صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 29

الموضوع: بنسبه لمنتجات ocz وتوكيلها

عضو

بنسبه لمنتجات ocz وتوكيلها

بسم الله الرحمن الرحيم

انا كان عندي رامات ocz platinum 6gb 1600 cl7 جايبها ب 1150ج من اقل من سنه المهم واحده منهم بقت تشتغل بمزاجها يعني مره الجهاز يشتغل وفيه 6جيجا و 50 مره يشتغل 4 جيجا بس , المهم اخر ما زهقت رحت بيها لماكسيمم هاردوير وودوها الوكيل اللي هو QDS وقعدت 3 اسابيع ( منهم اسبوع كان في جرد عند الوكيل ) المهم كان الرد ان الرامات اتسعرت بمبلغ 850ج وممكن ازود انا واجيب اي منتج انا عاوزه , فهل من حق الوكيل انه يخسرنى 300ج من تمنها وادفع تاني 300ج عشان اجيب ( يعنى خساره 600ج ) عشان اجيب نفس مواصفات الميموري بتاعتى تاني ؟؟؟؟؟؟

النقطه التانيه في الباور هو من ساعه ماجبته وهو مجنني :
    1- الزرار اللي بيفصل الباور نفسه بيعلق
    2-بيفصل لوحده
    3-لو طفيت الجهاز وجيت افتحه تاني مبيرضاش يشتغل فلازم اشيل فيشه الكهربا واحطها تاني واجرب وانا وحظي لغايه لما يشتغل
    4-احيانا لما بشغل الجهاز لمض المراوح في الكيسه الانتك 900 بتنور وتطفى والجهاز مش بيقوم فلازم افصل الكهربا لحسن حاجه في الجهاز تتحرق وانا شاكك ان المراوح بتاعت الكيسه محروقه بسببه
    5- العلبه عليها (-B) في الاخر واللزقه مكانها متشال فعلا وهو زي ما باين في الصور عندكم

انا اتصلت بماكسيمم هاردوير فقلى انه ممكن يبعته الضمان يبدله او يقيمه برضه (وفي الحاله ده تمنه هينزل جامد) وازود انا واجيب اللي انا عاوزه

انا من امبارح كتبت على وول الجروب المشكله بتاعتى
    https://www.facebook.com/pages/QDS-E...20843407932753
    ولكن محدش عبرنى ولا رد عليا رغم انهم ردوا على مشاركات تانيه عندهم فالجروب, بس انا شايف انه من حقى انى اخد فلوسي اللي انا دفعتها فيه 630ج - لانى مبقتش اثق في منتجات ocz

عضو

رد: بنسبه لمنتجات ocz وتوكيلها

رابط الصور

وواضح فيها ان مكان اللزق متشال وتربت كمان

عضو برونزي الصورة الرمزية hamedstar

حضرتك اذهب الى الوكيل مباشرة واعرض عليهم مشكلتك طالما حضرتك فى فتره الضمان

لان الشركة وعدت بانها سوف تغير اى باور يشتكى من العميل او يسترد قيمته وفى موضوع فى المنتدى يشهد بالكلام ده

ورد علينا وقولنا ايه اللى حصل معااااااااااااااااك

وده الموضوع اللى تعهد فيه الوكيل بتغيير الباور او رد قيمته كاملة

https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=174847

عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري

ربنا معاك أخي الكريم فيما حدث لمنتجاتك.

شوف ... لو راجعت شروط الضمان الموجودة على ظهر أي فاتورة لأي شركة ستجد أنه هناك بند ينص على:

في حال تلف احد القطع يتم إصلاحها أو تبديلها في حال تعذر الإصلاح, و لو لم تتوفر نفس القطعة يتم إعادة مبلغ القطعة للعميل
    مخصوماً منه قيمة .... % من ثمنها الأصلي عن كل شهر إستخدام.

مكان النقط فيه نسبة, في غالبية الشركات بتبقى 4% و دة الحد الأدنى, و فيه ناس بيزودوا النسبة المخصومة.
    لو إعتبرنا أنها 4% زي ما قلت لحضرتك هتبقى النسبة كالتالي:

1150×(4/100) = 46 جنيهاً
    حضرتك بتقول إستعمال أقل من سنة, هنفترض إن أقل من سنة معناه 9 شهور مثلاً ؟
    46×9 = 414 جنيهاً

إذن المفروض أن يتم خصم 414 جنيها من قيمة الرامات
    1150-414 = 736 جنيهاً
    و أنت قلت أن الوكيل عرض مبلغ 850 ؟!

المفروض أن تعطي لك الشركة مبلغ 736 جنيهاً ... و لك حرية التصرف فيهم كيفما شئت, سواء بشراء رامات جديدة من نفس النوع
    أو من نوع آخر ... أنت حر.

