النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: عندى interview ومحتاج بعض النصائح

عضو

عندى interview ومحتاج بعض النصائح

الحمد لله انا حاصل على كورس MCITP
    وهاعمل مقابلة قريب
    فياريت اللى عنده خبره فى المقابلات يقوللى المفروض اعمل ايه .. يعنى شوية نصائح كده

وشكرا جزيلا

عضو الصورة الرمزية zekobird

رد: عندى interview ومحتاج بعض النصائح

السلام عليكم

لو انت فريش هيبقي الاسئله سهله هيشوفك فاهم الدنيا كويس ولا لأ وحسب التاسكس بتاعه العمل.

اما لو انت خبره فاكيد هيسالك في تفاصيل كثيره تخص التربيل شوت وكل ما يقابلك في الخبره ولازم تبقي مذاكر وفاهم.

واهم حاجه تكون فايئ وهادي وان شاء الله لو لك نصيب في حاجه اكيد هي بتاعتك ومذاكرتك وتعبك هي حصادك في الانترفيوا.

لا تنسي الزم الاستغفار في كثير من الوقت وتوكل علي الله.

وطمنا ان شاء الله بعد متخلص.

تحياتي لك بالتوفيق والنجاح.....

عضو محترف الصورة الرمزية Brigadier

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اهم نقطه ان تذهب للمقابلة وانت بوضع غير متوتر , اجب بثقة وبصراحه على الاسأله , كن مرن قدر الامكان و اصغ لحديثه واسألته بتمعن وانتباه لتعطيه فكرة انك شخص جاد و مستمع جيد , احذر ان تقاطعه او تتحدث بدلاً منه , جاوب بشكل مختصر و غير مخل بالاجابه الا ان طلب منك التفصيل بقدر ما , لاتسأل ابدا كم الراتب , الا ان هو سألك ويحبذ ان تعطي نطاق مبني على خبرتك وشهاداتك و كورساتك و لتكن على اطلاع كم مستوى الراتب الذي يحققه مستواك , ربما يسألك اسأله تخص العمل وقدراتك فان سألك عن شيء انت لا تستطيع فعله فلا تكذب , اخبره الحقيقه اني استطيع القراءه عنه وتعلمه و تطبيقه ولكن الان لم افعل مثلاً...الخ
    ولا تنس الذهاب هناك قبل الموعد بربع ساعة تقريباً للاحتياط .

بالتوفيق اخي الفاضل.

عضو

شكرا جزيلا على الاهتمام والرد يا شباب

عضوية جديدة

والله ياباشا معنديش حاجه غير انى ادعليلك ربنا معاك
    ومتنساش تقولنا عملت ايه

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m3tasm_elzayat مشاهدة المشاركة
    والله ياباشا معنديش حاجه غير انى ادعليلك ربنا معاك
    ومتنساش تقولنا عملت ايه
    للأسف يا اخى الراجل بص فى الـ CV بتاعى لقانى مبتدىء ومعنديش اى خبره ومن غير ما يسألنى اعتذرلى فى منتهى الادب وقالى احنا عايزين ناس خبرة فى المجال ده وقالى نصيحة جامدة ان انا ادور فى اهرام الجمعه :D
    فطبعا شكرته على النصيحة الغالية دى ومشيت علطول وانا اجر اذيال الخيبة لكن وحط تحت الكلمة دى مليون خط مش هافقد الامل فى ربنا خالص طول مانا بذاكر وباعمل اللى عليا

عضو الصورة الرمزية zekobird

السلام عليكم

غريبه انه بيقولك هو عايز خبره اعتقد ان هو مش هيحددلك انترفيوا وموعد واكثر من واحد هيقابلك ويعمل معاك انتر فيوا كأتش ار واي تي مانجير،،، علشان يقولك الكلمتين دول اعتقد انه كان عايز حاجه فيه وملقهاش. ربما

ثانيا مش من اول انتر فيوا تضعف خذ خبره من الانترفيوهات وعلي فكره هتعمل كتير اوي هيبقي الموضوع بالنسبالك متعه عايز تتعلم جديد ايه إلي بيحصل في الانترفيوهات الشركات اخبارها ايه بتلف وتعرف وتتعرف وتستفاد اكيد كل مرحله هئ نفسك انك تستفاد منها مفيش حاجه اسمها اجر ذيل الخيبه او غيره من المصطلحات،، مهما رحت ومهما جيت ومهما كان اجتهادك وخبرتك فلن تأخذ غير نصيبك فالارزاق المسئول عنها هو الله عز وجل ولن تموت نفسا إلا ان تستكمل رزقها واجلها،، كل ما عليك هو السعي الفهم العميق والمذاكره والجديه في المراجعه واتعلم الجديد واقرأ جديد،، وحتما ربنا هيديك علي اد تعبك وجهدك.

ولا تنسي انها مراحل تسبق للوصول للهدف،، خليك متوقع كل حاجه علشان تقدر تكمل وتصل وربنا يعينك ان شاء الله ومن صار علي الدرب وصل.

تحياتي لك بالنجاح والتوفيق ان شاء الله.

اسالكم صالح الدعاء

والسلام عليكم

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zekobird مشاهدة المشاركة

ثانيا مش من اول انتر فيوا تضعف خذ خبره من الانترفيوهات وعلي فكره هتعمل كتير اوي هيبقي الموضوع بالنسبالك متعه عايز تتعلم جديد ايه إلي بيحصل في الانترفيوهات الشركات اخبارها ايه بتلف وتعرف وتتعرف وتستفاد اكيد كل مرحله هئ نفسك انك تستفاد منها مفيش حاجه اسمها اجر ذيل الخيبه او غيره من المصطلحات،، مهما رحت ومهما جيت ومهما كان اجتهادك وخبرتك فلن تأخذ غير نصيبك فالارزاق المسئول عنها هو الله عز وجل ولن تموت نفسا إلا ان تستكمل رزقها واجلها،، كل ما عليك هو السعي الفهم العميق والمذاكره والجديه في المراجعه واتعلم الجديد واقرأ جديد،، وحتما ربنا هيديك علي اد تعبك وجهدك.

بالفعل اخى كلامك صح مفيش حاجة اسمها جر اذيال الخيبة لان انا اللى عرفته من واحد صاحبى شغال فى مجال الاى تى وعند خبرة ان الانترفيوهات دى تعتبر خبرة فى حد ذاتها