النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: فروق الاسعار بين شركات الكمبيوتر في مصر

عضوية جديدة

فروق الاسعار بين شركات الكمبيوتر في مصر

ملحوظه لقيتها ياريت تقولولي رائيكم فيها
    اولا فروق الاسعار دي مش بتكون ببلاش علشان تعرفوا

يعني دايما بتقولوا ان كمبيو مي دايما اغلي اسعار بس انتم نسيتم انكم بتشتروا من مكان بيوفر للجهاز سنه تامين علي كل اجهزته ضد اي حدصه تحصله او حتي لو وقع منك واتكسر بالاضافه طبعا ل14 يوم تقدر ترجع فيه الجهاز لو مش عجبك
    والضمان بتاعهم فطبيعي انه يكون الاجهزه عنده تكون اغلي شويه وعلي فكره مش كل الموديلات عنده اغلي من بره في موديلات ارخص من بره وموديلات في نفس السعر تقريبا يعني هي عمليه بس حرق اسعار
    غير ان بيبقئي في فروق صغيره في الجهاز محدش ساعات بياخد بالها منها
    يعني الجهاز مثلا في شركه ما تلاقي سعره 4000 جنيه وفي كمبيو مي تلاقيه 4200 تلاقي الفرق في ان البروسيور فيه 2.27 وفي كمبيو مي البروسيسور 2.4 وسعات تلاقي مش بيديك نسخه وندوز وفي كمبيو مي معاه نسخه وندوز
    فمفيش حاجه وفرق بيبقئي ببلاش
    زي مثلا عرض كارفور بتاع امبارح علي dell n5010 حتلاقئي سعره 3799 رغم انه في كمبيو مي سعره 4449
    وانا حاجز الجهاز ده ليا
    بس الي انتم مش وخدين بالكم منه ان الجهاز ده نازل من كارفور بكارت شاشه انتل ونسخه وندوز هوم بيزيك
    عكس كمبيو مي الي معاه كارت شاشه خارجي انتل 5470 ونسخه هوم برميوم
    عرفتم بقئي ان مفيش حاجه ببلاش ممكن فعلا تلاقوا فروق بس الفرق بين شركه والتانيه مبيزدش ما بين ال 100 جنيه او 150 بكتير مع التاكد بالزبط من اماكانيات الجهاز التفصيليه
    ما عدا كارفور الي بيلجئ ساعات لحرق الاسعار بسبب شرائه لكميات كبيره وبالتالي بياخدها من بره بسعر اقل
    فكل فتره والانيه بينزل عروض خياليه بالنسبه للشركات التانيه مع بعض الرفوق زي ما قلتها
    اخيرا علي فكره انا ولا بشتغل في كمبيو مي ولا ليا مصلحه في اي شركه ولا شغال حتي في مجال الكمبيوتر
    انا بقول رائي شفته عن طريق تجربه شخصيه وملاحظتي للسوق معايا ومع صحابي وكل الي اعرفهم

عضو

رد: فروق الاسعار بين شركات الكمبيوتر في مصر

برااااااااااااااااااااااااافو

عضو

طب ما نستغل انك فتحت الموضوع ده و نقول مثلا ايه احسن شركة نقدر نشترى منها اللابات؟؟

عضوية جديدة

انا من وجه نظري احسن مكان هو كمبيو مي بس رغم ان سعره اعلي من اي حته تانيه بس بيمتاز بالتامين ضد الكسر وبعد الفروق البسيطه في البروسيسور بس كمببيو مي في رائي فيه عيب كبير اوي ان الموديلات هناك محدوده اوي عكس اماكن تانيه الي بتلاقئي تقريبا فيها كل الاجهزه فمثلا علي سبيل المثال ديل انسبريشن مش حتلاقي هناك غير 3 موديلات بس منه تقريبا رغم اني في موديلات كتير اوي منه
    بس كاخدمه ما بعد البيع والضمان والتامين انا رئي فرق السعر مش حيفرق مع الحاجات دي مع ان الفرق مش بيبقئي كبير