* بالنسبة للباور, هذا الباور للأسف هو أحد الباورات معادة التهيئة التي حدثت بسببها ضجة كبيرة في المنتدى هنا منذ فترة طويلة
    و الباور الذي معك يمكنك بكل سهولة إرساله للوكيل و سيقوم بعمل نفس الحسابات التي طرحتها بالأعلى. و بعدها يمكنك شراء
    باور آخر من التشكيلة الرائعة الموجودة بالسوق.

أنصحك بشراء: Coolermaster GX750 ... أو 650 واط و إن شاء الله سيكون كافِ لمكونات جهازك و التي أرى منها بطاقة ال 5850.

مشكلتك هذه ليست مشكلة في شركة QDS و منتجاتها فحسب, الأمر عادي جدا و من الممكن أن يحدث لأيِ منا, فلا تحزن و إن
    شاء الله ربنا يعوضك بكل خير.

و بالطبع في إنتظار رد الوكيل عليك, و رجاءاً أطلعنا بآخر المستجدات
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو فضي

النقطه التانيه في الباور هو من ساعه ماجبته وهو مجنني :
    1- الزرار اللي بيفصل الباور نفسه بيعلق
    2-بيفصل لوحده
    3-لو طفيت الجهاز وجيت افتحه تاني مبيرضاش يشتغل فلازم اشيل فيشه الكهربا واحطها تاني واجرب وانا وحظي لغايه لما يشتغل
    4-احيانا لما بشغل الجهاز لمض المراوح في الكيسه الانتك 900 بتنور وتطفى والجهاز مش بيقوم فلازم افصل الكهربا لحسن حاجه في الجهاز تتحرق وانا شاكك ان المراوح بتاعت الكيسه محروقه بسببه
    5- العلبه عليها (-B) في الاخر واللزقه مكانها متشال فعلا وهو زي ما باين في الصور عندكم
    انا اتصلت بماكسيمم هاردوير فقلى انه ممكن يبعته الضمان يبدله او يقيمه برضه (وفي الحاله ده تمنه هينزل جامد) وازود انا واجيب اللي انا عاوزه
    الOCZ GameXstream 700W تياره مش ثابت على الأحمال العالية و أنا نوهت على النقطة دي أول ما نزل و إتعرضت بسببها لهجوم بشع.
    https://www.jonnyguru.com/modules.ph...Story2&reid=24

الأعراض اللي حضرتك قلتها بتدل على إن فيه مشكلة أكبر من مجرد عدم ثبات التيار. أنا معرفش حضرتك هتوصل لإيه مع الضمان بس لو هتغيره أنصحك تجيب حاجة غير OCZ.

عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري

^
    ^
    ^

أهلاً يا دكتور .. منوّر المكان

هل من مقترحات بشأن ما يتوجب عليه شراؤه, ما رأيك في الكولر ماستر ؟ Coolermaster GX750
    أو ربما HEC COUGAR 700 S ?
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الجوهري مشاهدة المشاركة
    ربنا معاك أخي الكريم فيما حدث لمنتجاتك.

شوف ... لو راجعت شروط الضمان الموجودة على ظهر أي فاتورة لأي شركة ستجد أنه هناك بند ينص على:

في حال تلف احد القطع يتم إصلاحها أو تبديلها في حال تعذر الإصلاح, و لو لم تتوفر نفس القطعة يتم إعادة مبلغ القطعة للعميل
    مخصوماً منه قيمة .... % من ثمنها الأصلي عن كل شهر إستخدام.

مكان النقط فيه نسبة, في غالبية الشركات بتبقى 4% و دة الحد الأدنى, و فيه ناس بيزودوا النسبة المخصومة.
    لو إعتبرنا أنها 4% زي ما قلت لحضرتك هتبقى النسبة كالتالي:

1150×(4/100) = 46 جنيهاً
    حضرتك بتقول إستعمال أقل من سنة, هنفترض إن أقل من سنة معناه 9 شهور مثلاً ؟
    46×9 = 414 جنيهاً

إذن المفروض أن يتم خصم 414 جنيها من قيمة الرامات
    1150-414 = 736 جنيهاً
    و أنت قلت أن الوكيل عرض مبلغ 850 ؟!

المفروض أن تعطي لك الشركة مبلغ 736 جنيهاً ... و لك حرية التصرف فيهم كيفما شئت, سواء بشراء رامات جديدة من نفس النوع
    أو من نوع آخر ... أنت حر.

* بالنسبة للباور, هذا الباور للأسف هو أحد الباورات معادة التهيئة التي حدثت بسببها ضجة كبيرة في المنتدى هنا منذ فترة طويلة
    و الباور الذي معك يمكنك بكل سهولة إرساله للوكيل و سيقوم بعمل نفس الحسابات التي طرحتها بالأعلى. و بعدها يمكنك شراء
    باور آخر من التشكيلة الرائعة الموجودة بالسوق.

