النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: الشبكة عندي مش أمنه

عضو

الشبكة عندي مش أمنه

بسم الله الرحمن الرحيم

انا عندي مشكلة كبيرة جدا ان الشبكة عندي مش امان

توضيح :

انا عندي سيرفر دومين 2003 R2
    وسيرفر ISA 2006
    وسيرفر للـ File sharing

- عندي اجهزة مضاف اليها طابعات local او net work
    - مثبت في سيرفر الدومين : الاكتف ديركتوري و DHCP و printer server

المشكلة :

تفاجأت : أن احد المستخدمين الحلوين شال وصله الشبكة وركبها علي الاب عنده وطبعا DHCP ظبطله ip بتاعة وعن طريق اليوزر والباسورد الي كان شغال بيهم علي جهاز الشركة قدر يضيف طابعات وقدر ينقل ويحط ملفات ( وده ممنوع عندي في الشركة وضع او نقل ملفات ملفات) وطبعا مش حقولكم كمية الالعاب والافلام الي حطها ده طبعا غير فيروس الاوتران الجميل الي بقا عندي

انا كنت عايز اعرف طريقة ان اي جهاز يدخل عندي بالشبكة غير مضاف بالدومين ميقدرش يتنفس
    انا عارف ان ليها حل واكيد حيكون تافه لاكن للأسف مش عارفة

عضو الصورة الرمزية hkr_7878

رد: الشبكة عندي مش أمنه

حاول من خلال ال DHCP ان تعطي ايبيهات من خلال الماك ادريس مثلا لديك جهاز في الشبكة تريد ان تعطيه ايبي ادريس 192.168.2.20 وله ماك ادريس 00-14-A5-ED-58-EE. اذهب الى ال DHCP ومن الكونسل اذهب الى Reservation واضف new reservation واعطيه الايبي وادخل الماك ادريس الخاص به وكرر العمليه على كل اجهزة الشبكة ولا تنسى ان تحدد الرينج ايضا بعدد الاجهزة الحقيقة, فان ال DHCP سوف لايعطي اي ايبي ادريس لاجهزة لها ماك ادريس عير معرفه لدى ال DHCP

والحل الامثل لهذه المشكلة هو ان تستخدم Managable Switch وتحدد ايضا عن طريق الماك الاجهزة المراد مشاركتها في الشبكة عن طريق برمجة البورت.
    لا تاسفن على غدر الزمان لطالما رقصت على جثث الاسود كلاب.لا تحسبن برقصها تعلو على اسيادها ...تبقى الاسود اسوداً والكلاب كلابا ً

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hkr_7878 مشاهدة المشاركة
    حاول من خلال ال DHCP ان تعطي ايبيهات من خلال الماك ادريس مثلا لديك جهاز في الشبكة تريد ان تعطيه ايبي ادريس 192.168.2.20 وله ماك ادريس 00-14-A5-ED-58-EE. اذهب الى ال DHCP ومن الكونسل اذهب الى Reservation واضف new reservation واعطيه الايبي وادخل الماك ادريس الخاص به وكرر العمليه على كل اجهزة الشبكة ولا تنسى ان تحدد الرينج ايضا بعدد الاجهزة الحقيقة, فان ال DHCP سوف لايعطي اي ايبي ادريس لاجهزة لها ماك ادريس عير معرفه لدى ال DHCP

والحل الامثل لهذه المشكلة هو ان تستخدم Managable Switch وتحدد ايضا عن طريق الماك الاجهزة المراد مشاركتها في الشبكة عن طريق برمجة البورت.

اللف الف شكر لا كن كان عندي استفسار انا عايز حساب اليوز ميشتغلش لو داخل من جهاز خارجي (يعني مش متضاف عندي في الدومين |)

عضو الصورة الرمزية hkr_7878

اخي الكريم الطريقة التي شرحتها لك لايستطيع اي جهاز خارجي ان يتصل بالشبكة فلماذا ستحتاج الى قفل اليوز اذا. عالعموم ممكن ان تقوم بما تريده باضافة الكومبيوتر كصلاحية لمشاركة ال FTP او الطابعات بدلا من اعطاء صلاحيات لل Users
    لا تاسفن على غدر الزمان لطالما رقصت على جثث الاسود كلاب.لا تحسبن برقصها تعلو على اسيادها ...تبقى الاسود اسوداً والكلاب كلابا ً

عضو

ما فهمته من سؤالك هو ان المستخدم دخل بحسابه الخاص على الشبكة ولكن من حلال اللاب توب الخاص به .... صحيح ؟
    اذا كان كلامي صحيح فسؤالي لك ما هي الصلاحيات الممنوحة له كعضو داخل الدومين ؟
    لانه لو كان عضو عادي فاعتقد لن يستطيع اضافة او تعديل على الملفات والطابعات الا ان تكون له صلاحيات معينه على الدومين من خلال الاكتيف ديركتوري طبعا

راجل صلاحيات المستخدمين عندك واجبني عن سؤالي كي نستطيع مساعدتك باذن الله
    حسبي الله لا اله الا هو علية توكلت وهو رب العرش العظيم

