيطة لانه الواقع شىء والتحضير والدراسة النظرية شىء تانى خالص مهما كنت محترف gns3 وشغال على ios حقيقة ، لذلك موضوع المذاكرة لوحدك انا اتفق مع الأخ syrianCyclone بدام عندك همة وارادة سهل جدا تعمله لكن المسألة بتكون وقت وقدرات وظورف والموضوع نسبى من شخص للتانى فا على حسب قدراتك ووقتك المتاح ووظروف وحط تحت كلمة ظروف مليون خط هتقدر تنجز اللى انت عاوزه لكن زى ما قلت الموضوع هيختلف من شخص للتانى

مسألة الخبرة العملية موضوع مهم زى ما قال الأخ syrianCyclone برده ومش هنقدر ننكر ده ، لكن أحيانا الناس مش بتلاقى مكان تشتغل فيه حتى لو ببلاش لانه الواقع للاسف بنسبة 70 ل 80 فى المية مثلا اغلب الفرص الوظيفية اللى بتيجى اليومين دول بتكون علاقات اللى بنسميها احنا فى مصر واسطة ، وانا يمكن ملاحظ الموضوع ده لانى انتقلت من مصر خلال الشهرين اللى فاتوا دول وحاليا بدور على فرصة كويسة فى السعودية ، رغم انى معايا خبرة سنتين فى شغلى السابق لكن للاسف الخبرة العملية بتاعتى linux/unix وده برا شغل سيسكو ، فا حتى انا لما نزلت وحبيت اقدم فى الشركات نسبة اللى كلمونى علشان الانترفيو بشكل طبيعى مقابل النسبة اللى عملتها من خلال العلاقات كانت حتى الآن 1 ل 3 ، لانه اللى انا استنتجته انه الشركات الكبيرة لما بتظهر فيها فرص الموضوع فى الاول بيكون internally يعنى الناس داخل الشركة الأول بيعرفوا يقوموا لو فيه حد من القرايب ، المعارف ، الأصدقاء .....إلخ يكلموا الناس دول الأول فا فرص المتقدمين للوظيفة من خارج الشركة بالشكل الطبيعى بتكون صعبة هنا لانه اصلا ما بيلحقش يقدم على الوظيفة لانه بتكون انشغلت

الأمر التانى اللى لحظته هنا فى السعودية برده ومرتبط بالنقطة الأولى ، انه العلاقات هنا بتقصر المسافات على طول ، بمعنى بدل ما كنت هتروح تقدم السى بنفسك فى ال hr مثلا او تبعت ميل او فاكس ، على طول العلاقات بتقصر المسافة ليك وبتقولك كلم الشخص الفلانى او ابعت السى فى على الميل ده وهكذا تقوم لو جت فرصة بعد كده فى الشركة بتكون ليك الاولوية فى الانترفيو (مش فى الشغل) إلا لو الواسطة بقى حاجة تملى العين اكيد هتشتغل على طول

فا نقدر نلخص الكلام ده كله فى انه :

1- تقدر تعمل وتحصل على اى شهادة طالما توافرت العوامل اللى قلنا عليها قبل كده ارداة ووقت وظروف مهيأة

2- من ناحية الفرص الوظيفية سواء كان معاك شهادات وخبرة او معاك شهادات بدون خبرة فالمسألة أولا واخيرا أرزاق من يد الرازق الكريم ، ثم اليومين دول علاقات (واسطة يعنى) ثم بعد ذلك بيجى انت مؤهل او لا للوظيفة

أما مسألة انك تاخد ال ccie ن غير خبرة وتروح لشركة ، فا أظن انك ساعتها تشوف هيكون عندك كام سنة ولسه لحد دلوقتى ازاى ما اشتغلتش ولو فى شركة تحت بير السلم وساعتها اظن انك تستنى تتطلع على المعاش احسن

معلش طولنا عليكم

دمتم بود

عضو محترف الصورة الرمزية Brigadier

السلام عليكم و رحمة الله

في مرحلتك الحالية انصحك ان تدرس اولاً CCIP وبعدها سيكون لديك CCIP/CCNP وهذي ستكفي لك بالدخول ببداية العمل الواقعي بالسوق الى ان تمضي سنوات تحت العمل وتبدا بالدراسة والتحضير بشكل حقيقي لل CCIE Level بالتخصص الذي سيحدده عملك و تفضيلاتك ..بعد ذلك سيكون الوضع اكثر مناسبةً لك للبدء حقيقةً.

عضو برونزي الصورة الرمزية م/ أحمد بخيت

السلام عليكم
    الف الف الف شكر ع الموضوع الجميل
    على الرغم اني لا احب المواضيع او الردود الطويلة لكني بفضل الله قريت المقالة بتاعتك وردود الناس كاملة لأنها بصراحة واقعية وشيقة
    اخي الكريم انا احب اتكلم عن الامتحان العملي
    اخي الكريم انا جربت الكلام دا مع اكتر من
    طفل ومعذرة أني استخدمت كلمة طفل لكني والله لا أقصد شئ الا اني اعطي مثال لطبيعة البشر
    اخي الكريم انت لو اعطيت اي طفل موبايل او كمبيوتر - اصبر عليه اسبوعين وتلاقيه يعرف كل فتفوتة فيه دا لأنه مركز فيه ومفضي دماغه كلها للكلام دا
    انا مش عاوز الناس تشوف الموضوع انه سهل
    انت بتسيب العالم كله وتشتغل وتأجر لابات لكن اهم شئ يكون عندك همة
    من يطلب الغيداء لا يغلها المهر
    [CENTER][B]Move - 2- Improve[/B]
    [/CENTER]
    [FONT=Tahoma][SIZE=4] اللهم اشفي مرضانا وجميع مرضى المسلمين[/SIZE][/FONT]
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC] [/CENTER]

السلام عليكم........
    شكراً على كل الردود الجميلة والخبرات الكبيرة اللى مغرقة الموضوع بتاعى.....
    بجد والله مش هزار......
    ومن أهم الأسباب اللى خلتنى أفتح موضوع هام زى ده وان كان الكلام فيه طويل شوية.....الا ان أهمية الموضوع دا لكل واحد سواء مبتدء أو محترف أو خبير فى الشبكات أهمية كبرى وخاصة المبتدئين اللى دايماً بيبقوا حاسين أن هما مش هيلاقوا مكان فى الشغل والخوف ان هوا مش يبقى قد الناس اللى نجحت ووصلت لأفضل الأماكن دى.......
    لكن لو لاحظت من ردود الأعضاء (( أقصد الخبرات )) اللى شاركوا فى الموضوع دا برأيهم وخبرتهم....هتلاقيهم فادوا كل مبتدأ أو رد على أى موضوع أو استفسار يطرح بخصوص الموضوع دا......
    ومفيش حد ينكر ان الموضوع دا يشغل كل واحد فى مجال ال IT عامة ومجال الشبكات خاصة......
    أتمنى ان الكل يستفيد.....ونفضل نشارك بعضنا بالرأى والخبرة عشان نبقى أحسن ناس ونوصل لأعلى الدرجات.....ونبقى العرب لينا كلمة ومكامة كبيرة بين الناس كلها...ويبقى لينا اعتبار...ودا نفتقر اليه فى الوقت الحالى.
    وربنا يوفقنا جميعاً....
    يارب.
    [COLOR=Red]

[/COLOR][/B]

[/CENTER]
    [/LEFT]