أنصحك بشراء: Coolermaster GX750 ... أو 650 واط و إن شاء الله سيكون كافِ لمكونات جهازك و التي أرى منها بطاقة ال 5850.

مشكلتك هذه ليست مشكلة في شركة QDS و منتجاتها فحسب, الأمر عادي جدا و من الممكن أن يحدث لأيِ منا, فلا تحزن و إن
    شاء الله ربنا يعوضك بكل خير.

و بالطبع في إنتظار رد الوكيل عليك, و رجاءاً أطلعنا بآخر المستجدات
    اول حاجه شكرا ليك على الرد الوافي والجميل ده
    بالنسبه للرامات انت وضحتلى الطريقه بتكون ازاي لاني كنت محتار من السبب
    بس حضرتك بالنسبه للباور انا بختلف معاك لاني شاري الباور معاد تصنيعه و بالعكس انا اللي ليا حق عنده وياريت فعلا الوكيل يرد عليا في حكايه الباور

انا بقالى 3 اسابيع شغال على بنتيوم 4 وتعبت من بطئه معلش يا جماعه انتوا اكيد عارفين احساس الواحد لما يدفع 10.000ج في جهاز وبعد كده يلاقي بيبوظ كل شويه:mad:

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheInfernal مشاهدة المشاركة
    الOCZ GameXstream 700W تياره مش ثابت على الأحمال العالية و أنا نوهت على النقطة دي أول ما نزل و إتعرضت بسببها لهجوم بشع.
    https://www.jonnyguru.com/modules.ph...Story2&reid=24

الأعراض اللي حضرتك قلتها بتدل على إن فيه مشكلة أكبر من مجرد عدم ثبات التيار. أنا معرفش حضرتك هتوصل لإيه مع الضمان بس لو هتغيره أنصحك تجيب حاجة غير OCZ.
    شكرا على ردك وانا فعلا كنت متايع المنتدى الفتره ده وفعلا حضرتك حذرت من الباور ده تحديدا بس الناس وانا منهم مكنتش مديه للموضوع اهميته بسبب ان البرودكت كان اول مره ينزل مصر فكان ليه برستيجه
    بس انا فعلا اتقرصت من الباور ده وايقنت ان كلام حضرتك كان مظبوط من الاول وفعلا الواحد يبعد عن ocz

انا بفكر في :
    seasonic X-760W : الوكيل قايل انه هيجى في اقل من شهر بس طبعا لو سعره عده الـ950ج مش هجيبه وهيبفى استنيت عالفاضي
    Cooler master GAMING PSU GX 750W : تمنه 725 - 80% plus
    Thermaltake Toughpower XT 775W : تمنه 800 -80% bronze
    Hec Cougar 700w :شكله مش عاطفي خالص
    هم دول تقريبا اللي شايف انهم كو يسين

عضو الصورة الرمزية hany103

انصحك بال Thermaltake Toughpower XT 775, جيد جدا و Single Rail.

ال Cooler Master GX 750 W به نفس المشكلة التي ذكرها TheInfernal في البور الOCZ, وهي الNoise & Ripple.

عضو برونزي الصورة الرمزية M_HaFeZ

الحقيقه الموضوع بتاع الباورات مش مرتاح له الى يومنا هذا
    مشاكل كتير بنسمع عنها فى الباورات ....

وصديق لى بيستشيرنى فى امور الهاردوير دائما .... بس فى مره الباور اللى عنده باظ (نوعه kmex ) نزل اشترى باور فاشترى من منتجات OCZ ... قاللى... طبعا اتضايقت وقولتله كنت تسألنى قبلها

صديقى احتاج لباور اعلى فباعه بعد فتره بسيطه الى صديق لنا .... ومفيش اسبوعين وحصلت معاه مشاكل ونفس القصه وطلع معاد تصنيعه ورجعه فى التوكيل ....

بصراحه مش قادر اتغاضى عن الموضوع ده لحد دلوقتى ابدا ....

انصحك زى الاخوه بHEC COUGAR 700 S او Coolermaster GX750 والاول سعره اكتر من ممتاز تقريبا 560 جنيه وكفائته رائعه

عضو الصورة الرمزية Milestone

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الجوهري مشاهدة المشاركة
    ^
    ^
    ^

أهلاً يا دكتور .. منوّر المكان

هل من مقترحات بشأن ما يتوجب عليه شراؤه, ما رأيك في الكولر ماستر ؟ Coolermaster GX750
    أو ربما HEC COUGAR 700 S ?
    لا انصح احد بشراء ال GX series من Coolermaster ال سلسلة دة من ال PSU تعتبر FAIL

والمقال ده هايثبت كلام الناس الى عارفة انه فاشل

https://www.hardocp.com/article/2010...upply_review/1

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany103 مشاهدة المشاركة
    انصحك بال Thermaltake Toughpower XT 775, جيد جدا و Single Rail.