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة me9000 مشاهدة المشاركة
    ما فهمته من سؤالك هو ان المستخدم دخل بحسابه الخاص على الشبكة ولكن من حلال اللاب توب الخاص به .... صحيح ؟
    اذا كان كلامي صحيح فسؤالي لك ما هي الصلاحيات الممنوحة له كعضو داخل الدومين ؟
    لانه لو كان عضو عادي فاعتقد لن يستطيع اضافة او تعديل على الملفات والطابعات الا ان تكون له صلاحيات معينه على الدومين من خلال الاكتيف ديركتوري طبعا

راجل صلاحيات المستخدمين عندك واجبني عن سؤالي كي نستطيع مساعدتك باذن الله
    انا عندي كل قسم ليه فولدر شيرنج وطابعة او اكثر خاصة بيه طبعا الصلاحسات مديها ليهم انهم يقدرو يطبعو وانهم يحطو ويزيلو ملفات علي راحتهم.

لاكن الي حصل بتفاجأ انهم باستخدام لاب خاص بيهم بيقدرو يدخلو الشبكة وطبعا dhcp كان بيظبطلهم ip
    وبعد ملغيته لقتهم بيضيفو ip يدوي

طبعا كمية العاب دخلت الشبكة , وفيروسات كتيير داغير طباعة اي اوراق غير خاصة بالعمل غير دا كله المصيبة كبيرة خروج ملفات العمل خارج الشركة ودا ممنوع بتتاتا في الشركة الي انا فيها.

عضو

يا غالى انا عندى حل تانى

وهو انك تقلل ال scope
    يعنى تقلل ال ip اللى بيوزعها ال dhcp و تخلى على عدد الاجهزة الموجودة فى الشركة بضبط
    وبكده اى جهاز تانى هايدخل مش هاياخد ip
    وبالتالى مش هايعرف يدخل على الدومين او اى حاجة فى النت ورك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.kedeir مشاهدة المشاركة
    انا عندي كل قسم ليه فولدر شيرنج وطابعة او اكثر خاصة بيه طبعا الصلاحسات مديها ليهم انهم يقدرو يطبعو وانهم يحطو ويزيلو ملفات علي راحتهم.

لاكن الي حصل بتفاجأ انهم باستخدام لاب خاص بيهم بيقدرو يدخلو الشبكة وطبعا dhcp كان بيظبطلهم ip
    وبعد ملغيته لقتهم بيضيفو ip يدوي

طبعا كمية العاب دخلت الشبكة , وفيروسات كتيير داغير طباعة اي اوراق غير خاصة بالعمل غير دا كله المصيبة كبيرة خروج ملفات العمل خارج الشركة ودا ممنوع بتتاتا في الشركة الي انا فيها.

بص يا سيدي انا لو مكانك هحزف المفلات دي فورا ووكل ما حد يضيف حاجة هكرهوا في عيشته واحذفها
    او انك تلغي الصلاحيات دي وتريح دماغك ولو ما ينفعش تبقى
    تعمل كوتا تخلي الشيرينج فولدر مقيد بمساحة معينه وتبدأ تخصص لكل يوزر مساحة على قد ملفاته فقط وطبعا المساحة دي تعمل حسابك انها ما تتعداش حجم ملفاته الي هي عبارة عن ملفات نصية غالبا
    المهم ان بالطريقة دي هتضمن ان الصلاحيات شغاله لكن الاضافة فقط على قد ملفات العمل يعني لا العاب ولا افلام ولا هم ويحزنون

عضو

Angry رد: الشبكة عندي مش أمنه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة me9000 مشاهدة المشاركة
    بص يا سيدي انا لو مكانك هحزف المفلات دي فورا ووكل ما حد يضيف حاجة هكرهوا في عيشته واحذفها
    او انك تلغي الصلاحيات دي وتريح دماغك ولو ما ينفعش تبقى
    تعمل كوتا تخلي الشيرينج فولدر مقيد بمساحة معينه وتبدأ تخصص لكل يوزر مساحة على قد ملفاته فقط وطبعا المساحة دي تعمل حسابك انها ما تتعداش حجم ملفاته الي هي عبارة عن ملفات نصية غالبا
    المهم ان بالطريقة دي هتضمن ان الصلاحيات شغاله لكن الاضافة فقط على قد ملفات العمل يعني لا العاب ولا افلام ولا هم ويحزنون

كل كلامك ده فعلا جربته لاكن الي انا ومفيش فايده لدرجة ان كانو بينقلو فايلات الشغل علي الاجهزة الي كانو بيستخدموها علشان يوفرو مساحة

انا عايز اي جهاز خارج الدومين انه ميتعاملش من قريب ولا من بعيد في الشبكة بتاعتي

عضوية جديدة

salam 3alikoum
    you create a new subnitting masque 1-
    -you create a GPO in your domaine
    3-you changent a PAssword for any user and for the administration
    3-you desactiving the ICMP Message (ping)
    4-you adding any user and any computer in Active direc and adding the startegie
    if you using the wirless network this a other chose :d

عضو

أخي الكريم حقا مشكلتك ارقتي كثيرا ولانني مؤمن ان لكل مشكله حل احببت مساعدتك وبقوة

والحل في مثل حلتك هو استخدام سياسات ال IPSEC
    وهنا رابط لوضوع الخاص بها من هنا

https://www.arabhardware.net/forum/s...ad.php?t=39492