ال Cooler Master GX 750 W به نفس المشكلة التي ذكرها TheInfernal في البور الOCZ, وهي الNoise & Ripple.

أنا مع الرأي ده.

تعديل: عشان محدش يفهمني غلط, أنا على حد علمي الToughpower هو تقريبا الخط الوحيد المحترم اللي بتعمله Thermaltake. الTR2 مثلا سيئة جدا.
    اللي مضايقني في الTR2 إن الOEM بتاعها أو الشركة اللي بتصنعها الأول قبل ما تتباع بإسم Thermaltake هي HEC. محدش يفهمني غلط تاني. أنا مش بقول كل منتجات HEC سيئة. الHEC Cougar مثلا ممتازة حسب شهادة JonnyGuru, بس الTR2 هتخليني أشك بدرجة كبيرة في جودة المنتجات الأرخص اللي بتعملها HEC. أنا كده أضمن لي أشتري Cooler Master extreme power 400W رغم إني عارف إنه ميقدرش يدي تيار ثابت على حمل أكتر من 200W.

كمان أنا فاكر إني قريت قبل كده على الHEC Orion 485W و لقيت تعليق مش ظريف عليها من JonnyGuru
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jonnyGURU
    No amount of efficiencty can compensate for basic electronic theory.

That PSU looks like a Powmax inside.

No choke coil on the AC side to act as any kind of AVR or PFC. A pair of 470uF caps, which is only acceptable if the PSU has active PFC.

The lack of transformers and rectifiers and reduced number of transistors tells me that all of the rails are on the same plane.

Where can I buy one of these so I can blow it up at 200W?
    معلش أنا حاسس إني خرجت بره الموضوع.

تعديل تاني: أنا حبيت أشوف آراء المستخدمين على الOCZ Gamexstream 700W على موقع Newegg و تقريبا كل الريفيوهات الأخيرة بتشتكي من إنه إتحرق أو باظ: https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16817341002

و نفس الكلام على ال600W اللي لسا بيتباع لحد دلوقتي: https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16817341001

عضو

انا الحمد لله رحت ماكسيمم هاردوير وجبت رامات corsair 6gb cl7 ودفعت فرق 350ج في نفس مواصفات الرام القديمه , رغم ان ocz عندها مودبلات بنفس مواصفات الرام القديمه كان ممكن الوكيل يبدل بيها او يخلى في فرق فلوس بس تخلى الواحد يقتنى الocz تاني , هي مجرد فكره كنت اتمنى ان الواحد يشوفها هنا في مصر

انا وديت لماكسيمم الباور ووريته انه هو ازاي متشال من عليه التكت والتراب لزق مكان اللزق اللي متشال , وصراحه الناس في ماكسيمم في قمه الاحترام , ولما سالته عن الوضع عن الباور هيكون ازاي قالي معرفش هوديه التوكيل وهنشوف ردهم , قلتله يعني محصلتش قبل كده فقالى لا

معقوله محدش رجع حاجه من الباورات المعاد تصنيعها ده !!!!!!!!!!!!!

انا منتظر رد استاذ شريف على الموضوع خصوصا انه عرض عدد من الحلول في الموضوع ده
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=174847
    وانا يناسبنى انه انا استرد فلوسي , ومنتظر رد ا/شريف وياربت الواحد ميخسرش ثقته في كلام حضرتك وفي التوكيل

اسناذ/Milestone ,استاذ /hany103 , دكتور /TheInfernal انا بصراحه احيي حضراتكم ومحدش مخرجتش بره الموضوع ولا حاجه بالعكس ده الواحد بدا ياخد باله من انه الموضوع مش سهل والواحد لازم ياخد باله من الموضوع ده

عضو الصورة الرمزية hany103

موضوع اللزقه المخلوعه ده تعمد من الوكيل عشان كان بيبقى مكتوب عليها Recertified

وكان في عضو اخر في المنتدى عنده نفس المشكلة وراجعه لشركة Maximum Hardware, مش عارف إزاي قالولك لأ, وهذا هو الموضوع https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=173001

مخالف للقوانين

طب من الاخر انا عايز اشترى باور 600 او 650 وات بالكتيير تنصحونى بأيه ؟

عضو فضي الصورة الرمزية dr.ahmed shahin

بجد نصيحة هات الباور الهيك ال 700 انا معايا الباور ده بجد باور تحفة جاى معاه كمية وصلات كتير اوى وكمان ينفع تشيل الوصلات اللى مش هتحتاجها منه زائد ان سعره قليل اوى عليه

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة